Take-Two-chefen tycker inte lootlådor är gambling

Robot
Take-Two-chefen tycker inte lootlådor är gambling
Medlem

Min definition av Gambling är att du spenderar pengar i hopp om att vinna pengar.
Med det sagt, du kan inte vinna pengar genom Loot Boxes (inte ens i CS:GO), så därmed är det inte Gambling.
Jag spelar till och från på Online casinon, och kan säga att Loot Boxes är inte (iaf för min del) inte något som skulle vara beroendeframkallande av just den anledningen att jag inte får något ut av att köpa dessa.
Overwatch har gjort det bra då man kan få Loot Boxes utan att spender pengar, och skulle man vara intresserad av att köpa fler så har man möjligheten, men allt du får från lådorna påverkar inte din prestanda att prestera i spelet på något sätt.

Medlem

@Shamanfox: personligen tycker jag inte att det måste vara pengar i prispotten. Så länge det är roulette på vinsten är det gambling. Oavsett vad vinsten innehåller.

Medlem

@Shamanfox: fast spelberoende handlar inte om att vinna just pengar. Det är sensationen man upplever som skapar ett beroende. Det beteendet kan kretsa kring spel om pengar, men även lootlådor eller kinderägg eller vad som helst. Sen när han börjar prata om att tvinga folk så är det uppenbart bs. Det finns inga kasinon i Las Vegas som tvingar folk att gå in där å spela, men gambling är det likförbannat. Denna debatten handlar ju om i första hand om huruvida spelföretagen idag använder sig av oärliga medel för att lura sina kunder på pengar och skapa ett konsumptionsberoende, och det kan det ju mycket väl argumenteras för att dom gör, när dom som t ex i destiny fifflar med mängden xp man får, eller som med exempelvis lootlådor som du behöver nyttja om du vill få tillgång till allt i spelet. Att många av dom som utsätts för detta är minderåriga gör det ju bara ännu värre.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Min definition av Gambling är att du spenderar pengar i hopp om att vinna pengar.
Med det sagt, du kan inte vinna pengar genom Loot Boxes (inte ens i CS:GO), så därmed är det inte Gambling.
Jag spelar till och från på Online casinon, och kan säga att Loot Boxes är inte (iaf för min del) inte något som skulle vara beroendeframkallande av just den anledningen att jag inte får något ut av att köpa dessa.
Overwatch har gjort det bra då man kan få Loot Boxes utan att spender pengar, och skulle man vara intresserad av att köpa fler så har man möjligheten, men allt du får från lådorna påverkar inte din prestanda att prestera i spelet på något sätt.

Fast det behöver väl ändå inte nödvändigtvis vara pengar man vinner. Det räcker ju med att det finns chans att vinna något av värde för dig så har du incitament att spendera pengar på "spelet". Om det sedan är en fin virtuell tröja eller 100K i kontanter spelar mindre roll om det är riktiga pengar du spenderar på spelet.

Enligt Lotteriinspektionens definition krävs det dock att den virtuella tröjan ska kunna säljas till andra spelare för riktiga pengar för att det ska kunna kallas för lotteri.

Medlem

1. Loot lådor är cancer.
2. Det kommer alltid kännas som dom har tagit ur saker ur spelet eller gör din "grind" längre för du ska bli mer sugen på att öppna plånboken.
3. Det får absolut, "om" det nu måste finnas enbart vara kosmetiska saker, Dock "sidegrades" annars kommer det kännas som du får en väldigt bas standard utseende medans att det kanske var tänkt du skulle ha den där snygga utseendet från start men dom valde att lägga den bakom en loot låda och ge dig något som du ska vilja ha för bas ser så trist ut.
4. nr 3 får absolut inte enbart kunna gå att skaffa genom att öppna plånboken, det ska finnas ett ingame sätt att få tag på.

Edit : On topic, tycker inte det är gambling med lootlådor, men jag ser hellre att OM det måste finnas microtransaktioner i ett spel så ska du veta vad man betalar för istället för att det ska slumpas, t,ex du ser exakt vad du får i ett rpg spel, t,ex en svärd skin som du gillar å du väljer att köpa den för en 50 lapp eller så, inte att du ska betala 50kr få en låda med diverse skit du inte vill ha och måste betala ytligare 50 för hoppas att du får det du vill ha.

Medlem

Hmm... Med resonemanget "det behöver inte vara pengar man vinner" så undrar jag: Vad är en vinst?
Om du får ett skin till ett item som du har längtat, klassas det som vinna, även om du inte kan ta skinnet från spelet för att göra andra saker med det?
Vinst för mig betyder att jag har blivit rikare på något sätt. Jag kan inte sälja skins för riktiga pengar. Jag kan inte byta det mot riktiga pengar.
Vinner jag ett föremål i riktiga livet så har det riktiga föremålet ett värde som jag kan sedan sälja vidare.

Om vi ska nu ta exemplet som många säger: Det behöver inte vara pengar för att vinna; så kan vi i sådana fall säga att köpa ett Happy Meal på MacDonalds är gambling, eller att man köper Kinder Egg, eller man köper Mystery Box där du kan få random gubbar av ett specifikt tema m.m.

De klassas inte som Gambling i Sverige, och vad jag vet så har jag inte stött på ett enda land som klassar sånt som Gambling.
Vad är det för skillnad mellan Kinder Egg och Loot Box?
Eller Happy Meal och Loot Box?

Och om ni anser att Happy Meal, Kinder Egg etc borde också räknas som Gambling så får man definiera vilken sorts Gambling är det som man reagerar på och tycker är dåligt så är det definitionen Gambling där man gör en _vinst_.
Och det är precis det jag började min respons med:

Citat:

Min definition av Gambling är att du spenderar pengar i hopp om att vinna pengar.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Hmm... Med resonemanget "det behöver inte vara pengar man vinner" så undrar jag: Vad är en vinst?
Om du får ett skin till ett item som du har längtat, klassas det som vinna, även om du inte kan ta skinnet från spelet för att göra andra saker med det?
Vinst för mig betyder att jag har blivit rikare på något sätt. Jag kan inte sälja skins för riktiga pengar. Jag kan inte byta det mot riktiga pengar.
Vinner jag ett föremål i riktiga livet så har det riktiga föremålet ett värde som jag kan sedan sälja vidare.

Om vi ska nu ta exemplet som många säger: Det behöver inte vara pengar för att vinna; så kan vi i sådana fall säga att köpa ett Happy Meal på MacDonalds är gambling, eller att man köper Kinder Egg, eller man köper Mystery Box där du kan få random gubbar av ett specifikt tema m.m.

De klassas inte som Gambling i Sverige, och vad jag vet så har jag inte stött på ett enda land som klassar sånt som Gambling.
Vad är det för skillnad mellan Kinder Egg och Loot Box?
Eller Happy Meal och Loot Box?

Och om ni anser att Happy Meal, Kinder Egg etc borde också räknas som Gambling så får man definiera vilken sorts Gambling är det som man reagerar på och tycker är dåligt så är det definitionen Gambling där man gör en _vinst_.
Och det är precis det jag började min respons med:

Enligt Lotteriinspektionens definition så är det "gambling" om:
1. Du köper för riktiga pengar en andel i något som har en slumpvis genererad vinst (AKA Lootbox).
2. Du kan sälja vinsten till andra spelare och sedan ta ut riktiga pengar.

Min definition är mer att: Du köper för riktiga pengar en slumpvis genererad vinst (AKA Lootbox) utan att veta vad du vinner. Om vinsten har ett reellt värde i verkliga världen spelar ingen roll, det är att man spenderar riktiga pengar för att få ta del av den som räknas.

Ett Happy Meal eller Kinderägg är inte spel då du köper mat eller choklad som innehåller en leksak. Du vet vad det är för mat och choklad, att du inte vet exakt vilken leksak det är gör det inte till ett spel eftersom leksaken inte är huvudvärdet i köpet. Hade du köpt ett skin för riktiga pengar ingame och fått en random lootbox på köpet hade jag inte klassat det som gambling (förutsatt att inte innehållet i lootboxen har lika eller högre värde än skinnet).

Men visst, det kan ju tyckas vara lite av en gråzon alltihopa.

Medlem

Så länge folk betalar så lär han inte klaga

Medlem

I ett kinderägg kanske alla saker man får har ungefär eller exakt samma värde. Man får lika ovanliga eller vanliga leksaker. Och deras värde är kanske mindre än kostnaden för kinderägget?

Värdet för grejerna i Star Wars Battlefront II är svåra att mäta, men där är åtminstone vissa grejer betydligt mer ovanliga och värdefulla än andra saker man kan få.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Fysiska eller online casinon kan inte "tvinga" folk att spela hos dem, men vanligt folk och spelberoende väljer att göra det ändå!

Detta är endast damage control för att, förhoppningsvis, kunna rulla ut MTX inom en snar framtid.

MTX är alldeles för lockande för speltillverkare för att låta bli, precis som att sälja droger till ungdomar tyvärr: "Snabba Cash".

Medlem

Overwatch lootlådor är verkligen inte gambling enligt mig. Först och främst är det enbart kosmetiska saker och ting, och sedan får du även guld från dubletter och ibland direkt i lådorna som du kan spendera på vad du vill istället, utan några som helst fördelar.

Det blir inte precis svårare att få lådorna än någon annan efter Lv100 heller. Inga softcaps, ingen bullshit, spela och få lådor - easy peasy.

Medlem

Nog är det gambling allt. Dem flesta spel som idag har "lootboxes" har olika levels på innehållet. Som skins tex brukar ofta finnas som "Standard", "Rare" och "Epic".
Betalar du med dina egna riktiga pengar för en lootbox och får en "Standard" så nog känns det allt som en förlust, köper du en "lootbox" för riktiga pengar så vill du ju såklart ha en "Epic".

Detta bringar minnet till en "mini" skandal i Battlefield 1 för månader sen om det är någon som minns "Desert Gold skandalen", vet inte om FZ gjorde någon artikel ang detta. Men DIce/EA släppte ett skin till en av pansarvagnarna kallat "Desert Gold" vilket som det låter var en guld kamoflerad tank. Folk lade ner en massa egna pengar på "battlepacks" för att få detta.

Men sen kröp det fram att "drop-raten" på detta skin var bra mycket lägre än tom alla andra "Legendary" skins vilket ledde till måååånga arga kommentarer på Battlefield forumet och på youtube. Är inte detta ett riggat gambling system så vet inte jag
Dice har sedan detta lagt till "Super rare" på dessa super ovanliga "Legendarys"

https://www.youtube.com/watch?v=z42kq88gOK8

Ett ideal system är att man kan låsa upp skins genom att helt enkel använda vapnen, karaktären eller forden. Säg att du får ett skin för varje 100 kills du får med vapnet eller karaktären. Men om man inte har tid att grinda dessa kan man direkt köpa detta skin men helt enkelt välja detta ur en katalog med skins så man vet vad man får.

Medlem

Gta v kanske inte har fått så mycket kritik, av mig framförallt för att jag inte gillar deras online del för fem öre till att börja med.
Och det finns moddade alternativ som ger online upplevelsen som jag varit ute efter såsom FiveEm med många "rollspels" servrar, spelare som är poliser och sjukvård, 3d position voip med mera.

Så man har ju iaf lite alternativ gällande gta v, tack vare mod community.

Tror ni någon speltillverkare vågar köra med P2W MTX efter Battfront II debaclet? De flesta kommer nog köra mikrotransaktioner om de kan men de vågar nog inte göra det P2W.

Medlem

Och jag som ägare till en vapenfabrik tycker givetvis inte att mina vapen är farliga eller dödar....

Medlem

Bannlys lootlådor, död åt bingolotto samtidigt ta bort allt vad aktier och fonder innebär.

Trisslotter???? Ni borde skämmas.
Äh bara jävla massa gnäll från folk som vill ha allt serverat samtidigt som dom gnäller om att spelen inte har tillräckligt med content...

Oh nej det tar 10 - 20 - 30 timmar att låsa upp nått... Sjukt bortskämda.

Palla lägga denna mängd energi på lootboxes? ^^

Avstängd

Inte särskilt mycket kritik? Skojar ni? Shark Cards i GTAV kan vara det mest hatade som finns.

Avstängd
Skrivet av Espresso_Bengt:

Tror ni någon speltillverkare vågar köra med P2W MTX efter Battfront II debaclet? De flesta kommer nog köra mikrotransaktioner om de kan men de vågar nog inte göra det P2W.

Oerhört naivt av dig att tro att det förändrade något öht.

1
Skriv svar