Nintendo Switch får onlinetjänst i höst

Robot
Nintendo Switch får onlinetjänst i höst

Klassiska Mario-spel och onlinespelande till lågpris.

#nintendo, #nintendo-switch-online, #playstation-plus, #switch, #xbox-live


Medlem

På tiden! Men kan man tolka det som att man kommer få fri tillgång VC om man prenumererar?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Redaktör
Skrivet av korvmos:

På tiden! Men kan man tolka det som att man kommer få fri tillgång VC om man prenumererar?

Du tolkar det nog för generöst. "Tillgång till bibliotek med klassiska spel, med tillagt onlinestöd" säger man. Oklart hur många och om de kommer bytas ut.


signatur
Inaktiv

Vet inte om jag tycker att detta är OK. Du skall alltså köpa en konsol, och spelen enskilt. Sedan skall man utöver sin bredbandsavgift betala ytterligare en avgift för att kunna lira med/mot andra online? (Vilket i nuläget är gratis?!) VC är väl ändå något man betalar för per titel så det borde inte heller kosta att ha "tillgång" till.

Medlem

Hur kunde dem inte förstått att Voip var viktigt och ta två år på sig att få online tjänsten färdig. Mycket underlig marknadsstrategi.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Hur kunde dem inte förstått att Voip var viktigt och ta två år på sig att få online tjänsten färdig. Mycket underlig marknadsstrategi.

Det är ju tyvärr där Nintendo har varit ljusår efter sina konkurrenter.
Spelen är låsa till hårdvaran och inte ditt konto, ingen molnsparning mm.

Troligen har de fått bygga tjänsten från scratch och det har varit lite mer komplicerat än tänkt.
Att det skulle börja kosta att spela online på Nintendo-konsoler var egentligen bara en tidsfråga imo,
det kostar att driva servrar och onlinetjänster och även om konsoler kanske ger en vinst per såld enhet
så är det ändå ett bra sätt att dryga ut kassan på under längre tid än en såld konsol.
Dessutom kan vi som konsumenter börja ställa högra krav på kvalitén på tjänsten!

Medlem

@Tomas Helenius: Tack, misstänkte det men man kan ju alltid drömma


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem

Den stora frågan är om vi ska behöva köpa alla spelen IGEN på VC...

1. Wii
2. Wii U
3. Switch

Nintendo var ju mästare på 16-digit passwords redan på NES. Kan de inte bara ge alla som har tillgång till VC till Wii och Wii U en 16-digit password så att de kan komma åt samma spel på Switch?

Eller merga de spelkonton som har samma e-mail?
Ska det verkligen vara omöjligt?

Medlem

Om man ändå måste använda mobilen för att kommunicera skulle Nintendo lika gärna kunna länka till Discord.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Den stora frågan är om vi ska behöva köpa alla spelen IGEN på VC...

1. Wii
2. Wii U
3. Switch

Nintendo var ju mästare på 16-digit passwords redan på NES. Kan de inte bara ge alla som har tillgång till VC till Wii och Wii U en 16-digit password så att de kan komma åt samma spel på Switch?

Eller merga de spelkonton som har samma e-mail?
Ska det verkligen vara omöjligt?

De var ju "generösa" på wii u och gav typ några kronors rabatt på vc spelen om du köpt de till vanliga wii. Så räkna inte med att du får de gratis till switch.

@Balkp är nog bra om de inte litar på en tredje part utan tar och fixar en egen tjänst.

Medlem

@jOnÄTÄn: Mitt inlägg var inte helt seriöst menat. Önskar man slapp mobilen och kunde kommunicera direkt i switchen. Kommer väl i Switch XL.


signatur

Spelar på: PC, Nintendo Switch, PS5 och iOS.
Äger även: NES, SNES, Saturn, Playstation 1,2,3,4, PSP, XBOX360.

Medlem
Skrivet av anon_1418:

Vet inte om jag tycker att detta är OK. Du skall alltså köpa en konsol, och spelen enskilt. Sedan skall man utöver sin bredbandsavgift betala ytterligare en avgift för att kunna lira med/mot andra online? (Vilket i nuläget är gratis?!) VC är väl ändå något man betalar för per titel så det borde inte heller kosta att ha "tillgång" till.

Xbox och Playstation kör redan samma grej så inte så konstigt. På sikt så kommer Nintendo förmodligen att höja priset i takt med att de lägger till fler funktioner.

Medlem
Skrivet av Jokkepalm:

Den stora frågan är om vi ska behöva köpa alla spelen IGEN på VC...

1. Wii
2. Wii U
3. Switch

Nintendo var ju mästare på 16-digit passwords redan på NES. Kan de inte bara ge alla som har tillgång till VC till Wii och Wii U en 16-digit password så att de kan komma åt samma spel på Switch?

Eller merga de spelkonton som har samma e-mail?
Ska det verkligen vara omöjligt?

Nu vet jag inte om Nintendo har olika konton, jag har ingen Switch så jag vet inte. Men jag är iaf inloggad på samma konto på mitt Wii U och mitt 3DS så det borde ju även funka med samma konto på Switch? Då borde man ju inte behöva köpa om sina VC-spel till Switch kan man tycka, men å andra sidan så kan Nintendo hävda att de måste göra anpassningar från Wii U versionen innan samma spel funkar på Switch och därför kräva dina pengar igen...

Medlem

Jag har alltid gillat Nintendo före Xbox och PS just för det varit gratis att spela online, tex MK8 på Wii U. Undrar om Nintendo kommer stänga ner onlinespelandet för MK8 på Wii U ang detta, finns det något datum eller är det fritt tillsvidare på Wii U?

Känns lite surt för de som kör MK8 för WIi U fortfarande att behöva köpa Switch och MK8+ igen och dessutom betala för att köra online!

MK8 är ju typ det enda av få spel man kör online. Det kommer visserligen nya titlar för Switch med onlinegame, men i nuläget är det inte så jättemånga.

Tycker allt det här med Xbox live hämmar onlinespelandet, händer ofta att folk bara skaffar xbox live typ 1 år, sen försvinner alla spelare på de äldre spelen pga folk inte förnyar när de spelat klart. Blir surt för de som köper ett äldre spel längre fram i tiden och det inte finns några onlinespelare. Tycker isåfall det vore bättre om spelen kanske kostade lite (ca 50kr) mer att köpa och onlinetjänsten var inbakad i priset.

Medlem

Köper hellre loot boxes än betalar för deras så kallade onlinetjänst. Switch i all ära (jag gillar den som fan), men Nintendo förtjänar oändligt mycket skit för allt som har med online att göra. Fattar inte att gamers inte sätter ner foten likt det man gjorde mot EA/DICE och Battlefront.

Inaktiv
Skrivet av Halvars90:

Xbox och Playstation kör redan samma grej så inte så konstigt. På sikt så kommer Nintendo förmodligen att höja priset i takt med att de lägger till fler funktioner.

Nu jämför jag inte med övriga tillverkare hur de kör deras "grej"
Tycker bara att fenomenet är jäkligt lustigt. Men det är väl enda sättet för dem att mjölka tillräckligt med pengar.

Medlem

Yes, nu snart behöver man äntligen betala för att spela online. YES!!!

1
Skriv svar