Kingdom Come: Deliverance – officiella speltråden, info/guide/frågor/allmänt spelsnack

Tråddemonen
Testpilot
Kingdom Come: Deliverance – officiella speltråden, info/guide/frågor/allmänt spelsnack

Hallå gott folk! Tänkte göra en ny speltråd där jag tänkte samla information kring spelet. Har gjort research för oss spelare angående spelet så vi kan förbereda oss inför release. Tänkte skriva lite kortfattat vad spelet handlar om och gå in lite mer på spelets system.

Story
Kingdom Come Deliverance är ett spel som utspelar sig år 1403 i kungariket Böhmen som idag kallas för Tjeckien. Området styrs utav korrupta kungar och härskare som har lyckats förstöra samhällen i sitt styrande. Man spelar en karaktär vid namn Henry som är son till en smed. Henrys familj och by blir attackerad utav en trupp legosoldater som förstör Henrys hem och dödar även Henrys familj vid order utav Kung Sigismund som är kung över Ungern.
Utan hem och familj så värvas Henry utav härskaren Radzig Kobyla som skapar en armé för att gå till motstånd utav Ungerns invasion och försöker att rädda kungariket Böhmen.

Världen
Spelet utspelar sig inom Kungariket böhmen. Landskapet är fylld med skog att utforska! Byar, städer och slott att besöka!

Karaktärssystem
Du spelar som Henry. Henry har ett karaktärsystem där han går upp i stats som har verkan på hur karaktären presterar inom vissa områden som Styrka, uthållighet eller talets förmåga.

Det finns även ett skill system där färdigheter kan utvecklas under spelets gång som att dyrka lås eller… dricka bärs?

Överlevnad
Henry är en människa som innebär att han har mänskliga behov som att äta, sova och inte överanstränga sig. Tänk på Henrys välmående innan du gör något impulsivt. Mat kan samlas och tillagas. Sömn ja sov i en säng eller andra alternativ.

Armorsystemet
I spelet så förekommer det mycket rustningar, kläder och olika typer utav skydd. Världen runtom spelaren reagerar på mycket och det inkluderar utstyrseln för spelaren. Är man välklädd eller dåligt klädd så kommer NPC och AIs reagera olika. En välklädd spelare kommer ha ökad karisma som exempel och det kan underlätta affärer du gör med butiker eller en smedja.

Omgivningen kommer även att reagera på hur väl du sköter din utrustning. Kommer du in smutsig eller blodig så kommer NPCer och samhällen att reagera. Så se till att reparera och putsa din rustning. Så du inte råkar skrämma en stackars bonde med din blodiga rustning.

Tunga rustningar kommer att trötta ut en spelare som exempel så det gäller att anpassa inte bara vapen och uppbyggnad men även det yttre skalet. Vill du röra dig fort så kanske en läderrustning rekommenderas.

Det finns 4 lager med kläder som karaktären kan bära men även 20 lager med rustning eller skydd som karaktären kan klä sig i. Så se till att piffa upp din levande julgran till gubbe

Vapen och combat system
Det finns 3 typer utav skada som delas ut under spelets gång

Skärsår
Skärsår är skador som ofta görs utav svärd som exempel. Ett svärd svingas och skär upp sår. Ringbrynjor är något som kan skydda mot de typerna utav skada.

Slag
Slagskada görs utav vapen som hammare eller trubbade vapen. En rustning eller hjälm utav stål kan dämpa skadan från ett dödligt slag mot kropp eller huvud.

Penetrering/Sticksår
Skador som penetrerar kroppen eller sticksår som pilar, spjut eller svärdsspetsar. En rustning eller tjocka skydd kan dämpa dessa typer utav skada.

Spelet i sig erbjuder en hel del olika vapen. Många utav vapnen som ett svärd kan göra två typer utav skadorna som skärsår eller sticksår. Beroende på hur spelaren hanterar vapnet i händerna.
Spelare kan förbättras med olika vapentyper som beror på hur mycket spelaren övar och använder olika typer utav vapen. Spelaren kommer utvecklas inom vapenkategorin under fliken ”combat” på spelarmenyn med det vapen som används eller övas med.

Något som är viktigt att tänka på är att vapen kan slitas ut och skadas så effekten blir försämrad. SÅ slipa och reparera vapen emellanåt. Det är även väldigt viktigt att också tänka på vapnets vikt. Ett tyngre vapen innebär att det kan vara långsammare och tröttar ut spelaren fortare när det används.

En levande värld
Kingdom Come Deliverance är ett spel som lever ständigt. Många NPCer har vanor, reaktioner och kommer till och med att reagera på spelarens rykte, utstyrsel, talförmåga och handling. Om spelare spelar kaotiskt och dödar många människor så kan folk omkring vara rädda för spelaren. Gör man goda handlingar och klär sig väl så kan spelaren lättare accepteras och respekteras utav NPCer.

Spelet i sig är ständigt i rörelse så det gäller att anpassa sig efter de val och konsekvenser som orsakas utav spelaren. Se till att vara artig om du vill bli omtyckt och mobba inte det stackars medeltida folket.

Brott och fängelse
I spelet så kan man såklart spela mer taktiskt och smyga. Det finns många sätt att begå brott inom spelvärlden. Du kan stjäla ur fickor, göra inbrott och begå mord som exempel. Om du blir påkommen när du begår brotten så kan du fly, prata dig ur straff eller såklart hamna i fängelse. Om inte vakterna dödar dig först. Så begå brott mot NPCer som gärna sover eller är fulla för att underlätta dina chanser att lyckas.

Quests
Spelaren kommer att stöta på olika typer utav uppdrag som kan påverka spelmiljön. Det kommer att finnas utredningar som spelaren kan ta sig an och utreda. Det finns många sätt att göra val och klara av quests. Är questet för svårt så varför inte hacka ihjäl latmasken som gav dig uppdraget för att få ett slut på det hela?

Fast travel
Fast travel systemet är lite som ett brädspel. Du kan använda fast travel till platser du redan har besökt. När du använder Fast travel i menyn så kommer din karaktär se ut som en spelpjäs som rör sig igenom världskartan. Spelaren kan tröttas ut och svälta på vägen så se till att utföra de behov som krävs innan. Under själva fast travel funktionen så kan spelaren stöta på allt från en trevlig överraskning som en köpesman som indikerar att man kan stanna till och byta, sälja och köpa. Sen finns det mindre trevliga överraskningar som ett gäng banditer kan attackera spelaren under fast travel.

Det finns mer saker som kan tilläggas men det tror jag alla länkade videos kommer att kunna svara på om man vill dyka djupare inom spelvärlden och dess system. Hoppas detta hjälper!

Inaktiv

Bra initativ med denna introduktion till spelet tummen opp! Backade KC:D 2014 och har förutom att testa demot/betan tidigt 2015 knappt sett något gameplay i ett försök att inte spoila så mycket.

Oerhört spännande och ambitiöst projekt och ska bli roligt att se vad det blivit av spelet och hur det kommer bemötas av spelarna.

Medlem

Ser fram emot en recension här på FZ, men ser helt klart intressant ut!

Tråddemonen
Testpilot

@anon_119148: Yes, spelet är väldigt avancerat och tänkte en liten intro guide skulle sitta bra till spelet då det nog är lätt hänt att man missar någonting. Ja det är kul att se spelutvecklare som är dedikerade till att få fram realistiska spel som också kan vara bra för allmänbildning inom historia!

Tråddemonen
Testpilot

@baggso: Yes! Ett mycket intressant spel! Kommer själv sitta och nöta spelet vid release då jag är ledig också!

Medlem

Jag ser framemot spelet, men avvaktar slutrecensioner, jag har gjort för många hypeköp i mitt liv som jag ångrade.
Sen kan jag i dagsläge inte bli av med känslan att spelet ät lite mera krävande åt hållet att det känns som job och inte kul hobby grej. Men som sagt, jag avvaktar, hoppas jag har fel och att det blir buggfritt - för annars är frågan om det blir PS4 över PC istället, bl.a.

Tråddemonen
Testpilot

@Rh3nium: Hade exakt samma tankar kring spelet. Att avvakta lite innan jag hade fått en klarare bild utav spelet

Men ändrade mig när jag fick se NPC och AI systemet.

Avstängd

@Rh3nium: Hur kan det ens vara en fundering när ett spel finns till både och? pc är ju det självklara valet. bättre grafik, högre framerate, mus, etc, etc

Avstängd

Det såg svårt ut att slåss i det. Inget Assassins Creed eller witcher direkt.

Kan man bara se gubben i förstaperson? Hade velat se i tredjeperson.


signatur

PS5 och inget annat.

Tråddemonen
Testpilot

@breahl: Yepp stämmer. Man får tänka lite under fighterna. Mycket handlar om timing. Hugger du för mycket så kommer du trötta ut dig och eventuellt ge öppningar för motståndaren att attackera. Sen om man inte anpassar rätt typ utav rustning för vissa vapen så kan man dö ganska omgående. Själv är jag mest nervös inför strider där man är själv mot flera personer då de kan splittra upp sig och attackera från flera håll. Men det blir otroligt intressant i alla fall. Kanske ska kolla lite medeltida strider över nätet för att få en bättre förståelse för stridstekniker

Som jag förstår det så kommer det bara vara first person. Men jag kan ha fel

KoP
Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

@Rh3nium: Hur kan det ens vara en fundering när ett spel finns till både och? pc är ju det självklara valet. bättre grafik, högre framerate, mus, etc, etc

Det där beror ju helt på huruvida vilken version som dras med flest buggar. Är PS4 verren mindre bugging än PC verren så väljer man ju PS4 verren.

Själv kommer jag köpa detta på konsol då min pc inte är kraftfull nog att driva detta spel.

Medlem

Älskvärd tråd! En grej jag funderar över är nåt rykte, eller kanske nåt jag tycker mig minnas från nån video, att man inte riktigt kan ångra grejer, alltså gå tillbaka till gamla save:ar eller så. Har jag fått det om bakfoten? Eller är det nån annan sån grej som är lite hård mot spelarna vad gäller progressionen?

Om det finns såna faktorer blir det ju desto mer urspännande att spela

Tråddemonen
Testpilot

@Witchfinder: Tack så mycket! Vet inte riktigt hur load menyn ser ut. Om det är så att manuella och auto-saves sparas i en lista som i exempel fallout. Men hur man sparar finner du i sista videon på guiden. Kolla från 13:00 så får du veta. Ska tillägga det i guiden när jag har kommit hem till datorn. Sitter på mobilen och skriver för tillfället och finner det svårt att redigera inlägg på den.

Medlem
Skrivet av PrinceToadstool:

@Rh3nium: Hur kan det ens vara en fundering när ett spel finns till både och? pc är ju det självklara valet. bättre grafik, högre framerate, mus, etc, etc

Flera anledningar - datorkrav (antagligen ok), buggar... Ibland har konsolversion bättre support/interface för handkontroller - och, det kan kännas skönare att lira i soffan när man har jobbat en hel dag vid skrivbordet, oftast en PC....
Vissa spel har jag på båda PS4 och PC. Och för vissa är det visserligen bättre på PC, men för vissa inte nödvändigtvis.

Quake-konnässsör

Riktigt innehålls, matnyttig och älskvärd tråd, bra jobbat @Zimpan.

Enbart några dagar kvar så kan man sätta sina tänder i detta, var sugen på att prova det via betan men ville inte förstöra upplevelsen man får första gången man startar spelet.

Undrar om man kan köra igenom Kingdom Come lika som man körde igenom Skyrim, med att smyga och använda pilbåge mest. Rolig ide att man inte har något sikte och på så vis måste lära sig att använda bågen, kanske det inte tar så lång tid att få in vanan. Vill oftast vara väldigt passivt aggressiv i dessa spel, fälla fiender ifrån skuggorna.

Tråddemonen
Testpilot

@almblad: Tack så mycket! Måste säga tt du har ett härligt ordval när du skriver!

Ja du kan smyga och skjuta pilar utan att bli upptäckt. Det finns ett klipp från sista videon i guiden där det visas. Men tänk på att alla pilar inte är dödliga. Tror det hänger mycket på var du träffar de människor du skjuter. Sen kommer såklart rustningar ha en effekt på hur pilens skada hanteras. Tror människor med plåt eller stålrustning har ganska bra skydd mot pilar. Då kanske en närkamp skulle vara effektivare.

Men det är lite luddigt på hur bra NPCer skulle vara på att upptäcka pilarna du skjuter. Kommer de veta på en gång vart du befinner dig om de inte dör utav pilen/pilarna? Eller kommer de utgå ifrån var pilen vart skjuten och leta? Det är frågor jag tyvärr inte kan svara på.

Quake-konnässsör

Det är det som jag ser fram emot, att försöka bli så bra som möjligt med bilbågen att man nästan alltid kan få in pilen i den där "sweat spot". Rustningar kommer vara svårt och där kommer man få utmaningar, men ack så härliga utmaningar :). Paniken som sprider sig när det kommer ett flertal armerade personer emot en. Då kanske det är dags att ta fram stridshammaren och försöka penetrera rustningen, och då kommer frågan upp om man kan vända på hammaren så man både kan använda den spetsiga eller den flata delen.

Hoppas de gör cover-systemet att NPC har lite mera svårare att upptäcka spelaren, och att det inte är som i Arma där det verkar som de har en radar och skjuter igenom buskar och hus. Dock i deras försvar så har de uppdaterat spelet så att npc beter sig bättre och mera realistisk förvirrade.

Tråddemonen
Testpilot

@almblad: Kommer nog själv köra pilbåge just för att kunna jaga djur i skogen. Kommer nog alltid behövas tillgång till mat och varför då inte jaga själv och spara en slant på det. Sen lär jag nog köra spjut då vapnet håller en på avstånd och underlättar att handskas med flertal människor just i strid.

Jo man kan ju alltid hålla tummarna!

Ser mycket intressant ut. Ska absolut testa vid tillfälle.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

Ser ut som att inventorydesignern gillar TES: Oblivion

Tråddemonen
Testpilot
Tråddemonen
Testpilot

@anon_119148: Haha ja verkligen! Det verkar finnas likheter

Medlem
Skrivet av Zimpan:

@Witchfinder: Tack så mycket! Vet inte riktigt hur load menyn ser ut. Om det är så att manuella och auto-saves sparas i en lista som i exempel fallout. Men hur man sparar finner du i sista videon på guiden. Kolla från 13:00 så får du veta. Ska tillägga det i guiden när jag har kommit hem till datorn. Sitter på mobilen och skriver för tillfället och finner det svårt att redigera inlägg på den.

Ah, det framkom inte riktigt där om det finns något av det jag talar om. Men bara det att det saveas vid vissa punkter och att man kan savea själv lär väl innebära att det kommer gå att ångra drag, om inte annat genom att dö. Vet inte om det kan undvikas på annat sätt än ett ständigt autosaveande av den aktuella tidpunkten såsom i Dark Souls.

Tråddemonen
Testpilot

@Witchfinder: Ja annars kan man väl sätta upp som regel för sig själv att spela med endast senaste auto-save utan att dra upp menyer för att ångra val och ta itu med alla konsekvenser. Vet att jag gjorde så på Fallout New vegas när jag spelade. Fann det roligare då man inte visste hur konsekvenser handskades utav alla NPCer med olika faktioner. Det gick inte bra kan jag säga men det var underhållande!

Medlem

@ZImpan snygg tråd! Bra info, ska läsa vid kvällning.


signatur

Niet.

Geeks Gaming

Kommer spela sönder detta spelet. Äntligen någon som gör ett RPG spel som inte är massa magi och annat. Hoppas bara de flyter på ordentligt.

ELF
Medlem

Avvaktar nog någon patch, men ser absolut fram emot det.

Fick ett mysko DHL sms idag om att ett paket är på väg från Prag. Efter en god tids tänkande och letande bland kickstarterkampanjer så kom jag fram till att det måste vara detta som är på väg.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Tråddemonen
Testpilot

@Theade: Tack så mycket. Hoppas du uppskattar den!

Tråddemonen
Testpilot

@Jinxswe: Ja, jag hade tanken när jag skrev denna att många som inte har spelat tidigare medeltida rpg spel utan fantasy genren kommer nog jämföra det med skyrim fast fantasilös. Men det är vad som är imponerande, att spelet utgår ifrån realism. Ska bli väldigt spännande!

Tråddemonen
Testpilot

@ELF: Jaså? Så du är en backer ifrån projektet? Vill tacka dig för att du gjorde spelet möjligt för oss andra!

Skriv svar