Ris och Ros - hur gör ni?

Medlem
Ris och Ros - hur gör ni?

Hur gör ni när ni vill tala om att någon / några gör bra ifrån sig. Väljer ni helst att säga det i öppet eller privat i person, telefon, sms, e-Mail eller på öppna sociala medier?

Kanske ännu mer intressant. Hur går ni tillväga om ni har viktig kritik att ge till någon eller några? Undviker ni meddelanden och / eller öppet där alla kan se eller höra?

Det känns som de här frågorna behöver ett sammanhang. Säg om ni skulle vilja ge beröm eller kritik till de som jobbar med FZ? Hur väljer ni att ge beröm och kritik?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Skägg.
10 Chambers

En bra tumregel är att ge beröm öppet och kritik privat. Öga mot öga är enligt mig alltid bäst, det kan vara svårt att förmedla allt via text.


signatur
Medlem

Det känns viktigt att man förmedlar vad man själv står för och hur man upplever situationen istället för att anklaga någon.

Exempel:
Jag blir ledsen när det aldrig finns någon tårta kvar, kan vi inte dela på den?
Istället för:
Du tar alltid all tårta!

Medlem

jag brukar alltid vara rakt på. bäst så tycker jag.

Medlem

Hur man säger något är minst lika viktigt som vad man säger. Som en del varit inne på: var man är, vilket kontext samt själva formuleringen. En tumregel är att det skall vara konstruktivt, inte bara "du är kass" utan att man säger varför. Men sedan måste man såklart tänka på att det är individuellt. En del kan inte ta kritik alls, en del är bara tacksamma för att få feedback.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Hur bör man gå tillväga med de som har svårt att ta kritik?

Det finns alltid några stycken i en grupp vars utgångsläge är taggarna ut.

Case A:
Ibland vill man komma med kritik som är viktig till en individ som berör beteenden som får många att lida. Exempelvis när någon rutinmässigt är sen, väsnas med saker på möten eller grisar sig med småsaker. Lämnar toaletten med sitsen öppen, en brun bajsrand och någon deciliter på golvet. En slemmig spottloska i handfatet och en massa pappershanddukar på golvet.

Case B:
Sen finns det en helt annan sorts problem. När människor tar alla eventuella tillföranden till diskussioner som personangrepp. Exempelvis, ”nu har vi diskuterat att vi ska försöka jobba med X, Y och sedan Z, men... en sak som vi glömt bort att ta med är A som också är relevant att beakta i det här sammanhanget.” Denna form av tillföranden kan några ta väldigt hårt - särskilt när de gått in i en diskussion med avsikten att informera snarare än att diskutera.

Möjliga sätt att hantera problemen
Det verkar som många människor har sätt att arbeta med både Case A och B. Exempelvis använder skolvärlden och HR gärna planerade tillfällen att informera alla om konsekvenserna av ovan nämnda beteenden, snarare än ett ta det med en eller två enskilda individer. ”Allmän information” kanske är lämpligast som ett första steg. Det är ett sätt att lägga emfas på beteendet som vi vill se mindre utav snarare än individen - vars beteende berörs.

Ovanstående reflektion fick mig precis att inse att innebär att denna slags problem (Case A) bör rapporteras till den eller de personer som har ett betydelsefullt inflytande över samtliga åhörare - snarare än att man försöker lyfta det själv.

Finns det något man kan göra åt Case B?


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

1
Skriv svar