Recension - När A Way Out är som bäst gör det saker vi aldrig sett i spel förut

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Grymgreger:

gäller prislappen även för oss på ps4?

Svar ja.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Avstängd

Recension från IGN:

Jag gissat att spelet är bättre eller sämre beroende på personen man spelar med. Det är säkert lite av ett mästerverk om man spelar med sin bästa vän.

Medlem
Skrivet av whoo:

/../

Och som sagt, förstår inte vad ni gnäller om? Målgruppen är ju co-op, det är ju enda skälet -att- jag spelar det, hela grejen med detta spel är ju just vinklingen co-op, framförallt att man kan köra på splitscreen så man får tillbaka det sociala.

/../

Det är ju lite det som är inflationen i speltid, alla måste ha mer och mer och utvecklarna måste ge folk mer och mer för annars köper dom ett annat spel där man får mer och mer för mindre pengar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Haha

@whoo: snacka om att överanalysera förresten va har bio kopplingen till spel att göra?

Medlem

@chrille_1994: Underhållning förmodar jag, spel och film har ju det som huvudsyfte 😉

Medlem

Suttit och kört några timmar än så länge med en vän. De är helt galet kul att spela tycker vi båda.
Vilken fantastisk co-op upplevelser det varit hittills och storyn tycker jag berättas bättre än i de flesta spel. Här får man verkligen känna karaktärerna och spänning varvas med humor.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd
Skrivet av TheConsul:

@cyprus: Det är inte ett EA spel.

Jo. EA är förläggaren. Därav "EA spel", precis som Dead Space, Dantes Inferno eller Brűtal Legend. Men det är Hazelight som skapat det. Som hyr lokaler av DICE.. Som ägs av EA...

Still not EA?

Medlem

Detta spelet förtjänar utan tvekan 5/5. Sedan kl 16.00 idag har jag och min bästa polare suttit å spelat samtidigt som vi har druckit lite öl och whisky. Vi kom fram till att så här kul har vi nog inte haft sedan vi satt å spelade NES för sådär 20-25 år sedan.

Avstängd
Skrivet av AirRaid:

Detta spelet förtjänar utan tvekan 5/5. Sedan kl 16.00 idag har jag och min bästa polare suttit å spelat samtidigt som vi har druckit lite öl och whisky. Vi kom fram till att så här kul har vi nog inte haft sedan vi satt å spelade NES för sådär 20-25 år sedan.

Men då hade ni garanterat inte tillgång till Öl och Whisky!

Medlem
Skrivet av AirRaid:

Detta spelet förtjänar utan tvekan 5/5. Sedan kl 16.00 idag har jag och min bästa polare suttit å spelat samtidigt som vi har druckit lite öl och whisky. Vi kom fram till att så här kul har vi nog inte haft sedan vi satt å spelade NES för sådär 20-25 år sedan.

Jag är beredd att hålla med. Det är ett otroligt genomarbetat spel och jag o min kompis spelade klart första varvet för en stund sedan och kommer börja omgång 2 imorgon och göra motsatta val. Fy fan så kul vi haft alltså. Och vi drogs verkligen in i berättelsen. Vi älskade hur jordat det är och man får sannerligen lära känna karaktärerna så när det började hända saker mot slutet så jävlar så brydde man sig. Vilken twist förövrigt ! Jösses.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skägg.
10 Chambers

@SunShine:

Var den inte ganska så uppenbar? Känns som samma story berättats otaliga gånger. Med tanke på gameplay-twisten i Brothers förväntade jag mig något likande här.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

@SunShine:

Var den inte ganska så uppenbar? Känns som samma story berättats otaliga gånger. Med tanke på gameplay-twisten i Brothers förväntade jag mig något likande här.

Jag och min vän förväntade oss definitivt inte att Vincent var en undercover snut faktiskt. Den kom som en överraskning Men jävlar så kul det blev att man har hjälpt varandra genom hela spelet och nu helt plötsligt blev det en kamp mot varandra. Var riktigt coolt gjort måste jag säga.
Vi tänkte båda på David Lynch Spel titt som tätt när vi körde detta, och som min vän sa... han borde ta lite lärdom av Fares i hur man berättar en historia i ett spel. Även om den här storyn i sig har gjorts några ggr i framförallt film branschen (i spel branschen är den mest vanliga storyn definitivt att man ska rädda tjejen eller rädda världen från undergång haha) så berättade han det väldigt bra tyckte vi båda och det höll ihop. Allt föll logiskt på plats och drog inte iväg till absurda nivåer som så många spelberättelser gör.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av SunShine:

Jag och min vän förväntade oss definitivt inte att Vincent var en undercover snut faktiskt. Den kom som en överraskning Men jävlar så kul det blev att man har hjälpt varandra genom hela spelet och nu helt plötsligt blev det en kamp mot varandra. Var riktigt coolt gjort måste jag säga.
Vi tänkte båda på David Lynch Spel titt som tätt när vi körde detta, och som min vän sa... han borde ta lite lärdom av Fares i hur man berättar en historia i ett spel. Även om den här storyn i sig har gjorts några ggr i framförallt film branschen (i spel branschen är den mest vanliga storyn definitivt att man ska rädda tjejen eller rädda världen från undergång haha) så berättade han det väldigt bra tyckte vi båda och det höll ihop. Allt föll logiskt på plats och drog inte iväg till absurda nivåer som så många spelberättelser gör.

Problemet för mig (och Jocke som jag lirade med) var att balla grepp som finalen, sjukhusscenerna och toalettscenerna kom för sällan.


signatur
Skrivet av xtrem11:

Recension från IGN: https://www.youtube.com/watch?v=ia13y6-scFM
Jag gissat att spelet är bättre eller sämre beroende på personen man spelar med. Det är säkert lite av ett mästerverk om man spelar med sin bästa vän.

Och där fick ni ett betyg på hur bra kompisar ni är 😆3/5 ni känner varann men bara på jobbet och handhälsar i fina sammanhang


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Medlem

Körde precis igenom hela med tjejen på ps4. Stark 4, på gränsen till en 5a. Nästan ofattbart att det endast kosta 300 kr. Så många olika spelmekaniker involverade i ett och samma spel och dynamiken i samarbetet är helt fantastisk. Riktigt coola kameravinklar i jaktscener. Rekommenderas varmt!

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Problemet för mig (och Jocke som jag lirade med) var att balla grepp som finalen, sjukhusscenerna och toalettscenerna kom för sällan.

I hear you! Vi hade väl inga jätteproblem med sakerna mellan de lite mer actionfyllda delarna heller. Vi hade jäkla kul att kasta hästsko osv och lira instrument så ögonen blödde haha. Plus vi fastnade båda för hur snyggt de använde sig av kameran ofta. Strax ska vi påbörja varv 2 och byta karaktärer med varandra för det är ju olika dialog med NPC beroende på vem man spelar med och jag fokuserade på leo och min vän på Vincent igår så vi har missat rätt mycket av varandras spelande.
Tänkte försökte hitta alla trophies med. Vi hittade några igår.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

KoP
Medlem

Spelade igenom A Way Out med en polare och blev klar natten till Lördagen. Grymt kul hade vi kan jag säga. Underbart co-op spel på alla plan! Fanns en hel del spelmoment som kändes fräscha och älskade alla minigames i spelet. Slutet var också emotionellt och jag kommer garanterat att spela igenom A Way Out med en annan polare.

Trist för dom som väljer att hoppa det här spelet "bara för att det fick en 3:a i betyg".
Vafan.. bilda er en egen uppfattning eller lever ni era liv efter vad andra har för åsikter om spel, musik och film? :'D

KoP
Medlem
Skrivet av ohGr:

Verkar inget vidare, hoppar nog över den här.

Och vad baserar du det på? Vad recensenten tycker? I så fall:

Trist att dina val baserat på vad andra tycker om något. Ibland måste man helt enkelt testa själv för att bilda sig en egen uppfattning.

Jag och min polare hade iaf kanonkul med A Way Out hela vägen till slutet och kommer absolut spela om det med en annan polare.

Medlem

Suttit ikväll och spelat hemma hos en polare som hade familjefritt. Spelet är verkligen skapat med oss i åtanke. Vi är båda föräldrar och får då ganska så stor anknytning till karaktärerna, vi båda älskar spel och framför allt Coop.
Tycker storyn so far är fantastisk. underbara dialoger och bra skådespeleri. Fantastiska vyer och split screenen är ju så grymt bra gjord.
folk klagar på att dialogerna går över varandra... Men spela tillsammans då! Man väntar när en pratar för man vill ju ha den dialogen också!
Har väl nån timma kvar på spelet men detta är faan en av de bästa spelupplevelserna jag haft.
Solklar femma i min bok.

Medlem

Köpte spelet tidigare idag, då jag och kompisen fann oss utan något tilltalande att spendera några timmar på. Hade hört om spelet sedan innan och sett intervjun med Fares, där detta spel hypades upp.

Så ett köp blev det och spelandet blev ett faktum.
Det hela börjar med en cutscene på 4 minuter med uppiggande grafik och en liten lätt lek känsla över det hela, sen fick jag lov att gå 10 steg med min valda karaktär och min kompis fick göra det samma, sen kom där en cutscene på ytterliggare 4 minuter, sen en loadingscreen på 2 minuter.

Därefter fick jag lov att fortlöpa mitt spelande i 5 minuter innan nästa cutscene på 5 minuter och loadingscreen på 2 minuter.

Detta pågick under de 3,5 timmarna som vi vältrade oss i detta hypade spel, där den faktiska speltiden uppgick till kanske 1,5 timme. Jag köpte ett spel, inte en film.

Det skall också tilläggas att det inte går att hoppa över cutscensen, utan du är tvungen att titta på varenda minut av det.

Det är detta som är spelets akilleshäl, att du får lov att gå med din karaktär i 5 minuter och spela lite banjo eller kasta pil, eller repetitivt trycka på A för att hoppa mellan byggställningar i jakt på en snubbe (givetvis följt av 5 minuter cutscene sen en loadingscreen, sen en cutscene till, följt av en loadingscreen).

Detta är synd och skam. Spelet har potential till att bli ett fantastiskt roligt arkadspel, men Fares får välja om han vill göra spel eller film, man kan inte göra både ock, för detta blir fruktansvärt tråkigt och påfrestande, tyvärr.

För att inte tala om den påtvingade split-screenen som förstör spelkänslan när man spelar online. Ni vet den känslan av förundran om vad min kompis har för sig medan jag körs in i ett ensamt rum, gömd i en tvättvagn av fängelsets kära vakt. Kommunikationen som hade varit rolig att ha när den ena av er måste hålla utkik efter vakterna medan den andra av er skruvar loss en toastol från sin vägg, likt "flykten från Alcatraz", försvinner, när du har total uppsyn över hans skärm också, så han behöver inte säga ett knyst. Och självklart så dödar den påtvingade split-screenen all anledning till att spela om spelet för att se historien från den andre karaktärens sida.

Nej säger jag, detta spelet var inte värt dom 300 kronorna som jag la ner på det.

Medlem
Skrivet av CommandoNinja:

Jo. EA är förläggaren. Därav "EA spel", precis som Dead Space, Dantes Inferno eller Brűtal Legend. Men det är Hazelight som skapat det. Som hyr lokaler av DICE.. Som ägs av EA...

Still not EA?

EA Originals är inte = EA i mina ögon. Men jag kan ju inte heller påstå att EA inte är inblandade i soppan. Dock vidhåller jag den stora skillnaden, jag ser EA Originals mer som ett PR syfte och lite goodwill mot små utvecklare med goda ideer. EA äger inte Hazelight, EA får inga intäkter från denna titel.

Avstängd
Skrivet av TheConsul:

EA Originals är inte = EA i mina ögon. Men jag kan ju inte heller påstå att EA inte är inblandade i soppan. Dock vidhåller jag den stora skillnaden, jag ser EA Originals mer som ett PR syfte och lite goodwill mot små utvecklare med goda ideer. EA äger inte Hazelight, EA får inga intäkter från denna titel.

Men... Det kan du ju inte "hitta på"? Du "ser EA originals som ett PR syfte och lite goodwill"
Det är det ju inte. EA har ju riktiga, verkliga anledningar för sina partnerskap, som de har bestämt. Det kan ju inte du freestyla och påstå är något annat. Eller hur?
Det är som att jag skulle säga att jag ser ditt engagemang på FZ.se som "lite goodwill för ägarna av siten"
Det kanske inte alls är därför du är här, eller hur?
Det lät som du trodde att du lyckats "se igenom" EAs agenda, och kan sammanfatta det med en mening "det är bara lite goodwill" när det egentligen är ett extremt komplicerat nätverk med tusentals människor som jobbar i över hundra länder (EA worldwide, partners, publishing osv) men det ser ju snyggt ut på internet eller hur? Att häva ur sig en one liner och bestämma att "så är det, i MINA ögon"

Intäkter är inte det enda som räknas för stora företag. Har du jobbat på ett stort företag någon gång? Det finns andra saker som inte kan räknas i pengar. Relationer, kunskapsutbyte, kontakter, m.m... EA och DICE har självklart "tjänat" på att ta in Hazelight, och Hazelight har givetvis tjänat på detta partnerskap. Frågan är, vad har du och jag med detta att göra? Antingen köper vi spelet, eller så inte. Mer än så behöver vi inte lägga oss i. Jag har beställt det, så jag är konsument, men ser mig inte ha rätt att lägga i deras privata partnerskap och businessdeals.

Medlem

Jag tror säkert att Josef Fares kan berätta en bra historia som han visade i Brothers, men hans filmer är ju verkligen mediokra. Nu har jag personligen svårt för spel som endast är co-op eller mp och dessutom har EA i ryggen, utan föredrar ett singleplayerspel med en bra story och karaktärer man bryr sig om. Jag kan tänka mig att se en playthrough på A way out på youtube så länge inga pengar kommer in till EA.

Medlem

Angående EA's negativitet är definitivt inget fan av dem och många av deras absoluta korkade beslut får en att tappa tron på spelbranschen helt o hållet ibland *men* de har allt förmågan att lyfta fram ett och annat jävligt bra spel ibland med som inte är förstört av lootboxar och andra korkade saker. A way out är ett av dem.
Och om Fares inte ljugit rakt av i alla sina intervjuer angående det här spelet så får inte EA en krona denna gången. Självklart är de någon baktanke med detta men hur som haver så ska iaf inga pengar hamna i fickan på hövdingarna hos EA genom detta spel iaf.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av CommandoNinja:

Men... Det kan du ju inte "hitta på"? Du "ser EA originals som ett PR syfte och lite goodwill"
Det är det ju inte. EA har ju riktiga, verkliga anledningar för sina partnerskap, som de har bestämt. Det kan ju inte du freestyla och påstå är något annat. Eller hur?
Det är som att jag skulle säga att jag ser ditt engagemang på FZ.se som "lite goodwill för ägarna av siten"
Det kanske inte alls är därför du är här, eller hur?
Det lät som du trodde att du lyckats "se igenom" EAs agenda, och kan sammanfatta det med en mening "det är bara lite goodwill" när det egentligen är ett extremt komplicerat nätverk med tusentals människor som jobbar i över hundra länder (EA worldwide, partners, publishing osv) men det ser ju snyggt ut på internet eller hur? Att häva ur sig en one liner och bestämma att "så är det, i MINA ögon"

Intäkter är inte det enda som räknas för stora företag. Har du jobbat på ett stort företag någon gång? Det finns andra saker som inte kan räknas i pengar. Relationer, kunskapsutbyte, kontakter, m.m... EA och DICE har självklart "tjänat" på att ta in Hazelight, och Hazelight har givetvis tjänat på detta partnerskap. Frågan är, vad har du och jag med detta att göra? Antingen köper vi spelet, eller så inte. Mer än så behöver vi inte lägga oss i. Jag har beställt det, så jag är konsument, men ser mig inte ha rätt att lägga i deras privata partnerskap och businessdeals.

Ehh inte säker på hur jag ska svara här. Är mer du som gör antaganden, men jag kanske ska trippelkolla mina meningar så jag inte gör någon upprörd. Kanske borde stått jag väljer/vill se på... Anledningen att jag skrev ser på är som du säger, jag vet inte hur allt fungerar bakom kuliserna.

Du läser in så otroligt mycket i det lilla jag skrev, nästa gång kanske bara be om ett förtydligande, jag påstår inte att vad jag tycker är någon universiell sanning. (Förutom när det gäller att Fallout är skit efter 2:an) 😉

Avstängd

@TheConsul:

Jag borde spela Fallout 2 någon gång, det är en universell sanning

Medlem
Skrivet av TheConsul:

EA får inga intäkter från denna titel.

Det finns en hake någonstans här , om inte nu, så längre fram i tiden.
Om EA har lagt in pengar i detta, vilket dom troligen gjort, om inte Fares betalat för hela kalaset själv eller tagit in andra investerare, så vill nog EA ha tillbaka sina pengar på något vis, men visst, antar att man menar att pengar "utöver vad det kostade" tar inte EA, om dom sköt till pengar.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

@Hipshot: Jag har tolkat det som inga slantar alls till EA i denna form, men de kanske gör skillnad på intäkt/vinst. Fares höll vid att alla pengar gick till dem och inget till EA så vet inte om jag själv missat något men är knappast så man skulle förstå allt även om man hade avtalen i handen.

Medlem

@SunShine: Du har kanske rätt! Kanske gör den f.d volleybollspelaren detta för att han hyser en speciell kärlek till svenska indiespel. Betala utvecklingen utan att få en krona tillbaka. Och om nu inte EA skulle vara så inblandade, varför finns inte spelet på Steam eller Gog?

Medlem

@cyprus: EA äger rättigheterna till spelet så de tillhandahåller väl den digitala filen för PC genom deras tjänst? Något har de så klart tänkt vinna på detta även om de inte direkt gör någon förtjänst på det här spelet rent ekonomiskt. Kan vara så enkelt som att få någon, i detta fall Fares, att tala gott om dem pga hur lite de lagt sig i ex. Det låter så klart bra i en tid när alla talar om hur EA förstör spel på spel på spel.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

123
Skriv svar