Recension – Kingdom Come: Deliverance

Medlem

Ser en massa streamers nu som visar hur buggigt spelet är...
https://livestreamfails.com/post/14871
https://livestreamfails.com/post/14913
Två av dem.

Redaktör
Ponny

@CliQue-SinneD: Stabila 60 fps för min del. Nån enstaka dipp till 55-ish. Å andra sidan vet jag folk med liknande riggar som haft stora problem. Kanske lite hit and miss med andra ord.


signatur

En Bamseponny av folket

Quake-konnässsör

Hmm, provade starta spelet I offlineläge på steam, det ville spelet inte alls. Behöver tydligen internet varje gång spelet startar för att kolla ifall licensen är giltig ,roliga DRM skydd kanske?

@Loxus:

Det är bara vanligast för det är det som beskrevs i störst utsträckning. Samtidigt glömmer vi att de skrivkunniga befann sig i en helt annan samhällsklass än de flesta invånarna i Sverige vid tiden.

Nej, det här hände sig i en tid när Sverige var ett underutvecklat köldhål. Hela 1400-talet hade varit ett inrikespolitiskt kaos där de styrande i hög utsträckning hade en väldigt dansk inrikespolitik. Vägarna var oerhört eftersatta i underhållet och skulle vara så i minst 100 år till. Trafiken hade långt tidigare koncentrerats till ett fåtal huvudleder och utmed dessa leder hade ett inofficiellt transportsystem utvecklats. Den som ville fram fort kunde stafettresa med hjälp av hästar som fanns vid de gårdar som stod utmed vägarna – men absolut inte vem som helst. I första hand var det förbehållet "budbärare", vilket vid tiden var drängar på landsvägsgårdarna som fick föra budskapet vidare. På så sätt tog det bara någon månad innan exempelvis ett meddelande från kungen nådde en storman i Finland. De andra som fick utnyttja detta system var fint folk, som kunde betala för sig eller som rent av misshandlade gårdsfolket tills de fick som de ville. Det är en mycket mörk period i svensk historia och våldet mot bönderna var vardagsmat till slutet av 1500-talet. Vintertid fick de åka släde men fanns ingen häst fick de ta sig fram till fots – en dräng med ansvar att leverera budskap skulle klara av att springa till nästa gård, alla tider på dygnet, även om det kunde vara ett par mil. Vintertid gick det inte att springa särskilt bra och då blev det skidor eller snöskor.

Gustav Eriksson var av "fint folk" vid tiden. Han var son till riksrådet och riddaren Erik Johansson. Men frågan vi måste ställa oss är om Gustav i November 1520 faktiskt hade tillgång till systemet. Vad vi vet är att faderns anseende vid tiden inte var den bästa. Redan år 1490 hade han fått en mycket skarp tillsägelse under en rättegång för att ha mördat en person som befunnit sig på hans marker. Erik Johansson kom att gång på gång dyka upp i rättegångsdokument fram tills 1520 – gemensamt för rättegångarna var att han antingen dräpt, förtalat eller slagit någon. Men han fick aldrig något straff, det lönade sig att ha en morbror som hette Sten Sture vid tiden. Men det medförde också att den högadlige Erik Johansson egentligen inte var inbjuden till Kristian II:s kröningsfest i Stockholm. Det är först efter att ha svurit och slagits som vakterna till slut släpper in honom till festen – en fest som snabbt omvandlas till ett ordentligt blodbad. Gustav Vasas far mister snabbt huvudet och ätten Vasa blir efterlysta som förrädare.
Så när Gustav Vasa ska bege sig till Dalarna är han en jagad man vid en tid Sture-anhängarna blev allt färre.

Inte ens Sture-anhängare höll honom särskilt högt. Under sommaren 1520 gömde sig Gustav i trakterna omkring Eksjö i Småland. Smålänningarna var vid tiden fientligt inställda till danskarna men också Gustav Vasa. Han jagades raskt därifrån. Men det är en annan historia. Gustav Vasa, känd förrädare och Sture-anhängare, var en jagad man i ett Sverige där unionssidan hade ett mycket starkt stöd hos allmogen. Vågade han ens försöka använda transportsystemet? Glöm inte att det var gårdar utmed vägarna – ägarna till gårdarna var inte några fattiga stackare utan kunde vara av ganska hög börd dem också.

Jag kan tycka att både Dick Harrison och Herman Lindqvist är lite väl snabba att avfärda den präst som år 1593 antecknar att han besökt de platser Gustav Vasa färdats igenom till fots. Det har bara gått 73 år mellan händelsen och prästens skrift men vi måste beakta att prästen faktiskt bör ha träffat personer som var levande vid tiden det hände, kanske också deltog i händelserna som följde. Frågan är kanske snarare om en uppländsk ung man av hög börd lärde sig åka skidor eller fick älga fram i snöskor? För jag tror inte att han vågade utmärka sig på vägarna.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skägg.
10 Chambers

Jag älskar det här sidospåret.


signatur
Medlem

Hann spela igenom introt och lite till på 3-4 timmar igår. Riktigt nöjd, sjukt bra känsla. Inga gamebreaking bugs, 1-2 småsaker med fysik/animationer när någon npc rört på sig ala Elder Scrolls, men inget allvarligare än så.

Medlem
Skrivet av Joppenator:

Ser en massa streamers nu som visar hur buggigt spelet är...
https://livestreamfails.com/post/14871
https://livestreamfails.com/post/14913
Två av dem.

Vanilla Skyrim var dock mycket värre. Tog mig 4 försök att ens komma ut ur första cutscene då hästen fasta i marken flera gånger om på nästan samma ställe. Sen blev mina sparfiler ständigt korrupta. Det var texture-popin på flera ställen samt träig dialog och karaktärer. Hade det inte stått "bethesda" på framsidan så hade det nog varit bortglömt vid det här laget. Det var samma problem på xbox fast på andra ställen i spelet.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Tråddemonen
Testpilot

@Castor.T: Atmosfären är nog ett av de bästa inom spelet. Då samhällena grundas på historisk verklighet. Skogar, jakt, combat och allt annat är mycket bra inom spelet. Det tar tid att bekantas med till en början och man känner kanske många gånger att man tröttnar till en början. Men när man fortsätter spela och märker att Henrys kunskaper ökas ju mer man spelar så börjar få ett beroende att vilja fortsätta och utveckla Henry. Så spelet går efter karaktärens utveckling och det blir roligare ju mer man lägger tid och möda på de saker man vill uppnå.

Medlem

@hannes.theorell: @hannes.theorell: det var inte vanligt bland fint folk från vissa trakter att dom kunde åka skidor. Oftast jägare var de som åkte skidor. Vi har många myter om denna Eriksson. Men det finns faktiskt ett vittne som sa att ”en man iklädd snöskor försöker göra uppror” det finns inget alls som talar för skidor. När han gjorde så Sverige lämnade Den katolska kyrkan i rom så sägs det att han ställde sig upp och grät på mötet och sa att han ”var så sträng och avrättade folk som gör motstånd mot honom för att det är guds väg. Jag gör detta för er ska han gråtandes ha sagt. Jag blir befallen av kyrkan i rom att göra detta” finns inget som tyder att den stora ”hjälten” grät. Men smart var han och i slottet i Västerås så lämnade vi katolska kyrkan. Det skulle skrivas om honom och skrifter skrevs som han själv hade ett finger med i spelet att redigera. Han vill ha en bild av honom som en fin människa för eftervärlden men mycket han säger går inte att bevisa. Slaget om Västerås så var han inte ens med själv och slogs det vet man. Visst han var bra tycker jag på sitt sätt men även en tyrann som avrättade darlakarlarna som tidigare hade hjälpt honom. På 7 år lyckades han klättra högst upp på karriärstegen och det är faktiskt en stor bedrift.

Ja nu jävlar har vi sidospårat ut totalt här.

Jag har spelat i 15 timmar och jag har inte gjort många uppdrag alls haha. Jag bor nu i ett värdshus intill en väg mitt ute i ingenstans och jsg jagar vildsvin åt ägaren där som gör en grym måltid av vildsvin. Jag har helt glömt bort questen haha. Jag började leva medeltid istället. Tvättar ansiktet. Gått på badhus och badat. Tror man kan bada med prostituerade också. Inte helt hundra på vad sista alternativet menas. Men det var dyrast i alla fall och jag hade in mynten för det stora badet.

Medlem

Nä. Detta spel är hur kul som helst. Vildsvinen är buggade så det skriker om det. Tyvärr och jakt vill jag göra mycket av faktiskt. Hoppas dom fixar det.

Medlem

Hoppas att någon gör ett spel med fantasytema likt Kingdoms of Amalur i sådant här stuk någon gång, med fri character generation. Skulle vara ett av mina drömspel. Tycker (otroligt nog) att det inte görs så mycket i den genren längre.

Detta spel verkar spännande om man gillar ramen till världen, men tror att jag skulle bli frustrerad på karaktären jag tvingas spela. Det är ju högst subjektivt dock

@denza: Måste fortsätta sidospåra. Bra att du säger att det var jägare som främst åkte skidor. Vilka var det som i första hand jagade?
Jakt var (och är) ett adligt nöje och Gustav Vasa var en van jägare. Han torde ha bemästrat de flesta jaktmetoder
och kanske också transportsätt redan i de yngsta åren.

Citat:

Visst han var bra tycker jag på sitt sätt men även en tyrann som avrättade darlakarlarna som tidigare hade hjälpt honom. På 7 år lyckades han klättra högst upp på karriärstegen och det är faktiskt en stor bedrift

Hej och hå, här gick det kanske undan. Genom att vara släkt med både Sten Sture (d.ä.) och kung Karl Knutsson (Bonde) kan vi knappast påtala några svårigheter att bli vald till kung i Strängnäs 1523 och han lovade nog bort en hel del till högadeln vid valförhandlingarna. Men han hamnade knappast högst på karriärstegen genom att vara en vald kung av Sverige. Makten var skör och fienderna många – han var knappast enväldig kung men en furste som visste när han skulle bruka moroten eller piskan. I konkurrensen med andra furstehus stod sig Gustav ganska slätt. Den stora personliga triumfen tordes vara 1544 när han till slut lyckas omvandla Sverige till ett arvkungadöme. Erik XIV hade onekligen potentialen att hamna högre på karriärstegen men sumpade den när han gifte sig med Karin Månsdotter.

Det är för övrigt oklart vilka dalkarlar du pratar om – de som gjorde uppror 1524, de som gjorde uppror 1527 eller de som gjorde uppror 1531. Lika oklart är det med avrättningarna – de som avrättades pekades snällt nog ut av dalkarlarna själva.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Efter att jag läst tråden var jag tvungen att köpa spelet, min backlog börjar bli lite väl lång nu Bra ursäkt att kanske försöka få igång min nya Xbox one x i helgen

Skägg.
10 Chambers

Ni som är sugna på spelet till Xbox och PS4 bör kolla på Fräcka Fredag imorgon...


signatur
Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Kommer sitta och invänta streamen under lunch!

Medlem
Skrivet av toern:

Hoppas att någon gör ett spel med fantasytema likt Kingdoms of Amalur i sådant här stuk någon gång, med fri character generation. Skulle vara ett av mina drömspel. Tycker (otroligt nog) att det inte görs så mycket i den genren längre.

Detta spel verkar spännande om man gillar ramen till världen, men tror att jag skulle bli frustrerad på karaktären jag tvingas spela. Det är ju högst subjektivt dock

Det är väl redan en game of thrones mod på G?
Ser verkligen fram emot vad modding communityn kommer att trolla fram.

12
Skriv svar