Recension – Fe

Robot
Recension – Fe

I skogen kan du stöta på både folk och fe, men det är lätt att irra sig vilse.

#fe, #pc, #ps4, #recension, #switch, #xbox-one


Ambassadör
Xbox

4K på Xbox One X.

Vore kul om ni testade spel på lite fler plattformar.


signatur

Jump in.

Medlem

Nån som vet hur det flyter på Switch?
60fps? Funderar på den versionen före pc då jag inte ids fixa origin.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

4K på Xbox One X.

Vore kul om ni testade spel på lite fler plattformar.

Är det väl på PS4 Pro också om man har en 4K TV.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Deliverans:

Är det väl på PS4 Pro också om man har en 4K TV.

Det är inte riktigt så det fungerar.

Hursomhelst, Native 4K på Xbox One X vs. 1260p på PS4 pro...


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Det är inte riktigt så det fungerar.

Hursomhelst, Native 4K på Xbox One X vs. 1260p på PS4 pro...

3840x2160p på Pro+4K TV har jag iallafall

Redaktör

@Mortaigne: Vi försöker testa på flera system när vi anser att det är motiverat. Men det finns flera skäl till att vi inte gör det regelbundet:
- Vi behöver flera koder, vilket utgivarna långtifrån allitd är beredda att släppa. Då blir det en merkostnad i den redaktionella budgeten som skillnaden mellan de olika versionerna inte alltid motiverar.
- Om vi själva skaffar fler kodern och recensionskoden kommer innan release (vilket är vanligt) blir recensionen fördröjd.
- Recensenten måste ha alla aktuella testsystem, samt mer tid till hands. Vilket försvårar processen att hitta lämplig recensent, samt gör recensionen dyrare att göra.


signatur
Ambassadör
Xbox
Skrivet av Deliverans:

3840x2160p på Pro+4K TV har jag iallafall

Fe resolutions:

Nintendo Switch 720p
PS4 1080p
PS4 Pro 1260p
Xbox One 1080p
Xbox One X 4K (native)

Vad din TV klarar av har inte med saken att göra. Det handlar om källan. Bara för att min Tv klarar 4K HDR så betyder det inte att nisses hemmavideo i 480p på Youtube visas i 4K HDR. Bra TV's gör sitt bästa för att skala upp och snygga till, vilket är trevligt, men det betyder inte att det är 4K.


signatur

Jump in.

Avstängd
Skrivet av Mortaigne:

Fe resolutions:

Nintendo Switch 720p
PS4 1080p
PS4 Pro 1260p
Xbox One 1080p
Xbox One X 4K (native)

Vad din TV klarar av har inte med saken att göra. Det handlar om källan. Bara för att min Tv klarar 4K HDR så betyder det inte att nisses hemmavideo i 480p på Youtube visas i 4K HDR. Bra TV's gör sitt bästa för att skala upp och snygga till, vilket är trevligt, men det betyder inte att det är 4K.

Bra info! Hur kan man veta om ett spel kör i "riktig 4K" vs upscale:at? Några exempel på spel jag kör nu: horizon zero dawn, deus ex mankind divided, nya shadow of the Colossus, kingdom come deliverance (ej börjat än, men tänker inte spela det på PS4 om det ej körs i 4K,då blir det PC istället).

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Deliverans:

Bra info! Hur kan man veta om ett spel kör i "riktig 4K" vs upscale:at? Några exempel på spel jag kör nu: horizon zero dawn, deus ex mankind divided, nya shadow of the Colossus, kingdom come deliverance (ej börjat än, men tänker inte spela det på PS4 om det ej körs i 4K,då blir det PC istället).

Man får helt enkelt kolla upp det innan tyvärr. Det varierar vilt mellan spelen och plattformarna beroende på hur mycket kraft det finns i hårdvaran och hur mycket tid utvecklarna lagt på spelet. Jag är ju Xboxian men jag antar att PS har någon form av listor på spel som fått PS4 Pro-patchar tex.
Dessutom så finns det ibland lite alternativ att välja mellan på Xbox One X- och PS4 pro-förbättrade spel, mer grafik eller bättre fps oftast.
Xbox One X är så pass kraftig att den även hottar upp spel som inte fått en special-patch, inte till samma nivåer men det är alltid bättre på One X jmf med en vanlig Xbox One.

Vad det gäller de spelen du tog upp så är Horizon Zero Dawn nästan 4K på PS4 Pro, sk checkerboarding, det är väldigt snyggt men inte native 4K. Deus Ex MD ligger på 1800p-2160p checkerboarding. Shadow of the Colossus kör i antingen 1440p/30fps eller 1080p/60fps. Kingdom Come ligger bara på 1080p på PS4 pro...

Har du möjlighet till PC så tror jag att ett spel som Kingdom Come gör sig betydligt bättre där.


signatur

Jump in.

Avstängd

@Mortaigne:

Cool. Uppgraderade ju ifjol både till PS4 Pro samt 4K TV, och en ny PC (mid/high-range Nvidia 1060) men man vill ju ha 4K content också... Lite sisådär med utbudet. Netflix har ju det på en hel del titlar, och det ser kanon ut. Jag laddar ner en del 4K rullar också men det finns bara ett 50-tal och man har redan sett allt.
Hoppas på fler spel framöver dock... PS store borde ha en separat 4K meny, precis som Netflix har. Jag kommer nördrage:a om inte Far Cry 5 körs i 4K,men det kanske är för mycket att hoppas på.

Ambassadör
Xbox

@Deliverans: Hehe, ja jag gjorde också 4K-uppgraderingen förra året på alla apparater. Det är en stor skillnad när det är riktig 4K, absolut! Måste dock säga att man ska inte glömma bort HDR. Seriös HDR gör väldigt mycket för både spel och TV/film, ibland nästan mer än huruvida upplösningen är full 4K eller bara nästan.

4K Blurays på Xbox One X är något i hästväg dock.

Men som du själv nämner, en bra TV är ett måste, det gör ju massor.

Hehe ja Far Cry 5 kommer nog vara för krävande för konsolerna att dra i 4K, vi får se vart det landar.


signatur

Jump in.

Skribent

Borde spara ihop till en ny tv, känner jag nu.

1
Skriv svar