European Speedrunner Assembly – Välgörenhetsevent och Speedrunmaraton två gånger per år

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
European Speedrunner Assembly – Välgörenhetsevent och Speedrunmaraton två gånger per år

Foto: Michael Kire

Välkommen till den officiella tråden för European Speedrunner Assembly här på FZ! Det är goda vänner till mig arrangerar evenemanget, inte jag, men jag svara gärna på frågor och för dem vidare om jag inte själv kan svara på det.

European Speedrunner Assembly håller årligen två event under en vecka i juli och februari som passande nog har döpts till ESA Summer och ESA Winter. Med åtta maraton i ryggsäcken är det dags för ett litet mindre mer intimt event som påminner mer om de tidiga ESA och GDQ-maratonen.

TIll ESA kommer det hundratals speedrunners och speedrunentusiaster från hela världen för att träffas, spela spel tillsammans och inte minst samla in pengar till en bra välgörenhetsorganisation. Sommaren 2020 är denna välgörenhetsorganisation Rädda barnen!

Kommande event

Idag söndag 16/2 Startar streamen! Streamen startar 16:00 CET och håller på ända till lördag kväll 22 februari. Detta event blir det största hittills med över 600 deltagare!

Var tittar jag?

ESAs maraton är unika på det sättet att det är det enda större speedrunmaratonet som erbjuder mer än en stream. Varje stream har en en egen donationsspårning, men båda streamsen samlar ihop pengar till samma pott som går till den valda välgörenhetsorganisationen. Stream 2 finns till för att få plats med fler runs, ge tittarna ett alternativ om ena streamen har ett spel som inte är intressant.

Stream 1 - Pågår under 16-22 februari
Produceras av ESA
Stream 2 - Pågår under 17-21 februari
Produceras av ESA

Följ kanalerna redan idag för att bli notifierad när det drar igång

Information och sociala medier

Hur donerar jag?

Vill du stödja en bra organisation som Rädda barnen och samtidigt njuta av speedruns så donera gärna!

Donerar gör du lättast via denna länk: https://donate.esamarathon.com/ (Öppnas inte förrän streamen går live för ESA Winter 2020 den 16 februari)

För att se donationsmål och vilka priser gå in på spårningsidorna.
Stream 1 - Donationspårning
Stream 2 - Donationspårning

Sprid ordet

Sprid jättegärna ordet och twitchkanalerna.
Tweeta gärna om det och använd för ESA Summer 2019-taggen #ESASummer19.

Diskutera dina favoritspeedruns

Tipsa gärna om dina favoritspeedrunspel samt vilka spel på schemat som inte får missas!


#ESAmarathon #Speedrunning #Välgörenhet #RäddaBarnen #Twitch #Stream #Spel #Retro #Modernt #PC #Konsol #Charity #EuropeanSpeedrunnerAssembly #ESAWinter #ESASummer #FZ-ambassadör


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Tack för tipset. Älskar events som detta så kommer garanterat titta samt skänka en slant.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Guybrush82: Kul att du ska ta en titt! Hoppas du hittade något spel som du gillar

Detta event har fokus på att vara mindre skala samt gemytligt, lite likt speedrunmaratonen när konceptet fortfarande låg i sin linda.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Ska försöka fånga Braid! Är fortfarande fascinerad över det spelet flera år senare.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Gustav Höglund: Det är rekordhållaren som dyker upp på ESA.
Leaderboarden hittar du här: https://www.speedrun.com/Braid
Kan nog bli en riktigt bra run!

Till alla som läser: Jag lägger även till ESA:s discord i öppningstråden. Hoppa gärna in och diskutera maratonet under veckan.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Inte hört talats om detta. Är det ungefär som Games Done Quick fast mindre "strikt" om man förstår vad jag menar med det för den som har sett det några gånger?


signatur

Variations Livesändare på Twitch
https://www.twitch.tv/arahorplays

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Tapiwen: Det är en mer europeisk tolkning av den formel GamesDoneQuick har etablerat de senaste åren. Siktet har varit att ha en mer inkluderande känsla, främst genom att ha själva eventet i samma rum som streamen Att på så vis visa alla människor som är där och tränar sitt spel eller bara sitter och umgås finns i bakgrunden istället så att även de bidrar till streamen istället för att bara ha rum där det ska vara tyst och lugnt för streamen och de som gör sina runs.

Vet inte om jag skulle säga att det är mindre strikt än GDQ nu, men historiskt sett har det varit det. När event blir större måste de styras upp. Men fokus har främst varit meetup-delen än streamdelen. Men med mer folk som engagerar sig går det att satsa på båda. Sen är det för många just ett ställe att träffa kompisar som de lärt känns genom speedrunningen.

ESA är inte bara ett event för speedrunners. Det är en hel del som kommer dit för att hänga och spela spel med personer de lärt känna på stream. Är du en gamer i allmänhet finns det alltid något att göra plats på ESA Trevliga människor från hela Europa, men även från andra kontinenter.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Tapiwen: Väldigt simpelt;
GDQ är ett insamlingsevenemang som har speedruns. ESA är ett speedrun-evenemang som har insamlingsinslag.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Hittills har 15 000 dollar samlats in till Rädda barnen och det är inte slut än!

Storspel som Heroes of MIght and Magic II, Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, South Park: The Fractured But Whole, Postal 2, Pokemon Red och Crystal, Minecraft samt Super Mario Odyssey finns kvar att springas igenom snabbt!

Det kommer även streamas en tabletop Dungeons & Dragons-kampanj på lördag morgon. Något som är nytt på ett ESA-event så det blir spännande!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Jag har nu hunnit kika en del på detta event och tycker det är mycket trevligt, och kommer fortsätta följa det under morgondagen. Kan bli intressant att se när de ska spela D&D live. Kul att ett event som detta går i Sverige.
Tyvärr har jag inte lyckats donera något ännu då det blir något "tekniskt fel" varje gång jag försöker.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Guybrush82: Kul att du tycker om det!
Jag har sagt till de som sköter trackern att du får ett fel, men har inte fått något svar ännu. Har du testat olika webbläsare? Det är nog svårt att felsöka, men tack för att du vill donera! Vi hoppas på att det är löst till nästa event!

Nästa event är i slutet av juli! Sommareventet är huvudevent under året så det är större.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Har provat olika web-läsare med får samma fel:

Nåväl, jag kan ju alltid donera direkt till "Rädda Barnen", men hade varit kul att kunna göra det via ESA.

Ser fram mot nästa event i slutet av juli!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

ESA Winter är över för denna gång! Totalt samlades det in 22000 dollar till Rädda Barnen! Riktigt grymt!

Sluttal av de som arrangerat eventet hittas här:
https://youtu.be/oUSM_YPy-p4

Tack till er som läst denna tråd och tittat på streamen. VODs av de olika runsen kommer upp på youtube allt eftersom!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Nu är det dags igen! Ändra era semesterveckor och sätt i gång Twitch för nu blir det åka av! Speedruns och mängder till det! En vecka fylld med speedruns på två streams, vilket blir dubbelt så kul! Semestern är räddad! #nyhetstips

Uppdaterade tråden för att passa sommareventen som är igång om två veckor! 20-29 juli!

Lite tips runt schemat hittas i en tidigare tråd om just att schemat släppts:
#3800654


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Mitt under semestern, perfekt! Bara att luta sig tillbaka i hängmattan och streama

Medlem

Jättekul attl kolla och spela själv samtidigt. Och donera förståss!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Guybrush82:

@Grukk: Mitt under semestern, perfekt! Bara att luta sig tillbaka i hängmattan och streama

Härligt! Vilka runs ser du fram emot mest?

Jag ser fram emot Castle of Illusion HD för var mitt huvudspeedrunspel när jag var aktiv som runner själv. Kan nog bli så att jag kommer sitta bredvid som kommentator under runnen så det blir kul!

Skrivet av Kiario:

Jättekul attl kolla och spela själv samtidigt. Och donera förståss!

Det är väldigt trevligt att ha på i bakgrunden oavsett tidpunkt på dygnet! Det är ju alltid på! Somna till lite, vakna fortsätta kolla på osv i flera dagar


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Härligt! Vilka runs ser du fram emot mest?

Jag ser fram emot Castle of Illusion HD för var mitt huvudspeedrunspel när jag var aktiv som runner själv. Kan nog bli så att jag kommer sitta bredvid som kommentator under runnen så det blir kul!

Vilken ära att få sitta med som kommentator på en speedrun, det måste kännas kul!

Såg nu när jag tittade på schemat att det var ju massor av intressanta spel. För att nämna några jag ser fram mot:

Dark Souls-serien
God of War
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
Silent Hill 3
Nioh

Av de ovan nämnda spelen så är det bara Dark Souls som jag sett i tidigare speedrun-evenemang.

Sedan är det ju alltid kul att se klassikerna, så som:

Super Metroid
Castlevania
Mega Man
mf.fl.

Så tycker jag det kul att titta på för mig relativt okända spel och upptäcka något nytt.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Guybrush82:

Vilken ära att få sitta med som kommentator på en speedrun, det måste kännas kul!

Såg nu när jag tittade på schemat att det var ju massor av intressanta spel. För att nämna några jag ser fram mot:

Dark Souls-serien
God of War
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
Silent Hill 3
Nioh

Av de ovan nämnda spelen så är det bara Dark Souls som jag sett i tidigare speedrun-evenemang.

Sedan är det ju alltid kul att se klassikerna, så som:

Super Metroid
Castlevania
Mega Man
mf.fl.

Så tycker jag det kul att titta på för mig relativt okända spel och upptäcka något nytt.

Jag raceade spelet 2015, så jag kan det så jag erbjöd mig att vara delaktig Runnern är dessutom en god vän Det ska bli väldigt kul!

Ja Dark Souls-runnen där både originalet och remastered ska spelas samtidigt blir väldigt intressant! Dark Souls har historiskt sätt inte gått så bra under ESA Många saker kan gå fel i den serien och det har det också gjorts

Det är en väldig bredd i år!

Ett tips som jag vill ge till alla där hemma i sofforna! Viktigt medelande till allmänheten
Förra året annordnades en stafett-run på Super Mario 64. 70 Stjärnor, 70 personer. Detta år ska det försöka bräckas! 70 stjärnor, 140 personer. Det ska alltså blir ett race! Under veckans gång kommer alla personer lära sig en stjärna var och vara med i vad som borde vara världens största speedrun race, i alla fall med flest personer!

Allt streamas såklart live!

Förra årets run:


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

ESA är i full gång! Men det är inte bara speedruns på gång!

Mario kart double dash 16 player LAN är på gång och det streamas!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Idag kl 13:37 kommer det vara ett stafettrace av Super Mario 64 70 star-kategorien.
Det speciella med racet är att det kommer vara en ny spelare för varje ny stjärna, dvs 140 spelare!

Jag kommer vara med att och ta stjärna 37 för lag 1.

Kom och kolla när speedrunhistoria skrivs! Det blir troligen det atörsta speedrunracet någonsin sett till antal spelare.

#nyhetstips


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Så var detta mycket trevliga event över för denna gång. Har kikat lite under veckan, men missat en massa som det blir till att kika på nu i efterhand. Lyckades även donera denna gång vilket känns roligt.
Hoppas även att arrangörerna anser eventet lyckat och att pengarna kommer till nytta (vilket jag är säker på att de gör).

Ser redan fram mot nästa event.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Då var ESA Summer 2018 över. Under veckan samlades det in över 71 000 dollar till Rädda Barnen. En annonym donator marchade även detta med ytterliggare 50 000 dollar så den totala summan som går till rädda barnen blev 121 392,46 dollar.
Detta blir ett nytt rekord för ESA. #nyhetstips

Bland deltagarna har det hela vackan pratats om att detta har varit det bästa ESA-eventet någonsin och jag som var på plats kam bara hålla med. Jag hoppas även att ni som yittade från soffan hemma tyckte det också. Det fanns några fantastiska höjdpunkter som jag kommer lyfta fram så småningom.

Nästa sommar kommer ESA återigen inta Quality Hotel View i Hyllie för ESA Summer 2019. Jag ser verkligen fram emot nästa event redan nu, liksom mpnga andra. Vill ni få en idé om hur det är att vara på ESA och allt vad som går att göra där, kolla in twittertaggen #ESASummer18. Jag vill bara varna att Européer verkar vara väldigt fascinerade av hamburgare från Max.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Quake-konnässsör

@Grukk: Råkade se denna video från ThaRixer som har tydligen medverkat på alla ESA, och berättar om lite skillnander mellan ESA och GDQ. Är detta något som du själv håller med om?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av almblad:

@Grukk: Råkade se denna video från ThaRixer som har tydligen medverkat på alla ESA, och berättar om lite skillnander mellan ESA och GDQ. Är detta något som du själv håller med om?

https://www.youtube.com/watch?v=5vjyy-UkZBY

Jag och ThaRixer har varit på lika många ESA, alla förutom det allra första 2012.

Jag har däremot aldrig varit på ett GDQ-event så jag kan inte säga hur det är och kan därför inte göra några jämförelser. Dessutom har jag varit med och arrangerat ESA 2014 och 2015 så jag är inte neutral i frågan.

Som deltagare tycker jag personligen om hur ESA är community-centrerat i första hand och inte lika mycket fokus på streamen, även om det såklart är jättebra att folk är engagerade i streamen för att stödja en bra välgörenhet i Rädda Barnen (i ESAs fall). Jag har varit jätteengagerad i streamen som en del i tech-crew tidigare år. Det bakom streamen är huvudattraktionen för många som är där på plats. ESA har som strävan att visa att de har kul på stream och det är väldigt kul att åka på ESA och kan rekommendera det till alla, speedrunners som ickespeedrunners. GIllar man spel, gillar man ESA.

Jag tycker ThaRixer tar upp många punkter på ett bra sätt. Han har perspektivet som en runner som är med i många communities. Jag kan tänka mig att en person som bara tittat på eventen kan ha en annan syn. GDQs är fantastiska event, de får helt välja hur de vill ha sina event, men jag kan inte säga hur det är att vara en del av det, eller hur det har ändrats över åren. Men jag gillar att kolla på dem även om det har blivit mer PK sedan de startade 2010.

ESA är mycket mindre och därför går det att lära känna fler personer. Dessutom är deltagarna på ESA främst speedrunners, inte så många icke-runners. Vilket ändrar atmosfären. Som ThaRixer säger, han åker dit för att träffa kompisar. Jag åker också dit för att träffa kompisar, och många fler med mig. Det är som att komma till en utökad familj. Vet inte vad för motiv majoriteten av GDQ-deltagarna ha, men tror de vill träffa kompisar också.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag har nu uppdaterat öppningstråden för ESA Winter 2019 som börjar sin stream på måndag 18/2 kl 13 direkt från Växjö!

Missa inte detta!

#nyhetstips


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Ambassadör
League of Legends

Schysst uppdatering. Brukar vilja se hela runsen och inte ha möjlighet till det under streamsen, men skönt att backloggen av VODS fylls på. (<3 svengelska)

Witcher 3 speedrun blir nice och GTA 2 då det är det enda spel jag själv försökt speed run av. Har du några andra tips av vilka man inte får missa, @Grukk?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av dali:

Schysst uppdatering. Brukar vilja se hela runsen och inte ha möjlighet till det under streamsen, men skönt att backloggen av VODS fylls på. (<3 svengelska)

Witcher 3 speedrun blir nice och GTA 2 då det är det enda spel jag själv försökt speed run av. Har du några andra tips av vilka man inte får missa, @Grukk?

Ja Youtube-kanalen går hela tiden nya vods.

Jag kan alltid rekommendera Castlevania: Symphony of the Night. Jag kommer även kolla på Donald Duck: Lucky Dime Caper då det är ett så fruktansvärt brutalt spel där runnen kan förstöras av minsta lilla misstag.

Celeste-racet tror jag också blir grymt bra!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

För den som inte vill vänta till på måndag för att kolla på speedruns så streamar ESA-kanalen reruns av populära runs från tidigare maraton!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Jag har nu uppdaterat öppningstråden för ESA Winter 2019 som börjar sin stream på måndag 18/2 kl 13 direkt från Växjö!

Missa inte detta!

#nyhetstips

Trevligt. Detta ska följas!

12
Skriv svar