Recension – Far Cry 5 vet inte hur man har tråkigt

Medlem

Ni som klagar över mikrotransaktioner, har ni spelat spelet eller bara "fått info" från Youtube och reviews?

Jag har inte märkt av ett enda behov av att spendera riktiga pengar. Vill man ta genvägar i ett single player-spel genom att pröjsa är det väl upp till var och en.

Jävla gnäll det ska vara. Jag tycker det är ett sjukt roligt spel iaf.

Medlem
Skrivet av SgtBlack:

Kan du tala om för mig i vilket spel du haft tillgång till alla vapen/spells/fordon direkt utan att behöva göra något..

Doom idkfa.
Tiden då fuskkoder inte kostade något extra
Var skitkul att köra med alla vapen från början efter man redan spelat igenom hela spelet.

Desamma gäller spel som Heritic, Duke Nukem 3D, Blood, Shadow Warrior, Quake, Half Life, Serious Sam, Far Cry 1...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Doom idkfa.
Tiden då fuskkoder inte kostade något extra
Var skitkul att köra med alla vapen från början efter man redan spelat igenom hela spelet.

Desamma gäller spel som Heritic, Duke Nukem 3D, Blood, Shadow Warrior, Quake, Half Life, Serious Sam, Far Cry 1...

Fuskkoder, skitkul!? pff.
= Inte tillgängligt från början...


signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / Xbox Series X

Medlem

Inga ubi-torn längre? Bara det gör mig sugen

Medlem

Har nu lirat igenom halva ca 70 % av spelet på hard och det är som Ruedboystig skriver, det finns mikrotransaktioner i spelet. Alla mikrotransaktioner som vapen/fordon går att köpa för in-game pengar. Man kan exempelvis köpa 50 cal. sniper för ca 7500 dollar eller silver bars (riktiga pengar) vilket man kan skrapa ihop på 2-3 timmar (beroende på hur du spelar). Det är bara ett litet antal items man kan köpa för silver bars. Har inte irriterat mig ett dugg på upplägget av mikrotransaktionerna så det är absolut inget att oroa sig för.

När det kommer till spelet i sig så är det extremt roande, snyggt och välgjort. Storyn är som många säger rätt krystad och egentligen stundtals "idiotisk". Om man ser till storyn ur ett realistiskt perspektiv så skulle denna "cult" blivit nerslagen av amerikanska armen för länge sedan. Man har tillgång till hudratals flygplan men det går ju absolut inte att flyga iväg för att hämta hjälp Storyn är dock fortfarande roande! Bortsett från storyn har Ubisoft verkligen lyckats med körkänslan med princip alla fordon. Däremot är den långt ifrån exempelvis GTA 5 nivå. För mig är iaf körkänslan i GTA 5 ren perfektion.

Till de sakerna jag verkligen irriterat mig över:

Companionsen, speciellt Grace Armstrong håller seriöst aldrig käften. Känns som hon har 2 meningar att välja bland varav dessa 2 upprepas var 10 sekund. Har valt bort henne just på grund av detta. AI:n hos comps är stundtals rätt okej, andra gånger helt åt hel*ete. Lyssnar bland annat inte ett skit på orders. Om man exempelvis går in i ett hus och markerar en plats där jag vill att Grace ska stå så följer hon ordern, fram tills fienden kommer. När det är som hetast om öronen väljer hon rusa rätt ut bland 5-10 gubbar och stendör. Springer ju knappast ut och ressar henne mitt på öppen mark. Detta har säkert skett 5 gånger.

De flesta FPS-spelen är ofast på tok för lätta på normal. Valde direkt att köra på hard vilket bara var löjligt. Var väldigt diskret i början och körde mycket stealth för att jag helt enkelt trodde att det skulle behövas, oj så fel jag hade. Efter ca 70 % in i spelet så kan jag räkna antalet dödsfall som fiender stått för på en hand. Är bara att plocka bort snipers från distans och gå all in i baser, sen är de löst. Hoppas sannerligen att sista delen blir svårare.

Avslutningsvis vill jag bara säga att spelet kommer bli något enformigt. Far Cry är Far Cry, enformighet kommer krypa sig fram ju mer du spelar. Detta hör dock inte till sakerna jag "verkligen irriterat mig över". Ubosoft har lycakts rätt väl för att skapa en fin variation av saker man kan göra.

Om jag låter extremt negativ till spelet så har ni misstolkat mig. I min mening är Far Cry 5 en vädigt uppföljare som bör spelas!

Några tips för er som ska köpa spelet eller nyss börjat:

Skaffa perksen Harvest Master och Locksmith så tidigt som möjligt, du får en HELT annan
inkomst

Medlem

Jag har kanske spelat igenom 30%och hittills så gillar jag storyn. Den är ju hemskt överdriven och inte det minsta realistisk, men det ser inte jag som något negativt. Det är de onda karaktärerna jag älskar. & är otroligt underhållande och välspelade.

Tråddemonen
Testpilot

@Fredrik Eriksson: Spelade ut Far Cry 5, tycker många utav skurkarna inte hade så starka sidor som man lägger på minnet. Joseph är nog en av de skurkar man glömmer lika fort som de introduceras. John Seed däremot hade starkaste karaktären samt kompanjonen Nick Rye om man spelar hans sidouppdrag.

Slutet var något man uppskattade i jämförelse med de tidigare spelen, måste jag ändå säga.

Enligt min åsikt kunde de ha plockat bort Seed familjen och fokuserat på att göra en riktigt bra skurk som kanske är mer övertalande än hjärntvättande men droger och annat. Hade varit annorlunda om han hade varit lika omtyckt som Pagan från 4an som jag tom lät gå i slutet, för att jag fatta tycke för honom.

Allt som allt så håller jag med om en 4/5 i betyg eftersom att spelet erbjuder mycket och intressanta miljöer och uppdrag. Storyn var dock det svagaste innehållet i spelet. Men kul hade man!

Medlem

Perfekt spel för mig


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

123
Skriv svar