Bakåtkompatibilitet på väg tillbaka till PS3?

Robot
Bakåtkompatibilitet på väg tillbaka till PS3?
Flakmonkey
Bakåtkompatibilitet på väg tillbaka till PS3?

Undrar om det på det sättet skulle kunna få spel att flyta bättre... SotC med 60FPS hade ju tex varit otroligt trevligt

Medlem

YEEEY!
Om det nu kommer bli så, får hoppas!

Inaktiv
Medlem

Yey! Fast jag vet inte vad jag har för nytta av den, när jag inte ägt ett PS2

Eller jovisst det! Jag har ett SingStar-spel tror jag, som inte funkar ännu..


signatur

| PC | Xbox One | PS5 | Oculus Quest 1 & 2 |

Inaktiv

hade varit gal1

Medlem

yay om det blir så!


signatur

What I have shown you is reality. What you remember, that is the illusion.

Medlem
Skrivet av Kimpur:

Yey! Fast jag vet inte vad jag har för nytta av den, när jag inte ägt ett PS2

Eller jovisst det! Jag har ett SingStar-spel tror jag, som inte funkar ännu..

Singstar spelen funkar dock Det släppte dem någon patch för några månader tillbaka. Dock så tror jag du behöver en PS3 singstar-skiva för att kunna byta till en PS2 sksiva


signatur

Videomupp

Medlem

Var väl bara en tidsfråga. Dom vill nog sälja PS2-spel via PS Network.


signatur
Medlem

Hoppas hoppas hoppas!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Goda nyheter men jag gissar att det kommer först när dom bestämmer sig att sluta producera PS2? Riktigt skön i alla fall att dom jobbar på det

Medlem

Mjukvaruemulering av PS2:an fanns tillgängligt i alla PS3or i USA kring 2007, så någon extra hårdvara behövde Sony inte stoppa in i sin konsoll, därav elimineras även argumentet att det blev för dyrt att behålla det i konsoller även i Europa. Däremot slutade de väl skeppa PS3:or med denna mjukvara när de insåg att PS2:an fortfarande hade potential att sälja. Sony sköt sig nog själva i foten när de gjorde detta - de tappade säkerligen en hel del PS3-försäljning på att ta bort det tidigare stödet.

Nu vet jag inte vad som är nytt i den nya emuleringen, men troligtvis släpps det endast nu för att Sony förutspår att försäljningen av PS2:or kommer börja dala.

Medlem

Hoppas verkligen dom på nått sätt kan skala upp och kantutjämna spelen rejält för... urk, nej jag vill inte se dom hemska PS2 spelen mer

Eftersom min PS3 köptes vid release är den bakåtkompatibel och jag tänkte jag skulle njuta av FFXII förra hösten.

Men när man vant sig vid blu-ray filmer och spel i 720p eller 1080p så för man sår i ögonen av ett PS2 spel på en 52 tummare. Det va inte bätter förr helt enkelt, FFXII står nu på hyllan med under 1 timme spelat.

Medlem

Det finns några ps2 spel jag saknar enormt mycket, Twisted Metall är ett av dom, hade vart görkul att kunna lira det igen,
man har ju ingen ps2a.

Medlem
Skrivet av Kinne:

Hoppas verkligen dom på nått sätt kan skala upp och kantutjämna spelen rejält för... urk, nej jag vill inte se dom hemska PS2 spelen mer

Eftersom min PS3 köptes vid release är den bakåtkompatibel och jag tänkte jag skulle njuta av FFXII förra hösten.

Men när man vant sig vid blu-ray filmer och spel i 720p eller 1080p så för man sår i ögonen av ett PS2 spel på en 52 tummare. Det va inte bätter förr helt enkelt, FFXII står nu på hyllan med under 1 timme spelat.

Ja, det är ngt som många inte tänker på när de varmt reminiscerar om gamla spel, att trots att de var state of the art då så är det svårt att falla in i samma rosaskimrande upplevelse när man spelar dem x antal år senare.
Man vänjer sig vid hur saker ser ut idag och det bildar hela tiden nya referenspunkter.


signatur

Förövrigt tycker jag att ocensurerat ska återföras!

Medlem

Förstår inte riktigt vad som är nytt med denna nyhet, gamla 60GB modellerna som släpptes i Europa hade mjukvaruemulering av Emotion Engine. Problemet är att emulera grafikkortet (Graphics Synthesizer GPU). 60GB modellerna hade Graphics Synthesizer chippet i dom, men det har inte dagens PS3or, så det är det chippet som behöver emuleras.

Skrivet av asker:

Mjukvaruemulering av PS2:an fanns tillgängligt i alla PS3or i USA kring 2007, så någon extra hårdvara behövde Sony inte stoppa in i sin konsoll, därav elimineras även argumentet att det blev för dyrt att behålla det i konsoller även i Europa.

Inte riktigt. PS3orna i USA hade både Emotion Engine och Graphics Synthesizerchippen i sig, så knappt någonting behövde göras i mjukvaran. I de senare Europamodellerna så tog de bort Emotion Engine och ersatte den med mjukvaruemulering. Men senare så tog de bort Graphics Synthesizer också, vilket de påstod var för att spara kostnader, men det tror jag inte på. Utan det var helt enkelt för att de fortfarande tjänade pengar på att sälja PS2or och ville fortsätta med det.

Medlem

Detta hoppas jag verkligen på!
Finns ganska många PS2 spel jag skulle vilja handla in som jag missat. Vore fint att se PS2 spel på PSN dessutom!

Och det skulle säkert öka försäljningen av PS3 också! Man får bara hålla tummarna.

Medlem

JAG Köper en ps3 instant om detta sker helst ska man kunna spela usa ps2 spel med


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

Medlem

svår beslutsångest på sony tydligen

Medlem

Bryr mig inte så mycket. Jag köpte inte min PS3:a för att spela förra generationens spel.

Medlem

*fap* *fap* *fap* *fap*

Medlem

Snälla, snälla släpp detta innan GoW3 kommer. Vill ju spela ettan och tvåan innan trean kommer!

Medlem

Inget som behövs i nuläget men visst är det bra


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Äger själv en PS3 med bakåtkompabilitet... Hade ingen ps2 innan men idagsläget är de bästa spelen jag äger till just ps2... De flesta inköpt på blocket för billig peng! Helt grymt tycker jag ;>

Medlem
Inaktiv

Jag köpte mitt ps3 när det precis kom ut, så är mitt ps3 bakåtkompatibelt?

Medlem
Skrivet av beersgarden:

Hoppas hoppas hoppas!


signatur

Survivor of Earthquake Skåne 2008 |PSN: Rolle90 |Live: Rolle90
Cinemaworld.se

Inaktiv

De sa när det slutade tillverka PS3 med bakåtkompabilitet att de skulle försöka sig på en mjukvaru fix och skicka ut en firmware när det fungerar. Och det verkar vara på gång nu.

Medlem

Tja, bakåtkompatibilitet är trevligt men inget krav för mig.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

hade varti så bra!!!

12
Skriv svar