Pokémon RPG-spelen - vilket är bäst?

Medlem
Pokémon RPG-spelen - vilket är bäst?

Jag har testat att spela Pokémon Go i ca. 30 dagar. Tyvärr är det inget RPG utan ändlös farming med ett nedbantat stridssystem. Spiken i kistan var en hardcap på gym-guld om max 50 / dag.

Nä! Nu suktar jag efter ett RIKTIGT Pokémon RPG...
Men vilket av de 20-tal titlar där ute vill ni rekommendera?

Medlem

Beror på vad du är ute efter och vilken konsol du har (om du inte kör via emulator). För nostalgifaktorns skull älskar jag generation 1 (red, blue, yellow) eller dess remakes (firered, leafgreen).

De längsta pokemonspelen är "HeartGold" eller "SoulSilver" som är remakes på generation 2. När du klarar av huvudstoryn får du resa tillbaka till samma värld som i generation 1 (Kanto heter regionen) och ta ytterligare 8 gym.

Om nostalgi inte spelar in så är nog "Emerald" eller "Platinum" de bästa pokemonspelen då de båda är "upphottade" versioner av "ruby/saphire" respektive "diamond/pearl".

Medlem

Jag tackar varmt för ditt utförliga svar.

Då vi har en Wii samt Wii U så kommer vi främst titta på Virtual Console. Utifrån det du beskrev kommer Yellow eller Leafgreen att stå högt på önskelistan, då jag själv inte känner de ”nya” pokemonsen så väl.

Dock gillar vi de Pokémon som introducerats i Pokémon XY. Denna serie går var och varannan kväll här hemma framför min son och mig.

Medlem

Det ser visst mörkt ut med ”main series RPGs” till Wii & Wii U. Det var lite märkligt.
https://m.bulbapedia.bulbagarden.net/wiki/Virtual_Console

Skägg.
10 Chambers

Har ju två grabbar som älskar Pokemon, vilka 3DS-spel rekommenderar ni?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Har ju två grabbar som älskar Pokemon, vilka 3DS-spel rekommenderar ni?

Beror också lite på vad man är ute efter. X och Y är (enligt mig) ganska tråkiga spel med tanke på den tråkiga regionen (Frankrike) och att alla nya pokemon är ganska tråkiga i mitt tycke.

Omega Ruby/Alpha Saphire är remakes på generation 3 (ruby och saphire) och är bra om man gillade pokemon någonstans runt 2000-2005.

När det kommer till de senaste skulle jag definitivt rekommendera Ultra Sun eller Ultra Moon som är upphottade versioner av Sun och Moon. Särskilt då Alola-regionen med dess Hawaii-tema känns både mysig och fräsch samt dess nya pokemon känns något mer intressanta än de i X och Y.

Själv gillar jag allihop men föredrar Ruby/Saphire av nostalgi och av de "nyare" föredrar jag Ultra Sun/Ultra Moon över X och Y.

Medlem

För mig personligen så är Pokemon Gold fortfarande bäst, frågar man den stora massan och vilket spel som är mest omtyckt av allmänheten och pokemon fantaster så är det Heart Gold/Soul Silver.

Vill man ha spel som håller en i handen 24/7 och spelas On-Rails så är det Pokemon Sun & Moon som gäller och till viss del pokemon X/Y. Tyvärr lider även Ruby/Sapphire remaken av det men inte riktigt lika mycket. Det är bara extremt lätt om man jämför med originalet som är min favorit efter Gold.

Vill man spela bara för story så är det nog Black & White 2 man ska skaffa. Iaf är det vad folk säger, tyckte inte den va fantastisk men bättre än skräpet som Sun & Moon kom med.

Edit:

Skrivet av Shinnichi:

Jag tackar varmt för ditt utförliga svar.

Då vi har en Wii samt Wii U så kommer vi främst titta på Virtual Console. Utifrån det du beskrev kommer Yellow eller Leafgreen att stå högt på önskelistan, då jag själv inte känner de ”nya” pokemonsen så väl.

Dock gillar vi de Pokémon som introducerats i Pokémon XY. Denna serie går var och varannan kväll här hemma framför min son och mig.

De enda pokemon spelen som finns på virtual console för tillfället är Pokemon Red/Blue/Yellow och nyligen utkommet Gold/Silver/Crystal. Leafgreen är en remake och finns inte på virtual console ännu. Men av dem som finns så kan jag starkt rekommendera Crystal, köpte det förra veckan och har inte kunnat sluta spela det. Gillar man första regionen i Red/Blue/Yellow så finns det som endgame content i Gold/Silver/Crystal.

1
Skriv svar