Nån som vet? (CPU-fläktar)

Medlem
Nån som vet? (CPU-fläktar)

Finns det nån som kan processor fläktar här? Gjort det mesta me datorns hårdvara. Gjorde rent min fläkt o nu verkar den inte fastna när jag vrider på skruvarna. Lite trög ekonomi o fläkten funkar bra så om nån har nåt tips så vore det bra. slipper helst o köpa ny

Medlem

De flesta tredjepartsfläktarna till processorer har en så kallad backplate som man fäster under moderkortet, som sedan skruvarna skruvas in i. Titta så att den sitter på ordentligt.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

@marsson90: det är ingen platta under. det är nåra plast stift som ska tryckas ner i hålen på moderkortet o sen vridas om. Dator e köpt på inet. Man undrar om man kan limma dit den. Undrar om kylpasta e så viktigt?

Medlem

Vill helst ha en ny dator men den borde va hyfsad än. i5, gtx 660, 8gb ram, ssd disk o en 1tb hårddisk.

Medlem
Skrivet av momomforce:

@marsson90: det är ingen platta under. det är nåra plast stift som ska tryckas ner i hålen på moderkortet o sen vridas om. Dator e köpt på inet. Man undrar om man kan limma dit den. Undrar om kylpasta e så viktigt?

Utan kylpasta har du ingen processor kvar så pass viktig är den

Skägg.
10 Chambers

Vad är det för modell?


signatur
Geeks Gaming

Om du har tagit loss processorfläkten från processorn så kan du inte bara sätta tillbaka den tyvärr utan att göra rent från gammal kylpasta och lägga på ny. Det riskerar att fångas luft mellan som vid uppvärmning kan orsaka skada.

Rengöring görs enklast med t ex sådana här produkter https://www.inet.se/produkt/5321164/arcticlean-rengorningskit... och t ex papper eller duk som inte luddar av sig. Det billigaste alternativet finns på ICA, "Kemiskt ren bensin Gripen" heter det, för runt 20:- men i min erfarenhet är Arcticlean lättast att rengöra med. Upp till dig och plånboken. I vilket fall bör du vara försiktig med båda produkterna såklart.

Om du kan ge oss modellnamnet så kan vi kanske luska ut mer om hur den ska fästas från dess manual.


signatur

Geeks Gaming huvudadmin - frågor? PM eller via Lan@sweclockers.com :)

Skägg.
10 Chambers

La till (CPU-fläktar) i rubriken så kanske fler ser tråden.


signatur
Medlem

Om du monterat bort hela CPU-kylaren så måste du göra rent från gammal kylpasta och applicera ny. Utan kylpasta kommer din CPU överhetta direkt, det är pastan som överför värmen från CPUN till kylaren.

Har du inte kvar din instruktionsbok till kylaren?

Alternativt ring till Inet om det är de som monterat datorn till dig.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

De ska inte tryckas dit, sedan vridas. De ska vridas för att monteras bort.

Medlem

tack för svaren. får försöka på nåt vis o lösa det. Ska ta bort gammal kylpasta o sen köpa ny o lägga på. På fläkten sitter det en koppar ring. ska jag bara lägga på pastan där eller på processorn med?

Medlem

trist, låter som en nolla fast jag haft dator i 32år som jag spelat på. Bytt lite grafikkort o ram minne o så men inte meckat me processorn nångång. Har 2 katter o e inte så duktig på å städa,he he. Kul att få tips här. Datorn började o hacka på dom lättaste spelen som typ age of empires o dylikt. Fläkten va tjock med damm så det kanske va det som va problemet. Ska köpa kylpasta o vill gärna ha tips på hur jag monterar fläkten sen. TACK!

Skägg.
10 Chambers

Ta gärna bilder om du har möjligheter så blir det lättare att guida dig.


signatur
Medlem

tog bilder me min ipad men verkar inte gå å lägga upp dom här. jäkla apple!

Medlem
Medlem

Kör på me mitt ps4 istället för pc,n. Lite gta gör kroppen gla.

Medlem

Om det är intel och fläkten ska fästas precis som stockkylaren så ska du:
1. Crida i pilarnas riktning och dra upp för att säkerställa att fästena är helt öppna.
2. Vrida till mot pilarnas riktning.
3. Sätt kylaren mot cpu ich klicla in dom 4 fästena i hålen.
Att låsen är vridna i förväg mot pilarnas riktning gör att det inte lossnar.

Uselt förklarat lycka till.
Det finns även instruktioner i moderkortmanualen hur man gör ::


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Den nya kylpastan klämmer du ut som ett riskorn i storlek mitt på själva CPUn. ingenting på kylaren.

Sen monterar du dit själva kylaren, och korsdrar skruvarna för att få så jämn kraft över själva CPUn som möjligt. Då kommer kylpastan automatisk spridas ut över hela CPUn.

Man vill inte ha för mycket kylpasta eller ojämnt applicerad, då det försämrar värmeöverföringen.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Som sagt, klick-pinnarna ska vridas så långt det går motsatt pilarnas riktning. Sen ska de bara klickas i. Pilarna visar vilken riktning man lossar kylaren med.

Medlem

verkar som att ”pinnarna” som låser fast fläkten i moderkortet är snea så jag kan inte få ner dom i hålen. Trist o behöva köpa ny fläkt för den funkar ju. Det är en intel fläkt. Hemma fixare som man e så funderar jag på å spänna fast fläkten med buntband som går runt hela moderkortet. Har som tur e ett ps4, men pc,n slår allt i det stora hela.

Medlem

Nån här som vet hur man enkelt kan jorda sej om man ska i o rota i moderkortet? Missade o köpa armband för jordning. Kan man lösa det på annat sätt alltså?

@momomforce: oddsen är ju liten att nåt händer om har kontakten ute. Men för att minska risken e väll att inte har fötterna på en matta, rör ett element då och då så den tar väck en möjlig statisk effekt i dej under en stund, du kan åxå se till att alltid röra chassit.


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Tack för svaret! Gjorde så. Lite tveksam bara om jag fick till kylpastan bra. Processorn ligger på 45 grader när bara windows körs. Bytte ju ifrån början för att datorn verkade bli för varm o spelen började o lagga. Får forska i om det är en ok temperatur.

Medlem

Ett esd armband fäster man i chassit när man grejjar i datorn så det räcker med stt du tar i det så är det utjämnat.
Att röra elementen före har ingen betydelse.
99,99ggr av 100 är det inget problem


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Molotov, du verkar ha koll, vet du vad processor temperaturen ska ligga på när bara windows e igång o inget annat?

Medlem

@momomforce: mellan 30-40 liggerbdet på mina datorer.
Det är egentligen ovesäntligt det är vad tempen är vid belastning som är viktigast

Ursäkta sent svar men skriver du @ före namnet så får man en notis


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd

Någon mer som fixerar fläktarnas hastighet? Brukar nobba (eller ansluta en switch om det är möjligt) onboardkopplingen (moderkortets) och dra en egen. Vill att fläktar ska ha en ordentlig hastighet hela tiden. Inte bara då "det behövs". Ta min Xbox 360 t.ex., aldrig över 45 C, perfekt för ett långt liv.

1
Skriv svar