Favorit-explosioner i spel
Jag vet att det har funnits en tråd om detta tidigare, men då jag tycker att sökfunktionen på FZ är en katastrof, och jag verkligen inte orkar sitta och leta efter den manuellt, så skapar jag en ny.
Och som titeln på tråden antyder så handlar denna om explosioner vi minns från spel.
Min absoluta favorit vad gäller sådant här är explosionerna i det första UFO-Enemy Unknown.
OK, inte de mest realistiska explosionerna, ens på sin tid, men kom igen. Kan ni föreställa er vackrare stiliserade explosioner än dessa?
Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.
Kan väl inte påstå att det är en vanlig explosion, mer en "naturlig" explosion. Detta är enda gången jag skitit på mig i ett spel.
Spelade aldrig S.T.A.L.K.E.R när det släpptes för min dator klarade inte riktigt det på högsta så väntade med spelet. När jag väl körde spelet fanns det flera moddar som gjorde spelet snyggare. Fixade dem så klart.
Första gången jag var ute och sprang ute i vildmarken långt ifrån något ställe där jag kunde gömma mig så hör jag ett mörkt brummande ljud och tänkte "Vad fan är det där?".
Sedan började signalen och vädret blev värre och värre. Fick lite panik.
Så många att välja mellan men den jag kommer på först är Megaton-valet du gör i Fallout 3.
Kanske mer för samvetskvalet än explosionen i sig (även om den är grandios)
Första gången man sprängde en tunna i Quake 2 och ljuset från explosionen spreds över väggarna var ganska imponerande.
Haha, debatten om kantig polygonexplosion var snyggare än snygg sprite. Första gången jag verkligen tyckte att en explosion i full 3D imponerade var AvP, när man drog in en granat i en bunkar och eldmolnet anpassade sig till fönstrena.
Säg vad man vill om Battlefront, men en Thermal Imploder är så jäkla läcker:
https://www.youtube.com/watch?v=WWshUMhFBV4
Haha, debatten om kantig polygonexplosion var snyggare än snygg sprite. Första gången jag verkligen tyckte att en explosion i full 3D imponerade var AvP, när man drog in en granat i en bunkar och eldmolnet anpassade sig till fönstrena.
Så här i efterhand är väl blob-explosionerna i Quake 2 inte så imponerande, men jag sprängde alla tunnor jag kunde hitta på den tiden.
Höll på att glömma en annan favorit! Fuel air bomb från World in Conflict.
World in Conflict hade många riktigt snygga explosioner, om jag minns rätt.
World in Conflict hade många riktigt snygga explosioner, om jag minns rätt.
Ja! Tungt artilleri var ögon- och örongodis.
Trottoarkantssnubblande insjögangster.
Mother of all bombs i Generals var så himla tillfredsställande att släppa. Tacksamt hur stridsvagnar flög iväg i bitar!
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
@Sapiens: Åh, Blood! +1 på den!
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
När en Ghost i StarCraft nukar sina fiender är det så det fuktas i ögonvrån...
Har spelat det mesta i mina dagar men spel med grymma explosioner (i mitt tycke såklart) som jag alltid minns väl är Shogo M.A.D. Dom håller än idag. Finns olika vapen med olika grymma explosioner. Väntar än idag på en uppföljare
Battlefield 3-4 må ha varit början på slutet för äkta Battlefield-spel från Dice, men deras explosioner i Frostbite-motorn har alltid varit härligt ögon- och örongodis för min del!
Molnen efter explosionerna ser så sjukt realistiska ut! ^_^
Det håller jag med om
Och glöm inte när man förstör Behemoths i Battlefield 1, alltid lika nice att se luftskeppen explodera och falla ner i backen brinnande. Men största explosionen får man av en dreadnaught
@delli: Haha, fast var det verkligen det?
"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."
PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT
Haha, debatten om kantig polygonexplosion var snyggare än snygg sprite. Första gången jag verkligen tyckte att en explosion i full 3D imponerade var AvP, när man drog in en granat i en bunkar och eldmolnet anpassade sig till fönstrena.
Ja, granatkastaren i APV och dess explosione rsom kunde färdas genom tunnlar och grejer var riktigt mäktiga för sin tid (dvs. inte granaten på vanliga bössan utan granatkastargeväret). (Det gamla avp alltså)
En av mina personliga favoriter är dock explosionerna i Company of Heroes, för att det är sånt jävla... TRYCK i dem (artilleriexplosioner då). Nästan otäckt att se infanterister köttas sönder i bitar och delarna flyga åt alla möjliga håll och studsa omkring, fantastisk fysik.
Wargame red dragon: explosionerna i sig själva kanske inte är så jätteintressanta. Däremot så älskar jag allt det som händer runtomkring, flygplan som släpper bomber och flyger snabbt över området för att sen stiga och släppa motmedel medan luften fylls av luftvärns ammunition. Eller hur en artilleri barrage långsamt flyger över luften mot sitt mål och det ser totalt fruktansvärt ut nerifrån. https://www.youtube.com/watch?v=BVorrM37p8w Den här videon visar hur raketartilleri ser ut från fel sida(ca 50sek in i videon)