Snyggast hittills? Se förtrollande vacker realtidsrendering i Unreal Engine 4

Robot
Snyggast hittills? Se förtrollande vacker realtidsrendering i Unreal Engine 4

Så här snyggt kan det bli när man inte behöver tänka på nåt annat än utseendet.

#atg, #nytt-grafikkort, #unreal-engine


Geeks Gaming

wow, där snackar vi inlevelse! Helt galet snyggt, men som vanligt känns det väldigt långt bort...

Medlem

Wow! Helt galet vad man kan åstadkomma med modern teknik idag. Jag visste att detta skulle hända, det var bara en fråga om när. Tänk om spelutvecklare inte hade något som höll de tillbaka från att göra spel med sådan här detaljrikedom (harkel*konsoller*harkel)

Jag minns för ca 8 år sedan, när jag gjorde en tråd som hette "Var ute i skogen idag" där jag postade en bild från ett moddat Crysis i ett försök att lura folk till att tro det var ett riktigt fotografi, tråden spårade ur och jag betedde mig rätt omoget nu när jag tittar tillbaka på den.

Här är bilden i alla fall: http://www.abload.de/img/fixed2e2lw.jpg

Rätt imponerande ändå, för att vara för 8 år sedan, och andra sidan var ju CryEngine2 väldigt långt före sin tid när den kom. I varje fall så ska bli intressant att följa Rense de Boer och hans projekt! Kul att han kommer släppa detta som ett spelbart demo lite längre fram.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Avstängd

I alla tider har det funnits imponerande grafikdemos, inte så mycket att bli imponerad över egentligen.. när AI och spelmekanik osv ska in så måste man skala ner (och vips ser det ut som.. ett dataspel!) Men om 4-8 år finns det säkert spel som ser ut sådär.

just grönska i spel har alltid intresserat mig att förbättra, har gjort flera moddar där man gör den (lite) bättre än hur den kanske var i originalet (Gothic, Skyrim, Morrowind mfl)..

KoP
Medlem
Skrivet av Laxen:

Wow! Helt galet vad man kan åstadkomma med modern teknik idag. Jag visste att detta skulle hända, det var bara en fråga om när. Tänk om spelutvecklare inte hade något som höll de tillbaka från att göra spel med sådan här detaljrikedom (harkel*konsoller*harkel)

Jag minns för ca 8 år sedan, när jag gjorde en tråd som hette "Var ute i skogen idag" där jag postade en bild från ett moddat Crysis i ett försök att lura folk till att tro det var ett riktigt fotografi, tråden spårade ur och jag betedde mig rätt omoget nu när jag tittar tillbaka på den.

Här är bilden i alla fall: http://www.abload.de/img/fixed2e2lw.jpg

Rätt imponerande ändå, för att vara för 8 år sedan, och andra sidan var ju CryEngine2 väldigt långt före sin tid när den kom. I varje fall så ska bli intressant att följa Rense de Boer och hans projekt! Kul att han kommer släppa detta som ett spelbart demo lite längre fram.

Visst skulle spelutvecklarna kunna kräma på på, men det är menlöst då även majoriteten av alla som spelar på pc inte skulle kunna maxa dessa spel. 😂 Varför utveckla något som några få procent kan avnjuta i dess fulla prakt? Onödiga utvecklingskostnader.

Medlem

Innan ni tar på er foliehattarna och klagar på konsoler, tänk på att videon aldrig visar en hel scen. Varje klipp visar väldigt lite.

Medlem
Skrivet av Theo B:

Innan ni tar på er foliehattarna och klagar på konsoler, tänk på att videon aldrig visar en hel scen. Varje klipp visar väldigt lite.

Varva ner nu alla som sitter med lite kunskaper om pc vet om, att dessa represenationer är 5-15 år borta innan det kan köras i respektabel fps i spel, dvs 60+ fps

och ja dessa miljöer har bara den snygga scenen filmad inget annat datorn behöver ladda.

Med det sagt så skulle inte ens en konsol klara av att rendera denna lilla fjuttiga miljön med någon vidare fps som visas ovan.

Medlem

Snyggt, men personligen tycker jag att det som hittills alltid bryter "immersion" i grafik som försöker vara så verklig det går alltid har att göra med hur människor animeras. Verkar vara ytterst svårt att lura hjärnan att ett en datoranimation av ett mänskligt ansikte inte är just en animation.

KoP
Medlem
Skrivet av Birkovic:

Snyggt, men personligen tycker jag att det som hittills alltid bryter "immersion" i grafik som försöker vara så verklig det går alltid har att göra med hur människor animeras. Verkar vara ytterst svårt att lura hjärnan att ett en datoranimation av ett mänskligt ansikte inte är just en animation.

Förutom i L.A. Noire. Synd att inte flera spelutvecklare hakade på den tekniken. Hade ju kunnat förfinats rätt rejält fram tills idag.

Medlem

De måste ju skannat in omgivningen med en laser?

Medlem
Skrivet av KoP:

Visst skulle spelutvecklarna kunna kräma på på, men det är menlöst då även majoriteten av alla som spelar på pc inte skulle kunna maxa dessa spel. 😂 Varför utveckla något som några få procent kan avnjuta i dess fulla prakt? Onödiga utvecklingskostnader.

Majoriteten av alla som spelar på PC skulle kunna spela det, med sänkta grafikinställningar. Och de som sitter på bra grejjer kan njuta av högre inställningar och detaljrikedom. Det är där grafikinställningar kommer in i bilden. Problemet med dagens spelutvecklare är, att de vill att alla versioner av spelet, oavsett plattform ska vara hyfsat likvärdiga så att det inte skadar försäljningen, de vill inte att en plattform ska erbjuda en väsäntligt bättre upplevelse rent presentationsmässigt. Kollar man på t.ex Crysis, så skalade det något enormt. I 1080p på högsta grafikinställningar så kunde dåtidens bästa grafikkort (8800 Ultra) bara leverera ca 12fps. Men ställde man ner inställningarna så kunde man köra det på ett Radeon 9700 från 2002, Crysis kom 2007. Men ja, bryr man sig bara om profit så finns det ingen anledning att pusha teknologin och låta en liten elit avnjuta banbrytande grafik.

Skrivet av Theo B:

Innan ni tar på er foliehattarna och klagar på konsoler, tänk på att videon aldrig visar en hel scen. Varje klipp visar väldigt lite.

Tror att det finns en annan anledning till att han bara visar väldigt lite per scen. Inte pga att prestandan skulle sjunka i en komplett scen. Rense har pratat om att det flyter på bra i 4K på hans maskin och visst, det är top of the line, men det är också det som krävs om man utvecklar utan begränsningar. För övrigt finns det många anledningar till att klaga på konsoler.

Skrivet av FuzioN:

Varva ner nu alla som sitter med lite kunskaper om pc vet om, att dessa represenationer är 5-15 år borta innan det kan köras i respektabel fps i spel, dvs 60+ fps

och ja dessa miljöer har bara den snygga scenen filmad inget annat datorn behöver ladda.

Med det sagt så skulle inte ens en konsol klara av att rendera denna lilla fjuttiga miljön med någon vidare fps som visas ovan.

Njae, skulle jag inte påstå, Rense kör detta i 45-60 FPS i 4K på sin maskin, och Volta är runt hörnet vilket enligt honom är hans GPU "target". Så dina 5-15 år känns väldigt orealistiska. Visst, du går miste om en del drawcalls om processorn måste beräkna AI och annat, men till spel som Ethan Carter, Everybody's gone to the rapture så funkar det bra. Pratar vi spel med tunga CPU beräkningar så krävs det mer prestanda om man ska behålla detaljnivån ja. Men 5-15 år? Knappast. Rense pratar om att han siktar på att lansera sitt spel (inte demot, det kommer han släppa inom kort) runt 2020. Så två år.

Skrivet av KoP:

Förutom i L.A. Noire. Synd att inte flera spelutvecklare hakade på den tekniken. Hade ju kunnat förfinats rätt rejält fram tills idag.

Bra exempel, finns även Senua's Sacrifice som har utomordentliga animationer. Men det kräver ju egentligen bara mer jobb och utvecklingskostnader av spelutvecklarna, inte ur ett tekniskt eller prestandamässigt perspektiv. Spelutvecklare som Ubisoft lägger inte ner pengarna på sådana detaljer, de vill bara spara in och tjäna så mycket pengar som möjligt, vilket tyvärr även stämmer in på väldigt många andra stora utvecklare.

Skrivet av Jaaay2k:

De måste ju skannat in omgivningen med en laser?

Stämmer, och det är precis vad som gjorts också.


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Den skogen såg ganska mycket ut som en svensk skog, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på var han jobbat. Snyggt var det i alla fall.

Medlem

Kommer det på Switch?

Medlem

Asså löven återanvänds mängda (ifall nån trodde annat).


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem
Skrivet av naturalmaniac:

Den skogen såg ganska mycket som en svensk skog, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på var han jobbat. Snyggt var det i alla fall.

Svensk skog va min första tanke också.
Fick som lite mysiga känslor i kroppen av den videon fast om den hade sina UE4-brister lite här och var.

Medlem

Undrar hur många gig det här spelet kommer ta.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av naturalmaniac:

Den skogen såg ganska mycket som en svensk skog, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på var han jobbat. Snyggt var det i alla fall.

Han har faktist skannat skog uppe i Sverige Bl.a svampar. Här är en inskannad svensk svamp:

För de som undrar mer eller är intresserade om honom och hans arbete så finns det en färsk intervju med Rense här:

http://www.cgrecord.net/2018/02/art-by-rens-interview.html


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Har jag alltid drömt om ett spel som i detta klippet där man går runt i en tidig version av Jorden där allt är grönska och faktiskt med obarmhärtig grafik, jag antar att man får drömma lite till. Det går ju att göra det nu, fast med nedskärningar i detaljer då. En vacker dag kanske vi slipper begränsningar utav polygoner. Jag tycker den dagen borde redan ha kommit.

Medlem

Är det verkligen realtidsrenderat?

Medlem

Imponerande!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Medlem

Ja, det var ju ganska fint.

Medlem

Laxen, kul att du tycker att du tillhör "en liten elit" för att du lagt pengar på en PC. Läs dit inlägg och se hur illa det ser ut.

Medlem
Skrivet av Geber:

Laxen, kul att du tycker att du tillhör "en liten elit" för att du lagt pengar på en PC. Läs dit inlägg och se hur illa det ser ut.

Oj, trampade jag på en öm liten tå där kanske? Jag påstod inte att jag tillhörde en liten elit, min hårdvara representerar verkligen inte toppskiktet. Läs mitt inlägg en gång till så kanske du äntligen förstår det.

Men om du fortfarande har svårigheter att tolka det jag skrev så kan jag mer än gärna precisera:

Liten elit = den lilla procenten av PC spelare som använder toppsegmentet av tillgänglig hårdvara.

Elit = Något eller någon som står överst i rankning.

Rankningen i denna diskussionens sammanhang = den som har störst e-penis.

Sådär, känner du att du fick svar på dina funderingar?


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Trampade inte på någon öm tå direkt.
Tillhör man en elit bara för att man bestämmer sig för att kasta mest pengar på en dator? Helt utan egen prestation annat än att betala för sakerna.

En arbetskamrat gick in i en databutik och bad om hjälp att plocka ihop delar till en dator. Det slutade på 38 000 kr!!!!! SuperElit?

Elit är du ifall du är extremt bra på något eller några av dina spel. Då har du min respekt. Du får den inte genom att kasta mest pengar på en dator och kalla dig elit för det.

Medlem

Nog trampade jag på en liten tå alltid, det märks på sättet du reagerade på. Du blev triggad av det jag skrev, och hakade upp dig på ordvalet elit. Eftersom elit har en annan betydelse i din värld så var det som upplagt för missförstånd. Förklara då att det blev ett missförstånd och/eller fråga mig vad jag menade i stället för att anklaga och angripa.

Elit har fler betydelser än att vara laaaajt på CS vet du.

Väx upp!


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Nej inte trampade på någon tå. Lovar. Men dig fick jag igång i alla fall.
Är alla som har en annan åsikt än dig unga eller mentalt underutvecklade? Vet inte vilken mening du lägger i Väx upp.

Medlem

@Geber: Jo, uppenbarligen trampade jag dig på tån eftersom du gick igång på mitt ordval för att sedan tillgripa anklagelser och angrepp. Det handlar inte om åsikter, det handlar om att du gick igång på ett ordval jag gjorde, detta eftersom att du har en annan uppfattning än mig om vad ordet i fråga har för betydelse. Sedermera anklagade du mig felaktigt för att ha påstått att jag tillhör en liten elit, vilket jag inte påstått någonstans.

Vad har allt det med åsikter att göra? Berätta för mig, bjud in mig i din värld, jag vill veta hur du fungerar

"Är alla som har en annan åsikt än dig unga eller mentalt underutvecklade?"

Har jag påstått det? Tolkar man din fråga här så är den anklagande gentemot mig, igen så måste du falla tillbaka till anklagelser... Jag tror nog att du borde lära dig skillnaden mellan tolkningsbara uppfattningar och rena åsikter. Det är nämligen inte samma sak.

Inte säker på att jag förstår din sista fråga. Men låt mig klargöra vad jag menade: Väx upp = Bli inte triggad av personers ordval på internet, anklaga inte, anta inte automatiskt att en person menar samma sak som DU kokat ihop inne i ditt huvud, fråga i stället vad denne menar eller be personen att utveckla.

God kväll


signatur

Knasterband2 skrev:
Ungefär hur läskigt är det? Måste veta, för jag var nära på att bajsa på mig när jag försökte spela demot till AvP2

Medlem

Så härligt att se propert 3d arbete ute i det vilda renderat i en spelmotor.
Dom 2 olika 3d disciplinerna börjar närma sig enighet, men det är en bit kvar på den tekniska sidan.

För 3d artister så är det stort sätt samma arbete sätt, fast lite klurigare för film folk att få till spel sidan. I alla fall den första månaden.

1
Skriv svar