CD Projekts känga till EA Dice: "Vi låter andra sköta girigheten"

Medlem

@Ender: EA utvecklar inga spel. De äger spelstudios som gör det, men EA själva utvecklar inget. De är en distributör.

Medlem

@Makkapakka:

EA sports är en avdelning av ea games som står för utvecklingen av Fifa, nhl etc.
De är både utvecklare och utgivare. Precis som wiki länken beskrev tidigare.

Men de är ju i första hand en utgivare, jämfört med cdpr som i första hand är utvecklare.

Medlem

Jag förstår konceptet, och respekterar att de är uppfinningsrika i sina letande av metoder att fylla bortfallet av inkomst, de förlorar via bland annat, piratkopiering, prisutveckling och sidor som Kinguin elr G2A.

Men fy fan vad girig de är på EA. Söderlund verkar vara nån typ av värsta sortens bolagsfacist. De är så uppenbart de sista 10 åren, med undantag för några guldkorn, att varje spels utvecklingsmål, handlar om maximera profit och inte skapa ett så bra spel som möjligt, med god kommunikation av fans. Jag önskar jag inte vore sån nörd, annars hade jag bojkottat alla deras och Bioware (som är även min gamla favoritstudio sen way back). I dag utnyttjar de en bara.

Medlem

@Ender: CDPR har ett kortspel i public beta som heter Gwent: The Witcher Card Game, där kan man köpa kort för riktiga pengar. Korten som man köper för pengar kommer i ''kegs'' LÅDOR.. Även om Gwent skulle vara gratis när det är färdigt så har de faktiskt lådor i ett av sina spel.

Medlem
Skrivet av Jeehao:

@Ender: CDPR har ett kortspel i public beta som heter Gwent: The Witcher Card Game, där kan man köpa kort för riktiga pengar. Korten som man köper för pengar kommer i ''kegs'' LÅDOR.. Även om Gwent skulle vara gratis när det är färdigt så har de faktiskt lådor i ett av sina spel.

Fast samlarkortspel handlar om att expandera sin samling genom att köpa boosters med slumpmässigt innehåll. Hela konceptet med lootlåder är i princip taget direkt från samlarkortspel.

För övrigt är Gwent väldigt generöst med att ge "kegs" och ingame valuta när man spelar så även om valet finns så är det inte särskilt nödvändigt att lägga riktiga pengar. Detta kan såklart förändras innan release men i nuvarande inkarnation strömmar lådorna in utan större engagemang.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Jeehao:

@Ender: CDPR har ett kortspel i public beta som heter Gwent: The Witcher Card Game, där kan man köpa kort för riktiga pengar. Korten som man köper för pengar kommer i ''kegs'' LÅDOR.. Även om Gwent skulle vara gratis när det är färdigt så har de faktiskt lådor i ett av sina spel.

Mjao, men som Soulless säger så är det inte riktigt samma sak. HearthStone är gratis och bekostas på vad folk väljer att betala för det. Alla kort får att fä, även ifall det tar tid. Skulle du dessutom spendera tonvis av pengar på det så har du inga garantier att du skulle få ett specifikt kort utan får istället använda dust för att crafta vad du vill ha.
Vet inte hur Gwent kommer att se ut, men jag antar att det blir något liknande.
Poängen med HS (och antagligen Gwent) är att det inte kostar några pengar att köpa, och för ett F2P så är det jäkligt generöst i förhållande mot de flesta andra F2P på marknaden där du oftast är begränsad på löjliga cooldowns som på något sätt begränsar ditt spelande tills du öppnar plånboken

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@Ender: EA utvecklar inga spel. De äger spelstudios som gör det, men EA själva utvecklar inget. De är en distributör.

Ok, du har rätt, wiki har fel, jag ber om ursäkt.

Medlem

Man måste inte öppna plånboken för att få kort till sina gubbar i BF2 så som det ser ut just nu. Det nuvarande fyllnads systemet är lite som alla andra system som battlefield har haft om man bortser från att allt kommer från loot lådor, du får poäng och kort/emotes och köper det du vill ha, man köper kortuppgraderingar istället för vapen som endas kan fås när man dödat visst många spelare, högre level kort gör ingen till en gud, du dör fortfarande på någon sekund om en spelare skjuter dig ett par gånger i huvudet.

Jag hade gillat det bättre om man bara fick poäng för att spela och slapp loot lådorna men just nu klarar man sig ganska bra genom att köpa de billigare lådorna för att få poäng att spendera på de kort man vill ha. Spelar man bara spelet så får man lootlådor och vapenuppgraderingar utan att anstränga sig.

Om du inte hittar något kort du vill ha från lådorna så är det relativt enkelt att få ett level 3 kort.
Kostnaden för kort om du bara köper de för poäng är detta;
Level 1 = 40 poäng
Level 2 = 80 poäng
Level 3 = 120 poäng
Level 4 = 485 poäng

Avstängd

Chwała wielkiej polsce.

Medlem

@zumo:

Får faktiskt lite Gordon Gekko vibbar av Patrick Söderlund. Det jag sett mannen uttala sig om, skriva, tycka och tänka och den enorma försämring av DICE som skett efter först de blev uppköpta av EA och sedermera efter att herr Söderlund blev chef på EA, gör att det är den uppfattningen jag får av honom som person. Det klassiska citatet "greed is good", är det som driver honom om jag får lov att spekulera vilt.

Visset, nu är han kanske en reinkarnation av Moder Teresa, Jesus, Buddha och Gandhi i ett, men det tvivlar jag på. De Creative risks han talar om i citatet ovan rör sig snarare om "mikrotransaktioner" och "loot boxes" och inte något som har med kreativitet i spelen att göra.

12
Skriv svar