Far Cry 5 - Spoilerfria Recensionen.

Testpilot
Far Cry 5 - Spoilerfria Recensionen.

Far Cry 5

Varning bör ges att jag är lite av en Far Cry junkie.
Jag älskade 3an och tycker rent generellt att serien blivit mer strömlinjeformad och roligare med tiden.

Nu är det roligt att utforska:
Hela konceptet med att upptäcka kartan är omgjort i Far Cry 5
Borta är de "waypoints" man brukar få , dvs man kommer till en punkt där en ny area plötsligt upptäcks och kartan strösslas med nya saker att göra utan att man själv upptäckt det. Det finns rester av det kvar men mycket hittar man numera själv på kartan.

Det märks att Ubisoft numera influeras av sig själva och andra aktörer på marknaden och gärna utvecklar och experimenterar med UI och spelmetoder i sina openworld spel.
De har visat på sin utveckling sen Ghost recon wildlands → Assassins Creed Origins → Far Cry 5

I Far Cry 5 pratar man med folk , lyssnar på meddelanden och annat för att få ledtrådar på intressanta ställen förutom då det rent uppenbara dvs utforskning,

Det gör att kartan långsamt får mer innehåll och man lätt vandrar vilse. Det man tänkte göra från början är helt bortglömt efter några minuter då man hittar nya saker eller nåt intressant händer.
Det känns väldigt likt Skyrim eller Fallout . Där vandrar man också snabbt vilse. Det är jättekul och timmarna rinner snabbt iväg.

Som så många andra tycker jag dock storyn inte ger mig speciellt mycket. Det som är bra är att storyn automatiskt plockar upp då man anses komma tillräckligt långt.
Dåligt är att det kan bryta in då du minst anar det.

Rent krasst tycker jag storyn är mest en ursäkt , iofs med tanke på [story-spoiler] kan de bygga ett Far Cry 6 rätt enkelt.
Men hade kunnat skruva ner på storyn och låta den öppna världen berätta historien.

+ Bra upptäckarglädje med långsamt expanderande karta att utforska.
+ Icke intrusivt UI som bara visar de viktigaste och allt går att ställa in i menyerna.
+ Flyter på som en dröm på de flesta datorer utan problem.
+ Grymt snyggt spel.
+ Fiske eller att jaga djur i skogarna är trevliga avslappnande sidoaktiviteter.
+ Kartan är lättöverskådlig och snygg.

- Ibland blir det lite väl mycket kaos i uppdragen då NPC och djur och annat interfererar och det blir Michael Bay film av det hela.
- Den övergripande storyn är mest i vägen för resten av spelet. Det inkluderar radiosnackandet som mest är jobbigt.
- Textningen av vad som sägs (mest i huvudstoryn , inte så mycket i quests) är ibland tokmycket ur sync och kan även texta 2 konversationer samtidigt om nåt annat pågår i bakgrunden.
- Mycket som sägs i bakgrunden , radiosnack osv har inga undertexter.
- Dina NPC-hired guns är dummare än tåget. Och respawns samt UI’t för dem är onödigt tidskrävande och bökigt.
- Finns en del buggar ,vissa är dock ganska roliga.

Far Cry 5
4
Mycket bra
+
Upptäckarglädje
+
Snyggt
+
Spela som du vill
-
Storyn är mest i vägen
-
En del buggar
-
Lite väl mycket Michael-Bay Kaos
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Najs! Michael Bay kaoset vill jag kalla för en "Benny Hill scen" Det är så många gånger som de hänt hillarous grejjer när man utforskat så att det blir lätt en komedi.

Medlem

Gillar spelet också men tycker det är lite för mycket skjutande o drygt när man tillfångatas så jäkla mycket i spelet, blir jagad av flygplan, konvojer osv. Det är svårt att spela stealth.
Men det är snyggt som satan med fantastisk ljussättning och en vacker stor värld i Montana. Det känns verkligen som att man vandrar i skogen med alla vackra detaljer som gräs, löv, mossa och jord mellan alla träd.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Bra, kort sammanfattning av spelet. Det som jag älskar mest är friheten med en helikopter nästan när som helst och att fiska... Påminner mig om hur mina barn spelade GTA5 många år sen - de gjorde vad som helst förutom story delen i spelet och hade kul på så sätt.

Borde snarare vara en 3.5 av 5, men detta finns ju inte.

Själv har jag dock slutat spela för tillfället, jag skaffade Ghost Recon efter den var gratis i helgen. Vet inte när och om jag fortsätter FC5 ärligt talat.

Medlem

Mitt största problem med spelet är att skotten ger för lite feedback. Det är svårt att se om ett skott som inte dödar träffar. Det skulle behövts painskins, mer spårljus på skotten, att siktet förändrades lite, blodsdimma eller vad som helst.

Medlem

Älskade spelet, problemet jag känner nu i efterhand är att jag hade velat ha lite mer content. Antingen kändes det som om att det var för lite sidemissions eller så har jag helt enkelt lagt för mycket tid på spelet för snabbt...

Moderator | Testpilot

Bra läsning och kortfattad.

Kanske är jag som missar något men blir det inte lite konstigt med + och - i din text och sedan + och minus i slutet vid betyget?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Spelat ca 7,5 timmar och nu har jag inte startat spelet på över en vecka... kollade playtroughvideos på youtube istället för att få se slutet på storyn.

Medlem

Gillar också Far Cry spelen, men dom är ofta något jag mosar igenom snabbt. Blir att plocka på nån rea till jul kanske

Testpilot
Skrivet av Rasmous:

Älskade spelet, problemet jag känner nu i efterhand är att jag hade velat ha lite mer content. Antingen kändes det som om att det var för lite sidemissions eller så har jag helt enkelt lagt för mycket tid på spelet för snabbt...

Jag håller nog med dig , jämfört med Origins har FC5 inte alls så matiga och många sidouppdrag.
Tittar nu på hur många timmar jag spelat och ligger på dryga 30 med huvudstoryn avklarad + många sidouppdrag. Kan inte tänka mig att jag knäcker ens 60 med rubbet klarat.
I Origins har jag ca 90 timmar , iofs med ett antal timmar i första DLC expansionen.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Bra läsning och kortfattad.

Kanske är jag som missar något men blir det inte lite konstigt med + och - i din text och sedan + och minus i slutet vid betyget?

Jag tog några av de viktigaste i slutet men har fler i själva recensionen , blir det rörigt genom att det är så många eller vad tycker du bör förändras , minska ner på + och - biten kanske?

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harakiri:

Jag tog några av de viktigaste i slutet men har fler i själva recensionen , blir det rörigt genom att det är så många eller vad tycker du bör förändras , minska ner på + och - biten kanske?

Du gör precis hur du vill. Hela poängen med medlemsrecensioner är att medlemmarna själva bestämmer över upplägget.

Personligen så tycker jag det känns lite konstigt att ha + och - i sin text och sedan + och - vid betyget. Det blir som lite för mycket, helst när de kommer efter varandra. Då hade det nog känts bättre om dina + och - i texten varit ren text och så lägger du dem mer kortfattat i slutet vid betyget istället.

Det är bara konstruktiv kritik från min sida. Som sagt tidigare så bestämmer du över upplägget och det var inget fel med vad du skrivit.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar