Influencer streamade Everspace för 50 000 kr/tim – spelade "som en jävla idiot"

Medlem
Skrivet av whoo:

Verkligen, förstår inte heller konceptet.
Är dagens ungdom så lätt manipulerad att dom till att börja med wejstar sin dyrbara tid att öht lyssna/titta/läsa på dessa ”inföuencers” och sen helt enkelt börja köpa saker som dom marknadsför?

Japp, Youtube är hyfsat stort, du har säkert hört talas om det.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Sökte upp och kollade ett par minuter på hans Sea of Thieves stream. Förstår inte hur han kunde få €5000 i timmen, måste ha en bra manager.

https://www.twitch.tv/kinggothalion

Medlem

@Xzander: Tack för ett bra förtydligande!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem
Skrivet av Buio:

Sökte upp och kollade ett par minuter på hans Sea of Thieves stream. Förstår inte hur han kunde få €5000 i timmen, måste ha en bra manager.

https://www.twitch.tv/kinggothalion

Håller fullständigt med - jag tyckte han var riktigt tråkig.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av KoP:

Sjukt att dom ens erbjuder någon 50.000 i timmen i lön för att streama när han/hon bara sitter och spelar ett spel. Kan inte se hur lönen rättfärdigar den minimala arbetsinsatsen.

(ー_ー)!!

Och med tanke på potentiell konkurrens i sammanhanget (vem vill inte lira för pengar?) ser jag inte varför 50k/h är marknadspriset.

Medlem
Skrivet av whoo:

Verkligen, förstår inte heller konceptet.
Är dagens ungdom så lätt manipulerad att dom till att börja med wejstar sin dyrbara tid att öht lyssna/titta/läsa på dessa ”inföuencers” och sen helt enkelt börja köpa saker som dom marknadsför?

Beats by Dre? Största delen av kostnaden för hörlurarna är marketing. Själva hårdvaran är piss. Så konceptet verkar funka.


signatur

49% bastard, 51% son of a bitch.

Avstängd
Skrivet av Dunder:

Jag gillade TotalBiscuit:s kommentarer kring det hela också

lol, finns han fortfarande?

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

lol, finns han fortfarande?

Ja, men kanske inte bästa formuleringen om någon som är dödligt sjuk i cancer och som lades in på sjukhus så sent som förra veckan.

Medlem
Skrivet av whoo:

Verkligen, förstår inte heller konceptet.
Är dagens ungdom så lätt manipulerad att dom till att börja med wejstar sin dyrbara tid att öht lyssna/titta/läsa på dessa ”inföuencers” och sen helt enkelt börja köpa saker som dom marknadsför?

Mjaa, skulle nog argumentera för att det inte är unikt för "dagens ungdom". Som jag skrev i min förra kommentar, att marknadsföra sin produkt med hjälp av inflytelserika personer är verkligen ingen ny metod. Det är bara att "kändisarna" och relationen mellan dem och deras fanbase är annorlunda idag, plattformarna och utbudet likaså.

Skrivet av ivanhoe68:

@Xzander: Tack för ett bra förtydligande!

Inga problem!

Medlem

Alla bara skrattar åt detta men glömmer bort att PRn har lyckas. Inte sett många gaming-sidor som inte tagit upp denna nyhet. Självklart blir folk nyfikna av detta och kommer kolla på filmen hur en noob spelar ett spel.

"Rätt schysst spel. Jag hade kunnat spela det bättre". *Mic drop*

Medlem

Det dumma med influencers är att det ofrånkomligen blir ren och skär hypermodernitet de representerar. Kan inte tänka mig att en influencer kan vara någon som gör något obskyrt och tungsint. Utan i stället det allra glättigaste, allra mest gångbara, allra mest inne.

Medlem

Och här är ett klipp på streamaren i fråga, där han berättar sin sida av vad som hände. Sen vem man väljer att tro på, det är upp till var och en.

Medlem
Skrivet av whoo:

Verkligen, förstår inte heller konceptet.
Är dagens ungdom så lätt manipulerad att dom till att börja med wejstar sin dyrbara tid att öht lyssna/titta/läsa på dessa ”inföuencers” och sen helt enkelt börja köpa saker som dom marknadsför?

Inte konstigare än när skådespelare sålde cigaretter på reklam på TV under 50-60:talet?

Medlem
Skrivet av caene:

Och här är ett klipp på streamaren i fråga, där han berättar sin sida av vad som hände. Sen vem man väljer att tro på, det är upp till var och en.

https://clips.twitch.tv/YawningWanderingOryxGOWSkull

Tror mer på honom än på ett företag, han har absolut inget att vinna på att ljuga.

Inte direkt första gången utvecklare beter sig som regelrätta idioter, speciellt intressant blir det ju om de har bett honom att göra något olagligt.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

lol, finns han fortfarande?

Finkänsligt när snubben blev tillfrågad nyligen av sin läkare om han skulle helt enkelt sluta upp med sina behandlingar för han är i slutskedet av sitt liv och cancern har nu börjat trycka på bland annat ryggraden med stora smärta som följd.

Medlem
Skrivet av EXPLICIT:

lol, finns han fortfarande?

Japp, han är grym


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Dom 100 000kr var en bättre investering än vad många tror. Har nog blivit ett antal nyheter på olika spelsidor. En på FZ iaf.

Avstängd
Skrivet av caene:

Och här är ett klipp på streamaren i fråga, där han berättar sin sida av vad som hände. Sen vem man väljer att tro på, det är upp till var och en.

https://clips.twitch.tv/YawningWanderingOryxGOWSkull

Låter mycket rimligt. Jag har svårt att se hur en kostnad på 5000 $/timme till en streamer ska ge bra avkastning i försäljning. Allt handlar om avkastningen i investeringar för företag och de räknade garanterat på detta innan de gav honom den betalning han nu i slutändan fick.

*Foliehatten från köksaluminium på* jag undrar om det var planerat mellan företaget och streamern att skapa denna slags PR? Det är trots allt "fejkad drama" (aka hemmafruar från TV) som fångas upp mer av nyhetsmedia än mer känslotomt faktareportage.

EDIT: Dollarn ligger på cirka 8,50 SEK/$ så närmare 42500 kr och därmed 40000 kr/timme är rätt avrundning. Sluta slänga bensin på "den falska drama-elden" FZ med påhittade siffror!

Medlem
Skrivet av Buio:

Sökte upp och kollade ett par minuter på hans Sea of Thieves stream. Förstår inte hur han kunde få €5000 i timmen, måste ha en bra manager.

https://www.twitch.tv/kinggothalion

Kollade även upp honom, han säger själv att han inte alls fick 5000€ i timmen och det tror jag knappast han skulle ha fått med så lite följare som han har, just nu sitter han live och har 2500 viewers. Ingen skulle vara nog korkad att betala honom 5000€ i timmen med så få viewers/followers så det är total bullshit...

Det är väl bara en bra grej däremot att han inte måste prata bra om spelet tkr jag. Han är ju inte direkt uppkäftig om det, han tackar ju dom artigt för att dom sponsrar streamen. ^^

https://clips.twitch.tv/embed?clip=AlertAmusedLasagnaHumbleLi...

Här pratar han senare om det hela:

https://streamerclips.com/twitch/kinggothalion/BlushingKitsch...

Medlem

Synd bara att hela Everspace streamen inte finns att få. Skulle ju vara svart på vitt då va han sa.

Medlem

@Dunder: Fast är inte Youtube det handlar om.

Jag skulle _ALDRIG_ göra ett inköp baserat på var <sätt in random känd person> säger/gör.

Såg t ex sist jag gick förbi kungsgatan, nya Samsungaffären, att dom verkar signat Zlatan.
Jaha? Så Zlatan får x antal miljoner för att ställa upp på foton/marknadsföring med samsung S9.
Hur menar ni att det skulle påverka mitt nästa val av mobil?

”OMGOMGOMGOMGOMGOGM ZLAAAAATAAAN HAR EN S9 MÅSTE KÖPA AzzzåÅÅ!!!!!”
Eh nej.

Eller en ”influencer”. Varför skulle jag lita på att nån liten hobbyopertunist på youtube skulle ”visa” mig en bra produkt?
Dom får ju betalt för att pumpa ut sagda produkt, och ofta så har dom väl mindre än noll koll?
Tycker denna artikel visar det rätt bra. Dom tackar ja till 50000:- för att streama en produkt dom inte ens gillar.
All bout the money.

Så, det är inte ”influencers” i sig, jag har aldrig förstått mig på marknadsföringen med kändisar öht.
Är folk så lättlurade att dom köper <sätt in random vara> bara för att en kändis som får BETALT för att synas med vara, syns med varan?

Vad jag än ska köpa/konsumera, så gör jag en objetiv scanning av marknaden och jämför produkterna baserat på data, sen tar jag mitt beslut. Det har absolut 0 att göra med vilken kändis som råkar vara associerad med vilken produkt.

Eller t ex nån av längdåkarna som gjorde reklam för risifrutti eller liknande. ”Success i min karriär”.
Fine, kom och visa på data, att du använt risifrutti som en del i din träning hela din karriär, då kan jag ”köpa” det.
Men med största sannolikhet så är det hela bara en backstory, påhittat dravel, som tillkom 1 månad innan annonsen gick i tryck. Oklart om sagd person öht käkat en enda risifrutti i hela sitt liv, än mindre hur man ska göra kopplingen ”ät risifrutti” -> ”bli grym på längskidåkning”...? Du får gärna fösöka förklara det sambandet för mig

Redaktör
Skrivet av AplAy:

EDIT: Dollarn ligger på cirka 8,50 SEK/$ så närmare 42500 kr och därmed 40000 kr/timme är rätt avrundning. Sluta slänga bensin på "den falska drama-elden" FZ med påhittade siffror!

Euro, inte dollar.

FZ har funnits i snart 22 år. Det hade vi inte gjort om vi satt och hittade på saker.


signatur
Medlem

Är det så här man väcker upp en gammal tråd?

12
Skriv svar