Medlem
Kalla Kriget

Hejhej. Brukar följa världsnyheter varje dag när jag har tråkigt på jobbet. Känns som
det är extremt spänt runt om i världen just nu, nästan att ett nytt krig är på gång.
Inbillar jag mig? Känns som att ingen pratar om det eller att inga nyheter i Sverige pratar om det.

Blev för övrigt väldigt sugen på att spela Red Alert igen

Medlem

@Rackaren:

Nä då, inga krig på gång.
Du är nog bara stressad och oroad.
Kanske har du en allergi som sätter stress på kroppen?

Häng med vänner.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

det ända är väl mellanöstern konflikter som vanligt, samt om usa går in och röjer i nord korea.
det mesta från usa,ryssland och etc är en tävling vem som pinkar längst.
uppvisningar av krigsleksaker osv.

Medlem

@UggleMannen: Nu var ju kalla kriget inte precis ett fullskaligt krig med bomber och granater... jag å andra sidan håller med trådskaparen att känslan är att vi är/varit på väg mot ett kallare "klimat", kolla bara retoriken från ex. Ryssland, USA, Sydkorea.

Kalla kriget innehöll en hel del rejäl penismätning, ex rymdprogrammen.

Medlem

Finns mycket som tyder på att detta är tiden innan kriget och verkligen inte bara pga Ryssland. Några tankar kring Ryssland....Omvärlden har redan glömt att Ryssland invaderade Georgien. Dem gick sen in i Ukraina, att det bara blev Krimhalvön är bara en tillfällighet då Ukraina på något mirakulöst sätt lyckades mobilisera tillräckligt. Det är en ny typ av krigsföring med "anonyma gröna män". Dessa har dock omfattande militär materiel. Ryssland hotar baltikum väldigt ofta, finns många ex som pekar på deras ambitioner att ta tillbaka hela baltikum. Det är bara 100ish år gammalt.

Titta på hur mycket Ryssland har svängt i sin ekonomi för att rusta militären. Deras metod att ta fram nya förband (lång historia) har nu satts i bruk och används endast i krigsförberedelser. Folket förbereds på krig i.o.m intern propaganda och uppmaningar att hamstra. Det här har fått Tyskland i sin tur att uppmana civilbefolkningen att hamstra mat och vatten för 10dagar. Sverige har nosat på den tanken men inget officiellt har gått ut än...

Och om nån tror att Putin utgör faran så har ni fel...det är de religiösa och nationalistiska galningar som omger honom plus ett gäng galna generaler som är faran. Kan jämföras med de mest extremistiska republikanerna i USA, fast värre och färre skyddsmekanisker som stoppar dem.

Orsak till stort krig? Olja? Nej.....vatten. Men innan vi når dit så är Rysslands gas en stor faktor. De vill att alla ska köpa den oavsett. Försök att kolla vad som hände när Ryssland drog gasledningarna söderut. Kolla vad dem försökte göra i Östersjön/Gotland. Den som äger Gotland dominerar luft/sjö i hela Östersjön och norra Europa. Det är möjligen den mest strategiskt viktiga plätt med mark i händelse av stort krig med Ryssland. Det är därför Sverige har permanent militär närvaro där nu. Och det är därför NATO vill öva med Gotland i scenariot.

Men ärligt talat är jag mer orolig över vad Kina håller på med. Och bara en orange galning i vita huset försvinner så är inte USA nåt hot mot världsfreden. Anyhooo så är det bra att Sverige börjat med värnplikt igen.

Medlem

Kan rekommendera Wargame AirLand battle om du vill lira lite WWIII!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Rackaren:

Hejhej. Brukar följa världsnyheter varje dag när jag har tråkigt på jobbet. Känns som
det är extremt spänt runt om i världen just nu, nästan att ett nytt krig är på gång.
Inbillar jag mig? Känns som att ingen pratar om det eller att inga nyheter i Sverige pratar om det.

Blev för övrigt väldigt sugen på att spela Red Alert igen

Inbördeskrig i Sydafrika är nog det som ligger närmast.

Svensk media rapporterar inte mycket om det spända läget då det inte är politiskt korrekt.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Skrivet av marcus8958:

Inbördeskrig i Sydafrika är nog det som ligger närmast.

Svensk media rapporterar inte mycket om det spända läget då det inte är politiskt korrekt.

Hur lyckas man få in "politiskt korrekt" in här.

Anledningen till att man inte läser allt för mycket om alla konflikter är att många redan är gamla, framförallt kriget i ukraina har ju pågått många år samtidigt som det inte har hänt jättemycket sen det nerskjutna passagerarplanet 2014.

På det sättet så har ju Syrien varit mycket mer intressant då det har hänt nya saker hela tiden och det hela har bara varit ett enda stort clusterfuck, det är bra mediamaterial med andra ord. Ännu mer då vi har själva drabbats av kriget med flyktingvågor och terrorism

Och nu på sistone så har ju också Nordkorea haft medias uppmärksamhet.

Media är och har alltid varit väldigt tunnelseende, Syrien har så stort pådrag fortfarande att man har i princip varit blind åt andra oroliga områden. Och så länge inte något av de vanliga länderna är involverade så är det inte jätteintressant.

Medlem

Tre ljuvliga ord: Cold War Crisis


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Avstängd

Det är ju krig för fullt. Följ Afrin nu, southfront.org syrian war report. YPG kommer bli totalt slaktade i Afrin. Rätt hemskt. Detta kommer inte att trappas ner på ett bra tag. Tvärtom

1
Skriv svar