CoolCompany - någon som testat?

Medlem
CoolCompany - någon som testat?

Jag tittar på ett smidigt sätt att börja frilansa som UX Designer fast utan ett eget företag.

- Är det någon som har erfarenheter av att frilansa som egenanställd på ett företag som CoolCompany?

- Fick ni behålla rätten till A-kassa för de dagar ni inte hade något uppdrag?

www.CoolCompany.se

Gnällkuk

@Jokkepalm: nu har jag ingen större koll, men är inte cool company en tjänst för att kunna fakturera? din fråga låter ju som om du borde ställa till försäkringskassan direkt?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

@tricky: Du har rätt, ska höra med dem och facket.

Medlem

Håller på att starta upp en studio för mixning och mastering. Pratade häromdan med min moster som jobbat länge med företagscoachning och bokföring, och hon tipsade om just CoolCompany. Hon sade att konkurrenten FrilansFinans har haft problem p.g.a. deras attityd, men att CoolCompany av många kunder just upplevs som Coola, avslappnade etc.

Nu är ju detta bara vad jag hört, men jag tänker prova CC framöver ett tag när jag fakturerar.


signatur

Övning ger träning.

Medlem

@Seybsnilksz: Tack för infon!

Jag har hört av mig till unionens akassa och frågat om hur de ställer sig till CoolCompany och rätten till att erhålla a-kassa.

Medlem

Har fått återkoppling ifrån a-kassan nu.

Citat:

Denna frågan är ganska omfattande att svara på, och spelar ofta roll i det enskilda fallet. Den främsta risken som föreligger, när man tar uppdrag via faktureringsbolag, är att man i försäkringens mening (lagen om arbetslöshetsförsäkring) ses som företagare (och därmed förlorar sin rätt till ersättning).

Vänligen börja med att läsa vad vi skriver på vår hemsida om att ta uppdrag (vilket även gäller för uppdrag som tas via faktureringsbolag): https://www.unionensakassa.se/forsakringen/uppdragstagare/

Behöver läsa på mer. Den infon som stod i länken gjorde inte saken glasklar för mig.
Nästa steg är väl att ta fram exempel och låta a-kassan bedöma hur pass självständig eller osjälvständig jag skulle bli som uppdragstagare.

Medlem

Det ändå som är lätt att svara på är att det går smidigt för att kunna fakturera utan krångel och utan att starta eget. Mest interessant om man har enstaka uppdrag "här eller där" (när man inte är inskriven som arbetslös!). De tar ju en liten slant som avgift också (fast man slipper all pappersarbete själv).
Tänker du leva på det, då kan det vara en idee att starta ett enskilt företag. Även där kan man köra via Coolcompany (de tar ju bara hand om fakturerna), men det är "lättare" att hantera fkassan och sånt - dock skulle jag rekommendera en revisor istället för Coolcompany, dock är detta kanske smaksak. Enskilt företag har fördelen att man lättare kan lägga ner när man blir "arbetslös", resp. kan "paus" företaget; detta går inte lika smidigt med ett AB (där man bl.a. behöver man aktiekapital 50000 SKr för att starta och minst 2 personer som äger bolaget).

Medlem

Som egenföretagare så rekommenderar jag alltid att starta en enskild firm. Kostnaderna blir lägre och dessutom kan du istället fakturera genom ett externt faktureringsprogram (kostar typ inget).

1
Skriv svar