Medlem
Ny gaming-PC

Hej,

Jag skulle behöva hjälp att titta ut delar till en ny gaming-PC samt ett nytt chassi. Jag tycker lampor och dylikt är kul i ett chassi, så om ni har tips på ett sådant, jättebra. Har en svart, stor Coolermaster idag. Jag skulle även vilja se nya PC'n har vattenkylning som den gamla.

Min nuvarande setup:
Corsair SSD Force Series GT 120GB 2.5" (OS SSD)
16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
Corsair H60 Hydro Series CPU Kylare
Intel Core i7-3820 Processor
ASUS P9X79, Socket-2011
ASUS GTX 970
1000 W PSU (minns inte märket)

Jag kan behålla grafikkortet till den nya burken, men resten skulle jag behöva något motsvarande det jag har idag, fast vassare såklart.

Någon vänlig själ som kan hjälpa mig se ut kompatibla grejer?

Jag satte ihop detta paketet. Feedback please

Intel Core i7-8700K Processor
MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC, S-1151
Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB
Corsair RM1000i, 1000W PSU
Corsair Hydro Series H55 CPU Kylare
Cooler Master MasterBox 5
Kingston A400 120GB 2.5" SSD
ASUS Geforce GTX 1070 Ti ROG Strix

Medlem

Ser väl bra ut. Kanske lite overkill på Nätagget om du inte planerar in ett extra grafikkort på sikt


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Intel Core i7-8700K Processor

MSI Z370 Gaming Pro Carbon AC, S-1151

Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 16GB

Corsair RM1000i, 1000W PSU X Varför köpa nytt ens? 1000W är för övrigt overkill om du inte ska köra SLI, inget jag rekommenderar, typ alltid bättre i längden att spara pengarna och oftare köpa nytt grafikkort istället. Med ett grafikkort räcker annars ett bra 500-700W, beroende på hur mycket du tänker överklocka.

Corsair Hydro Series H55 CPU Kylare X Rekommenderar den här istället.

Cooler Master MasterBox 5 X Rekommenderar den här istället, ljuddämpad dock ej lämplig för SLI. Alternativt den här med härdat glas, tycker den ser rätt stilren ut.

Kingston A400 120GB 2.5" SSD X Behåll den du har eller lägg par hundra till och köp den här istället, eller ytterligare några hundra till och köp 500gb versionen. Laddtiderna minskar avsevärt om du installerar spel på på din SSD och tror även till viss del minskar prestanda drops i krävande spel.

ASUS Geforce GTX 1070 Ti ROG Strix

Medlem

@Ariath och @Sapiens:

Tack för väldigt bra svar. Jag är väldigt out of touch med hårdvara sedan över 10 år tillbaka. jag kan koppla ihop grejer, men det är allt. Noll koll specar nuförtiden.

Jag kan inte behålla något från gamla setupen, då jag ska sälja av den PC'n för att finansiera nya köpet. Speciellt tack för svar om PSU, jag har inga som helst planer på SLI och vet inte hur mycket olika komponenter drar. jag vill bara vara 100% säker på att inte nu eller inom de närmaste 6 åren behöva byta PSU pga ökade strömkrav från framtida grafikkort. Så behöver bara en liten 120GB för systemet. Har redan en 500 GB SSD för spel och en 500 GB HDD för filer som jag kommer flytta med.

Följdfrågor: Vilken PSU rekommenderar ni? Angående chassi, är båda lika bra ljuddämpade? jag är ute efter en kraftfull, tyst och stilren. Jag gillade det andra chassit, men är det lika tyst som första, vet ni?
En annan vän rekommenderade ett mobo med .m2 uttag för SSD, och att jag skulle gå över till det i framtiden. Kommentarer?

Återigen, stort tack!

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@Ariath och @Sapiens:

Tack för väldigt bra svar. Jag är väldigt out of touch med hårdvara sedan över 10 år tillbaka. jag kan koppla ihop grejer, men det är allt. Noll koll specar nuförtiden.

Jag kan inte behålla något från gamla setupen, då jag ska sälja av den PC'n för att finansiera nya köpet. Speciellt tack för svar om PSU, jag har inga som helst planer på SLI och vet inte hur mycket olika komponenter drar. jag vill bara vara 100% säker på att inte nu eller inom de närmaste 6 åren behöva byta PSU pga ökade strömkrav från framtida grafikkort.

Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, tyst och modulärt PSU som troligtvis kommer räcka i flera, flera år framöver. Med det nätagget kan du köra ett 1080ti, överklocka allt och ändå ha viss marginal. Dagens grafikkort kräver mindre ström än de gjorde för några år sedan, tror inte det kommer ändra på sig nämnvärt framöver.

Citat:

Angående chassi, är båda lika bra ljuddämpade? jag är ute efter en kraftfull, tyst och stilren. Jag gillade det andra chassit, men är det lika tyst som första, vet ni?

Tror båda är ungefär lika tysta.

Citat:

En annan vän rekommenderade ett mobo med .m2 uttag för SSD, och att jag skulle gå över till det i framtiden. Kommentarer?

MSI Z370 GAMING PRO CARBON AC har 2st M.2 uttag, du kan ju likväl köpa en M.2 SSD på en gång istället. Men i så fall bör du nog lägga ut några hundra extra och köpa en bättre 250gb (tex), så du också får något som är markant snabbare. Köper du en billigare 120gb m.2 ssd med samma prestanda som Kingston A400 120GB 2.5 är det ju rätt meningslöst.

Hittade ingen prisvärd snabb M.2 120gb heller, men 250gb är nog schyst att ha ändå, kan installera några av de mer krävande spelen på den istället.

Annars kan du skippa M.2 tillsvidare, köpa en när de går ner i pris och ha en 500gb eller 1tb med både os och alla spel på den.

Medlem

@Sapiens: Tack än en gång.

En sista fråga: Är det värt att vänta på nästa Nvidia serie som förutspås komma i år (antingen för att köpa den eller pga prissänkning nuvarande 10 serie) eller ska jag slå till nu?

Medlem
Skrivet av Makkapakka:

@Sapiens: Tack än en gång.

En sista fråga: Är det värt att vänta på nästa Nvidia serie som förutspås komma i år (antingen för att köpa den eller pga prissänkning nuvarande 10 serie) eller ska jag slå till nu?

1070ti är en rejäl boost mot ett 970 men om du tycker du klarar dig med ditt gamla kort skulle jag avakta tills nästa generation.

Om du väntar tills nästa serie kommer du troligtivs kunna få 1080ti prestanda för pengarna du tänker lägga nu, eller kunna spara ett par tusenlappar köpa ett 2060 (eller vad det nu kommer heta) och få 1080 prestanda.

Priserna på grafikkort är och har varit rätt galna nu senaste året, svårt att säga om det kommer forsätta vara så. Bitmining gör allt osäkert, priserna kanske höjs ännu mer, stagnerar eller faller rejält. Hursom tror jag inte priserna blir så illa att det blir speciellt prisvärt att lägga pengar på en snart 2år gammal arkitektur, istället för att vänta på nästa generation.

Dock får du vara beredd att vänta ett halvår (+1mån för partnertillverkarnas versioner), nya generationen verkar inte komma förrän runt Q3, kanske rent av dröjer till Q4 men borde inte dröja längre än så.

Medlem

@Sapiens: Tack så mycket för all input, den var guld värd Kommer avvakta då, använda mitt gamla kort och sälja hela gamla burken när jag fått det nya kortet.

Jättetack!

Medlem

@Sapiens: Tack så JÄTTEMYCKET Sapiens. Ny PC beställd, 100% av delarna tack vare dina råd


signatur

I drank what?

1
Skriv svar