Serietidningstråden

Skägg.
10 Chambers
Serietidningstråden

Jag är serietidningsperiodare, läser mycket i omgångar och just nu är jag inne på Marvel. Tecknade en prenumeration på deras Unlimited-tjänst i julklapp till mig själv, delvis som research inför Marvel-avsnittet av Fulkultur som går upp om några veckor.

Har precis läst klart Joss Whedons Astonishing X-Men 1-24 (plus finalen i Giant-utgåvan) och undrar lite vad jag ska läsa nu. Innan dess har jag läst X-Men vs Avengers från 1987, och Magneto Testament. Passade bra tillsammans. Förra vändan med Marvel Unlimited drog jag igenom första Civil War och Age of Ultron, samt Superior Spiderman-storyn.

Tipsa på!


signatur
Skägg.
10 Chambers

Löken som är Marvel. Blev sugen att läsa New Wolverine men då måste man ju läsa lite bakgrund, och då måste man läsa New X-Men, men händelserna där rotas i House of M, och bara den är 49 album om man ska grotta ner sig i alla sidospår.


signatur
Medlem

Marvel har släppt riktigt grymma Darth Vader comics, de kan jag rekommendera starkt.


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av unforg0tten:

Marvel har släppt riktigt grymma Darth Vader comics, de kan jag rekommendera starkt.

Oh, bara att läsa rakt upp och ner eller ska man börja någonstans?


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Det behövs ingen vidare kontext bara du är intresserad! Finns 25 nummer i första serien (2015-2016) och i fjol släpptes en till serie uppdelat på två böcker som fortfarande pågår till och med mars i år. Säg vad du tycker när du kommit en bit!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

The Boys och Black Hammer, kommer säkert på fler snart.

Edit: Black Bolt, Redlands, Mister Miracle, Aliens: Dead Orbit och Deathstroke-serien som började 2016.

Är mest nya jag kommer på som jag börja läsa 2017, förutom the boys då.

Batman/Elmer Fudd var lite speciell också.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag är serietidningsperiodare, läser mycket i omgångar och just nu är jag inne på Marvel. Tecknade en prenumeration på deras Unlimited-tjänst i julklapp till mig själv, delvis som research inför Marvel-avsnittet av Fulkultur som går upp om några veckor.

Har precis läst klart Joss Whedons Astonishing X-Men 1-24 (plus finalen i Giant-utgåvan) och undrar lite vad jag ska läsa nu. Innan dess har jag läst X-Men vs Avengers från 1987, och Magneto Testament. Passade bra tillsammans. Förra vändan med Marvel Unlimited drog jag igenom första Civil War och Age of Ultron, samt Superior Spiderman-storyn.

Tipsa på!

Låter intressant, berätta gärna kort om tjänsten, typ kostnad, läsare, off-line?, täckning/årgångar.

-cb99

Edit in,
"Tecknade" blev lite roligt


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Medlem

Dredd är typ den enda seriösa serien jag läser, flera har tipsat mig om andra, fast jag är typ inte intresserad, Mega City 1 har så mycket att ge. Wagners och min humor funkar ganska bra ihop med, hans namn-humor.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers

@cb99: Tänk dig ett Netflix, fast för Marvel-tidningar. De har över 20 000 tidningar i arkivet, dock släpar publiceringarna ett halvår mot pappersupplagorna. Du kan sortera efter serie, karaktärer, events och författare och lägga in alster i ett eget "bibliotek". Där kan du också markera upp till 12 album för offline-läsande.


signatur
Skägg.
10 Chambers

@Hipshot: Humble Bundle kör ju Dredd-kampanj nu, typ 34 album för under 100 spänn. Man kanske ska slå till.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Om du inte har läst dem, så kan jag tipsa om Neil Gaimans "The Sandman".

Första albumet, Preludes and nocturtnes, lider lite av ett avtal Neil hade med med DC, ett par karaktärer från DC dyker upp i berättelsen. Men låt inte detta skrämma bort dig.

Serien handlar om en av "The Endless" Det vill säga, Dream, Death, Destiny, med flera och inleds med att en grupp ockultister (heter det så?) försöker fånga Death, för att tvinga till sig evigt liv mm. men i stället råkar fånga Dream av misstag. Konsekvenser följer...

Finns spinoff serier till denna. Om du har sett netflix serien "Lucifer" så är du kanske intresserad av att höra att den serien har sitt urspung i händelser som utspelar sig i Sandman serien.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skägg.
10 Chambers

@Akronym: Den ligger helt klart på min läslista. Innan detta Marvel-svep har jag haft stor behållning av Descender.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Bokmärkte sidan. Kan bli läsning senare. Tack för tipset.

Glömde säga i förra posten: Lucifer finns för övrigt också i seretidningsform. Sitter just nu och läser igenom ett album av detsamma. (Eller ja, just nu så sitter jag ju, om man vill vara extra petig, och skriver i ett forum, men du fattar. )
Skulle dock rekommendera att läsa Sandman innan jag ger mig på Lucifer serietidningarna/albumen, då tidningarna lite då och då refererar tillbaka till Sandman serien.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@Hipshot: Humble Bundle kör ju Dredd-kampanj nu, typ 34 album för under 100 spänn. Man kanske ska slå till.

Det borde du verkligen göra, själv läser jag inte digitalt så


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av unforg0tten:

@Carl Johansson-Sundelius: Det behövs ingen vidare kontext bara du är intresserad! Finns 25 nummer i första serien (2015-2016) och i fjol släpptes en till serie uppdelat på två böcker som fortfarande pågår till och med mars i år. Säg vad du tycker när du kommit en bit!

Läst ett par, sugen att fortsätta. Såg att det var den gamla PC Gamer-nissen Kieron Gillen som stod för manus.


signatur
Avstängd

@Carl Johansson-Sundelius: Comixology unlimited är också en liknande tjänst men är inte begränsad till Marvelserier.

Edit: Numera så tillhör tjänsten Amazon, det måste ha blivit bättre tänker jag.

Skägg.
10 Chambers

@xtrem11: Oh, intressant. Får testa när jag tröttnat på mutanter och sith-gubbar.

Edit: ”ComiXology Unlimited is currently only available in the U.S. We plan to expand this service to other regions in the future. Please stay tuned.”

Men det kanske går att kringgå.


signatur
Avstängd

@Carl Johansson-Sundelius: Ja det går att kringgå. Amazon underground var en tjänst som endast var tillgänglig i USA men jag fixade så att det funkade I Sverige.

Söder om söder-hipster

Jag har huvudsakligen läst Marvels årliga stora crossover-event, varav flera har nämnts här. Det fina är att de ofta påverkar saker under resten av året i de "vanliga" serierna, och flera av dom bygger även vidare på varandra (särskilt de som skrivits av Brian Michael Bendis).

En bra startpunkt är Bendis första gig på Avengers, som startade en flera år lång arc (eller arcs egentligen). Då skulle en lämplig ordning vara (ej komplett, det finns flera rätt fristående events mellan dessa):
Avengers Disassembled (2004)
Secret War (2004)
House of M (2005)
Civil War (2006)
Secret Invasion (2008)
Siege (2010)
Fear Itself (2011)
Avengers vs. X-men (2012)
Age of Ultron (2013)

Jag läser personligen inte alla tie-ins, utan kör huvudserien och ett antal titlar gjorda av samma författare som huvudserien. Ex Bendis skrev både New Avengers och Mighty Avengers under den här tiden, och de hänger tätt ihop med eventen. Särskilt Secret Invasion ger mycket extra för den som läst bakgrunden från Disassembled och framåt.

En annan av mina favoriter, Jonathan Hickman, tog över Avengers senare och gjorde en episk följetong som heter Time Runs Out (2014-2015)
som gick över flera titlar. Den avslutades med mega-crossovern Secret Wars (2015-2016) där hela Marvel-universumet går under och startar om / mergar med Ultimate Marvel. Hickman gjorde också en av de bästa turerna på Fantastic Four innan dess, som gick i titeln med samma namn samt spinoff-titeln FF.

I Ultimate Marvel-universumet har Bendis skrivit en rekordlång runda på Ultimate Spider-man, från nr 1 och fram till sista numret. Samma känsla som i senaste Spider-filmen, dvs Peter Parker som 16-åring som försöker klara läxorna, flirta med Mary Jane OCH slåss med superskurkar. Riktigt bra.

Bendis har också gjort ett kanonjobb med Daredevil, innan fanan togs över av Ed Brubaker. De följer på varandra och är riktigt bra med lite samma tunga stil som i Netflix-serien. Ed Brubaker har dessutom skrivit Captain America riktigt bra under några år.


signatur

"Well, you know what they say: "If you want to save the world, you gotta push a few old ladies down the stairs."

Medlem

Kom även på Crossed, väldigt trevlig serietidning. ;p

Skägg.
10 Chambers

@Jakob: du är en mudder truckin pärla. Fast från att ha behöver läsa House of M måste jag nu läsa jättemycket mer.


signatur
Skägg.
10 Chambers

Sugen på Saga också, som brukar nämnas när det ska tipsas.


signatur
Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: Vill bara tillägga, nu när jag har läst färdigt Lucifer albumet, serien i tidningsform är betydligt mörkare i sin karaktär än Netflix serien med samma namn. Man skulle kunna säga att TV serien är löst baserad på serietidningen, och mycket mer familjevänlig än samma serietidning.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

judge dredd var ju en favvo när man växte upp, och ABC warriors.

Medlem

Calle köpte du humble-dredd eller?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@cb99: Tänk dig ett Netflix, fast för Marvel-tidningar. De har över 20 000 tidningar i arkivet, dock släpar publiceringarna ett halvår mot pappersupplagorna. Du kan sortera efter serie, karaktärer, events och författare och lägga in alster i ett eget "bibliotek". Där kan du också markera upp till 12 album för offline-läsande.

Tack för infon.

-cb99


signatur

Plånboken öppnas för: Titlar där pc-spelaren får ett likvärdigt utrymme som console-spelaren, aldrig till några console skulor. Dvs, där patch och dlc datum inte är senarelagda till pc, där specialutgåvor av spelet inte är strippade till pc eller där andra ”uppfostringsmetoder” används. Att man satsat på en trovärdig anti-fusk motor samt att utvecklaren har en bra ”anti-fusk attityd”. Aldrig för: 3xA P2W titlar.

Skägg.
10 Chambers

Okej, läste klart Avengers Dissembled precis. Tungt skit!


signatur
Skägg.
10 Chambers

Damn, Secret War. Smaskens, förstår varför du fastnat för Bendis @jakob. Nu - House of M.


signatur
Medlem
Vertigo/DC

@Akronym: Tyvärr har TV-SERIEN allt för lite av serietidningen i sig. Leta efter lite äldre samlingsvolymer av DC/VERTIGOSERIER. Preacher av Garth Ennis är suverän. Har släppts i två säsonger som TV-SERIE hittills. Går att köpa bägge säsongerna. Crossed och The Boys som nämnts är ursprungligen av Ennis. Varning dock här snackar vi EXTREMA satiriska våld och sexfyllda serier. Ennis har skrivit många bra VUXNA serier. En längre sejour med Marvels The Punisher, tex. Men leta samlingsvolymer som sagt många mycket bra lite äldre och framförallt vuxnare pärlor finns att hitta exempel Sandman, Svamp Thing, Animal Man, FABLES, Y The Last man (Brian K Vaughan, SAGA serien idag). MASSOR med serier alltså, TWD behöver knappt nämnas. Papperstidningarna/samlingsvolymerna kan dock vara slut på många ställen Hur det ser ut för dem på nätet finns nog någon som kan informera om här kanske.?

12
Skriv svar