Sista backlog recensionen 2017 - Middle Earth: Shadow of war.

Testpilot
Sista backlog recensionen 2017 - Middle Earth: Shadow of war.

Sista spelet i min 2017 backlog är Middle Earth: Shadow of war.

Det var ganska mycket kontrovers då spelet kom ut. Bla. microtransactions och lootboxes.
Rent krasst är det så att Monotlith är ett bra företag på att göra spel medan WB som publicerar spelet är gnidna jävla idioter.

Det var ju en massa skit med 1a spelet också , de vägrade ge ut recensioner innan spelet släpptes för de var rädda för att spelet skulle floppa. Jösses.

Tur nog har detta satt hela pay to win-skiten på kartan. Efter fiaskot för Battlefront 2 har spelföretagen kanske fått sig en näsbränna och inser att man inte kan göra hur som helst.

Åter till spelet.
Första spelet dök upp som en överraskning. Jag gillade det och 2an är på det stora mer av samma. Kul!

Flytet mellan animeringarna är i toppklass. Fightingen är verkligen skoj. Särskilt efter man fått lite uppgraderingar av sin gubbe så man har roliga finishers.
Finns en hel del grymma skills att få i detta spel , tyvärr också en hel del bloat i skillträdet som är smårörigt då vissa saker kastats in lite på slump.

Miljöerna känns lite dassiga och lågupplösta då man kommer från de mer detaljerade dito i Assassins creed , men det gör inte så mycket , man glor inte så mycket på miljöerna utan man köttar ju Orcher.

Dessutom tror aldrig jag tryckt så mycket på ESC tangenten i ett spel nånsin. Menyerna är inte alls genomtänkta eller bra utformade på PC. Det gäller allt man håller på med , att hantera sitt inventory eller att kolla uppdrag , allt är omständligt. Ubisoft spel är ganska röriga och liknande (särskilt med escape tryckandet) men detta är snäppet värre.

Dessutom noterar jag att i Shadow of war är att det är omöjligt att ta över en area med hjälp av att hjärntvätta orcher till sin egen sida. Det sätter respawn-mekaniken stopp för.
Jag har vid flera tillfällen tagit över en stor area för att sedan komma tillbaka efter en strid och märka att orcher som varit på min sida respawnat ”tillbaka” till normalläget. Vi pratar inte om att springa långt bort från arean utan bara sätta igång en fight i arean tex i ett läger.

Nemesis systemet
Hela mekaniken med dessa orc bossar har utökats som tusan , nu har de massor med stats på fördelar , nackdelar , immuniteter och annat , i början känns det lite överväldigande att bli inkastad i detta. Särskilt då jag också skaffat de 2 DLC som utökar detta med 2 nya klaner som utökar komplexiteten en hel del.

Första känslan är att de gjort det lite väl komplicerat men samtidigt gör detta att bossfighterna blir taktiska och i vissa fall hur dråpligt roliga som helst då en boss flyr pga sin svaghet eller blir instadödade då man minst anar det , haha.

Det är iallafall riktigt kul att ha en egen livvakt som hjälper till i uppdrag , även om de ibland kan förstöra då de inte riktigt har koll på detta med friendly fire. Men grymt kul blir det och striderna är alltid unika. Dessutom vill man ju ”samla” på orcher och förbättra dem. Kasta in dem i arenan och se vad som spottas ut. Leta och besegra de tuffaste för att samla på dem är ju skitkul.

Just bossarna är det som gör hela spelet.
Storyn är ganska meh och de har hackat upp det hela med sitt ganska röriga UI för spelet. Det blir inget flyt i att fortsätta storyn. Efter varje segment är man tvungen att leta reda på vilken typ av story det är i UI’t för att hitta fortsättningen.

Det bästa i spelet blir istället dessa episka slag du har med din armé eller strider med bossar som i flera fall kan attackera dig mitt i andra fighter.
Det är skitkul och det blir snabbt minnesvärt där du får en(eller flera) baneman/män som du ger dig fan på att ta kål på då den jäveln mördade dig och dessutom skryter och retar dig om det. Som grädde på moset gick han upp i level och blev tuffare inför nästa gång ni ses.

Det är hur kul som helst!! där har de lyckats med spelet
Orcher som kommer tillbaka och vill ha hämnd på dig är också helt underbart , de har ärr och ser för jävliga ut beroende på sättet du har dödat dem innan. Särskilt de som dött av gift eller eld ser smaskiga ut!

Det är med blandade känslor jag ser tillbaka på Shadow of war.
Det finns mycket roligt som tyvärr tyngs ner av ett lite rörigt UI och lite väl många saker som pressas in i spelet. Påminner mig om det lite röriga Mass Effect Andromeda som också har ett bra flyt i spelandet men är rörigt på UI fronten där man kunnat bygga det bättre.

Sista akten är dessutom helt skapad för att bloat , lootboxes .

Slutbetyget är ett godkänt med extra plus i kanten för just Nemesis systemets bossar och dessa strider som sticker ut.

Köp detta då det kommer ut en version med alla DLC då har du många timmar underhållning framför dig.

Middle Earth: Shadow of War
3
Bra
+
Pampiga strider
+
Mer av Nemesis systemet
+
Hiskeligt fula Orcher
-
Rörigt UI
-
Lootbox-debaclet
-
Upphackad story
Det här betyder betygen på FZ
1
Skriv svar