Krönika – En tiondel av hatet

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Kan bara ge en applåd här också...

Men då kommer frågan: Det måste ligga en väldigt stor mental skillnad mellan könen. För inte fan får man en count-pic eller några skamliga förslag från brudar dagligen (eller årligen). Det jag tycker skulle vara intressant är att ställa sig frågan om varför det är så stor skillnad?

Kanske för att kukbilder i princip är ett våldtäktshot om man drar det till sin spets?
Det funkar ju inte riktigt på samma sätt om det används mot oss män, både historiskt och fysiskt.

Medlem

en sak jag inte fattar - om man nu blir jättearg för att man tycker att Effie Karabuda är kass spelrecensent, borde man inte skicka sin dick-pic till aftonbladets ledning, eller till den som anställde henne då?

Medlem
Kan vi inte få spela spel snälla?

Kan man slippa detta trams någonstans i samhället? Kan man inte bara fokusera på spel utan att blanda in transsexualitet, tredje vågens feminism och socioekonomiska förhållanden?

Jag har varit medlem här sedan 2004, och besökt sidan dagligen bra mycket längre än så.
Förstår inte varför ni skall inte och rota i denna skit för att ett par perversa typer skickar bilder på ballen eller fäller någon sexistisk kommentar.

Alla som inte håller med stämplas som näthatare.
Att jag själv har två döttrar spelar ingen roll, jag är ett kvinnohatande svin då jag förkastar feminism och hur folk alltid skall framhäva sitt kön eller sexualitet för att hamna först i kön eller måla in sig i någon offerroll.

Sanningen är att folk ger blanka fan vad folk har mellan benen, även när det kommer till spelvärlden.
Vare sig man är programmerare eller concept art designer så kommer man att uppskattas oavsett vad man råkar ha mellan benen. Så länge man skapar bra, innovativa spel vilket kvinnor definitivt kan.

Att däremot producera skräp ingen vill ha och sedan vifta bort befogad kritik med "det är för att jag är tjej" är patetiskt och nedvärderande mot allt kompententa kvinnor.

Kvinnor lyckas bättre i skolan än män. De är mer välutbildade och har höga positioner överallt i samhället.
Är inte det minsta orolig över mina döttrars framtid, och spyr när man bombarderas med denna skit från alla håll.

Det om något förminskar mina döttrar, de behandlas som små sköra blommor som skall få fördelar för de har kvinnligt kön och därmed inte anses kunna konkurrera med män på lika villkor.

Inte fasen har väl någon problem med kvinnliga karaktärer som Samus, Ellie, Jill Valentine, Lara Croft, Lightning, eller Claire Redfield? Jag tyckte det var skitcoolt när jag insåg att samus var en tjej när jag klarade Metroid 1 på NES.

Vad är problemet?
Känns som att FZ känner sig manade att sticka upp fingret i luften och säga #UsToo! och peta i denna infekterade röra för att vinna någon slags oklara godhetspoäng?
Kan vi inte bara få spela spel snälla?

Jag, ett fåtal perversa typer kränker kvinnor med bilder och kommentarer. Thats it.
Är det underligt att folk blir förbannade i kommentarsfälten, när alla vi andra normala män (och gamers) buntas ihop med dessa vidriga typer? Vi får dagligen höra att alla män är medskyldiga till alla våldtäkter ifrån någon genus-hen med lila hår nyutexaminerad från Södertörn.

Folk är fly förbannade över att bli anklagade för sexism och kvinnohat bara för att någon freak skickat en kukbild.

Mina döttrar kan stå upp för sig själva, och behöver inte några jäkla "white knight"-snubbar som skall försvara dem oavsett vilka misstag de begår. Det om något är kränkande och nedvärderande!

Måste säga att jag är besviken på FZ efter 13 år som reggad medlem. Ska ni ägna er åt sådant här så tackar jag för mig.

Medlem
Skrivet av snubben:

Just diskussionen om kvinnosyn i spel känns så framkrystad och påtvingad att jag blir förbannad så fort den kommer upp.. jag har aldrig bett om den och jag VILL verkligen inte ha den, likt förbannat kommer den upp titt som tätt och jag förväntas vara förstående till kvinnans lidande av att bli porträtterad på ett visst sätt. Jag förstår verkligen inte vad det är att diskutera.

Sedan är ju näthatet en annan fråga och det är ju bara deprimerande att folk inte har mer vett än vad som visas. Angående klimatet på FZ så visst kan det bli lite irriterat och lite dålig stämning. Men jag tycker inte att det är såååå farligt mycket hatande här, eller har jag fel?

Tillägg: spel har väl varit en flyktzon från politik och andra dryga diskussioner under många år men tillslut tränger sig skiten in även här. Blir väl så när en bransch blir tillräckligt stor

Det går inte att hålla med mer än jag gör här. I princip ordagrant vad jag själv kunde bidragit till diskussionen!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av JRico:

Kanske för att kukbilder i princip är ett våldtäktshot om man drar det till sin spets?
Det funkar ju inte riktigt på samma sätt om det används mot oss män, både historiskt och fysiskt.

Våldtäktshot? Om jag nu skulle få för mig att skicka en dic-pic skulle det vara för att göra reklam för mig själv, och visa vad kvinnan kan få. Ungefär som att en fågel visar stjärtfjädrarna.

Medlem
Skrivet av BigD:

Kan man slippa detta trams någonstans i samhället? Kan man inte bara fokusera på spel utan att blanda in transsexualitet, tredje vågens feminism och socioekonomiska förhållanden?

Jag har varit medlem här sedan 2004, och besökt sidan dagligen bra mycket längre än så.
Förstår inte varför ni skall inte och rota i denna skit för att ett par perversa typer skickar bilder på ballen eller fäller någon sexistisk kommentar.

Alla som inte håller med stämplas som näthatare.
Att jag själv har två döttrar spelar ingen roll, jag är ett kvinnohatande svin då jag förkastar feminism och hur folk alltid skall framhäva sitt kön eller sexualitet för att hamna först i kön eller måla in sig i någon offerroll.

Sanningen är att folk ger blanka fan vad folk har mellan benen, även när det kommer till spelvärlden.
Vare sig man är programmerare eller concept art designer så kommer man att uppskattas oavsett vad man råkar ha mellan benen. Så länge man skapar bra, innovativa spel vilket kvinnor definitivt kan.

Att däremot producera skräp ingen vill ha och sedan vifta bort befogad kritik med "det är för att jag är tjej" är patetiskt och nedvärderande mot allt kompententa kvinnor.

Kvinnor lyckas bättre i skolan än män. De är mer välutbildade och har höga positioner överallt i samhället.
Är inte det minsta orolig över mina döttrars framtid, och spyr när man bombarderas med denna skit från alla håll.

Det om något förminskar mina döttrar, de behandlas som små sköra blommor som skall få fördelar för de har kvinnligt kön och därmed inte anses kunna konkurrera med män på lika villkor.

Inte fasen har väl någon problem med kvinnliga karaktärer som Samus, Ellie, Jill Valentine, Lara Croft, Lightning, eller Claire Redfield? Jag tyckte det var skitcoolt när jag insåg att samus var en tjej när jag klarade Metroid 1 på NES.

Vad är problemet?
Känns som att FZ känner sig manade att sticka upp fingret i luften och säga #UsToo! och peta i denna infekterade röra för att vinna någon slags oklara godhetspoäng?
Kan vi inte bara få spela spel snälla?

Jag, ett fåtal perversa typer kränker kvinnor med bilder och kommentarer. Thats it.
Är det underligt att folk blir förbannade i kommentarsfälten, när alla vi andra normala män (och gamers) buntas ihop med dessa vidriga typer? Vi får dagligen höra att alla män är medskyldiga till alla våldtäkter ifrån någon genus-hen med lila hår nyutexaminerad från Södertörn.

Folk är fly förbannade över att bli anklagade för sexism och kvinnohat bara för att någon freak skickat en kukbild.

Mina döttrar kan stå upp för sig själva, och behöver inte några jäkla "white knight"-snubbar som skall försvara dem oavsett vilka misstag de begår. Det om något är kränkande och nedvärderande!

Måste säga att jag är besviken på FZ efter 13 år som reggad medlem. Ska ni ägna er åt sådant här så tackar jag för mig.

Håller med i mycket...

Medlem
Skrivet av BigD:

-

Måste säga att jag är besviken på FZ efter 13 år som reggad medlem. Ska ni ägna er åt sådant här så tackar jag för mig.

Jag håller med om att FZ ska handla om spel och det gör det ju.
En snabb genomscrollning av förstasidan ger att 1 artikel av 15 (mer om man klickar på äldre nyheter) handlar om något annat än rent spelande.
Jag tror nog vi överlever det då och då?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av BigD:

Vad är problemet?
Känns som att FZ känner sig manade att sticka upp fingret i luften och säga #UsToo! och peta i denna infekterade röra för att vinna någon slags oklara godhetspoäng?
Kan vi inte bara få spela spel snälla?

[...]

Måste säga att jag är besviken på FZ efter 13 år som reggad medlem. Ska ni ägna er åt sådant här så tackar jag för mig.

Min enkla frågeställning var varför tjejer får en typ av kritik jag aldrig sett skymten av. Och, i förlängningen, hur skapar vi ett sunt debattklimat?


signatur
Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Våldtäktshot? Om jag nu skulle få för mig att skicka en dic-pic skulle det vara för att göra reklam för mig själv, och visa vad kvinnan kan få. Ungefär som att en fågel visar stjärtfjädrarna.

Aha så du menar att det är deras sätt att flörta alltså?
Det ... verkar ju... vettigt

Medlem
Skrivet av JRico:

Aha så du menar att det är deras sätt att flörta alltså?
Det ... verkar ju... vettigt

Kanske inte är så "ordentligt" men ja. Däremot så skulle jag aldrig skicka en dic-pic till random brud. Jag ser ingen anledning till det. Kanske någon man har snackat med ett tag. Tycker det är för lättkränkt idag bara...

Medlem
Skrivet av Esri:

"Kanske hur det ÄR att vara just man eller kvinna i en situation där könet spelar roll om spelet har sådana inslag - kanske spelar mindre roll i Candy Crush än Last of Us..."

Det där är inte ett Kanske som ett möjligen utan ett konstaterande av att det finns saker där du Måste vara man eller kvinna för att förstå dig på något. Och den sista delen är bara ordbajsande och ingenting mer.

Saker du har "hört" på SR... nej det är inte svårt att länka till vetenskapliga rapporter, för gissa vad, de skrivs Rapporter om det. Så länka till dem, det är ju uppenbart enkelt att göra. Men du kan inte länka till dem för de existerar inte. Det finns inte en enda arbetsplats där fördelningen av kön har gjort att folk har trivts bättre. Snarare att de personernas personligheter (oavsett deras kön) har gjort att stämningen har blivit bättre, eller att policys har ändrats som har förbättrats folks vardag. På vissa arbetsplatser har det varit genom att män har kommit in och på vissa genom att kvinnor har kommit in, men könet är inte relevant.

Oavsett så finns det inget i spel där män Eller kvinnor är ett krav för att göra bra saker, det krävs kompetens, fantasi och kreativititet för att göra bra spel, ditt kön är 100% irrelevant. Sen är hatet i spelbranschen oftast inte riktat mot dig p.g.a. ditt kön, däremot ser hatet ut på olika sätt. De säger inte åt en manlig utvecklare att de ska våldta honom, de säger att han borde dö, hans familj ska dö etc. Hat är hat oavsett mottagare, det är fortfarande avsändaren som är problemet.

Orbajsande - det var konstruktiv kritik på hög nivå. Och nej - det "kansket" var menat som möjligen, ledsen om du feltolkade det.

Jag sitter inte på länkar till en massa rapporter som jag hört på radio som är lätt att hala fram ur bakfickan vid behov.

Men här får du en - rapport från arbetsmiljöverket. För den som inte orkar läsa allt så står det så här i en sammanfattning av stycke 2.1 - Den arbetsrelaterad frånvaron, Sida 15, punkt nummer 5: "Det finns en tendens till att ju mer könsintegrerad en arbetsplats är desto bättre är hälsan hos medarbetarna (Alexanderson, 2004a)"
Sidan med rapporten finns här: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/kunskaps...
Så nej, jag hittar inte bara på - en seriös undersökning av en svensk myndighet påstår att så är fallet.

Avstängd

@Carl Johansson-Sundelius: Sunt debattklimat skapas endast med hjälp av bannhammaren.

Medlem
Skrivet av snubben:

Just diskussionen om kvinnosyn i spel känns så framkrystad och påtvingad att jag blir förbannad så fort den kommer upp.. jag har aldrig bett om den och jag VILL verkligen inte ha den, likt förbannat kommer den upp titt som tätt och jag förväntas vara förstående till kvinnans lidande av att bli porträtterad på ett visst sätt. Jag förstår verkligen inte vad det är att diskutera.

Sedan är ju näthatet en annan fråga och det är ju bara deprimerande att folk inte har mer vett än vad som visas. Angående klimatet på FZ så visst kan det bli lite irriterat och lite dålig stämning. Men jag tycker inte att det är såååå farligt mycket hatande här, eller har jag fel?

Tillägg: spel har väl varit en flyktzon från politik och andra dryga diskussioner under många år men tillslut tränger sig skiten in även här. Blir väl så när en bransch blir tillräckligt stor

Det är absolut din rätt att inte vilja ha diskussionen och att inte vilja delta. Du har fått en del upvotes så du verkar inte vara ensam om inställningen. Men det finns andra som vill ha den, som ser den som nödvändig och som vill delta. Detta hoppas jag att du och dina meningsfränder har respekt för, och att de som faktiskt vill diskutera med genomtänkta argument (både för och emot) får föra en sådan diskussion utan att det hela tiden förstörs av, i brist på bättre ord, "rageande".

Observera att jag inte pekar ut dig som en av dem som förstör (det har jag ingen aning om ifall du gör), och det är verkligen inte att förstöra att delta i diskussionen men med en annan åsikt. Det som är så tråkigt är de som bara förgiftar diskussionen utan några argument att tala om och utan att tillföra något.

Då är det bättre för alla att bara hålla tyst.

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

För min del handlar det om påtvingande. Jag ska tycka en viss sak - för då är man bra människa. Och jag funkar som så att inte en jäkel ska säga åt mig vad jag ska tycka, för då blir jag en rebell. Provokativ.
MEN! Jag har två barn - son och dotter. Pojken har högfunktionell autism, och han arbetar utifrån sina förutsättningar, och jag kan inte ställa de krav som jag kanske hade gjort om situationen varit annorlunda (spela fotboll, lek krig, var He-man o.s.v). Tösen är mer pappas flickas, och pojken mammas. Och jag applicerar nog mer mitt manliga sätt på Evelyn än på Gabbe. Hon vill vara med när pappa gibbar Total war, eller kika Twitch. Och även om jag är en omodern individ, så skulle jag med stolthet se att hon ville ägna sig åt datorspel i framtiden. Rent ut av jobba med det.
Men hatet flickor får uppleva på nätet då? Ja, vad ska man svara på det. Man kan vara idealist och käka lyckokakor och tro att hela världen kommer att bli rosa och gosigos. Alla krig kommer att upphöra och man kommer att bli världskompis. Svält och miljökatastrofer försvinner.
Eller så kan man vara någorlunda nykter - och inse att människan inte kommer att förändra sig särskilt mycket - och inte heller på nätet. Jag kan bara ge min dotter rätt förutsättningar att tackla de svårigheter hon kommer att möta ute i livet; och där är ord som hora och slampa under en CS-match inräknat. Möta dem med samma hårdhet som hon utsätts för. Män kommer att nypa henne i häcken ute på krogen, och antingen så ger hon en lavett, eller så kanske det är en snygging och hon tar med sig honom hem. Jag har aldrig förespråkat HEN eller något könsneutralt blaha, det faller vare sig mig eller modern i smaken. Så moderna är vi inte. Utan vi är traditionella svenskar som befinner oss på 50-talet kanske(mentalt). Dock så är modern välutbildad och jobbar högt.
Allt handlar om att idealism eller vara konsekvent. Och jag tror inte på mänsklighetens framgångar gällande det här, så jag ger mina barn det näst bästa. Att vara skarpa, se nykter på saker och ting, och agera utifrån eget huvud.
AMEN!

Otroligt välskrivet Ricomaniac. Hoppas dina barn är stolta över att ha dig som Pappa!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Min enkla frågeställning var varför tjejer får en typ av kritik jag aldrig sett skymten av. Och, i förlängningen, hur skapar vi ett sunt debattklimat?

Jag tror inte att du kan få ett sunt debattklimat. Människor uttrycker sig på olika sätt. Vissa har akademiska bakgrunder och väljer att skriva enligt de normerna. Andra har kanske fått en annan uppväxt där man ger svar på tal genom diverse glåpord, men det är deras sätt att ge uttryck för vad de tycker och känner.
Vissa ämnen berör känslor, och inte alla kan behärska dem, eller kanske har förmågan att behärska sig. Jag t.ex har en autistisk diagnos: och jag har problem med socialt samspel. Jag är killen som kan stå på torget och be tjejen att vissa muffen för en påse popcorn, utan att inse att det inte är socialt acceptabelt. Jag kan inte se att jag gör något fel.

Men lösningen på det kanske är att man får ha en skylt bredvid sitt namn på FB eller andra forum som förklarar "Jag har en diagnos".

Världen är inte, och kommer aldrig, bli uppbyggd av ren kärlek och godhet. Människan har ungefär 70 procent onda synder (som tillhör oss på naturlig väg), och resterande goda dygder. Egoism, xenofobi, och allt därtill är något som är en del av oss som människor, och har tillkommit genom evolution. Vi var tvungna att slå vakt om våra egna matförråd för att ens egen familj skulle överleva, och vi har alltid varit misstänksamma mot människor som inte är lika oss själva, för de kunde vara fiender som ville döda dig. Allt har en logisk förklaring.

Och alla dessa naturliga egenskaper - goda som onda - finns även med oss idag, i vår vardag. På internet.

Medlem
Skrivet av jonis:

Otroligt välskrivet Ricomaniac. Hoppas dina barn är stolta över att ha dig som Pappa!

Tack. Man kan bara ge dem verktygen att klara av framtiden. För förmodligen kommer jag inte kunna förändra den så pass mycket, tyvärr.

Medlem

Har i princip läst alla kommentarer i tråden nu. Det verkar lite som det från början blev diffust _vad_ det faktiskt är vi diskuterar. Jag väljer att skippa det som rör kvinnliga spelkaraktärer och fokuserar snarare på skit som vissa får utstå när de skriver om spel i olika sammanhang. Det vi dock måste komma ihåg är att det är en liten grupp kräk som faktiskt beter sig så illa att de skickar dickpics och diverse hot. Jag tror dessutom inte att vi når rätt målgrupp i en sådan här diskussion, utan att det snarare är vi alla andra som diskuterar trots att vi egentligen aldrig skulle bete oss på så sätt.

Jag säger det igen, kräk finns överallt. Inom alla intresseområden och branscher. Tyvärr. Det är naivt att tro att man inte behöver vara lite hårdhudad om man väljer att sticka ut och skriva sånt som kan provocera vissa, mindre begåvade individer. (Återigen, tyvärr.) Men detta kan drabba _alla_, oavsett kön, oavsett kromosomuppsättning, oavsett hudfärg eller tro.

Som en liten twist på allt som skrivs här kan jag berätta om en egen erfarenhet. För ett antal år sen när jag hade en väldigt central roll i en framgångsrik guild i WoW hade en av få tjejer i guilden fått tag i mitt mobilnummer. Hon började skicka massa "färgstarka" inviter, skrev att hon skulle åka och överraska mig. Jag hade gjort tydligt att jag inte var intresserad. Då började hon skickade nakenbilder rent av. VÄLDIGT närgångna bilder på specifika delar. Jag reagerade mest som jag tror de flesta killar i en liknande situation skulle gjort (nämligen med ett leende och en axelryckning). Det fanns naturligtvis inga hot kopplade till detta, så jämförelsen är väl diffus minst sagt. Men har personligen aldrig förstått det stora allvaret i en könsbild. Såna har man ju sett förut liksom. Hot däremot, ska aldrig accepteras.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Ricomaniac:

Jag tror inte att du kan få ett sunt debattklimat. Människor uttrycker sig på olika sätt. Vissa har akademiska bakgrunder och väljer att skriva enligt de normerna. Andra har kanske fått en annan uppväxt där man ger svar på tal genom diverse glåpord, men det är deras sätt att ge uttryck för vad de tycker och känner.
Vissa ämnen berör känslor, och inte alla kan behärska dem, eller kanske har förmågan att behärska sig. Jag t.ex har en autistisk diagnos: och jag har problem med socialt samspel. Jag är killen som kan stå på torget och be tjejen att vissa muffen för en påse popcorn, utan att inse att det inte är socialt acceptabelt. Jag kan inte se att jag gör något fel.

Men lösningen på det kanske är att man får ha en skylt bredvid sitt namn på FB eller andra forum som förklarar "Jag har en diagnos".

Jag tycker att den här biten är värd att ta i beaktning, folk har verkligen olika sätt att uttrycka sig på nätet, där de möter andra med helt andra sociala förutsättningar. Tänkvärt!

Skrivet av Ricomaniac:

Världen är inte, och kommer aldrig, bli uppbyggd av ren kärlek och godhet. Människan har ungefär 70 procent onda synder (som tillhör oss på naturlig väg), och resterande goda dygder. Egoism, xenofobi, och allt därtill är något som är en del av oss som människor, och har tillkommit genom evolution. Vi var tvungna att slå vakt om våra egna matförråd för att ens egen familj skulle överleva, och vi har alltid varit misstänksamma mot människor som inte är lika oss själva, för de kunde vara fiender som ville döda dig. Allt har en logisk förklaring.

Och alla dessa naturliga egenskaper - goda som onda - finns även med oss idag, i vår vardag. På internet.

Är inte riktigt med på den uppdelningen, och tycker att man förenklar saken och friskriver ansvar när man säger ”det har alltid varit så” eller ”det ligger i vår natur”.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag tycker att den här biten är värd att ta i beaktning, folk har verkligen olika sätt att uttrycka sig på nätet, där de möter andra med helt andra sociala förutsättningar. Tänkvärt!

Är inte riktigt med på den uppdelningen, och tycker att man förenklar saken och friskriver ansvar när man säger ”det har alltid varit så” eller ”det ligger i vår natur”.

Det sista är en väldigt stark förenkling. En hypotes till varför jag tror att det ser ut som det gör. Min filosofi är att vi aldrig kan undertrycka våra egna djuriska känslor, som t.ex xenofobi eller sexuella frustrationer. Nu lät jag väldigt Freudiansk, men hur mycket "vett" vi försöker förespråka för människor, så kommer dom alltid att vara - människor. Värderingar, normer, rättigheter, är inget som har följt med på naturlig väg, utan är fabricerade idéer. Och därför kommer dessa idéer alltid stå i kontrast med vad människan är i sin renaste skapelse. En ständig kamp mellan dem.

Lite som Dr Jekyll och Mr Hyde

Medlem

@Esri:

Visst, skulle mycket väl kunna tänka mig att en del av problemen vi ser idag har med uppfostran att göra. Kommer inte ihåg att tjejer/killar behandlades speciellt annorlunda på tidigt/mitten av 80-talen när jag gick på dagis och lite senare började skolan. Vad jag kommer ihåg behandlades könen aldrig speciellt annorlunda, förutom att det fanns ett fåtal arv från äldre tider, som exempelvis syslöjd för flickor och träslöjd för pojkar. Å andra sidan var jag nog för ung för att kunna analysera problem på samma sätt då som idag 30+ år senare. Så visst, en del av problemet kanske ligger i dagens syn på barnuppfostran, som går ut på att göra sina barn till unika individer som aldrig kan ha fel och om de väl gör fel, sopas det under mattan. Samma problematik sker på kvällspressen, i nöjesbranschen, musikindustrin, filmbranschen, teatervärlden och nu, som vi kunnat läsa om här, även bland speljournalisterna. Där precis samma problematik upprepas, skitstövlarna skyddas av sina chefer istället för föräldrarna när de beter sig som svin, vilket gör att de tror att det som de håller på med är helt ok när ingen stoppar dem eller säger ifrån.

Det skapar en slags mekanism i deras hjärnor som gör att de dels nästan är oemottagliga för kritik och dessutom ser sig själva som högre stående varelser, om jag får leka hobby-psykolog.

Visst, nu överdriver jag till tusen, men det är lite av den uppfattningen jag har fått. Sämre föräldrar som inte lär sina barn vad som är rätt/fel och låter dem hållas är ungefär samma sak som när chefer på en arbetsplats skyddar sluskarna och sopar problemen under mattan. Även samhället som inte sätter ned foten i tid medan baren formas har en del att jobba med, då de inte gör något åt den här problematiken. Men jag tror inte på långa vägar att det är hela anledningen till att sexism frodas bland de som har och besitter makt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul ändå att din cyniska sida fick dig att registrera ett konto och skriva ett inlägg, jag gillar biten av dig.

Jag besöker inte Aftonbladet av ren princip, tycker deras sätt att arbeta är smått förkastligt. Hade jag skrivit krönikan utan att Effie skrivit sin? Förmodligen inte. Borde jag ha gjort det utan hennes krönika? Definitivt.

Frågan som jag ännu inte fått ett bra svar på än är varför jag bara får en tiondel av kritiken som Effie får, även när jag berör denna ömma tå?

För att folk inte vill åka på en permban i forumen? folk tenderar att inte pissa där de har sitt digitala hem.

nåja, reggade mig av andra anledningar än att skriva ett svar i den tråd jag gjorde. men det råkade bli första svaret.
håller med dig om att aftonbladet är förkastligt, men att rida på deras krönikor känns.. tveksamt.

Medlem
Skrivet av Chomag:

@Esri:

Visst, skulle mycket väl kunna tänka mig att en del av problemen vi ser idag har med uppfostran att göra. Kommer inte ihåg att tjejer/killar behandlades speciellt annorlunda på tidigt/mitten av 80-talen när jag gick på dagis och lite senare började skolan. Vad jag kommer ihåg behandlades könen aldrig speciellt annorlunda, förutom att det fanns ett fåtal arv från äldre tider, som exempelvis syslöjd för flickor och träslöjd för pojkar. Å andra sidan var jag nog för ung för att kunna analysera problem på samma sätt då som idag 30+ år senare. Så visst, en del av problemet kanske ligger i dagens syn på barnuppfostran, som går ut på att göra sina barn till unika individer som aldrig kan ha fel och om de väl gör fel, sopas det under mattan. Samma problematik sker på kvällspressen, i nöjesbranschen, musikindustrin, filmbranschen, teatervärlden och nu, som vi kunnat läsa om här, även bland speljournalisterna. Där precis samma problematik upprepas, skitstövlarna skyddas av sina chefer istället för föräldrarna när de beter sig som svin, vilket gör att de tror att det som de håller på med är helt ok när ingen stoppar dem eller säger ifrån.

Det skapar en slags mekanism i deras hjärnor som gör att de dels nästan är oemottagliga för kritik och dessutom ser sig själva som högre stående varelser, om jag får leka hobby-psykolog.

Visst, nu överdriver jag till tusen, men det är lite av den uppfattningen jag har fått. Sämre föräldrar som inte lär sina barn vad som är rätt/fel och låter dem hållas är ungefär samma sak som när chefer på en arbetsplats skyddar sluskarna och sopar problemen under mattan. Även samhället som inte sätter ned foten i tid medan baren formas har en del att jobba med, då de inte gör något åt den här problematiken. Men jag tror inte på långa vägar att det är hela anledningen till att sexism frodas bland de som har och besitter makt.

Jag hänger med i mycket, men jag måste motsätta mig när du talar om att samhället ska sätta ned foten? Jag vet inte riktigt vad du menar här, men om du pekar på att samhället ska fostra mina barn så är det jag som sätter ned foten. Jag fostrar mina barn, och ger dem mina värderingar. Inget jag vill att någon annan ska göra, och absolut inte samhället. Dom får röra fingrarna i nån annan syltburk. För om regeringen fick bestämma skulle mina barn vara könslösa och kallas HEN på dagis. Min dotter skulle springa runt med snickarbälte, och inte för ATT HON VILLE, utan för att fröknarna skulle förespråka och pusha på att hon skulle göra det.

Medlem
Skrivet av MatsDahlgren:

Orbajsande - det var konstruktiv kritik på hög nivå. Och nej - det "kansket" var menat som möjligen, ledsen om du feltolkade det.

Jag sitter inte på länkar till en massa rapporter som jag hört på radio som är lätt att hala fram ur bakfickan vid behov.

Men här får du en - rapport från arbetsmiljöverket. För den som inte orkar läsa allt så står det så här i en sammanfattning av stycke 2.1 - Den arbetsrelaterad frånvaron, Sida 15, punkt nummer 5: "Det finns en tendens till att ju mer könsintegrerad en arbetsplats är desto bättre är hälsan hos medarbetarna (Alexanderson, 2004a)"
Sidan med rapporten finns här: https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/kunskaps...
Så nej, jag hittar inte bara på - en seriös undersökning av en svensk myndighet påstår att så är fallet.

Det var ingen kritik och den var långt ifrån konstruktiv.

"Har en tendens" vilket i princip berättar att det kan vara många andra orsaker och att korrekt orsak inte kunnat hittats. Som sagt, anektdoter, värda lika mycket som "jag har hört att" argument.

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Jag hänger med i mycket, men jag måste motsätta mig när du talar om att samhället ska sätta ned foten? Jag vet inte riktigt vad du menar här, men om du pekar på att samhället ska fostra mina barn så är det jag som sätter ned foten. Jag fostrar mina barn, och ger dem mina värderingar. Inget jag vill att någon annan ska göra, och absolut inte samhället. Dom får röra fingrarna i nån annan syltburk. För om regeringen fick bestämma skulle mina barn vara könslösa och kallas HEN på dagis. Min dotter skulle springa runt med snickarbälte, och inte för ATT HON VILLE, utan för att fröknarna skulle förespråka och pusha på att hon skulle göra det.

Fel ordval av samhälle, "Good people are raised by a village, not by a family alone". Om inte vi alla är överens om vad som är rätt och fel så kommer det alltid finnas idioter och kräk, vilket är problemet idag. Folk uppfostrar sina barn till att vara super speciella snöflingor som kan bli precis vad som helst och ingen ska säga något annat istället för att uppfostra dem med tanken att du kan bli det, men då måste du också arbeta för att komma dit.

Och ja, om en flicka vill leka med bilar, varför stoppa henne? Om en pojke vill dansa, sjunga och leka med dockor, varför stoppa det? Vår regering genom att vägra acceptera biologiska skillnader gör att sexism ökar, inte sjunker.

Medlem

@Ricomaniac:

Nej, jag menar att samhället måste säga ifrån skarpare när ungar gör fel i exempelvis skolan, på fritiden etc. Speciellt när de i tidiga tonåren hamnar i en nedgående spiral som slutar i fängelse så fort de fyllt 20, då som redan härdade brottslingar med 10-20 domar bakom sig. Dvs, de ska inte uppfostra dina barn, de skall sätta ner foten rejält när föräldrar inte klarar av att uppfostra sina barn.

Medlem
Skrivet av Chomag:

@Ricomaniac:

Nej, jag menar att samhället måste säga ifrån skarpare när ungar gör fel i exempelvis skolan, på fritiden etc. Speciellt när de i tidiga tonåren hamnar i en nedgående spiral som slutar i fängelse så fort de fyllt 20, då som redan härdade brottslingar med 10-20 domar bakom sig. Dvs, de ska inte uppfostra dina barn, de skall sätta ner foten rejält när föräldrar inte klarar av att uppfostra sina barn.

Där håller jag med dig. Att återinföra Uppförande som ämne vore inte fel. Hyfs och hur man beter sig vore något.

Medlem
Skrivet av Esri:

Fel ordval av samhälle, "Good people are raised by a village, not by a family alone". Om inte vi alla är överens om vad som är rätt och fel så kommer det alltid finnas idioter och kräk, vilket är problemet idag. Folk uppfostrar sina barn till att vara super speciella snöflingor som kan bli precis vad som helst och ingen ska säga något annat istället för att uppfostra dem med tanken att du kan bli det, men då måste du också arbeta för att komma dit.

Och ja, om en flicka vill leka med bilar, varför stoppa henne? Om en pojke vill dansa, sjunga och leka med dockor, varför stoppa det? Vår regering genom att vägra acceptera biologiska skillnader gör att sexism ökar, inte sjunker.

Jag förstår vad du menar. Men då måste föräldrarna tycka att "byn" är bra nog att sätta normerna också. Och jag anser inte min "by" duger för det idag. Jag fostrar mina kids till att möta hårt med hårt. Och det kommer alltid finnas idioter där ute, och jag kan bara förbereda dem för det. Jag köper inte dockor till Gabbe. Jag pushar inte mina barn till att bli könsneutrala, men jag skulle heller aldrig rycka dockan ifrån honom och slänga in den i elden och ge han utskällning och negligera honom för det. Jag är väl gammeldags. Han har snickarbänk och pistoler och grejor, och han gillar det. Evelyn älskar sina dockor och kläder, men det har nog kommit naturligt. Diskussionen idag har blivit så... Jag vet inte. Säger du att du är ett marsvin så är du ett marsvin, och om någon säger något annat så blir det ett jävla liv. Tröttsamt.

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Jag förstår vad du menar. Men då måste föräldrarna tycka att "byn" är bra nog att sätta normerna också. Och jag anser inte min "by" duger för det idag. Jag fostrar mina kids till att möta hårt med hårt. Och det kommer alltid finnas idioter där ute, och jag kan bara förbereda dem för det. Jag köper inte dockor till Gabbe. Jag pushar inte mina barn till att bli könsneutrala, men jag skulle heller aldrig rycka dockan ifrån honom och slänga in den i elden och ge han utskällning och negligera honom för det. Jag är väl gammeldags. Han har snickarbänk och pistoler och grejor, och han gillar det. Evelyn älskar sina dockor och kläder, men det har nog kommit naturligt. Diskussionen idag har blivit så... Jag vet inte. Säger du att du är ett marsvin så är du ett marsvin, och om någon säger något annat så blir det ett jävla liv. Tröttsamt.

Nej så kan det vara, det håller jag helt och hållet med om.

Handlar inte om att man Ska eller Måste ha neutrala könsroller, jag tycker hela idéen är cancer. Men Om min dotter inte vill leka med dockor så skulle jag inte bli arg. Inte heller om min son inte gillar bilar eller vapen. Men jag skulle aldrig någonsin försöka forcera de vidriga idéerna som har vuxit fram de senaste åren. Vi kommer uppfostra en hel generation av pysikisktstörda människor som inte vet vad de faktiskt är p.g.a. deras föräldrar.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Du har helt rätt i det du skriver, men jag tänkte eftersom diskussionen rör kvinnor, så behöver vi inte kanske ta in det vanliga argumentet att män får utstå mer hot om våld än kvinnor.

Att tänka så här skapar nog mer problem än det löser. Vill man bli av med näthat och hot måste man ta tag i det hela oavsett om det är man eller kvinna som blir drabbad. Att enbart upplysa problemet hos ett av könen och skapar nog mer irritation och hat än det löser problem.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Min enkla frågeställning var varför tjejer får en typ av kritik jag aldrig sett skymten av. Och, i förlängningen, hur skapar vi ett sunt debattklimat?

Svaret är enkelt. För att de är kvinnor till skillnad från dig själv.
Det finns män som är svin helt enkelt och beter sig förkastligt mot kvinnor
Skickar en bild på ballen eller kommer med sexistiska påhopp. Losers med andra ord.
Dessa män har alltid funnits och tyvärr kommer de alltid att finnas. Det är en lidelse för kvinnor.

Det är dock en försvinnande liten andel dock, och jag och många andra är trötta på att klumpas ihop med detta avskrap och benämnas som problemgruppen "män" i debatten.
Feminister sitter och beskyller mig, dig och alla andra män som medansvariga för alla våldtäkter. Vad i helvete?
Sedan efterfrågar de ett fint debattklimat utan "hat" i nästa mening, trots att de just kallat mig för våldtäktsman.

Det finns oerhört mycket kompetenta tjejer, även i spelbranschen.
De är uppskattade och gör det de ska som alla andra. Inga konstigheter.
Sedan finns det ett fåtal som måste framhäva vad de har mellan benen för att slå ifrån sig kritik och positionera sig. Folk har börjat tröttna, därav tonen i kommentarsfält och samhället överlag.

Skribenten i fråga här tycker jag personligen är helt kass, men det får jag väl inte säga för då är jag ett kvinnohatande, bakåtsträvande svin som bör genuscertifieras. Precis alla hade ställt sig på denna stackars lilla delikata blommas sida, hur befogad min kritik än var.

Hade jag däremot kallat dig för en kass spelrecensent (nej, det tycker jag inte att du är) hade ingen reagerat.

Där har du en stor del av problemet i min mening.

All fokus måste läggas på de få män som beter sig vidrigt, snarare än att stämpla halva befolkningen som perversa typer som vill kedja fast kvinnorna vid spisen. Essensen av tredje vågens feminism.

Skriv svar