Shadow of the Colossus

Medlem
Shadow of the Colossus

Jag har ett lite kluvet förhållande till remakes och remasters. Det är tråkigt när det görs alldeles för många eller när de görs halvhjärtat för att tjäna snabba pengar. Men samtidigt kan jag inte förneka att en bra remake av ett gammalt spel ger en anledning att uppleva något som man annars missat från en tidigare generation. Ett sånt spel för mig är Shadow of the Colossus.

PS4 är den tredje generationen som får sin version av Shadow of the Colossus, men den första jag spelar. Jag har alltid tyckt om spelets grafiska stil. Varje screenshot och video jag sett från spelet har varit som hämtat ur en sagobok, och på PS4 slipper man både ostadig framerate och suddiga texturer när man utforskar alla vackra miljöer som spelet erbjuder.

Spelidén är i grunden enkel. I inledningen rider du in i ett tempel med en till synes död flicka. Där ber du om hjälp att återföra hennes själ, men för att göra det måste du besegra 16 kolosser som finns utspridda runt templet. Varje koloss är unik, och mer ett pussel än en strid. Du måste lista ut hur du tar dig upp på kolossen till en eller flera svaga punkter. En del kolosser påminner om varandra, men några sticker ut och är riktigt roliga att möta. En del flyger, andra simmar eller gräver ner sig i ökensanden. Spelet håller också koll på hur lång tid det tar, så för perfektionisten finns det anledning att återkomma och försöka fila bort några sekunder och förbättra alla tider.

Spelet har en kamera som stundtals stör mig. Den känns onödigt fladdrig, framförallt i trånga utrymmen, och har vissa problem att veta var den ska placeras. Jag ogillar att kameran inte kan fästa sig bakom min karaktär och stanna där på ett fixerat avstånd, oavsett om jag rider eller springer. När man rider roterar kameran runt en punkt antingen till höger eller vänster om hästen och zoomar in eller ut så att det blir svårt att se var man är på väg i vissa områden. Man vänjer sig, men det känns onaturligt. När man står med ryggen mot en vägg (vilket inte händer så ofta, men ibland) väljer kameran dessutom att åka upp ovanför karaktären och visa en top down vinkel istället för att zooma in över axeln.

Jag tycker spelets största problem är att det känns tomt på innehåll. Du rider genom en öde värld till ditt mål. Där klättrar du upp på kolossen och hugger några gånger med ditt svärd. Shadow of the Colossus är en vacker och stämningsfull, lagom lång resa genom en värld som alltid bjuder på vyer som får dig att stanna upp och titta. Men jag saknar något att göra under resan. Det sista jag vill ha är en öppen Ubisoft-värld full med meningslösa samlarobjekt, men Shadow of the Colossus går istället för långt åt andra hållet. Världen är alldeles för stor för det lilla innehållet som finns, och även om transportsträckorna är riktigt vackra så blir de i slutändan tråkiga. Jag hade gärna sett mer, kanske ett grundläggande stridssystem och fler pussel på väg till varje koloss. Det finns ju en klättringsmekanik som används under striderna, men den används för lite mellan kolosserna. I sin nuvarande form känns kolosserna som bossar i ett spel som aldrig blev helt färdigt.

Det räcker med den sagolika atmosfären för att få mig att fortsätta, men spelet kunde varit så otroligt mycket mer. I slutändan blir betyget ändå en trea för spelet är bra, men det är en ganska svag trea.

Shadow of the Colossus
3
Bra
+
Pusselstriderna
+
Sagolik atmosfär
-
Outnyttjad potential i klättringsmekaniken
-
Tom värld
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Väl skrivet. Jag håller med om det du skriver samt slutbetyget.

1
Skriv svar