PS4 får Dragons Crown Pro

Medlem
PS4 får Dragons Crown Pro

Den 15:e maj släpps remastern av Dragons Crown till PS4. Remastern kommer bland annat att stödja 4K-upplösning såväl som bjuda på musik inspelad med live-orkester.
Utöver bättre bild och musik kommer även ett antal ”quality of life” uppdateringar att släppas, men annars är spelet i stort sett detsamma som PS3-släppet år 2013.

Det kommer dock att bli möjligt att spela crossplay mellan PS3, 4 och vita. Och eventuella sparfiler går att importera ifrån PS3 och Vita till Pro-versionen.

Här kommer min subjektiva åsikt
Värt att nämna är att Dragons Crown är ett väldigt lättillgängligt spel som bäst åtnjuts med upp till tre andra i local-Coop. Även om du har över 1000 timmar i spelet med en särskild gubbe är spelet utmärkt att spela med vänner som spelar för allra första gången med en Level 1:a, då spelet anpassar sig efter den lägstlevlade (den höglevlade nerfas ner om jag minns rätt). Det är ett utmärkt slöspel särskilt dagen efter allt för många glas av etanolberikade drycker. Det är möjligt att när som helst droppa in och ut ur spelet, vilket kan vara skönt ifall någon enskild i gruppen behöver ta en paus och käka.

Karaktärsdesignen är visserligen absurd men gameplayen och atmosfären är fantastisk.

Skägg.
10 Chambers

Känns som både Sony och kanske framförallt MS har förstått nyttan i att putsa upp spel från förra generationen. Finns ju massvis med bra titlar att hämta, särskilt om man bytt läger mellan generationerna.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Känns som både Sony och kanske framförallt MS har förstått nyttan i att putsa upp spel från förra generationen. Finns ju massvis med bra titlar att hämta, särskilt om man bytt läger mellan generationerna.

Håller med. Finns många guldklimpar att fixa till. Till Xbox putsar dom till många äldre spel till One X om du äger originalet vilket är ett stort plus.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Moderator | Testpilot

Kanon! Ville spela det med polare på PS3an men det togs ned PSN store


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

@Carl Johansson-Sundelius: Jag tror att bakåtkompatibiltetfunktion med emulationslager för bildförbättringar är "framtiden" för konsoler. Detta för att fysiska kopior av äldre titlar ska kunna gå att spela på modernare hårdvara. Speciellt då skivorna för äldre konsoler håller längre än lasrarna som läser av diskarna.

Det känns som att Microsoft har ett försprång där med att redan idag kan snygga upp Xbox-titlar till Xbox One X redan idag! Men Det blir spännande att se nästa generation! Även om nysläppta spel kanske går mer åt prenumerationstjänster (Game Pass) så kommer nog optisk media finnas kvar för bakåtkompatibilitet, eftersom jag tror folk får blodad tand.

Lite "One console to rule them" all, fast i respektive läger då.

OT: Kul att Dragon's Crown får lite kärlek. Har inte spelat det själv, men har hört mycket gott om det från de som gillar genren.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Härligt, precis som Odin Sphere blir det dag 1-köp. För de som är intresserade av ett riktigt trevligt alternativ till PC kan jag dock tipsa om "The Vagrant" på Steam.

Medlem

Men kommer det att släppas i Europa? Och kommer det i så fall att återsläppas till Vita och Playstation 3 i Europa?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Måste man köpa det igen då? Eller är det knutet till dit PSN konto :S

Medlem

Kul att se att denna tråd kom upp på nyhetsflödet!
Tack @Carl Johansson-Sundelius

@Puscifer: Spelet kommer med all garanti till Europa (se citatet).

Citat:

Glorious Presentation - Rejoice because English and Japanese audio options will now be available! Plus, game text will be localized in French, Italian, German, and Spanish.

Om spelet kommer återlanseras till PS3 och Vita har jag inte kunnat läsa något om.

NYTT PRELIMINÄRT DATUM
Discshop har skrivit att släppet är den 15:e maj,
medan CDON den 30:e juni.

En knasig sak med Discshop är att de verkar erbjuda collectors edition motsvarigheten för endast 500 kr. Vilket får mig att bli lite tveksam till deras uppskattade releasedatum.

Skägg.
10 Chambers

@Shinnichi: Du som ska ha tack för en matig tråd!


signatur
1
Skriv svar