New Game+, mervärde eller onödigt?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
New Game+, mervärde eller onödigt?

Tjena!
Jag tänkte dra ihop en diskussion om New Game+, så vill höra vad ni tycker om detta!

Jag har precis börjat på New Game+ på Horizon Zero Dawn. Något jag inte haft för vana att göra. Jag valde även att spela på den svåraste svårighetsgraden, Ultra Hard. Jag har sedan tidigare klarat ut spelet till 100%, både originalspelet och expansionen the Frozen Wilds så Aloy är mer eller mindre maxad.

Jag gillar den utökade utmaningen med Ultra Hard, en svårighetsgrad jag inte skulle ha klarat om jag hade börjat om med en vanlig spelomgång, därför ser jag att New Game+ tillför något. Eftersom jag redan är max level och har nästan så bra vapen det går att ha, kan jag bara ägna mig åt storyn och att bli bättre på spelet, istället för att behöva att levla och hitta nya vapen för att göra det lättare. Jag kan ta bort dessa transportsträckor och bara njuta av storyn och combaten, samt ägna mig åt det utforskandet som jag känner för utan några måsten.

Även i Ratchet and Clank till PS4 fick jag för mig att spela NG+, där för att samla Trophies. Där var det ingen ökad svårighetsgrad så det blev mer eller mindre bara för att grinda för att få upp vapnen till level. Där tycker jag inte NG+ tillförde så mycket då jag blev alldeles stark. Det kändes dock rätt tillfredställande att springa genom spelet på bara några timmar.

Så jag har hittills inga helt negativa erfarenheter av NG+. Men det kanske intel tillför så mycket, det blir bara en "grind" för trophies.

Vad tycker du om New Game+? Hissar eller dissar du?

Finns något spel som "måste" upplevas i NG+?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

NG+ är ett bra sätt att med ganska enkla medel göra den andra spelomgången mer intressant. Pratar vi rollspel som The Witcher 3 så börjar du med fler förmågor och vapen, så det krävs ju lite balans av utvecklarna, men det ger en lite annorlunda upplevelse. Som du själv skriver om Horizon, man slipper grinding och kan fokusera på annat.

Samtidigt är det inte något som jag bryr mig om när jag ska köpa ett spel, utan bara en extra bonus om jag vill spela det igen. Då kan det vara kul att testa NG+.

Medlem

Jag har själv inte tid för NG+ (Finns så jäkla många spel att spela), så för min egen del är det helt onödigt.

Jag gillar story-baserade spel och spelar slut dessa, men när jag gjort det känner jag mig klar med spelet. Att spela allt igen med samma karaktär känns liksom inte lockande.

Gnällkuk

NG+ är för mig för den riktigt inbitna, finns nog ingen som kan säga att ett spel "måste spelas på ng+". Det är ju som du redan påpekar, oftast näst intill omöjligt om du inte spelat igenom hela spelet tidigare och har full koll på hur saker och ting fungerar.

Jag tycker det är ett trevligt tillägg för de som verkligen vill investera sin tid och själ, det kan inte heller kosta särskilt många utvecklingstimmar så ser NG+ som ett rätt vettigt tillägg.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Mervärde säger jag! Två favoriter är Mass Effect och The Witcher 3, där NG+ innehåller nya föremål och skänker ett annat stuk på spelets första hälft, eftersom man kan tackla gamla utmaningar med en utfläskad karaktär.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem

I spel med bra story men mycket grinding för att lvla upp allt så kan det vara skönt med New Game+, så kan man spela första gången i lugn och ro och fixa upp allt på max. Sen kan man köra en andra gång endast för storyn då tjejen älskar att kolla på spel med bra story.

Annars har jag själv ingen användning av New Game+, för efter jag klarat ut ett spel känner jag ingen lust att slösa tid på samma spel och spela det igen. Kör alla spel fullt ut utan några problem första gången så finner ingen mening med att gå in med en helmaxad gubbe efteråt då jag redan gjort allt.

Det jag hatar är när de låser svåraste svårighetsgraden tills att man klarat ut det, jag vill inte tvingas köra ett spel två gånger men jag vill köra på svåraste. Är så idiotiskt.

Tråddemonen
Testpilot

Skiljer sig mycket från spel till spel, minns att jag gillade detta inom resident evil spelen där vapen och uppgraderingar sparades. Och även en del hack n' slash nu när jag tänker efter.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Definitivt mervärde, även om jag nästan aldrig spelar om ett spel numera, men det beror snarare på att backlogen är för stor snarare än att jag inte tilltalas av NG+. De spel jag har spelat igenom massvis med gånger är gamla spel där NG+ inte var ett koncept än. Super Metroid, FFVII, Metroid Prime, God of War 1 & 2 - exemplen är många men de är alla från en tid då jag hade mer fritid (vilket kanske säger något om min studietid) och ännu inte hade en lön som gjorde att jag kunde köpa alla spel jag var sugen på. Minns inte riktigt vilket NG+-spel jag faktiskt tagit mig an, kan faktiskt vara så att jag aldrig kört igenom ett spel som stöder NG+ en andra vända O_o


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Kul att få spela om med sin maxade karaktär och få använda de där förmågorna man låste upp mot slutet redan från början.

Inget måste dock.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Moderator | Testpilot

Jag tycker faktiskt att NG+ oftast inte ger något. Personligen har jag då aldrig haft sug någonsin att spela om ett spel direkt när jag blivit klar. Beroende på hur det uppbyggt så kan det även vara så att fiender inte scalear med dig så då har du en OP karaktär du slaktar alla level 1-5 monster med.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

KoP
Medlem

Har nog aldrig kört New game+. Men så spelar jag sällan om spel jag klarat ut. Finns alltid andra spel som ligger på hög som man går vidare till.

Gen
Medlem

Jag tycker att NG+ är en bra grej. Som flera andra redan sagt så brukar den första spelomgången handla om att maxa sin karaktär. Andra genomgången kan därför vara trevlig då den ger möjlighet att spela spelet t ex med andra vapen eller förmågor osv. Har tex kört både Bloodborne och Dark Souls 3 flera gånger dels för trophys men även för att testa andra vapen och taktiker.

Medlem

Har testat NG+ några gånger men nästan alltid så droppar jag spelet istället. Ger inte samma spelglädje (för mig) då jag vill ha något nytt när jag startar ett spel. Men ja, beror på spelet såklart.

Medlem

Apropå NG+ så tillförde ju Nier Automata en helt ny dimension till detta koncept. Där fick man ju spela helt andra storylines när man startade ett nytt spel. Var tvungen att spela igenom det 3 gånger för att ens uppleva hela storyn. Ganska intressant koncept, men tror jag ändå föredrar att man kan spela igenom hela spelet på en omgång om man nu vill...

Annars spelar jag sällan om spel, finns för många spel man vill spela för att man ska ha tid. Men ibland händer det även om det inte är ofta. Spelade till exempel om Dark Souls 1 på NG+, första omgången tog 120 timmar, NG+ sprang man ju dock igenom på en sjättedel av tiden typ...

Medlem

Gillar man spelet i fråga så kan det inte finnas nåt negativt med fler NG tycker jag. Däremot är utvecklare lite väl lata med att lägga in intressanta extragrejer i dem. Det krävs inte mycket. Några nya föremål typ. Gärna med förändringar genom flera NG. Dark Souls 2 hade det ju väldigt härligt att det fanns viss utrustning som man bara kunde få på NG+2. Varför inte lägga in extragrejer ända till NG+10? Sen kanske en periods stiltje och så vips nåt nytt i NG+20? Det är ju bara kul att drivas till maniskt genomspelande i jakt på nåt särskilt

Medlem

Har inte stött på namnet "New Game+" tidigare men när jag läste tråden kom jag direkt att tänka på Xcom: Enemy Unkown som låste upp "Second Wave" när man klarat spelet. Det var ett bra exempel på detta där man kunde välja att lägga till ett eller flera extra inställningar som gjorde spelet mer oförlåtande eller oförutsägbart. Exempelvis att flankering gav extra hög skada eller att valmöjligheterna i soldaternas skill-tree slumpades ihop från alla klassers träd. Bra funktion som fick mig att uppskatta omspelningarna mer när jag hade bemästrat grundspelet samt upplevt storyn en gång.

Dock lite tveksam kring att man inte gav spelaren valet att lägga till åtminstone några av de extra utmaningarna redan i första genomspelningen. En del var ju missnöjda just över att Xcom: EU var för lätt jämfört med originalet.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@twilek: Ja men i Nier: Automata handlar det ju inte om ett NG+ utan en ny form av berättande, där en genomspelning bara motsvarar en grundkomponent i handlingen. Tänk exempelvis på kommande Project Octopath Traveler där man ska utforska åtta olika berättelser som en del av handlingen. Där kallar de inte de individuella berättelserna för en komplett handling, men karaktärernas berättelser är ju en "handling" på samma sätt som att första genomspelningen i Nier: Automata är en handling, men på intet sätt hela berättelsen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

det finns något i new game + ibland, dock finner jag det ofta att det är inte något för mig, Ta witcher 3 t,ex jag gjorde F... allt jag kunde i det spelet på min första genomgång och när man har gjort allt , tagit var enda liten pinal som fanns på kartorna seglat över hela vattnet i skellig för att ta upp all loot som fanns där ute fast jag redan hade det bästa utrustningen jag kunde ha på mig redan, bara för att det ska göras helt enkelt ^^ Då ser jag inte meningen med spela igenom new game + eller i vissa fall när dom låser visa grejer i spelet bakom NG+ Varför inte bara försöka få med allt från början, och vill någon spela igenom spelet igen så kan dom starta ny save, eller få ta med sig sin första save gubbe på sin andra genomgång men inte låsa saker i spelet bakom att du måste börja spela igenom spelet igen för få tillgång till dom

Medlem

I större rollspel är det absolut ett mervärde. Om de utformas rätt. Dvs inkluderar möjlighet att köra på högre svårighetsgrad med valda delar av det man samlat med sig i sin första playthrough. Vissa NG+ har ingen högre svårighetsgrad så det är meningslöst att köra dem då allt bara blir cheese.

Exempel på dåligt NG+ i rollspel = Xenoblade chronicles 1. Slängs in utan högre svårighetsgrad med alla förmågor levels etc vilket inte ger någon utmaning. Allt dör på under en sekund. Inget nytt content. Inga DLC har släppts som man kan köra etc.

Exempel på bra NG+ i rollspel =
Tyrrany : finns högre svårighetsgrad, finns flera sätt att klara spelet på då man väljer en av flera factions att stödja genom hela storyn, för varje Game complete får man välja att ta med sig två ytterligare legendary items till nästa new game. Finns story DLC som släppts efter release som man kan köra om man klarat spelet före de fanns.
Persona 5: Finns högre svårighetsgrad inklusive en som kommit som gratis DLC, valda abilities för social links förs över till NG+ om man dels maxat dem i sin playtrhough men också om man valde att ge just den linken presenter vid vissa nyckeltillfäleln i storyn för att fördjupa den ytterligare. Man kan bara välja tre stycken att ge dessa presenter till per playthrough. För varje NG+ så samlar man på sig fler starting abilities. Stats förs över och vissa events i spelet kan man bara få positiv utgång i om man har höga stats från början. Det är inte meningen att man skall få positiv utgång i dessa event i main storyn men NG+ ger en möjlighet till en "what if" ifall man fick det.
Trails of cold steel serien finns 2 spel ute i väst, tredje kommer snart till väst och ett fjärde släpps snart i japan. Man kan föra över saves mellan spelen för att behålla olika val man gjort i storyn, liknande det bioware gör i Dragon age och mass effect. Man får även bonusar när man startar det nya spelet beroende på hur mycket av det gamla spelet man utforskat, vilken level man nått, vilka perosner man nått max affinity med (kan bara maxa 3 per playthrough) osv. Så för varje NG+ i ett Trails spel så förbättrar du den save du för vidare till när nästa spel kommer. Dvs mervärde. Varje NG+ ger en även en lista på saker att föra över till nästa NG+ där man får ett begränsat antal val så man aldrig kan välja allt på en gång. Finns även högre svårighetsgrader.

Finns många mer naturligtvis.

Medlem

Jag kan tycka att NG+ kan vara både onödigt och skitroligt. Som exempel, i The Witcher anser jag det onödigt men det påverkar mig inte att det finns för de som älskar det. Jag har bara själv inget intresse i det.

Men ett spel där jag älskade det var Dark Souls 2 eftersom det "spice:ade" upp NG+ med mobs och items, det var inte exakt samma veva igen liksom. Detta var även vad som fick mig som mest besviken på Dark Souls 3, då NG+ var exakt likadant som första play-through:n.

NG+ med variation är helt underbart! (Vet ej hur det är i The Witchers fall, det är bara ett så vansinnigt långt spel...)

Avstängd
Skrivet av Grukk:

Vad tycker du om New Game+? Hissar eller dissar du?

Finns något spel som "måste" upplevas i NG+?

Jag tycker det är bra att alternativet finns i menyn, man måste ju inte spela NG+ om man inte vill.

Inget spel "måste" spelas i NG+, men många stora open worlds & RPG tjänar på det, eftersom DLCs ofta släpps långt efter release. Horizon som exempel, jag körde igenom det när det kom, så när Frozen Wilds släpptes hade jag tappat connection med Aloy, världen osv, så det var perfekt att köra igenom det igen och sedan påbörja Frozen Wilds. Jag gjorde samma med Witcher 3.
Horizon har dock ett katastrofalt fel i menyn, det går inte att ändra svårighetsgraden efter att du påbörjat NG+, så jag körde på medium, vilket resulterade i att det blev alldeles för enkelt i grundstoryn (de verkar inte dubbla fienders level, som i The Witcher 3)

Går i tankarna att starta witcher 3 en tredje gång nu, när 4K patchen är ute.

Moderator | Testpilot
Skrivet av twilek:

Apropå NG+ så tillförde ju Nier Automata en helt ny dimension till detta koncept. Där fick man ju spela helt andra storylines när man startade ett nytt spel. Var tvungen att spela igenom det 3 gånger för att ens uppleva hela storyn. Ganska intressant koncept, men tror jag ändå föredrar att man kan spela igenom hela spelet på en omgång om man nu vill...

Om man spelar tre helt olika kampanjer så är det ju en sak. I vissa fall så är det ju inte heller ett "new game plus" utan bara en uppdelad kampanj.

Jag tror faktiskt att ett bra new game + läge kan vara svårt att skapa om man vill att det ska tillföra mycket nytt. Personer som mig orkar inte spela igenom samma spel en gång till och att slänga 1/2 eller ens 1/4 av nytt content bakom NG+ skulle bara vara konstigt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

FM-guru
F.d. Sisyr

Med tanke på att jag aldrig spelar NG+ så har jag väl svårt att se det som annat än onödigt personligen, men med tanke på att det finns andra som vill ha och spelar igenom det läget så ger det uppenbarligen mervärde för somliga.

Enda undantaget personligen är väl Nier: Automata, där omspelningar är ett måste för att greppa storyn helt.

EDIT: Någon hade visst nämnt Nier, kanske skulle läst mer än förstainlägget innan jag svarade.

Medlem

I nästan alla Souls spel då händer det ju ganska mycket när man går från NG till NG+. Där har jag hört flera säga "NG+ är den riktiga upplevelsen". Men jag har faktiskt ingen större erfarenhet av att köra det själv, vill snarare testa en annan gubbe om jag startar upp nått av de spelen igen.

Medlem
Skrivet av newlaseridea:

I nästan alla Souls spel då händer det ju ganska mycket när man går från NG till NG+. Där har jag hört flera säga "NG+ är den riktiga upplevelsen".

Jag har spelat alla souls-spel inklusive Demon's Souls och Bloodborne, och skulle nog vilja hävda att det påståendet är en aning missvisande. Visst är NG+ helt klart en upplevelse, men ingenting slår ju första genomspelningen. Souls-spelen handlar ju väldigt mycket om att utforska och lista ut både hur man slår fiender och hur man låser upp genvägar etc, när man spelar om spelet vet man ju allt detta redan vilket gör att hela den upplevelsen redan är konsumerad så att säga. Som jag skrev ovan så när jag spelade om Dark Souls 1 på NG+ så tog det mig en bråkdel av tiden mot vad det gjorde första genomspelningen, och visst var det roligt, men inte alls lika spännande som första genomspelningen.

Medlem

@Loevet Tror det kan vara ganska många som spelat Nier: Automata som dock missat att så är fallet och som tror att en till genomspelning bara är ett nytt spel med samma handling (i stil med vanlig NG+). Förvisso får man ett meddelande när man klarar första genomspelningen som säger något i still med att man bör spela spelet flera gånger för att uppleva allt, men det hävdar ju ganska många spel Att det sedan är helt nya storylines var inte helt uppenbart, om jag inte skulle kollat i troféerna och undrat varför det var så många hidden trophies kvar oupplåsta så skulle jag nog själv nästan missat det

Medlem

Beroende på hur man ser det så är ju Diablo och dess kloner lite NG+

Man kör vidare på Nightmare sen Hell. Samma grejer, fast svårare och fetare loot.

Icewind Dale II hade ett liknande koncept. Det var kul.

Annars kör jag typ aldrig NG+. Som många påpekat så är tid en bristfaktor.
Jag tar hellre och lirar om det från början några måndare senare isf.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av twilek:

Apropå NG+ så tillförde ju Nier Automata en helt ny dimension till detta koncept. Där fick man ju spela helt andra storylines när man startade ett nytt spel. Var tvungen att spela igenom det 3 gånger för att ens uppleva hela storyn. Ganska intressant koncept, men tror jag ändå föredrar att man kan spela igenom hela spelet på en omgång om man nu vill...

Annars spelar jag sällan om spel, finns för många spel man vill spela för att man ska ha tid. Men ibland händer det även om det inte är ofta. Spelade till exempel om Dark Souls 1 på NG+, första omgången tog 120 timmar, NG+ sprang man ju dock igenom på en sjättedel av tiden typ...

Skrivet av Loevet:

@twilek: Ja men i Nier: Automata handlar det ju inte om ett NG+ utan en ny form av berättande, där en genomspelning bara motsvarar en grundkomponent i handlingen. Tänk exempelvis på kommande Project Octopath Traveler där man ska utforska åtta olika berättelser som en del av handlingen. Där kallar de inte de individuella berättelserna för en komplett handling, men karaktärernas berättelser är ju en "handling" på samma sätt som att första genomspelningen i Nier: Automata är en handling, men på intet sätt hela berättelsen.

Skrivet av uberpwnage2.0:

Om man spelar tre helt olika kampanjer så är det ju en sak. I vissa fall så är det ju inte heller ett "new game plus" utan bara en uppdelad kampanj.

Jag tror faktiskt att ett bra new game + läge kan vara svårt att skapa om man vill att det ska tillföra mycket nytt. Personer som mig orkar inte spela igenom samma spel en gång till och att slänga 1/2 eller ens 1/4 av nytt content bakom NG+ skulle bara vara konstigt.

Nu har jag inte spelat Nier: Automata, men det är viktigt att skilja på NG+ och post-game-innehåll.

I dessa nya kampanjer, måste spelaren börja helt från början storymässigt men har kvar allt annat? För att sedan hitta de nya delarna någonstans under mainstoryn?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Ambassadör
Xbox

NG+ tillför endast något till riktigt bra spel, spel som man antingen vill köra om direkt eller återvända till senare. De går nog räkna på en hand.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Nu har jag inte spelat Nier: Automata, men det är viktigt att skilja på NG+ och post-game-innehåll.

I dessa nya kampanjer, måste spelaren börja helt från början storymässigt men har kvar allt annat? För att sedan hitta de nya delarna någonstans under mainstoryn?

I Nier Automata har man kvar all utrustning, levels etc. Men man spelar som olika karaktärer för varje omspelning, vissa saker flyter samman och är väldigt snarlikt mellan omgångarna, medan andra saker är helt olika. Man spelar helt enkelt samma story fast från 3 olika karaktärers perspektiv.

12
Skriv svar