Arma 2
Codemasters vann striden om namnet Operation Flashpoint och en uppföljare är därmed på gång. Men Bohemia, som snickrade ihop originalet, har just släppt en andra andlig uppföljare. Vi berättar hur bra de lyckas.
#codemasters, #operation-flashpoint-dragon-rising, #the-elder-scrolls-iv-oblivion, #arma-armed-assault
Kul att recensenten känns insatt i ArmA1, ger väldigt mycket mer värde på slutbetyget. Bra recension, men du hade gärna fått gå in mer på hur det är att spela för de som inte redan vet vad ArmA är - hur bra är de medföljande uppdragen tex., både de i kampanjen och de fristående?
Visst kan väl oinsatta läsa en ArmA1-recension, men själv tycker jag inte sånt ska behövas för att skapa sig en bild av ett spel. I övrigt är det som sagt en bra artikel, jag tycker jag fått en bra överblick av vad jag kan förvänta mig.
Köper det nog när jag uppgraderar datorn, vilket skjutits på framtiden en stund tyvärr :/
Underbart spel, skit bra triplehead stöd med.
http://www.youtube.com/watch?v=K6xRbrlUOaU&fmt=22
Triplehead2go och trackir5
[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz
Håller med om de punkter som recensenten tar upp, men jag tycker ändå att den potentiella variationen i multiplayer-läget samt modbarheten tillsammans med det allmänt förbättrade gameplayet och grafiken gör att spelet förtjänar minst 4.
Vet någon var man kan köpa spelet för övrigt, om man inte vill köpa det via steam?
Spelet är underbart, igen tvekan om saken..
Men vad är det som gör spelet så jävla bra då?
Jo..
Spelarna som själva spenderar nå äckligt många timmar för att förbättra spelet med diverse addons, funktioner och kartor.
Men själva spelet i sig är fan inte värt mer än det betyget, kanske en svag 4/5.
För att pumpa upp betyget behövs t.ex mer realistiska ljud, fler officiella multiplayer kartor och bättre editor (nog för att den är bland de bästa, men dom har knappt förbättrat den alls sen förra ArmA) sen kunde dom faktiskt ha ökat realism känslan på många av vapnen, som t.ex stingers och javelins.
Bara några exempel, så det finns fortfarande mycket kvar att förbättra innan ArmA2 kan få ett riktigt bra betyg.
Testade demot, var inte direkt förtjust i det. Tyckte verkligen inte om det med alla menyer för att plocka upp grejer och annat, funkade knappt och var jobbigt, men det med jobbigt kan man nog vänja bort sig när man lärt sig det.
Sen var ju radion nog det värsta jag någonsin hört. Så hopklippt så att man blir galen. T.ex när dom säger siffror hör man knappt vilka det är dom säger. Som en version av Microsoft Sam fast värre.
det såg fett nice ut med 3 skärmar...
dock så stör jag mig på att trackir har encryptat sin data från arma2 så man inte kan använda freetrack....
folk med crackat arma 2 kan iofsköra med freetrack via en simpel patch.
man får vänta tills de har fixat buggarna så de kan lägga till lite extra features som freetrack
*9/11* är fejk....dom sprängde sig själva...
stackars osama...jagad för ingenting...
Enemy | APC | approaching | at | 12 | o'clock
jag måste säga att jag gillat demot starkt. även fast det var dåligt optimerat och buggarna fans där. men det är problem som kan lösas. även fast min dator låg precis över rekomenderade spelkrav så hade jag väldigt låg fps på många ställen i spelet. men som tur är så ska jag uppgradera båda grafikkortet och processorn.
jag är inte riktigt säker på vilken av dom som är flaskhalsen, men det spelar ingen roll i muläget.
skulle vilja ge betyget 3.5 eller en svag 4... som kan höjas med lite patchning:)
Gillar det skarpt också, nu väntar man bara på en super dator för att kunna spela det ordentligt
Bara det att man nu kan röra sig när man håller i kikaren gör att det nästan borde bli en 4'a. Måste varit en av de svåraste elementen i spelet att fixa ^^. Gillar Arma serien men dom missar de små detaljerna som sabbar upplevelsen. Dock känns Arma 2 väldigt "fräscht"...
E6600 @ 3ghz | 4GB 800MHz DDR2 | P5N-E SLI | 2 x MSI GeForce GTX 260 896MB "Twin Frozr OC" (SLI) | Corsair 850W | Gigabyte Aurora Case
Mja, det beror väl på vad man betygsätter i ett spel. Singleplayer-kampanjen var väl bland det tråkigaste jag spelat, även i coop, och jag har inga som helst planer på att fullfölja den. De enda buggarna jag stött på efter massor av spelande är dåliga script i just kampanjen, men inget annat som har orsakat problem, iaf inte mer än allmänt dumma AI-fasoner. Det gigantiska kontroll-systemet och lite mer "sega" styrningen? Vanesak. När man väl har kommit in i det och lärt sig allt så är det verkligen inget man stör sig på, och det är tom så att man saknar många av funktionerna i andra spel.
Trots detta så hade jag lätt gett det en femma iom att det är ett spel jag redan känner är mer än värt pengarna, och jag kommer roa mig i detta så sjukt länge. Precis som Oblivion, som var långt ifrån perfekt vid release, men som man gjort till ett mästerverk under åren och spelat i tusentals timmar (And still counting). Det är sånna här spel som verkligen ger valuta för pengarna. En femma innebär i min värld "ett klart köp", inte "ett perfekt spel".
Själv sitter jag iaf och coopar igenom hemmagjorda uppdrag halva nätterna med ett gäng polare, och det är fan det bästa jag lirat på väldigt länge. Det är så jäkla stort, så man känner verkligen hur man utvecklas hela tiden i spelet och lär sig nya grejer. Varje runda genom skogarna är liksom aldrig den andre lik på något sätt.
Det skulle då vara nå otroligt skönt också att dra hem en TrackIR5! Skulle kännas ungefär lika onödigt dock
Onödigt? Absolut inte! Jag beställde mig en TrackIR5 tillsammans med dom jag lirar med, och vi känner alla vid det här laget att det borde fan funka i alla spel. Det tar inte alls lång tid att vänja sig vid, och när man väl har gjort det så kan man göra så mycket mer på samma gång utan att få kramp i fingrarna. Stor fördel under spelandet, och starkt rekommenderad för de som lirar mycket ArmA2!
Edit: Och btw, alla dom där "bloom"-effekterna stängs enkelt av genom att avaktivera "postprocessing" helt och hållet. Spelet blir så mycket snyggare och stilrenare.
Det skulle då vara nå otroligt skönt också att dra hem en TrackIR5! Skulle kännas ungefär lika onödigt dock
Onödigt? Absolut inte! Jag beställde mig en TrackIR5 tillsammans med dom jag lirar med, och vi känner alla vid det här laget att det borde fan funka i alla spel. Det tar inte alls lång tid att vänja sig vid, och när man väl har gjort det så kan man göra så mycket mer på samma gång utan att få kramp i fingrarna. Stor fördel under spelandet, och starkt rekommenderad för de som lirar mycket ArmA2!
Menar inte så! Menar mer för mig. Det skulle vara underbart men jag skulle nog inte spela tillräckligt mycket för att det skulle vara värt pengarna, ungefär:P;)
Trippelhead verkar vara ett kul nöje, tänk om man kunde ha det i FPS med
Det kan man.
TF2 och Left 4 Dead i 3840x1024
http://www.youtube.com/watch?v=FWHU8kqaiCs&fmt=22
Crysis i 3840x1024
http://www.youtube.com/watch?v=stAX9E4YZZI&fmt=22
Fallout 3 i 4320x900
http://www.youtube.com/watch?v=Vhjn2lVmnrw&fmt=22
[Core i7 920 4,2ghz] [Rampage 2 Extreme][Gtx 295] [3x2gb ddr3 1600mhz] [3 x 24tum e2400hd]
http://www.youtube.com/user/Robbaz
Arma 2 finns för 130 spänn här:
http://www.g2play.net/store/Arma-2-Armed-Assault-2-CD-Key.htm...
Man får en nyckel som du aktiverar i Steam, så laddas spelet ner och sen är det bara tuta och köra. Helt lagligt.
Har köpt typ 5 ex av L4D från den sidan och 2st orange box, det funkar alldeles utmärkt.
Det där är knappast ett dugg mer lagligt än att slita ner det från valfri torrentsida. Bara för att du betalar för det betyder det inte att pengarna går till rätt personer.
De står inte ens för bandbreddskostnaderna själva, så jävulskt lömskt.
Har bara kört demot, men fan va kul det är!
Har redan haft en massa minnesvärda spelomgångar i Co-op på nätet. Grafiken tycker jag är fantastisk. Grafiken är sådär härligt realistisk som man sällan ser i dagens spel. Den hjälper verkligen till att skapa närvarokänsla.
Älskade Flashpoint men gillade inte ArmA särskilt, detta är dock en klar förbättring på nästan alla fronter tycker jag. Det som borde prioriteras i patcharna är AI:n. Så otroligt störigt att de ser igenom buskage och rök. Sen är de lite för pricksäkra på riktigt långa avstånd.
Det där är knappast ett dugg mer lagligt än att slita ner det från valfri torrentsida. Bara för att du betalar för det betyder det inte att pengarna går till rätt personer.
De står inte ens för bandbreddskostnaderna själva, så jävulskt lömskt.
Skojar du med mig eller? Det är ju inte så att de har stjält koderna utan istället köpt dem billigt från t.ex. länder där spel är betydligt billigare än i Sverige. Vad är det för fel på det egentligen? Det är ingen som förlorar på det...
Arma 2 finns för 130 spänn här:
http://www.g2play.net/store/Arma-2-Armed-Assault-2-CD-Key.htm...
Man får en nyckel som du aktiverar i Steam, så laddas spelet ner och sen är det bara tuta och köra. Helt lagligt.
Har köpt typ 5 ex av L4D från den sidan och 2st orange box, det funkar alldeles utmärkt.
Står visserligen "No Steam: The key cannot be activated via Steam but only through the game integrated multiplayer." så det är nog inte att rekomendera. Att köra utan skiva med mini-image, YASU eller crack startar ändå FADE skyddet. Så det spelet är nog bäst att köpa via STEAM eller i affär istället.
Spelets betyg känns i övrigt rätt, köpte via steam. Går att få spelbart i 1920x1200 med det mesta maxat även på min gammla burk med lite tweaking. Spelet är inte så krävande skulle jag tro utan snarare dåligt kodat.
Sitter på en E6600 vid 3,5 ghz, 4gb minne o ett 9800GX2 fick rätt shyssta FPS ändå. Tyvärr brann mitt GX2 upp idag så nu kan jag inte spela det ändå. :/
Inget att haka upp sig på att spelet är buggigt/inte tillräckligt optimerat/etc., etc. etc.. Alla som kört OFP och ArmA vet att ArmA2 kommer att lysa så fort några patchar blivit släppta och mod-communityn dragit igång på allvar (Verkar f.ö. som att det hyfsat lätt att konvertera addons från ArmA, vilket är trevligt.)
Tre av fem känns nog rimligt nu, BIS skulle vänta med att få sina spel recenserade några månader efter släpp, hehe...