Sea Of Thieves, officiella tråden – frågor / guide / hjälp / spelare / allmän diskussion

Tråddemonen
Testpilot
Sea Of Thieves, officiella tråden – frågor / guide / hjälp / spelare / allmän diskussion

Sea Of Thieves spelet som låter dig hitta på sattyg och dricka Rom ute på det öppna haven!

Hallå alla nu kommer en ny tråd för er skäggtomtar som gillar att pirata med en grogg i handen!
Tråden innefattar allt som rubriken beskriver, en tråd som har allting med spelet att göra!

Sea Of Thieves är ett spel som är utvecklat utav Rare, och som är menat att vara ett online spel med open world. Så se till att finna en besättning som hjälper dig ute på öppna havet!

Här kommer en nybörjarguide för att hjälpa er med alla dumheter, som du och din besättning kommer att hitta på!

Dags för piratens nykomling att göra entré!
I Sea Of Thieves så kommer du inte att få skapa eller välja din egna pirat, du kommer få vad spelet ger dig. Men det finns handelsmän som kommer ge dig funktionen till att stylea din pirat efter ditt eget tycke.

SKEPPET!

Upp med ankaret och ut på haven med skeppet din gamle pirat!

I Sea Of Thieves så kommer spelare att få lära sig att bemästra skepp, ett skepp har många roller som kommer att behövas fylla för att hantera skeppandets framgångar. Vi ska se närmare på vad som behövs hanteras ombord på ett skepp, innan vi hissar segel!

Hur lossar man ankaret?
Ja med ankaret ute på botten så kommer ju båten ingenstans, du måste först få upp ankaret genom att dra i ett ankarspel(ett stort hjul) som ofta är placerad i mitten utav båten. Ju fler spelare som hjälper att dra upp ankaret genom att vrida på hjulet, desto fortare kommer ankaret ombord på båten. Man använder sig utav samma hjul när man skall släppa ner ankaret för att parkera båten.

Segel!
Som på alla gamla skepp så finns det ett segel, segel har funktionen att ge fart till båten genom vinden. Så det gäller att anpassa båtens segel efter vinden för att antingen få fart eller sakta ned. Hur man anpassar segel är via de repen som sitter i kanterna på båten. Du kan anpassa segel genom att pilla på repen, du kan hissa upp segel eller sänka dem. Det finns även svängsegel längst fram på båten som kan hjälpa båten att svänga.

Navigering
När man navigerar inom Sea Of Thieves så gäller det att ha kompassen och kartan redo. Ta hjälp utav redskapen så du inte seglar vilse, och planera din färd. Kartan/Kartor måste först köpas i ett pirat samhälle, när du såväl har en karta som kommer den att finnas i kaptens rum på skeppet. Kompass finner du antingen vid skeppsratten utav skeppet, det finns också en handhållen som du kan hålla upp framför näsan.
Spelare kan även klättra upp i huvudmasten och få en överblick samt en klar utsikt över de öppna haven, använd gärna ditt teleskop för att kika ut och se bortom fjärran.

Skeppsratt
Skeppsratten sitter längst bak på båten, och den styr skeppets riktning.

Besättningen som inte lyder!
I din meny så finns det något som heter ”Crew management”, där kan din besättning rösta på en spelare inom besättningen som kan bli fängslad ombord på båten i det undre däcket. När en röst går igenom så hamnar den spelaren i fängelset, och du kan sedan stå där och skälla ut dem om det så förfaller dig.

Lagret runt!
Varje skepp kommer att ha ett lager, i det lagret så kan du och din besättning fylla på med allt från ammunition, grogg, kanonkulor och allt användbart på dina äventyr. Se till att fylla lagret för att förbereda dig inför framtida äventyr!

Kanoner och eldstrid!
I Sea Of Thieves så kommer du och din besättning att stöta på andra spelare som gärna kommer att försöka konkurrera ut dig och dina kamrater. När du och din besättning har bestämt er för att strida så måste kanonerna laddas, på undre däck så finns det kanonkulor. Spring fort ner och hämta kanonkulorna, och spring sedan upp på däck och ladda kanonerna. Se till att sikta dina kanoner och GE ELD! Spelare kan även göra roliga saker i spelet som att avfyra en kanon med antingen sig själv eller en annan spelare inuti, spring upp till framsidan utav en kanon och hoppa in i den innan du avfyrar. Detta kan vara en fördel om du ska bestiga ett annat fartyg, se bara till att få in timingen så du inte hamnar i havet.

Se FZs redaktion använda sig utav kanoner för att komma ombord skepp.

Hjälp det svämmar över ombord!
När ditt skepp tar skada så kommer det att bli hål i skeppet, vatten kommer att strömma in och det är viktigt att din besättning sammarbetar med att laga skeppen och tömma vatten. Man lagar skeppen genom att ta en planka, och snickra på den över de hålen som har uppstått. Sedan är det också viktigt att tömma skeppet på vatten så skeppet inte sjunker, ta din hink som hjälp och fyll den med vatten som du sedan kastar överbord.

Nu har du fått grunderna för att hantera ditt skepp!

Världen

Sea Of Thieves är ett open world spel, och denna värld innehåller mycket hav, öar och piratsamhällen som man kan stöta på!

STORM KAPTEN!
I Sea Of Thieves så kommer det ske emellanåt att du och din besättning kan hamna i ett stormoväder, när man såväl hamnar i en storm så handlar det mycket om att vara erfaren med sin besättning. Stormen kommer att påverka skeppets styrning då stora vågor kommer att skvalpa mot skeppet, stormen kan även ge sig ifrån blixtar och dunder som kan träffa skeppet. Håll i er!

Ett yrke utanför privatlivet Byteshandeln.

Bara för att Sea Of Thieves är ett piratspel så behöver inte spelare leva efter piraternas regler, det går faktiskt också att livnära så på marknader och transporter. Det finns köp och säljmarknader där spelare kan tjäna in pengar utan våld och skeppsfyllon, men sen väljer du själv som spelare om du vill tjäna pengar på för de lagliga jobben, eller de kriminella.

Fiender

I Sea Of Thieves så kommer det att finnas en hel del fiender som du skall bekämpa eller fly ifrån, var vaksam när du seglar ut mot äventyr!

Skelett
Skeletten hittar man främst på land, de bär vapen och kommer att göra allt i sin makt för att få dig och din besättning att lämna ön eller dödas.

Hajar
Det kommer att finnas hajar som spelarna måste akta sig för, innan du bestämmer att doppa tårna i det stora havet så se till att inte hajar cirkulerar skeppet.

Kraken
Det mytologiska havsmonstret kommer att finnas i spelet, om du ser något stort med tentakler så byt kurs omgående! Ifall du inte är modig nog att utmana monstret.

Items

Vi ska ta en närmre titt på vad vissa items gör inom spelet, så man inte står där med en träplanka utan att veta vad för funktioner det kommer att ha inom spelet.

Träplankor

Träplankor använder man för att reparera skeppet, när fiender attackerar skeppet så är det upp till dig och din besättning att reparera båten. Så se till att ha plankor till hands!

Hinken
Hinken kan man använda för att tömma ett översvämmat skepp på vatten, du kan även kräkas i hinken och kasta på en annan spelare.

Kompass
Ett av de mest användbara redskap inom spelet för att se till var du och ditt skepp seglar.

Banan
Bananer kan spelare äta för att återställa sin hälsa, om man har blivit skadad.

Teleskop
Teleskopet är din kikare, du har mycket användning utav denna för att se bort mot fjärran.

Spade
Du använder spaden för att gräva upp skattkistor.

Fickur
Ha fickuret redo för att hålla koll på tiden, man vet aldrig när natten kryper fram.

Lykta
Lyktor är väldigt användbart om du skall utforska inom mörker, så se till att ha den till hands om natten faller.

Kanonkulor
Du använder kanonkulor för att ladda kanoner innan avfyrning.

Hur får jag tag på alla nödvändiga items?!
Inom spelet kan man finna items i piratsamhällen, sjunkna skepp och på öar. Man kan leta igenom tunnor som finns utsprida lite var som helst. Har du pengar kan du även köpa items som kommer vara användbara, så se till att fylla på lagret så ofta du kan, du vet aldrig var som väntar dig!

Spökskeppet

Ja nu din stackare har du lyckats dö, du har blivit ett minne för livet. Nej nu skämtar vi bara, det är klart att spelet fortsätter din piratkarriär även fast du råkade hamna i munnen på den stygga hajen. När spelare dör så kommer de till ett spökskepp, som bemannas utav ruggiga spöken, kaptenen ser otrevlig ut men han kommer så småningom att återuppliva dig när tiden är rätt. Ta på dig tiden att chatta med de andra spelarna ombord inom dödens rike, tills du börjar ta nya andetag.

Vapen

I Sea of thieves finns det en del kategorier om vapen, vi ska se vad spelet har att erbjuda oss inför piratslakten!

Muskedunder
Muskedunder är en hagelbrakare som används på nära håll, de skjuter hagel och är väldigt effektiv i ombordstigningar med fiendeskepp.

Svärd
Svärdet har funktionen att hugga ner de fiender som du kommer i närkamp med.

Musköt
Musköt är ett långdistans vapen för prickskytte, och laddar kulor som sedan avfyras.

Flintpistol
Flintpistol är den gamla klassikern som man ofta ser i piratfilmer, de laddas med kulor och sedan är det bara att panga!

Kanoner
Kanoner finns både på skepp samt öar. Ladda kanonerna med kanonkulor, sikta och tänd sedan på stubinen för att avfyra.

Instrument Ladadiiii!

I Sea Of Thieves finns ett antal instrument som du och din besättning kan spela med, instrument kan hjälpa till att höja skeppets moral då det kanske blir tråkigt ute på havet, eller varför inte irritera dina kamrater. När flera spelar instrument samtidigt så kommer musiken att synkas, är spelarna fulla på groggar så kommer spelarna att spela instrumenten dåligt.

Dragspel

Fiol

Vevlira

Ta ett järn och lev livet vetja!

När man dricker groggar i Sea Of Thieves så kommer spelaren ha svårt att kontrollera sin karaktär, karaktären kommer att ramla runt och synen kommer att bli suddig. Om du dricker tillräckligt mycket så kommer karaktären även prata fyllespråk och eventuellt börja spy, när kraktären såväl spyr så kan du hålla upp en hink och spy i den. Du kan sedan kasta spyan på en annan spelare så kommer den spelaren att inte se någonting med spyan i ögonen.

SKATTER!

För att hitta alla rikedomar som ofta talas om kring pirater så måste du först få tag på en skattkarta, skattkartor har en markering med ett kryss på var skatten befinner sig. Först och främst måste spelare finna platsen skatten befinner sig och sedan navigera ön, när spelare såväl finner var skatten är begraven så behöver du gräva upp skatten med hjälp utav en spade. Försök sedan bära skattkistan ombord på skeppet, när du såväl bär en skattkista så kan du inte springa eller använda dig utav items. När skatten är ombord, och du och din besättning har lyckats lämna ön så måste ni ta er tillbaka till piratsamhällen där du lämnar in skattkistorna hos en ”Gold Hoarder”, när skatten har lämnat över så kommer du och din besättning att belönas med pengar och poäng till era rykten.

Ruiner
I Sea Of Thieves så kommer du att stöta på mycket mysterier, i dessa sammanhang kan du finna gömda platser på öar och även under ytan. I ruiner kan det finnas skatter och målningar samt heliga platser från det förflutna, så se till att utforska och sätta ögonen så tätt intill skärmen att du inte missar något!
Under ytan så kan spelare finna skeppsvrak, och i dessa vrak kan det innehålla allt från skatter till en massa annat användbart, men SE UPP FÖR HAJ! För att hitta skeppsvrak så kan man hålla utsikt efter havsfåglar som samlas i stora grupper över havets yta, och det brukar innebära att ett skeppsvrak ligger på botten.

Din pirats rykte

I Sea Of Thieves så kommer din pirat att göra ett namn för sig själv, när din karaktär antar uppdrag och utför vissa saker inom spelet så kommer karaktären att klättra i rank hos uppdragsgivare och eventuellt få en titel. När du antar dina uppdrag och utför dem så kommer du bara inte rankas upp, du kommer även få belöningar för de uppdrag du utför. Ju mer känd din karaktär blir över de öppna haven, desto svårare uppdrag kan du ta dig an. En vacker dag så kan även finna legendariska skatter så som Athenas Rikedomar!

Se FZs redaktion spela spelet nu innan helgens beta!

Video 1

Video 2

Video 3

Video 4

Video 5

Hoppas ni gillar tråden och saknas det något så hojta till! Ut till haaaavs!

Ambassadör
Xbox

Är det bara jag eller borde inte @Zimpan snart få betalt av FZ?


signatur

Jump in.

Tråddemonen
Testpilot

@Mortaigne: Haha jobba med tv-spel vore inte fel, men gör det på eget engagemang för att få ihop communityn. Sen letar jag även spelare själv till dessa spel i framtiden, så ser det lite som en tickande tidsbomb innan inläggen smäller till. Gjorde denna tråd extra tidigt inför betan nu i helgen.

Tråddemonen
Testpilot

Har börjat lira betan nu och söker spelare att lira med!

Medlem

Sea of what? Beta?

Skämt åt sido, hade gärna spelat det, ser sjukt roligt ut!


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Megadelux
Skrivet av Zimpan:

Har börjat lira betan nu och söker spelare att lira med!

Vi är en hel trave på discorden som brukar lira.
Jag, roghshack (stavning?), trickeh2k, Uberpownage, m.fl

Medlem

Blev inget seglande alls den här beta-helgen tyvärr.

Medlem

Allt är riktigt lovande när jag testat spelet sedan alphan upp till nu, dock ända negativa jag har med spelet är microtransaktionerna, jag förstår varför dom är där och dom är bara kosmetiska, men jag gillar spelen när dom ger en den där O du har spelat länge så du ser ut som du lirat länge gubbar. Helt enkelt du kan se en annan kapten å han ser ut som han är kapten krok å då vet du att han har många timmar spenderat i spelet, istället för att du ser en spelare med för mycket irl cash och väljer att gå till en affär och bara skaffa grejerna direkt.

I mina ögon förminskar man min vilja att skaffa pengar och kläder för att utskilja mig från andra.

Tråddemonen
Testpilot

@unforg0tten: Införskaffade ett Xbox One nu till helgen bara för att testa på betan. Det var sjukt roligt!

Tråddemonen
Testpilot

@renod: Ah då har man ju ett gäng att lira med sen vid release!

Medlem

Blir till att testa på detta. Femton gastar på död mans kista oh ho å en flaska med rom!

Medlem

Körde tillsammans med 3 andra bekanta i helgen, kan berätta jag blev förälskad direkt, grafiken, musiken, ljuden, animationerna, oufff säkert köp rakt av.

Gnällkuk

Det blev inte mycket pirtande alls faktiskt... Eftersom det var så lite som skiljde sig mot förra betan utöver att det inte gick att röra sig under däck så kändes det inte superlockande. Avvaktar nog tills nästa beta eller tills släppet.

Att det kommer att inhandlas är det dock inget snack om! Dock ett spel som är otroligt beroende av att ha andra med sig. Det är ju bra att de låter ensamseglare testa sig på det, men det läget känns helt ärligt helt meningslöst, eller hopplöst - för att inte tala om tråkigt!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Någon som vet om man kommer kunna bilda guilds/crew's i spelet utan att man behöver starta spelet ihop? Samt ha mer än 4 pers i samma båt?

Medlem

Startade inte ens upp denna omgång, spelat tre innan. Så kändes som jag behöver låta det ligga på is till release. Ladda upp begäret lite ^_^


signatur

- pixelfantast

Ambassadör
Xbox

Jag laddar upp hypen med en sådan här:


signatur

Jump in.

Tråddemonen
Testpilot

@Mortaigne: Riktigt snygg! Gillar kompassen vid vänstra spaken

Medlem

testade själv. Gick inte att hitta randoms ingame. Polarna är sugna på det när det släpps. Att spela själv var tråkigt och kändes meningslöst, dessutom blev man ägd hela tiden av andra lag. Blir ett köp o lira med polarna iaf!

Medlem

Jag provade att ladda hem spelet i tre dagar, men det stod att det inte gick. Så det var ett enda stort antiklimax.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Horniak:

Någon som vet om man kommer kunna bilda guilds/crew's i spelet utan att man behöver starta spelet ihop? Samt ha mer än 4 pers i samma båt?

teoretiskt tänker jag att man bara klättarar på samma båt, men att fler än 4 "äger" båten tror jag inte på, sen måste man ju hamna i samma "server" också vilket kan vara klurigt

Medlem

Jag och polaren försökte spela i lördagskväll men kom aldrig in, just då hade dom server problem så fick aldrig testat spelet tyvärr men det verkar riktigt kul och blir ett garanterat köp!

Tråddemonen
Testpilot

@Tobias Solem: Ja det var en del problem i spelet under betan. Men fick ett par speltimmar med några spelare som jag seglade med ett tag. Vi hade riktigt roligt även om det fanns kommunikationsbrister. Vart en hel del äventyr!

Medlem
Tråddemonen
Testpilot

Dags att kasta loss igen betan är igång!

Jag letar lite folk att lira med också! Skriv här eller skicka PM om ni vill spela!

Medlem

Jag och min polare letar efter 2 spelare att lira SoT ihop med när spelet släpps eller under nästa test om det blir innan release, Vi söker efter något äldre helst 25+ ni ska ha bra mikrofon, gärna använda push to talk, ingen vill höra när du sitter å smaskar godis med micken i munnen =D
Vi använder discord och är båda över 35 år gammal. Vi lirar självklart för att farma guld i stora lass, å Vi sjöhalar alla landkrabbor, och är någon som beter sig illa får dom gå på plankan illa kvickt.

vXVirus#8039 på discord hör av er om ni är sugen där eller här på FZ.

Medlem

Någon som vill spela?

Tråddemonen
Testpilot

@Oggmeiler: Kanske kan tänka mig att eventuellt lira senare ikväll. Sitter på jobbet för tillfället och surar för att alla är hemma och spelar betan.

Gen
Medlem

Hann återigen inte testa det, pust!

Men vad man läser verkar folk ändå tycka det är skoj?

Medlem

Spelet kan vara lovande, dock tror jag det finns för lite Innehåll vid release.

och spelet känns tyst, som när man spelade Conan "MMO" back in the days , efter att man kommit ur start ön som innehöll röstskådisar och ut i världen som bara var "text quests" så Blev hela upplevelsen tyst,
Jo jag vet att spelet är ett CoOp spel men ändå jag vill har Röstskådespelare till NPC:erna . Det har ju vilket AAA spel som helst idag. Och det är ju inte ett spel med en massa NPC:er ändå lite snålt tycker jag.

Hoppas dom har mycket , MYCKET mer innehåll vid release än dom har presenterat hittills.

Medlem

För PC spelare, är det fortfarande bara genom Windows Store som det gäller då?


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Skriv svar