Investera i kryptovalutor

Medlem
Investera i kryptovalutor

Har länge funderat på att investera i kryptovalutor, men har aldrig riktigt tagit steget. Hur länge tror ni att värdet på kryptovalutor (framför allt Bitcoin) kommer att stiga? Känns som utvecklingen måste matta av snart. Är det bättre att direkt köpa kryptovalutor eller investera genom en mäklare, exempelvis binära optioner?

Medlem

Det var inte länge sedan värdet på bitcoin sjönk som en sten, och över lag är kryptovalutor en ordentligt volatil valuta att spendera pengar på.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Köpt lite smått från Bittrex för kanske 10 000, bara för att testa. Har gjort en vinst på 70 tusen sen i somras så för mig har det varit värt. Men som sagt, var mest en rolig grej att testa, inget jag skulle investera stora pengar i.

Medlem

Ja, investering i en enstaka kryptovaluta eller aktie innebär oftast hög risk. Gamble deluxe. Big win & big loss.

Man kan gå plus 50000 kr lika gärna som gå back 50000 kr. Därav är det som tidigare nämnt i tråden ingen vidare bra idé att stoppa in summor över 10000 kr bara för att ”känna läget”.

Nä, om jag hade valt att testa kryptovalutor hade jag kört max 1000kr på flera olika valutor... köpt 3-4 stycken olika och låtsas som att det är 100000 kr på varje. Därefter hade jag fortsatt med att leka runt med detta mikrokapital i månader samt nöjesläst lite av litteraturen som är populär bland kryptovalute-investerare.

Därefter, år 2-3 kanske det är dags att gambla med en undanstoppad summa som jag är helt okej med att den kan försvinna helt och hållet (10000kr). Det är bättre att börja i den säkra änden istället för att se allt brinna bort dag 10.

Själv kör jag med ett färdig portfölj av fonder och aktier (swedbank robur bas) för det ger bättre avkastning än sparräntan på ett vanligt sparkonto... förhoppningsvis 3-6% om året, om jag får hoppas.

Edit: det var mina fyra öre, jag som själv precis börjat!
Jag både känner vänner och har fått höra om tråkiga förluster inom aktier. Det var inte länge sedan min vän förlorade 50000 kr på en aktie som krascha. Det är en jävlarns gamble och det är sällan någon går ut med hur mycket de förlorat. Därav är en bra inställning att pengarna på kontot är satta på spel, jag är helt okej med att förlora det lilla kapital som jag satsat.

Medlem

När jag ändå är inne och skriver Wall of texts.

Det är sannolikt att vi står inför branten till nästa lågkonjunktur just nu. I månader har vi kämpat för att undvika att bostadsbubblan spricker i Sverige. Sen håller Trump & co. på med att mixtra sönder med USAs skatter. Professorer i ekonomi är mycket oroade och skriver att vi varken har en plan B eller ens en Plan A ifall nästa ekonomiska kris skulle inträffa i morgon. Framtiden de närmaste 1-4 åren ser minst sagt mörk ut. Big win eller big loss.

Får börja Preppa hemma så familjen kan klara av 72 timmar utan el och vatten...

Edit:
Om bitcoin-hypen:
https://www.svd.se/halften-av-alla-bitcoin-transaktioner-ille...

Citat:

2017 var året då kryptovalutan bitcoin blev känd för den breda allmänheten – värdet fullkomligt exploderade, braskande rubriker fyllde affärspressen och över 100 000 svenskar tros ha investerat i de digitala mynten.

Men den hajpade valutan lever i symbios med den kriminella världen, visar ny forskning som SvD tagit del. En fjärdedel av alla bitcoin-användare är kopplade till illegala aktiviteter. Dessa användare står i sin tur för nästan hälften av alla bitcoin-transaktioner.

Skribent

Skulle snarare investera i tekniken (block-chain) snarare än enstaka valuta. Som tidigare kommentarer – high risk, high reward.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Inaktiv

Kraschen skedde i Januari och det har varit ganska stadig nergång sedan dess.
Bitcoin var uppe på 20k dollar, nu nere på 8k.
Jag skulle väntat lite för att se om det mattas av innan jag köpte in mig. Risken finns att botten inte är nådd, du köper in dig och sedan faller det bara mer. Förmodligen kommer du då sälja för en förlust för att du blir rädd för att förlora mer pengar.
2017 kunde du i princip köpa vilka coins som helst och gå med vinst.

Du kan ju läsa på lite. Själv sitter jag mest på http://boards.4chan.org/biz/catalog men där ska man verkligen ta allt med en nypa salt. Ändå bra ställe för att hålla koll på vad som händer.
99.9% av alla kryptovalutor är skit men det går ändå att tjäna pengar på dem.

Medlem

@Jokkepalm:
Precis som du beskriver har jag tänkt spara överlag. Jag har redan idag det mesta av mitt sparkapital på ISK. Men i takt med att lönen stiger har jag tänkt avsätta en liten del av mitt månadssparande på nya investeringsprojekt med högre risk. Förlorar jag en del av dessa så klarar jag mig ändå.

Bitcoin är volatil jag vet. Men jag tror kryptovalutor är här för att stanna, den förenklar den globala e-handeln (inget behov för växling vilket minskar transaktionskostnaderna). Men frågan är om Bitcoin är valutan som vi kommer att handla med i framtiden eller kommer vi att se en ny valuta rusa?

Just för krytovalutor blev jag rekommenderad att investera via binära optioner istället Blev då rekommenderad att använda mig av IQ Option som mäklare. Hur möjligt är det att gå positivt med binära optioner eller är det hela en bluff?

Medlem

Jag har handlat lite i omgångar.
Men kommit igång mer på sistone. Det kan vara ganska bra läge att köpa in sig i några nu. "Rea, som de säger."
Just för att kurserna ligger lågt i början på året. Även om det inte bara är den vanliga marknadskurvan som ställt till det med vårens nedgång. Så man vet ju aldrig.
Men känner mig säker på att kryptovalutan är här för att stanna. Sen är det mer vilka aktörer som är någonting att hänga i granen.

Dock skulle jag rekommendera att läsa på via t.ex. reddit, diverse forum osv,. Brukar även använda https://coinranking.com/ för kika lite snabbt hur kurserna ligger.

De jag själv satsar mest på just nu är Cardano ADA, Stellar XLM, Monero XMR, IOTA IOT. Sen ska jag snart börja samla lite på mig lite district0x som året wild card i portföljen.

(Vill tillägga, köp och stöd inte Ripple.)

Sen kan jag rekommendera att se "Banking on Bitcoin" på Netflix för att lära sig lite om människorna och tankarna bakom hela svängen.


signatur

- pixelfantast

Medlem

Här är en svensk hemsida som samlar olika aktörer och har bra nybörjarguider för den som vill komma igång. http://kryptokoll.nu/

1
Skriv svar