Spel som är större än allt annat

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Spel som är större än allt annat

I höstas började jag spela Metroid: Samus Returns, men på grund av jobbet, sociala aktiviteter med familj och vänner och Livet™ i största allmänhet hann jag inte spendera i närheten så mycket tid med spelet som jag skulle velat. Nu har jag, tack vare en influensavecka som agerade välsignelse i förklädnad, faktiskt hunnit investera tid nog för att köra klart spelet. Jädrar vilken fin upplevelse det är. Visst, 3d-grafiken har inte den charm som de pixelbaserade 2d-delarna i serien, men atmosfären, utforskandet och pussellösningen genom upplåsning av utrustning är precis lika fenomenalt som det alltid varit. Samus Returns är ju till och med ett betydligt bättre spel än Metroid 2 om man ska se bortom nostalgin.

Nu finns det faktiskt ett gediget utbud av ruggigt bra musik som lyfts in från andra delar i serien (soundtracket i originalet var inte spelets starkaste kort) och alla de spelmekaniska förbättringarna gör det till en mycket mer givande helhet. Ser orimligt mycket fram emot Metroid Prime 4. Jag hyser inga villfarelser om att det kommer komma i närheten av vad Metroid Prime var när det kom, men lika dåligt som Other M tror jag inte det kan bli (blir det så dränker jag mig själv i en pöl). Super Metroid och Metroid Prime står högst upp på min lista över bästa spel någonsin, tillsammans med Final Fantasy VII, och ett nytt Metroid som bara är helt ok blir per automatik en helt enorm upplevelse. Don't f*ck this upp, Bandai Namco (om det nu stämmer)!

2018 och 2019 lär bjuda på en hel del stortitlar som jag kommer gilla som tusan, men få om något har skuggan av en chans att toppa ett bra Metroid-spel. Samus Returns har varit en ren fröjd att spela, nu hoppas jag bara att Prime 4 inte är allt för långt borta. Jag ser helt klart hellre att de tar sin tid och gör spelet riktigt bra än att de skyndar på med att få ut spelet i år, men om det kan bli både bra och lanserat 2018 hade jag tagit ett helt gäng glädjeskutt. Prime 4 och remaken av Final Fantasy VII kommer bli känslomässiga bulldozers för mitt stackars spelhjärta när de släpps.

Hur är det för er del, finns det några serier i ert liv som har en så stor roll att en ny del får era hjärtan att slå frivolter?


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Måste nog säga att Zelda serien har fått mitt hjärta att bulta ett antal gånger, och har även köpt en hel del merchandise från spelserien. Men sen kommer så klart The Last Of Us få en tvåa, som har fått mig att bli otroligt känslomässigt engagerad både utav karaktärer och storyn. Sitter som på nålar just nu och inväntar 2an, men har inga tvivel om att Naughty Dog kommer att göra ett otroligt spel utav TLOU 2!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Zimpan: ja Zelda-serien ligger väldigt nära att ha samma effekt som Metroid och FFVII, men inte riktigt. Svårt att sätta fingret på exakt vad det var som gjorde Metroid satte då djupa nördiga spår, men jag skulle tro att det hängde på att jag var mycket nördigare över sci-fi som barn än fantasirika äventyr alá Zelda. Numera är nya Zelda-spel en enorm händelse, men hjärtat slår inte frivolter på samma sätt som när vad som helst presenteras runt Metroid.

The Last of Us är helt fenomenalt bra, som du är inne på ett av få spel som skapat genuina känsloreaktioner! TLoU är lite för nytt för att det ska slå an i mina nördiga instinkter på samma sätt som med Metroid och FFVII. Spel som jag upplevde i barndomen och i tonåren har nog helt enkelt satt spår som nyare spel inte riktigt kan, trots att TLoU definitivt är på den nivån sett till hur signifikant det är för spelbranschen. Är också övertygad om att TLoU2 kommer bli helt fenomenalt bra! Mörkare och mer brutalt känns som en naturlig utveckling för karaktärerna och handlingen, och förhoppningsvis utvecklar de det spelmekaniska också (det var ju inte dåligt i ettan, men kan definitivt bli bättre).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

För att ytterligare illustrera min orimliga besatthet presenterar jag bilden av specialutgåvan av både spelet Samus Returns och New 3DS XL-utgåvan som släpptes i samband med releasen. Det blev min fjärde N3DS XL det

OBS: Notera att även Zelda: Breath of the Wild fick en hel del kärlek, två (!) exemplar av samlarutgåvan samt två Zelda-böcker i bakgrunden (det är bara Hyrule Historia som syns här).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Tror mycket utav din kärlek för spel kommer från det mer nostalgiska. Ja, jag kan förstå dina tankar bakom TLOU. Det är en väldig ny serie, men misstänker att den kommer räknas som en riktig klassiker längre fram i tiden.

Nice! Väldigt vackra samlarobjekt att ställa i hyllan!

Medlem

Grand Theft Auto är en spelserie med en formkurva som pekar spikrakt uppåt och där varje del är bättre än den förra (Kanske en liten, liiiiiten nedgång vid GTA4 som var aningen sämre än San Andreas). Om trenden håller i sig kommer GTA6 att bli fantastiskt.

Medlem

Min kärlek (besatthet?) till Bethesdas rollspel är sådan att jag nästan helt slutat spela spel som inte följer samma mall, dvs massiva öppna världar med frihet att ta mig vart jag vill och göra vad jag vill.

År då det inte släpps något i Elder Scrolls eller Fallout serien är förlorade år för mig då allt känns grått och meningslöst.

Kör Skyrim och Fallout 4 om och om igen och varierar då och då med dom äldre spelen i respektive serie. (Morrowind är det bästa spel som gjorts!)

Köpte nyligen Skyrim till Switchen trots att jag redan har nästan 900 timmar spelat på PC, bara för att få någon som helst variation om så bara i skärmstorlek och kontrollmetod.

Jag BEHÖVER Elder Scrolls 6 nu...


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Bennii: Jag har alltid haft svårt för den ofokuserade aspekten av open world-spel, vilket gjort at GTA-spelen aldrig blivit så stora för mig som de är hos många. Men GTA V verkar onekligen tagit steget en nivå upp sett till både popularitet och kvalitet. Känns som att det blir ganska svårt för GTA VI att toppa föregångaren både vad det gäller kvalitet och försäljning, femman har ju sålt helt orimligt bra.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@SID 6.7: Oj, med tanke på hur lång tid delarna i Elder Scrolls-serier tar att utveckla får du uppleva några grå år med andra ord Jag brukade vara ett stort fan av serien, Morrowind är också ett av de bästa västerländska rollspelen jag någonsin spelat (spelade det med mitt då färska Geforce 3 med 64 MB grafikminne, wowza!), men på senare år har problematiken med fokusfrågan gjort att jag kommit bort från serien en del. Har spelat hyggligt många timmar i Skyrim men fastnade inte alls lika mycket för de flesta andra. En stark berättelse och engagerande sidouppdrag har blivit viktigare för mig än utforskandet, och berättandet i Elder Scrolls har inte riktigt hållit lika god nivå som de främsta konkurrenterna i jrpg-fåran. Men jag hoppas också på ett Elder Scrolls VI i en inte allt för avlägsen framtid!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Mass Effect är väl den spelserie jag har köpt mest saker runt om själva spelen. Mestadels t-shirts och romanerna om universumet. Har även en "Art of Mass Effect"-bok som är trevlig att bläddra i.

Har däremot inte ens rört Andromeda.

Men Jag tror att Horizon kan bli en sån franchise för mig. Absolut älskade Zero Dawn, och hoppas det kommer fler spel. Vill veta mer om världen!

Sen finns det många serier jag verkligen tycker om, men jag kan tycka om det mesta ett tag, men det är få saker som verkligen griper tag i mig och fastnar för evigt.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Grukk: Jag trodde att Mass Effect skulle kunna bli en sådan serie, och tycker fortfarande om ursprungstrilogin fantastiskt mycket, men när Andromeda tankade så hårt (har inte heller börjat spela det) sjönk det en del på min spelradar. Horizon har det tjatats om bortom rimligheten här på kontoret, det är tveklöst ett av de bästa spelen jag spelat på år och dagar, men där funderar jag likt med The Last of Us om det har potentialen att bli den där megaserien som får hjärtat att slå frivolter alá Metroid och FFVII? Men det kan ju också vara så att inga nya spel kan få den effekten, oavsett hur bra de är. Om jag hade varit 7-8 år eller 15 bast när jag spelat TLoU och Horizon hade jag kanske reagerat precis lika hårt på nya delar i serierna som jag gör när jag läser om Metroid- eller FFVII-nytt. Som barn och känslostormande tonåring blir ju stora upplevelser mer av hela ens värld än vad de kan bli nu när jag är gammal och luttrad (inte bara mentalt).


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Tråddemonen
Testpilot

@Loevet: Det ligger något i det du säger. Men tror att ens uppväxt baseras mycket kring det man upplever som yngre, för de skapar ofta de grunder som man utgår ifrån.
Dvs ett spel som kanske många tycker på sina senare dagar kan man vara betydligt mer kritisk mot.
Men när man är ung så ser man ofta saker som "orginellt", då man ofta inte har fått uppleva liknande spel sen innan.

Sitter just nu med ett spel som jag har väldigt växlande känslor kring, som skall vara en riktig klassiker inom retro genren. Men det sker en hel del reflekterande kring spelet, finner spelet väldigt frustrerande då det inte finns en riktig guide på hur spelsystemet funkar. Det får mig också att känna efter, har spelindustrin skämt bort mig? Jag kan inte uppskatta ett spel på samma sätt som jag säkert hade älskat i mina yngre dagar.

Avstängd
Skrivet av SID 6.7:

Min kärlek (besatthet?) till Bethesdas rollspel är sådan att jag nästan helt slutat spela spel som inte följer samma mall, dvs massiva öppna världar med frihet att ta mig vart jag vill och göra vad jag vill.

År då det inte släpps något i Elder Scrolls eller Fallout serien är förlorade år för mig då allt känns grått och meningslöst.

Kör Skyrim och Fallout 4 om och om igen och varierar då och då med dom äldre spelen i respektive serie. (Morrowind är det bästa spel som gjorts!)

Köpte nyligen Skyrim till Switchen trots att jag redan har nästan 900 timmar spelat på PC, bara för att få någon som helst variation om så bara i skärmstorlek och kontrollmetod.

Jag BEHÖVER Elder Scrolls 6 nu...

Förstår desperationen.. Men har du spelat The witcher 3? Eller Divinity original sin 2?
I väntan på nästa Bethesda RPG dvs... Eller kanske du borde köpa Kingdom Come deliverance på PC?

Medlem
Skrivet av Grukk:

Mass Effect är väl den spelserie jag har köpt mest saker runt om själva spelen. Mestadels t-shirts och romanerna om universumet. Har även en "Art of Mass Effect"-bok som är trevlig att bläddra i.

Har däremot inte ens rört Andromeda.

Skrivet av Loevet:

@Grukk: Jag trodde att Mass Effect skulle kunna bli en sådan serie, och tycker fortfarande om ursprungstrilogin fantastiskt mycket, men när Andromeda tankade så hårt (har inte heller börjat spela det) sjönk det en del på min spelradar.

Jag är i minoritet, men jag hade skoj med Andromeda som jag tyckte var bättre än både tvåan och trean i serien. Väl värt en genomspelning enligt mig.

Skrivet av Deliverans:

Förstår desperationen.. Men har du spelat The witcher 3? Eller Divinity original sin 2?
I väntan på nästa Bethesda RPG dvs... Eller kanske du borde köpa Kingdom Come deliverance på PC?

@Deliverans: Fina förslag allihopa men jag kan bara inte spela rollspel där jag inte får skapa min egen karaktär så där går många bort, sedan står jag inte ut med isometriska perspektiv eller kontrollmetod så där ryker resten.

Jag önskar att det var saker jag kunde förbise men nope, funkar inte. Har testat så många spel av dessa typer och aldrig spelat mera än några timmar.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

@Grukk: Själv har jag nyligen kommit fram till att jag inte gillar open world RPG.

Testade Horizon Zero dawn och hade väl för all del rätt kul ett tag. Tröttnade runt level 15 eller så, och har inte rört spelet sedan dess.
Men jag är väl konstig antar jag.

On Topic: Hade en spelserie som jag levde för under en period - Civilization serien. Älskade ettan och tvåan, blev besviken på trean, älskade även fyran. Femman och sexan? har testat bägge men gått tillbaka till fyran.
Hursomhelst, så är min "bara en turn till fastän klockan är tre på morgonen" förälskelse med serien nu över, även om jag som sagt fortfarande spelar fyran lite då och då.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

På min gamla skola hade vi ett utomhusschack som var ganska stort, säkert 3x3 meter eller nåt.

Aha, du menade så..

Ja personligen drar jag alltid upp UFO Enemy unknown i dessa sammanhang. Det håller än idag efter typ 25 år eller vad det är. Och Morrowind.

Avstängd

@SID 6.7:

Gillar verkligen inte isometrin i Divinity heller, men resten av spelet är grymt. Klart bästa RPG ur rollspelssynpunkt ändå, man har t.o.m. en spelledare som berättar saker som cutscene eller dialogscenen inte kan visa, det ger ett nice djup till storyn. Du kan ju iofs zooma in där också nästan så det blir i 3P. Vore coolt med en FPS mod till DoS:2!

Avstängd
Skrivet av Akronym:

@Grukk: Själv har jag nyligen kommit fram till att jag inte gillar open world RPG.

Testade Horizon Zero dawn och hade väl för all del rätt kul ett tag. Tröttnade runt level 15 eller så, och har inte rört spelet sedan dess.
Men jag är väl konstig antar jag.

Jag skulle verkligen inte kalla Horizon för ett RPG... Finns inga rollspels element alls. Det är ett open world action adventure game. Om du spelar det med mindsettet att du lirar Tomb Raider, Assassin's Creed eller Far Cry så blir det enklare att komma igenom
Det är brutalt snyggt på ps4 pro med 4K TV iallafall. Värt att spela färdigt!

Medlem

@Deliverans: Tja, det som jag framför allt blev trött på var smygandet, så...

Hur som helst så gillar jag nog inte open world. Tenderar till att bli trött på sådana spel ganska snabbt. Det enda jag kan komma på där jag har plågat mig igenom hela kampanjen var Oblivion, och det var mest för att se hur det slutade.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Avstängd
Skrivet av Akronym:

@Deliverans: Tja, det som jag framför allt blev trött på var smygandet, så...

Hur som helst så gillar jag nog inte open world. Tenderar till att bli trött på sådana spel ganska snabbt. Det enda jag kan komma på där jag har plågat mig igenom hela kampanjen var Oblivion, och det var mest för att se hur det slutade.

Ja ibland undrar mam om ens liv inte är mer värt än att springa och samla djurhudar så att man kan bygga en större ryggsäck så att man får plats med mer djurhudar i.
Kan också tröttna på open world, men i alla open world spel kan man ju teleportera sig så det slutar ju ändå med att man sitter och glor på loadscreen hela tiden.

Medlem

Baldur's Gate och Baldur's Gate 2 med expansioner. Dessa spel är det största som hänt rollspelsvärlden och skulle det mot all förmodan komma en uppföljare vet jag inte hur min reaktion skulle bli. Allt ska ju vara i 3D numer men ett spel som BG behöver inte supergrafik för att vara bra.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem
Skrivet av Ariath:

Baldur's Gate och Baldur's Gate 2 med expansioner. Dessa spel är det största som hänt rollspelsvärlden och skulle det mot all förmodan komma en uppföljare vet jag inte hur min reaktion skulle bli. Allt ska ju vara i 3D numer men ett spel som BG behöver inte supergrafik för att vara bra.

Baldurs Gate, och framförallt BG2, var fantastiska och en stor anledning till att jag älskar RPG idag. Tycker det är kul att genren fått ett litet uppsving på senare tid med flera moderna BG-inspirerade spel som Pillars of Eternity.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Baldurs Gate, och framförallt BG2, var fantastiska och en stor anledning till att jag älskar RPG idag. Tycker det är kul att genren fått ett litet uppsving på senare tid med flera moderna BG-inspirerade spel som Pillars of Eternity.

Hade dom gjutit in samma känsla i Dragon Age så hade jag skrikit högt av lycka. Jag blev en grey warden i D A sen tog lusten slut :/


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

1
Skriv svar