Nummerspelet (EU LCS Summer split)

Ambassadör
League of Legends
Nummerspelet (EU LCS Summer split)

Jag har följt League of Legends(LoL) e-sportscen under flera år. I en kombination att jag spelat lite väl mycket football manager och tittat på filmen Moneyball, fick jag idén att kolla runt lite på statistiken kring spelarna i EU LCS, den högsta ligan i Europa inom LoL esporten.

Jag hittade statistik från sommarsäsongen i ett format som var enkelt att få in i Google Sheets. Därefter sorterade jag upp samtliga spelare hur de presterade i olika avseenden jämfört med sina konkurrenter på samma position. Jag valde att dela upp det på position eftersom det spelar ytterst stor roll vad du spelar som när det kommer till de parametrar jag hade att utgå ifrån. I bilden nedan kan ni se hur det såg ut efter jag sorterat spelarna som är ADC, attack damage carry.

- Grön färg avser spelaren som presterat bäst i det specifika avseendet.
- Röd färg avser spelaren som presterat sämst i det specifika avseendet.
- Gul färg avser de spelarna som var på den övre halvan i prestation för det specifika avseendet.
- Orange färg avser de spelarna som var på den nedre halvan i prestation för det specifika avseendet.

Efter detta summerade jag spelarnas prestationer för samtliga parametrar med en vägning beroende på deras prestation med formeln (Grönt+Gult*0,5-Orange*0,5-Rött). Detta gav varje spelare en siffra för deras totala prestation jämfört med sina motståndare på sin position. Hur detta såg ut för ADC, samma avseende som förra figuren, ses i figuren nedan.

Nästa steg var att summera samtliga spelarna i det olika lagen för att se den totala prestationen. Laget med högst vägd poäng placerade högst i listan som i sin tur jämfördes med den faktiska tabellen som EU LCS Summer split slutade med. Detta visas i följande figur.

Det stämmer överens något mellan de två tabellerna men det är verken slump eller något speciellt uppseendeväckande. Det är inte så konstigt att de lagen som spelar bra också har spelare som det går bra för. Det intressantaste som jag tycker mig kunna se från det här är Unicorns of Love(UoL) som hade lika många vinster och förluster som 2:an H2K men med mina beräkningar hamnar långt ner i listan. Det saknas runt 18 "poäng" för UoL för att de ska vara jämförbart mellan min vägning och verkligheten. Detta kan jag tänka mig kommer av att UoL har en mycket aggressiv spelstil vilket inte speglas i den statistik som jag har tagit del av.

För att man ska kunna läsa ut något av detta så hade det behövt vara byggt på mer fakta och man hade behövt väga alla parametrar beroende på vilken roll man har i laget. Jag tycker dock det blev förvånansvärt bra överensstämmelse även för spelare i lagen som inte presterat bra. Det finns en hel del som man kan utläsa om man vet vad man ska leta efter även i den lilla statisk och vägning som jag har gjort här.

Så vad tycker ni om All Star-laget enligt mina beräkningar?
Top: Expect (G2)
Jungle: Broxah (Fnatic)
Mid: Febiven (H2K)
Support: Mikyx (Splyce)
ADC: Rekkles (Fnatic)

Detta är alltså något man kan spendera sin fredagskväll med. I sista bilden har jag samlat vägningen och "topplistan" för samtliga positioner.

Trevlig helg alla.

#dali #blogg #lolesport #lol

Skägg.
10 Chambers

Jag förstår inte hälften men är ändå sjukt imponerad!


signatur
Moderator | Testpilot

Alltid kul med någon annan som gillar LoL som e-sport. Flesta av mina vänner spelar spelet casual men det är inte många i vårat avlånga land som tittar på det lika flitigt som mig själv

Roligt att du nämner Moneyboll.. Recenserade den filmen för en sajt faktiskt för några år sedan och tyckte om den och gillar sådan här statistik också. Spenderar allt för mycket tid vid lolpedia och kollar vad folk haft för KDA och annat men det här hjälper ju en del så TACK SÅ VÄLDIGT mycket


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent

Sjukt nördigt! Älskart.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag förstår inte hälften men är ändå sjukt imponerad!

Färgglada bilder, oklara formulering och massa siffror gör det mest banala oförståeligt Funkar lika bra inom politiken som i esport-analyser

Skrivet av uberpwnage2.0:

Alltid kul med någon annan som gillar LoL som e-sport. Flesta av mina vänner spelar spelet casual men det är inte många i vårat avlånga land som tittar på det lika flitigt som mig själv

Roligt att du nämner Moneyboll.. Recenserade den filmen för en sajt faktiskt för några år sedan och tyckte om den och gillar sådan här statistik också. Spenderar allt för mycket tid vid lolpedia och kollar vad folk haft för KDA och annat men det här hjälper ju en del så TACK SÅ VÄLDIGT mycket

Precis lagom avancerat för att man ska kunna hänga med i spelet utan att vara bra själv. Kvalitén på deras sändningar har förbättrats mycket genom åren. Gillar även upplägget bättre inom LoL jämfört med andra esporter.

Medlem

Tummen upp!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Wow! Bra jobbat!


signatur

Galne Gunnar köper så gärna!

Medlem

Lagomt dedikerad, hah.

1
Skriv svar