FZ utser – Årets spel 2017!
Folk kan säga vad dom vill om PUBG.
Det har sina brister, men trots det så lyckades det bli den största händelsen i spelbranchen på många år.
Och det kommer mest troligen bli ett spel som CS som kommer ha en stor spelarbas i många år.
Så jag tycker det förtjänar sin plats.
Det är en väldigt skoj spel, utan tvekan en frisk fläkt bland alla Battlefield och Call of duty spel.
Men faktum kvarstår att +25.000.000 miljoner PC! spelare och så här långt någon miljon konsol spelare tyckte PUBG var intressant nog för att lägga sina pengar på en EA titel.
-cb99
Så 25 biljoner PC-spelare? Jag är riktigt förvånad. Hur räknade du ut det?
Tips: Du behöver inte signera dina inlägg på slutet. Det framgår tydligt vem som skrivit respektive inlägg ändå.
Så 25 biljoner PC-spelare? Jag är riktigt förvånad. Hur räknade du ut det?
Tips: Du behöver inte signera dina inlägg på slutet. Det framgår tydligt vem som skrivit respektive inlägg ändå.
Jadu,
Den slank med i hastigheten "miljoner förstås", blir inte alltid rätt men ändrar inte i sak.
Signatur har funnits där sedan urminnes tider och den blir kvar du får försöka leva med det.
-cb99
Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.
Organiskt? Och räknar du in ALLA spel över flera konsoler eller bara PC? jämför rätt där utan att hämta total statistik bara
Skulle jag räkna in alla spel över alla konsoler så skulle det bli flera hundra miljoner sålda spel.
Jag räknar varje unik titel såld till samtliga platformar precis som med PUBG. Därför om man bestämmer sig att ranka ett spel efter hur många spelare spelet har så ligger CoD i samma liga. Nästan årligen släpps ett nytt CoD som säljs i 25-30 miljoner exemplar.
Och PUBG precis som CoD bygger det inte på något nytt från grunden utan utvecklats vidare på redan använda koncept.
https://www.statista.com/statistics/321374/global-all-time-un...
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
Att redaktionen tycker att PUBG är GOTY i år ser jag mer som en fingervisning om redaktionens spelsmak än någonting annat.
Där satte du nog fingret på något. Jag har alltid litat på FZ:s recensioner, men efter allt PUBG-hajpande och nu en GOTY-utnämning till detsamma vet jag inte längre om jag litar på redaktionens omdöme. Vi tycks ha diametralt olika uppfattning om vad som är ett bra spel.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Skulle jag räkna in alla spel över alla konsoler så skulle det bli flera hundra miljoner sålda spel.
Jag räknar varje unik titel såld till samtliga platformar precis som med PUBG. Därför om man bestämmer sig att ranka ett spel efter hur många spelare spelet har så ligger CoD i samma liga. Nästan årligen släpps ett nytt CoD som säljs i 25-30 miljoner exemplar.
Och PUBG precis som CoD bygger det inte på något nytt från grunden utan utvecklats vidare på redan använda koncept.
https://www.statista.com/statistics/321374/global-all-time-un...
Och precis som du skriver, så släpps ett nytt CoD årligen som det PUMPAS in pengar i ett marknadsföra, PUBG har lyckats sälja till samma siffror till PC på 9 månader UTAN den enorma insatsen av marknadsföring, så, hur jämför du det?
COD har redan ett väldigt väletablerat varumärke, hade PUBG det när det släpptes i år?
Och precis som du skriver, så släpps ett nytt CoD årligen som det PUMPAS in pengar i ett marknadsföra, PUBG har lyckats sälja till samma siffror till PC på 9 månader UTAN den enorma insatsen av marknadsföring, så, hur jämför du det?
COD har redan ett väldigt väletablerat varumärke, hade PUBG det när det släpptes i år?
På vilket sätt har marknadsföring av ett spel något att göra med om hur bra ett spel är?
På vilket sätt har ett etablerat varumärke något att göra med hur bra bra ett spel är?
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
På vilket sätt har marknadsföring av ett spel något att göra med om hur bra ett spel är?
På vilket sätt har ett etablerat varumärke något att göra med hur bra bra ett spel är?
PUBG har fått enormt mycket uppmärksamhet för hur bra det är, för att marknadsföringen skett via word of mouth skulle jag säga, det är FÖRTJÄNAD marknadsföring, folk spelar det, gillar det och sprider det vidare ORGANISKT och får därmed FÖRTJÄNAD marknadsföring...
PUBG har lyckats sälja sina kopior på 9 månader i år för att folk sprider budskapet om spelet vidare, inte för att de trycker in enorma summor pengar i det...
Kan du lista ut hur COD säljer många kopior i motsvarighet eller skall jag förklara den?
Svar på fråga, så har marknadsföring allt med hur bra ett spel är, det kan va ENORM marknadsförings insats för ett dåligt spel, vilket gör att det säljer som smör men faller platt därefter, eller har du glömt No Mans Sky?
Och behöver jag ens gå in på hur ett etablerat varumärke tjänar något alls? Den frågan var juh bara....
Där satte du nog fingret på något. Jag har alltid litat på FZ:s recensioner, men efter allt PUBG-hajpande och nu en GOTY-utnämning till detsamma vet jag inte längre om jag litar på redaktionens omdöme. Vi tycks ha diametralt olika uppfattning om vad som är ett bra spel.
Se det som ett sundhetstecken. Ingen vettig relation är förbehållslös.
PUBG har fått enormt mycket uppmärksamhet för hur bra det är, för att marknadsföringen skett via word of mouth skulle jag säga, det är FÖRTJÄNAD marknadsföring, folk spelar det, gillar det och sprider det vidare ORGANISKT och får därmed FÖRTJÄNAD marknadsföring...
PUBG har lyckats sälja sina kopior på 9 månader i år för att folk sprider budskapet om spelet vidare, inte för att de trycker in enorma summor pengar i det...
Kan du lista ut hur COD säljer många kopior i motsvarighet eller skall jag förklara den?
Svar på fråga, så har marknadsföring allt med hur bra ett spel är, det kan va ENORM marknadsförings insats för ett dåligt spel, vilket gör att det säljer som smör men faller platt därefter, eller har du glömt No Mans Sky?
Och behöver jag ens gå in på hur ett etablerat varumärke tjänar något alls? Den frågan var juh bara....
Det där sätter huvudet på spiken. Spel som hypas rejält men sedan faller platt snabbt på grund av helt oacceptabla buggar (Mass Effect: Andromeda) eller som verkligen inte är som de marknadsfördes (No Man Sky) kommer inte att spridas organiskt, iaf inte med positiva budskap. Samtidigt så gillar jag ändå inte trenden med early access och liknande. Det är en oroväckande vanligare trend i spelbranschen.
Faktum att PUBG (har aldrig spelat, bara kollat en hel de på streams på det, men har spelat H1Z1 och DayZ) lyckades bli så stort och fortsätta bli så stort trots sina brister (vilket jag tycker är en del av charmen precis som i H1Z1 och DayZ eftersom du inte kunde spela som om det vore Quake eller Unreal Tournament utan du behövde "respektera" spelets slumpmässiga buggar & glitches även om det kunde störa ibland) så ger det ett mer objektivt GOTY än GOTY-listor från spelsidor som känns "mutade" från spelföretag.
En av de viktigaste förbättringarna i PUBG jämfört med H1Z1 och DayZ är just att du kan revive andra spelare i grupp vilket verkligen gör det roligare än att någon suger hårt och så måste den andra lämna för att söka nytt game hela tiden (hände mig och en polare hela tiden i H1Z1 för länge sedan när vi spelade det). Även instant healing efter några sek är det många som uppskattar än långsamma healing i H1Z1 där du då kan förblöda till döds bara för att du använde ett förband och inte en medkit.
På tal om buggar, glitches och charmen med detta, så är det bara att titta på olika weekly compilations av PUBG för ett gott skratt (så länge det inte händer en själv när man är nära att vinna). En gång buggade H1Z1 sönder så hårt när vi åkte ned med fyrhjuling från ett berg (den roterade som en cirkel runt hela skärmen 360 grader flera varv fast vi åkte rakt fram) så att jag skrek så högt av skratt att jag nästan fick strömavbrott i lägenheten!
I slutändan är alla slags listor mer eller mindre subjektiva och tur är väl det, tänk vad snabbt världen skulle bli tråkig om alla tyckte precis likadant om allt och alla! Gott Nytt År, Allesammans! ^_~
Spelar sällan årets spel ligger ofta.efter men.mina favoriter iår utan inbördes ranking är.
Zelda.breath of the wild
Mario oddesey
Pubg
Då tillägger jag att.jag.bara.spelat switch sen julafton.
Zelda.är ett.mästerverk
@Carl Johansson-Sundelius: Nej, övriga spel är gedigna (och till större del finslipade) hantverk, så deras utnämningar köper jag. Jag skulle kanske inte sätta alla på min personliga topp tio, men jag kan förstå hur de hamnade där.
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Inte ett enda av spelen i listan ser minsta intressant ut, 2017 var ett svagt spelår.
Förutom Destiny 2 som är fantastiskt när man är ett kompisgäng som stadigt spelar varje kväll och Mass Effect Andromeda som var det bästa sedan originalet så har jag inte sett eller spelat något bra spel i år.
Skippy R.I.P. 17/7 2006
@Carl Johansson-Sundelius:
Dom flesta fattar nog vinken, det räcker. Är det såhär vi vill att spel i framtiden ska se ut? Buggiga, halvdana och allmänt b? Att folk accepterar sånt är samma anledning till varför vi har all dlc/p2w i spel nuförtiden.
@Nefty: Fast du kan inte jämmnföra Candy crush med Pubg.
PUBG hade 0 marknadsföring och blev ändå så stort och omtyckt av dom flesta spelare. Även många proffsspelare.
Det var den största spelhändelsen på många år.
Ingen seriös gamer som skulle prisa candy crush på samma sätt.
@Carl Johansson-Sundelius:
Dom flesta fattar nog vinken, det räcker. Är det såhär vi vill att spel i framtiden ska se ut? Buggiga, halvdana och allmänt b? Att folk accepterar sånt är samma anledning till varför vi har all dlc/p2w i spel nuförtiden.
Fast att argumentera med felaktiga/billiga poänger leder ju ingen vart. Battlegrounds innehåller buggar men erbjuder trots detta en spelupplevelse som väääldigt många uppskattar.
Ser inte riktigt kopplingen mellan dlc och p2w. Battlegrounds använder ingen av dessa affärsmetoder. Och anledningen till att de används i andra spel är att de fungerar. Om något visar Battlegrounds att early access fungerar som affärsmetod och jag ställer mig till exempel skeptiskt till att man kränger det i retailhandeln till Xbox One.
Men med sagt, det är helt ok att du inte håller med oss men argumentera gärna för sin sak på vettiga grunder.
@SilvaH: Jo fast man får ta sånna user reviews med en nypa salt. Olika grejer kan få spelare att mass downvota spel.
Se bara på Battlefront 2. Loot box dramat gav det 0.8% av 100 möjliga.
Pubg fick massivt med publicitet innan det äns var färdigt. Det har utan tvekan sina brister som gör att jag förstår att folk ogillar det.
Men samtidigt, trots att det inte är lika snyggt eller optimerat som Battlefied 1 eller nya Call of Duty. Så tycker jag det sjukt mycket roligare än dom spelen.
Tyckter battle royale gamemodet är en frisk fläkt och är uppebarligen en big deal när en massa spel kopierar det och Pubg har typ 3 miljoner aktiva spelare. Mest streams på twitch etc..
På vilket sätt är det "cancer gaming"?
@SilvaH: Jo fast man får ta sånna user reviews med en nypa salt. Olika grejer kan få spelare att mass downvota spel.
Se bara på Battlefront 2. Loot box dramat gav det 0.8% av 100 möjliga.
Pubg fick massivt med publicitet innan det äns var färdigt. Det har utan tvekan sina brister som gör att jag förstår att folk ogillar det.
Men samtidigt, trots att det inte är lika snyggt eller optimerat som Battlefied 1 eller nya Call of Duty. Så tycker jag det sjukt mycket roligare än dom spelen.
Tyckter battle royale gamemodet är en frisk fläkt och är uppebarligen en big deal när en massa spel kopierar det och Pubg har typ 3 miljoner aktiva spelare. Mest streams på twitch etc..
På vilket sätt är det "cancer gaming"?
Fast det argumentet håller inte, om det endast är att spelet är populärt som gör att det blir årets spel då skulle candy crush och flappy bird kunna vara med på den listan. Och nej, hur spelet har spridits har ingenting med saken att göra, ser flera här som yrar över att spelet sprids "organiskt". Det har ingenting med spelet att göra, det gör inte spelet bättre eller sämre. Som någon skrev, hade EA gjort det här spelet (och det hade varit exakt likadant) så hade ingen spelat det p.g.a. alla buggar. Det enda det här spelet egentligen har visat är hur folk kan acceptera skit bara för att det inte har ett "stort" företag knutet till sig. För det finns massor med indispel som inte har varit i närheten av så buggigt som det här.
Gillar folk spelet? Sure. Spelar många det? Absolut. Betyder det att det förtjänar att vara på en lista över de bästa spelen i år? Knappast. Om FZ:as redaktion hade baserat sin lista på att "Vi har valt spelen på denna lista efter hur mycket tid vi har lagt ner i dem" Ja sure, då passar det. Men det är knappast det mest välgjorda, det bästa spelet i år. Hellblade spöar det med ena armen avhuggen.
Fast det argumentet håller inte, om det endast är att spelet är populärt som gör att det blir årets spel då skulle candy crush och flappy bird kunna vara med på den listan. Och nej, hur spelet har spridits har ingenting med saken att göra, ser flera här som yrar över att spelet sprids "organiskt". Det har ingenting med spelet att göra, det gör inte spelet bättre eller sämre. Som någon skrev, hade EA gjort det här spelet (och det hade varit exakt likadant) så hade ingen spelat det p.g.a. alla buggar. Det enda det här spelet egentligen har visat är hur folk kan acceptera skit bara för att det inte har ett "stort" företag knutet till sig. För det finns massor med indispel som inte har varit i närheten av så buggigt som det här.
Gillar folk spelet? Sure. Spelar många det? Absolut. Betyder det att det förtjänar att vara på en lista över de bästa spelen i år? Knappast. Om FZ:as redaktion hade baserat sin lista på att "Vi har valt spelen på denna lista efter hur mycket tid vi har lagt ner i dem" Ja sure, då passar det. Men det är knappast det mest välgjorda, det bästa spelet i år. Hellblade spöar det med ena armen avhuggen.
För mig kokas det ner i en ganska enkel frågeställning: är spelet roligt?
Det kan låta banalt men det är ju vad spel ska göra, att underhålla. Och att det lyckas underhålla miljoner spelare trots sina brister visar att det har något särskilt. Skulle hellre jämföra det med betaversionerna av CS eller Minecraft.
@Carl Johansson-Sundelius:
Men det är just miljontals spelare som tycker candy chrush och flappy bird är roligt.
PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U
@marcus8958: Men du måste väl hålla med om att Battlegrounds är ett spel mer i linje med vad FZ sysslar med än nämnda mobilspel? Att det har mer gemensamt med övriga spel på listan till och med, trots dess multiplayerfokus, än Candy Crush?
@Esri:
Fast mobilspel är ju en annan grej.
Dom är väldigt casual underhållning som är extremt lättillgängliga. Därför dom lätt får många användare, men det är ju inga spel nån seriös gamer skulle spela på allvar.
PuBg är nog det spel jag har spelat som mest i år och jag skulle ju anta att FZs crew har också gjort det.
Det är lite okunnigt att slänga in det i samma fack som stora mobilspel. Jag har aldrig riktigt gillat Minecraft och skulle lätt kunna säga att det bara är ett "candycrush".
Men jag kan förstå vad som gjorde Minecraft så stort. Det påverkade onekligen gaming världen på ett stort sätt, precis som PuBG gjort i år.
Om spelet kommer från ingenstans och blir så pass stort så är det ju av en anledning. Det är ett väldigt bra spel och inte bara marketing.
Visst Hellblade är mer välgjort, men det är en kort och linjär singleplayer upplevelse. Ett sånt spel är lättare att få putsat. Riktigt bra spel och förtjänar en plats på listan.
Men det inte haft i närheten samma effekt som PUBG har haft det här året.
Jag skulle också ge priset till PuBG inte bara för att jag spelat det mest, utan för att det get många spänningsfulla scenarion som väldigt få andra multiplayer spel kunnat ge.