Folk som spelar mycket spel har lika många vänner som de som inte gör det

Medlem

@Sisyr: Det är ett examensarbete. Det jag irriterar mig på är studiens räckvidd då ca 10+ (50) sidor skrivit "klickbait" rubriker under denna studie i senaste veckan som om det vore fakta. Det har ingen substans what so ever enligt mig. Det är ett lokalt test där få folk deltar i en snäv åldersvidd (vad jag hört), det är inte så man gör undersökningar. Sen får man tänka på undomar som ser youtube och twitch som en karriär och skippar skolan, för dem är internet en pina, ångest, lyckorus och samtidigt ett liv som inte speglar vekligheten ett jäla dugg.

Jag har ca 200 vänner på olika spelplattformar men dundrade bort 400 vänner på FB (där jag kanske umgicks med ca 15) när jag la ner det. Det finns ingen som helst substans när dagens norm för vänner är till stor del online idag. Studien är helt skev på många sätt då ordet vän har tappat betydelse och tolkas väldigt olika. Ja de har vänner men det är så det är när man går i skolan, sen vad som är en vän är helt klart diffust i dagens samhälle.

Hur som helst om jag hört fel eller rätt, så är 115 skolungdomar inte en tillförlitlig källa för fakta.

Medlem

@Johan Olander: Äsh, fattar inte att folk har något emot dig.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Elixx:

@Sisyr: Det är ett examensarbete. Det jag irriterar mig på är studiens räckvidd då ca 10+ (50) sidor skrivit "klickbait" rubriker under denna studie i senaste veckan som om det vore fakta. Det har ingen substans what so ever enligt mig. Det är ett lokalt test där få folk deltar i en snäv åldersvidd (vad jag hört), det är inte så man gör undersökningar. Sen får man tänka på undomar som ser youtube och twitch som en karriär och skippar skolan, för dem är internet en pina, ångest, lyckorus och samtidigt ett liv som inte speglar vekligheten ett jäla dugg.

Jag har ca 200 vänner på olika spelplattformar men dundrade bort 400 vänner på FB (där jag kanske umgicks med ca 15) när jag la ner det. Det finns ingen som helst substans när dagens norm för vänner är till stor del online idag. Studien är helt skev på många sätt då ordet vän har tappat betydelse och tolkas väldigt olika. Ja de har vänner men det är så det är när man går i skolan, sen vad som är en vän är helt klart diffust i dagens samhälle.

Hur som helst om jag hört fel eller rätt, så är 115 skolungdomar inte en tillförlitlig källa för fakta.

Ja, rapporteringen är ju minst sagt märklig. Konstaterade samma sak förra gången den här studien var uppe som nyhet. Då var det TV4 som hade gjort ett reportage där man fick det att låta som om studiens resultat kunde appliceras på befolkningen, trots att författarna själva klargjort att så inte är fallet.

Däremot förstår jag inte vad du menar med "det är inte så man gör undersökningar". Det är det visst. Du kan göra undersökningar inom precis vilket spann som helst, så länge som du tydliggör varför du har just det spannet, vad målet är och vilka slutsatser du kan (och inte kan) dra. Detta har studien också gjort.

Skribent
Skrivet av Elixx:

@Johan Olander: Äsh, fattar inte att folk har något emot dig.

Äsch, jag är rätt omtyckt ändå. Kombinationen av att jag alltid bjuder på mig själv och är extremt
bra på att säga fel sak vid väldigt fel tillfälle charmar de flesta.

För att vara lite on topic: Kan säga att jag mött en hel del fina människor genom spelens värld, men kanske främst genom att skriva om spel. Hittade ett sätt att leva ut trots att jag under mitt första år gick på en stenhård behandling mot en sjukdom. Å andra sidan har jag alltid varit i behov av socialt umgänge. Den driften drar mer än spelen.


signatur

I am the black wizards.

Avstängd

Ju äldre man blir ju mer tidsrealistisk blir man. Eller tidsoptimerad. Spelar du som vuxen mer än 20 timmar i veckan kommer det definitivt påverka ditt sociala liv (säga nej till middagar, fester, fika osv) egentligen handlar allt om hur man disponerar sin tid. När man är sådär ung 17-19 har man mycket mer tid, så då kan man lätt klämma 20-30h game i veckan men ändå umgås med polare. + att man träffar dem på skolan.
Skulle gärna se en studie vuxna 25-35, Och skillnaden på sociala livet på dem som gejmar 0-10,10-20h,20-40h,40+... Ligger själv på stabila 20h/veckan och har ett kanonbra socialt liv med både familj, vänner, dates. De perioder jag rampar upp detta till 30-40h så lider det sociala direkt. The witcher 3, dragon age inquisition, skyrim har varit sådana tjuvar, men man kan numer ställa in sig på det. Som exempel har jag de närmaste 2 veckorna avsagt mig en del social calls, just för att jag vet att jag kommer dyngna Far Cry 5 över påsken. Men då tar man igen det efter, eller Som jag gjort, bunkrat upp med sociala grejer innan.
Tids-distribution, det är en slags skill.

12
Skriv svar