Den senaste TV-serien du såg klart?

Medlem

Blev klar med Chilling Adventures of Sabrina i helgen. Grymt bra serie!

KoP
Medlem

Jägarna, säsong 2.

FM-guru

The Virtues (2019).

Miniserie på fyra avsnitt av Shane Meadows (skaparen av bl.a. This is England och dess efterföljande miniserier). Handlar om Joe, en man kring 40 som går igenom en livskris och åker hem till Irland där han växte upp, för att ta kontakt med släkt han inte träffat sedan han var liten. Stephen Graham är en av mina favoritskådespelare alla kategorier, och han är lika äckligt bra som alltid i rollen som Joe. Det är dock inte bara han som är bra, utan hela serien var otroligt välspelad trots en på pappret ganska intetsägande ensemble. Men så har Shane Meadows alltid varit en jävel på att kräma ut maximalt av sina skådisar också. Därtill är The Virtues väldigt välskriven med trovärdiga karaktärer. Dock är tempot ganska off, där serien är lite väl långsam till en början samtidigt som slutet tvärtom kommer lite för abrupt.

Överlag hur som helst en stark serie med dystra teman (men även en hel del humor som lättar upp i misären). Rekommenderas varmt, särskilt om man gillar tidigare alster av Shane Meadows och/eller liknande verk.

FM-guru

Line of Duty (2012-)

Sett de första två säsongerna. Handlar om en brittisk polisiär antikorruptionsenhet vars syfte är att utreda andra poliser misstänkta för brott. Ett fall per säsong (i alla fall hittills). Tycker den är välskriven och välspelad, mer än vanligt när det gäller brittiska kriminalare. Vinner också mycket på att protagonisterna inte är Superpoliser™ utan får trilskas med antagonister och andra som inte sällan är väl så kompetenta som huvudkaraktärerna själva. Stort fokus på realism när det gäller utredningar och polisiär verksamhet i allmänhet - eller det är i alla fall mitt intryck, för vad fan vet jag om brittisk polis.

Första säsongen var bra, men den andra var ännu bättre, vilket gör mig hoppfull inför fortsättningen. Båda säsongerna gynnas mycket av väldigt bra skådisinsatser från de som spelar de huvudmisstänkta (Lennie James i första säsongen och Keeley Hawes i den andra). 3/5 till säs 1 och 4/5 till säs 2, typ.

Medlem

Skriv gärna vart ni sett serien så slipper man sitta i leta runt

FM-guru

Hint om vart jag såg serierna nämnda på denna sida. Finns inte det jag vill se på Netflix eller SVT Play så landar det oftast i det. Har dock köpt The Virtues i efterhand, men vet ingen streamingtjänst som har den eller Line of Duty.

Medlem

The Serpant på Netflix, var sådär. Rekommenderar Them på amazon prime

Medlem

Shadow and bone på netflix. LIte cool fantasy serie i just nu 8a delar. Började kolla igår blev klar idag haha.
Lite väl Amerikansk på sina ställen med överlöjliga romanser osv. men cool värld o story ändå.

According To Chemistry Alcohol Is An Solution.

Dödgrävaren

The Falcon and the Winter Soldier, var väl OK, men alldeles för mycket godhetssignalerande, och jag kände ingen som helst sympati för huvudskurken öht. trots att författarna gjorde allt de kunde för att man skulle tycka lite synd om hen. Wandavision var betydligt mycket bättre.

Medlem
Skrivet av Crank:

Skriv gärna vart ni sett serien så slipper man sitta i leta runt

Skrivet av Sisyr:

Hint om vart jag såg serierna nämnda på denna sida. Finns inte det jag vill se på Netflix eller SVT Play så landar det oftast i det. Har dock köpt The Virtues i efterhand, men vet ingen streamingtjänst som har den eller Line of Duty.

Ett litet tips om man vill kolla om någon av strömningstjänsterna erbjuder en titel: https://www.playpilot.com/se/

Än så länge tycker jag tjänsten har fungerat klockrent. Verkar pålitlig!

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Ett litet tips om man vill kolla om någon av strömningstjänsterna erbjuder en titel: https://www.playpilot.com/se/

Än så länge tycker jag tjänsten har fungerat klockrent. Verkar pålitlig!

Tack för tipset verkar som en riktigt bra tjänst👍

Medlem

Det tog 13 år men har nu sett färdigt Supernatural. Skönt att den är färdig men samtidigt höll den, enligt mitt tycke, måttet i 15 säsonger. Få serier som har lyckats med den bedriften. För mig är det inte den bästa serien jag sett men en av de mer unika precis som Battlestar Galactica.

Som ett litet tillägg har jag även sett färdigt första säsongen av Shadow and Bone, över förväntan! Gillar tidsepoken blandat med fantasy, lite unikt.

Chefredaktör

Gör man något annat än att se på serier?

The Serpent
De lyckas inte bara skaffa rätt 70-talskläder, de filmar i 70-talsstuk! Bra hantverk men lite för lång för sitt efter bästa. En del fluff som hade kunna försvinna.

Des
David Tennant storspelar som brittisk seriemördare, baserad på en sann berättelse. Tre väl tempostarka avsnitt. Jag gillar miniserier.

Snöänglar
Svensk serie med ett gäng för mig okända skådisar, med några undantag (”Det är jag, Shanti Rooney”). Det har hänt något med svenska tv-produktioner. Dels ser de inte ut att vara filmade med en hobbykamera och skådisarna kan faktiskt skådespela. Helt okej, hade nog inte sett den om det inte vore för pandemin.

Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem

Unabomber på Netflix. Kan inte sluta rekommendera denna.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Gör man något annat än att se på serier?

Des
David Tennant storspelar som brittisk seriemördare, baserad på en sann berättelse. Tre väl tempostarka avsnitt. Jag gillar miniserier.

Snöänglar
Svensk serie med ett gäng för mig okända skådisar, med några undantag (”Det är jag, Shanti Rooney”). Det har hänt något med svenska tv-produktioner. Dels ser de inte ut att vara filmade med en hobbykamera och skådisarna kan faktiskt skådespela. Helt okej, hade nog inte sett den om det inte vore för pandemin.

Håller med om att Snöänglar är bra! +För Shanti som dessutom påminner om Mammas nya kille

Ska spana in Des! Men som svar på din fråga @Carl - spelar/ser serier 50/50?

Chefredaktör
Skrivet av Radwick:

Håller med om att Snöänglar är bra! +För Shanti som dessutom påminner om Mammas nya kille

Ska spana in Des! Men som svar på din fråga @Carl - spelar/ser serier 50/50?

Oh, lägger nog garanterat mer tid på serier eftersom det är något vi gör tillsammans i familjen. Vi spelar lite tillsammans men kidsen lirar mest med sina vänner.

Din vänlige kvartersspindel - följ mig på Twitter

Medlem

Kollade precis klart på sista avsnittet av Yellowstone på Paramount.

En serie på tre säsonger som var mycket bra.

Skriv svar