Ettåringen Horizon Zero Dawn har sålt rejält bra

Robot
Ettåringen Horizon Zero Dawn har sålt rejält bra

Största nya varumärket till PS4, Sony firar med PS Store-rabatt (på vissa ställen).

#horizon-zero-dawn, #ps4, #releaselistan


Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Lite småkul att Guerilla Games är ensamma med att ha två spel på topp tio-listan. Tokhyllade Horizon: Zero Dawn och det mediokra Killzone: Shadow Fall, som nog endast sålde så pass bra för att det var en releasetitel.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem

Horizon var verkligen en berg- och dalbana för min del. Börjar väldigt lovande och håller rätt ok tempo för att sedan tokfalla när man plöjt första zonen och insett att världen är lika levande som Adam Sandlers skådespeleri.

Var nästan svårt att spela ett tag för att sedan återigen bli rätt grymt när de större zonerna öppnade upp sig. Sedan höll det ok tempo och plötsligt blev det svinbra! Main storyn kom igång och fighterna som alltid varit bra blev fantastiska. Förvånad hur bra storyn var förövrigt.

Dock alldeles för svaga side quests och eftersom alla fiender går runt i samma spår hela tiden blir världen rätt stel och saknar liv. Fighterna är dock fantastiska och verkligen ett svårt spel på högre svårighetsgrad.

Får nästan för mig Horizon hade varit ett jävligt bra linjärt spel istället för open world.

Medlem

Jag blev just färdig med min första genomspelning av Horizon, och herrejösses vad imponerad jag blev! Vilken story och vilken värld! Tveklöst fjolårets bästa spel. Guerilla förtjänar verkligen alla pengar som flyger deras väg!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Medlem
Skrivet av nils45:

nejtack! vissa spel ska faktiskt vara konsoll exklusiva, som horizon dawn vill jag verkligen inte se en halvkass pc port.... eller som the last of us, eller kommande days gone, såna spel hade inte passat till pc...

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

nejtack! vissa spel ska faktiskt vara konsoll exklusiva, som horizon dawn vill jag verkligen inte se en halvkass pc port.... eller som the last of us, eller kommande days gone, såna spel hade inte passat till pc...

Finns väldigt få spel som inte "passar" till PC, och det skulle väl röra sig om spel som kraftigt förlitar sig på unik teknik knuten till konsolers hårdvara. Nu har jag inte spelat spelet i fråga men mig veterligen så är det inget sådant som står i vägen i detta fallet.

Sen kan det ju vara bra för konsolerna att det finns lite exklusiva toppspel som möjliggör dess fortsatta existens. De fyller ju ändå en mycket viktig funktion. Men som icke-ägare av PS4 så är det lite ledsamt att man inte kommer få uppleva detta, sannolikt.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Horizon var lätt det bästa spelet 2017 enligt mig så jag är väldigt intresserad av vad Guerilla Games kommer göra i framtiden

Medlem
Skrivet av Waliant:

som icke-ägare av PS4 så är det lite ledsamt att man inte kommer få uppleva detta, sannolikt.

Kampanjpris PS4

Personligen tycker jag det är lite för många bra exklusiva för att sitta på läktaren, häng på!

Medlem

Välförtjänt framgång!

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

nejtack! vissa spel ska faktiskt vara konsoll exklusiva, som horizon dawn vill jag verkligen inte se en halvkass pc port.... eller som the last of us, eller kommande days gone, såna spel hade inte passat till pc...

Konstig åsikt. Ser inte varför vissa spel inte ska vara på PC bara för att de kommer till konsol. Finns gott om spel som fungerar till båda och nu förtiden så kommer ju nästan alla spel till alla konsoler och PC. Dåliga portar är mer ett undantag nu förtiden.

Medlem

Horizon hade fungerat aldeles utmärkt på pc.
Skulle gärba vilja höra argument varför det inte skulle funka?
Nu har jag ps4 också så kansle.skaffar spelet till den så småningom


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Att ha en PS4 utan Horizon är som att käka pizza utan tomatsås. Fjolårets bästa spel.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Jag har tröttnat rätt hårt på "open world" spel men Horizon var något som höll mig fast från start till mål. Kändes lagom av allt även om jag tyckte storyn föll pladask halvvägs när man gjorde klart vad som hade hänt för min del.
Men det var riktigt kul att spela.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Gen
Medlem

Och vilken grafik! Svårt att förstå att det är ett konsolspel. Så fruktansvärt snyggt!

Medlem

Detta spel är totalt överskattat. Typisk open-world spel. Ända nytt är robot dinosaurier.

Jag kommer aldrig köpa eller spela detta. Ser bara så generisk ut.

Av det jag sätt verkar det som man kan plocka upp hur mycket råmaterial som helst av en vara. Som t.ex trä. Och man måste kolla hela tiden "har jag tillräckligt eller inte"

Spelet verkar vara stealth-baserat. Som jag personligen inte gillar "längre" dels för att det inte görs bra. Och det verkar inte vara bra i detta spel. En av anledningarna att jag inte spelade MGS5 var att det var open-world stealth.

Så? Vad gör detta spel för bra om man nu inte gillar generiska open-world spel med stealth element?


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Detta spel är totalt överskattat. Typisk open-world spel. Ända nytt är robot dinosaurier.

Jag kommer aldrig köpa eller spela detta. Ser bara så generisk ut.

Av det jag sätt verkar det som man kan plocka upp hur mycket råmaterial som helst av en vara. Som t.ex trä. Och man måste kolla hela tiden "har jag tillräckligt eller inte"

Spelet verkar vara stealth-baserat. Som jag personligen inte gillar "längre" dels för att det inte görs bra. Och det verkar inte vara bra i detta spel. En av anledningarna att jag inte spelade MGS5 var att det var open-world stealth.

Så? Vad gör detta spel för bra om man nu inte gillar generiska open-world spel med stealth element?

Bara en stilla undran, om du inte ens provat spelet, hur vet du det är överskattat?
Samt, "enda", inte "ända".

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

Bara en stilla undran, om du inte ens provat spelet, hur vet du det är överskattat?
Samt, "enda", inte "ända".

Tack för att du hitta en särskrivning och inte svarade på min fråga i slutet. Om man inte gillar open-world med stealth element. Varför en ge detta spelet en chans?


signatur

Den som vet vet.

Medlem

På en installbase av drygt 80 miljoner konsoller så kan man ju inte direkt påstå att ett spel som köps utav mindre än 10% utav ägarna som en konsollsäljare. Om folk pekar på att man skall köpa en PS4 för dom exklusiva spelen, vad är det som lockar dom andra 72 miljoner ägarna?


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Earthscum:

Detta spel är totalt överskattat. Typisk open-world spel. Ända nytt är robot dinosaurier.

Jag kommer aldrig köpa eller spela detta. Ser bara så generisk ut.

Av det jag sätt verkar det som man kan plocka upp hur mycket råmaterial som helst av en vara. Som t.ex trä. Och man måste kolla hela tiden "har jag tillräckligt eller inte"

Spelet verkar vara stealth-baserat. Som jag personligen inte gillar "längre" dels för att det inte görs bra. Och det verkar inte vara bra i detta spel. En av anledningarna att jag inte spelade MGS5 var att det var open-world stealth.

Så? Vad gör detta spel för bra om man nu inte gillar generiska open-world spel med stealth element?

Ett spel är en upplevelse så det är svårt att bara generalisera det utifrån få spelmekaniker. Mitt tips är att testa och spela spelet på det sätt du vill, eller tittar på när någon annan spelar det och sedan dra slutsatser.

En av de faktorerna som grep tag i mig var världen, berättandet och handlingen. Dessutom är det bra spelmekanik som ackompanjerar de mer, för mig, vitala faktorerna och därmed skapar en väldigt trivsam upplevelse. Just utforskandet av en ny värld som varken jag eller Aloy kände till var verkligen något jag gillade. Nu kanske just de aspekter jag tycker är viktiga inte är lika tilltalande för andra, men gillar du bra handling, karaktärsutveckling och spännande gameplay är Horizon: Zero Dawn väldigt trevligt.

Det är klart att inte alla kan tycka om alla spel, men jag är väldigt glad att jag halvt övertalades att spela det. Misstänker att jag får tacka @emilakered Klart mitt Årets spel 2017.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Earthscum: Felstavning, inte särskrivning. Din fråga är ganska överflödig, eftersom du redan tycker spelet är skit utan ens ha provat det.

Medlem

Spelet är inte alls mycket stealth om man inte vill. Man kan nästan alltid strunta i stealth om man inte vill. Bara i några få bitar har det som ett måste. Mycket bra spel som jag nu kört igenom +dlct och fått alla troféer förutom game+ och game+ extra hard. Och är nöjd med spelet efter enbart en genomspelning. Har för många spel för att fastna vid ett spel för länge.

Medlem

Det är roligt med folk som dömer ut spel hårt utan att ha spelat det. De flesta som spyr galla över konsolexklusiva spel har inte konsolen i fråga, och det är dät skon klämmer. Horizon är fantastiskt, men om man enbart gillar Fifa, CoD eller Mario Kart kanske Horizon inte faller en i smaken.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Avstängd
Skrivet av Earthscum:

Detta spel är totalt överskattat. Typisk open-world spel. Ända nytt är robot dinosaurier.

Jag kommer aldrig köpa eller spela detta. Ser bara så generisk ut.

Av det jag sätt verkar det som man kan plocka upp hur mycket råmaterial som helst av en vara. Som t.ex trä. Och man måste kolla hela tiden "har jag tillräckligt eller inte"

Spelet verkar vara stealth-baserat. Som jag personligen inte gillar "längre" dels för att det inte görs bra. Och det verkar inte vara bra i detta spel. En av anledningarna att jag inte spelade MGS5 var att det var open-world stealth.

Så? Vad gör detta spel för bra om man nu inte gillar generiska open-world spel med stealth element?

Vi som äger det och spelar det tycker om det. Men jag förstår att det är tråkigt att titta på YouTube och sedan killgissa hur spelet faktiskt är att spela.

Medlem
Skrivet av lampis:

Det är roligt med folk som dömer ut spel hårt utan att ha spelat det. De flesta som spyr galla över konsolexklusiva spel har inte konsolen i fråga, och det är dät skon klämmer. Horizon är fantastiskt, men om man enbart gillar Fifa, CoD eller Mario Kart kanske Horizon inte faller en i smaken.

Alla framtida spel suger!
Det vet jag.. bara av att höra om dem!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

På en installbase av drygt 80 miljoner konsoller så kan man ju inte direkt påstå att ett spel som köps utav mindre än 10% utav ägarna som en konsollsäljare. Om folk pekar på att man skall köpa en PS4 för dom exklusiva spelen, vad är det som lockar dom andra 72 miljoner ägarna?

De andra exklusiva spelen?

Jag menar, det är ju liksom inte så att statistiken du tar upp betyder att enbart 10% av ägarna köper exklusiva spel, det betyder att 10% har köpt detta spel.

1
Skriv svar