Över tio år senare – Titan Quest får en ny expansion

Robot
Över tio år senare – Titan Quest får en ny expansion
Medlem

Blev grymt imponerad av att de polerat Titan Quest. Tycker det fortfarande är en av de bästa i sin genre. Kul att de håller det vid liv.

Medlem

Blir lite fundersam när folk för några sedan snackade om att det bara släpps ofärdiga spel (EA) och sedan kommer det flera DLC. Här har vi ett riktigt gammalt spel som får en DLC. Hade det inte varit bättre och göra en uppföljare?

Medlem
Skrivet av Amelek:

Blev grymt imponerad av att de polerat Titan Quest. Tycker det fortfarande är en av de bästa i sin genre. Kul att de håller det vid liv.

Håller med. Grim Dawn är riktigt bra, men Titan Quest har en roligare och mer intressant värld. Hoppas det rullar på så kanske vi får se en TQ2 sen?

Avstängd

Det är som Age of Empires 2, 13 år senare fick den HD version plus en ny expansion och efter det två till. En av gubbarna jobbade med AoE alltså, coincidence?

Medlem

Älskar TQ, det är typ det bästa av alla dom har ARPGna, eller ja, svårt att välja mellan Sacred1 och TQ hmm...

Det är något med TQs trevliga antika värld, det är svårt att inte gilla det, lite som astrix


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Blir lite fundersam när folk för några sedan snackade om att det bara släpps ofärdiga spel (EA) och sedan kommer det flera DLC. Här har vi ett riktigt gammalt spel som får en DLC. Hade det inte varit bättre och göra en uppföljare?

TQ har fortfarande en stark spelarbas och fick nytt liv förra året av anniversary utgåvan. Jag tror detta är lite för att testa det nya teamet också. Sen är det ju bra pr också. Jag tillhör den skalan som spelat minst 100h TQ och tycker det är mycket bättre än Diablo 2 eller 3. Grim Dawn kom jag aldrig in i, kan ha varit för att jag inte hade nån att spela med då.

MEG
Medlem

Ja det var oväntat, blir till att spana in om det är värt ett köp.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Maysay:

Blir lite fundersam när folk för några sedan snackade om att det bara släpps ofärdiga spel (EA) och sedan kommer det flera DLC. Här har vi ett riktigt gammalt spel som får en DLC. Hade det inte varit bättre och göra en uppföljare?

Spelar det någon roll egentligen? Ny story och karta som kostar mindre än ett nytt spel hade gjort. Dessutom upphottad grafik. Tycker dom kan göra såhär med fler spel


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av Maysay:

Blir lite fundersam när folk för några sedan snackade om att det bara släpps ofärdiga spel (EA) och sedan kommer det flera DLC. Här har vi ett riktigt gammalt spel som får en DLC. Hade det inte varit bättre och göra en uppföljare?

Titan Quest har ju aldrig varit ofärdigt, tvärtom hyllades det när det släpptes och var både komplett och välpolerat.
Spelet är gjort från scratch för att spelas om flera gånger och när man släppte den första expansionen byggde man ut konceptet ytterligare, det är fortfarande många som spelar det och förra året släppte man en massiv gratis uppdatering som moderniserade motorn och fixade massor av gamla buggar mm.

Titan Quest har redan en uppföljare i form av spelet 'Grim Dawn' och att släppa ett nytt Titan Quest vore väldigt mycket kaka på kaka, jag tycker det är bättre att vårda ett klassiskt spel som fortfarande håller än att ersätta det.

Medlem

För mig den bästa diabloklonen utan tvekan. Tyckte aldrig att Grim Dawn riktigt kunda fånga charmen, men det är bra det också. Är DLC:t värt priset så visst är jag intresserad.

Medlem

@Oakenborn: Lugnt för mig. Nordic Games gör vad de gjorde på 90-talet. Köper gamla spel som de säljer vidare (fast digitalt). Gör lite bonusmaterial och får pengarna.

Moderator | Testpilot

Det kom verkligen från ingenstans. Länge har jag pratat med vänner om att det här borde ha kommit som en expansion eller vara grunden för Titan Quest 2.

Än så länge är expansionen kul. Kan inte förvänta sig så mycket när de dessutom säger att de ville göra en expansion precis som den nog skulle ha varit om den kom ut säg 2008, men vad jag sett verkar det nya skill trädet vara bra samt att det ska finnas något system för att uppgradera legendarys.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Blir lite fundersam när folk för några sedan snackade om att det bara släpps ofärdiga spel (EA) och sedan kommer det flera DLC. Här har vi ett riktigt gammalt spel som får en DLC. Hade det inte varit bättre och göra en uppföljare?

Det är en expansion, inte dlc.

Medlem
Skrivet av sarg:

Det är en expansion, inte dlc.

Vad är skillnaden?

Medlem
Skrivet av Maysay:

Vad är skillnaden?

lol, en dlc är i regel minor content, en expansion brukar va t.ex ny klass, ny act, ny lvl cap, nya items. så ja det är en expac

Medlem

Kul! Klarade aldrig av slutbossen i vanilla, men man kanske får återbesöka.


signatur

Besök Patch Is Online för väldigt svala spelrecensioner.

Medlem
Skrivet av Maysay:

Vad är skillnaden?

Samma skillnad som gör att World of Warcraft-expansioner inte kallas DLC.

Medlem

gillar Titan Quest starkt. Det enda det saknar egentligen är bättre MP hosting.

Grim Dawn, som bygger på en modifierad version av Titan quest motorn, är ännu bättre.

Skribent
Skrivet av Tsteken:

lol, en dlc är i regel minor content, en expansion brukar va t.ex ny klass, ny act, ny lvl cap, nya items. så ja det är en expac

Det är högst oklart vad som skiljer dem åt nuförtiden.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

DLC betyder Downloadable Content. Alltså innehåll man kan ladda ner, digitalt via internet.

Jag tror att det är vi, spelarna/konsumenterna, som har kopplat DLC till något.

Så det skulle kunna vara en expansion, eller ett ”dlc”.


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Theade:

DLC betyder Downloadable Content. Alltså innehåll man kan ladda ner, digitalt via internet.

Jag tror att det är vi, spelarna/konsumenterna, som har kopplat DLC till något.

Så det skulle kunna vara en expansion, eller ett ”dlc”.

Precis. Det är så jag tänker. En expansion är en DLC om man laddar ner den.


signatur

Hidden Call of Dangerous Duty in Enemy Territory: 1942

Moderator | Testpilot
Skrivet av Theade:

DLC betyder Downloadable Content. Alltså innehåll man kan ladda ner, digitalt via internet.

Jag tror att det är vi, spelarna/konsumenterna, som har kopplat DLC till något.

Så det skulle kunna vara en expansion, eller ett ”dlc”.

Lite så ja.

DLC är inget annat än precis vad det heter "Nedladdningsbart material", och till en början var ju DLC oftast mindre saker såsom banpaket, horse armor eller något annat. Reaper of Souls till Diablo skulle jag kalla expansion medans Necromancer skulle klassas bättre som DLC. Av vad jag sett tror jag utvecklare tänker lite så också och utannonserar ofta stora grejer som expansioner och mindre saker som DLC.

Så folk får väl göra som det vill. Personligen spelar det inte så stor roll, även fast jag kallar större tillägg för expansion och mindre saker för DLC. Finns säkert någonstans på nätet där du kan läsa vad definitionen är.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Propy:

Precis. Det är så jag tänker. En expansion är en DLC om man laddar ner den.

Rent ordagrant ja, men det är ju faktiskt skillnader på vad folk har kallat ett DLC och en expansion också. Läs ovan.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@Tsteken: Varför "lol"? Det verkar ju inte vara så självklart.

Medlem

@Maysay: Man skulle väl lite lätt kunna säga att det är storleken på innehållet som skiljer sig åt. Samtidigt har orden flutit ihop på senare år, då en expansion var något som förut "expanderade" världen eller storyn i relativt stora drag. Medans den första biten av DLC, var mera kosmetisk och mindre innehåll.

Idag är området luddigt ( om det är medvetet eller ej är en helt annan sak ) men jag tycker att man börjar se en trend där DLC mer och mer börjar ersätta ordet expansioner och vad det förknippades med, medans mikrotransaktioner mer och mer börjar ersätta DLC och vad det förknippades med.

The Witcher 3 gav oss två fullskaliga expansioner på storyn och världen, det kallas för DLC på vissa tjänster.
Borderlands 2 gav oss alltifrån extra sidouppdrag till en hatt i olika paket och det kallas DLC.
WoW ger oss inget DLC, utan har sedan start gett oss expansioner, med små kosmetiska mikrotransaktioner.

Området är som sagt luddigt. Titan Quest Ragnarök skulle jag dock vilja påstå gör sig rätten att kalla sig expansion då detta kommer så mycket senare gör att det inte känns som ett "Dag 1 DLC" d.v.s cut content, i finare förpackning. Sedan så har dom antagligen lagt det för smidighetens skull, i STEAM´s system som märker extra innehåll på produkten som DLC.

Man kan lägga det som till exempel Quake 2´s Mission Packs som är lagda som separata produkter och då får dom inte stämpeln DLC, men det står med att det kräver grundversionen av Quake 2 för att spelas. Tror F.E.A.R expansionerna fungerade liknande.

Så i fallet Titan Quest Ragnarök tror jag det är mer av smidighetsskäl för kunden lätt ska finna att det finns en expansion ute och STEAM i sitt sätt att fungera automatiskt stämplar det som DLC.

Horse Armor, never forget.


signatur

Nämen!

Medlem

@Struggle: Får känslan av att spelen går mot samma håll som t.ex Windows 10. Inga nya utgåvor utan bara uppdateringar av det gamla. Microtransaktioner för att få in ett jämt flöde med pengar för att kunna utveckla spelen mer eller så släpper de en DLC.

EDIT: Kollade Titan Quest & Grim Dawn på Youtube och måste tyvärr säga att för mig som inte har spelat något av dessa, så lockade Grim Dawn mer (skulle nästan kosta lika mycket). Har funderat på att börja spela Path of Exile också.

Medlem

@Maysay: Kan delvis känna samma sak, kanske inte till den extrema gränsen. Men en del genrer passar det här systemet med uppdateringar bättre än nya instanser. MMO, Strategi, RPG är ett par sådanna, men det är inte alltid till godo heller när man exempelvis tittar på WoW så är det många som vill ha Vanilla istället för det som finns nu.

Men samtidigt kan jag få känslan av att vi har för mycket kultur av mycket uppföljare också, tag exempelvis Assassins Creed, Far Cry, En hel del bilspels serier, Mario-spel ( kart,platform,party,sport ), De årliga instanserna av sportspel. Sedan finns det givetvis en hel drös med andra serier som släpper uppföljare om än kanske inte riktigt lika intensivt. Man kan ju argumentera att en del av dessa så som Far Cry Bloodragon och Primal borde och kunda varit mera "uppdateringar" till Far Cry 3 och 4, men det är fristående spel.

Om vi däremot tittar på innovations nivån och så uppföljare sinsemellan så håller jag med dig att mer och mer känns dem bara som uppdateringar av det gamla och inte tillför mycket nytt utan en ny miljö och story.

Det är väl som hugget och stucket, det finns av bägge världarna och en del av genrerna vinner mera på att uppdatera motor och få mer grafik och fysik, samtidigt som andra inte vinner direkt någonting alls på det.

Kommer ju i slutändan ner till pengarna, hur kan dom sänka produktionskostnad för att höja vinsten, en DLC är lättare pengar än en ny komplett produkt. En HD remaster är billigare än nytt IP.

Tyvärr.


signatur

Nämen!

Medlem

Jag skiljer på DLC eller expansioner om de är gratis eller kostar pengar.

Men DLC betyder, som sagt, bara: Downloadable content.
På svenska = Nedladdningsbart material.

https://en.wikipedia.org/wiki/Downloadable_content


signatur

autograph

Medlem

@Maysay:
mitt lol va helt onödigt, ber om ursäkt

12
Skriv svar