Är spelomslagen döda?

Skägg.
10 Chambers
Är spelomslagen döda?

Boxshots. En gång utskällda för att de visade betydligt häftigare scener än spel någonsin kunde leverera, verkar ha dött helt. Spiken i kistan måste vara denna horribla bild som får pryda årets God of War.

Visst är den kass? Och vad har egentligen boxshots för roll i dagens spelbransch där majoriteten av alla köp görs digital. Vem bryr sig om hur en irrelevant relik från retail-branschen potentiellt skulle kunna se ut. Att en gamer skulle stå hos en återförsäljare och bläddra bland häfta omslag idag skulle ju snarare ses som lite konstigt. Har hen inget internet?

Så vad tror du, är tiden för häftiga omslag förbi eller kommer detta föda en motreaktion så att vi återgår till bigboxarnas storhetsdagar? Och vilket spel har egentligen haft snyggast boxshot?


signatur
Moderator | Testpilot

Jag tycker väl inte den är så kass direkt. Vad är det som är så dåligt med den?

Det end jag kan tänka mig är väl det faktum att det inte speglar spelet särskilt mycket i och med hur våldsamt det är, men samtidigt är det ju fint att det är en simpel bild på far och son som också är en stor del av spelet.

Denna då? Vad tycker du om den?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Ni har exakt samma fula bild på er egen hemsida i form av reklam. Så om boxarten är död har den bara flyttat ut på Internet. Den fyller fortfarande funktionen att locka kunder, men i en annan form.

Medlem

@uberpwnage2.0: Jag ger det omslaget 4 "Boy!" av 5 möjliga.

Skägg.
10 Chambers

@uberpwnage2.0: Det där var ju grymt mycket ballare. Tycker det första är blekt, för utzoomat och anonymt.


signatur
Medlem

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Testpilot

Har alltid gillat Final Fantasy seriens rena vita bakgrund med loggan på. Tyvärr har Square gått ifrån det på senare år i en del FF titlar.

Boxart bör ha god igenkänningsfaktor eller visa en representation av vad spelet innebär. Mega Man omslagen ovan är exempel på dåliga omslag som inte visar hur spelet ser ut.

Sedan finns det en poäng att i en internet värld så har betydelsen av det förlorats såklart.

Medlem

Vidhåller fortfarande att detta är det bästa spelomslaget någonsin


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Wasteland har alltid varit en favorit.

och Utopia


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Tråddemonen
Testpilot

@Carl Johansson-Sundelius: Polygon la precis något kul kring GOW box cover, man kan tydligen vända på den och få en häftigare bild. Kan dock ej bekräfta om det är sant eller inte, eftersom att jag fick en steel case med spelet i.

https://www.polygon.com/2018/4/21/17265708/god-of-war-alterna...

Sen finns det en viss likhet med DOOM om man vänder på den tydligen

Medlem

Good times

Mer Psygnosis covers.

Medlem

Finns ju en anledning till att alla filmposters i princip nästan ser likadana ut, det har enbart med vad som tilltalar den stora massan. Rätt mycket research som ligger bakom det.

Inaktiv

@Carl Johansson-Sundelius: hur tar man bort någon annans inlägg?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Zimpan:

@Carl Johansson-Sundelius: Polygon la precis något kul kring GOW box cover, man kan tydligen vända på den och få en häftigare bild. Kan dock ej bekräfta om det är sant eller inte, eftersom att jag fick en steel case med spelet i.

https://www.polygon.com/2018/4/21/17265708/god-of-war-alterna...

Sen finns det en viss likhet med DOOM om man vänder på den tydligen

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/ZPigCuaRb7JqEU4wJ7QQP9MhNb4=/...

Oh, det där var ju också lite ballt.

Skrivet av anon_119148:

@Carl Johansson-Sundelius: hur tar man bort någon annans inlägg?

What?


signatur
Medlem
Skrivet av anon_119148:

@Carl Johansson-Sundelius: hur tar man bort någon annans inlägg?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det som brukade landa på omslaget används ju ofta i promomaterialet som postas med utannonseringar, nyheter, recensioner och reklam (för de som ser reklam numera). Finns således fortfarande en plats för väldesignade och lockande "omslag". Ett exempel på detta från senaste tiden var ju Far Cry 5 som hade tung exponering i form av sitt omslag:

Den huvudsakliga framsidan kör en sorts nationalromantisk stil som för tankarna till Tyskland och deras romantiska utsvävningar på 1800-talet. Den är snygg och välbalanserad, men ett spelomslag har mycket att vinna på att vara mer dynamiskt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

@Carl Johansson-Sundelius: lite av ett twitterskämt att man hatar någons inlägg så mycket att man vill radera det på egen hand

Avstängd

@Carl Johansson-Sundelius:

Det är ett grymt omslag tycker jag. Eller jag förstår inte tråden. Vad är det för fel på God of War omslaget?

Medlem

@Raid25: Härliga bilder, speciellt från Psygnosis som var mästare på spelomslag under 80-talets slut. Omslagen återspeglade inte ett smack av innehållet i spelen. Minns fortfarande Obliterator inköpt i London 1988.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

För God of War hade nog ett mer stilistiskt omslag passat bättre. Tror framförallt att det känns lite fattigt då omgivningen försvinner tillskillnad från GoW-reklamen som fanns överallt innan spelet släpptes. Men skulle inte kalla det döden för spelomslag

Jag tycker i alla fall att limited-edition för Horizon Zero Dawn har ett mycket fint omslag. Tråkigt att inte God of War hade ett roligare omslag.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skrivet av Grukk:

För God of War hade nog ett mer stilistiskt omslag passat bättre. Tror framförallt att det känns lite fattigt då omgivningen försvinner tillskillnad från GoW-reklamen som fanns överallt innan spelet släpptes. Men skulle inte kalla det döden för spelomslag

Jag tycker i alla fall att limited-edition för Horizon Zero Dawn har ett mycket fint omslag. Tråkigt att inte God of War hade ett roligare omslag.

https://pbs.twimg.com/media/DauQ4jzWAAA4ham.jpg:large

Horizon var snyggt, och ger en känsla vad spelet handlar om.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar