Regeringen går vidare med granskingen av lootlådor

Medlem
Skrivet av skewie:

@Newklear: Det är inget förbud, de måste bara följa samma lagar som annan gambling.

Du har nog inte riktigt hängt med då, se till exempel:
"Geens vill nu ha en dialog med spelutgivarna och -utvecklarna för att se vem som kan ta ta bort loot-lådorna ur spelen"
från Belgien-artikeln.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

@Dunder: Känns som att du hänger upp dig för mycket på vad som händer om de inte har licens. Alternativet till det där är ju att de skaffar licens.

Med det sagt tror jag inte de kommer att skaffa licens för det skulle innebära att de inte skulle få sälja spelet till minderåriga öht.

Därav anledningen till varför de, antagligen, måste ta bort dem i Belgien.

Medlem

@Dunder: Ja det hade väl varit trevligt om det var gratis, men i cs tex finns det inte en enda låda som man inte måste köpa en nyckel för att öppna..

Medlem

Trist, låt marknaden och konsumenterna avgöra lådornas vara eller icke vara.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Trist, låt marknaden och konsumenterna avgöra lådornas vara eller icke vara.

Det är ju just konsumenternas röst som startat reaktionen hos regeringar runt om i världen.
Mååånga spelar har retat upp sig på lootboxes väldigt länge och Battlefront 2 var verkligen spiken i kistan som fick spelare att gå ihop och säga ifrån.

Chris Lee från Hawaii sade själv att han hellre såg att spelindustrin själv reglerade dessa lootlådor och microtransaktioner, spelindustrin gav inte med sig och vägrar se problemet med lootboxes och då blir regeringen till slut tvungna att blanda sig i.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

@Newklear: Ja det hade väl varit trevligt om det var gratis, men i cs tex finns det inte en enda låda som man inte måste köpa en nyckel för att öppna..

Skillnaden mot DotA är att man betalar för nyckeln istället för lådan. Huruvida man får något annat vet jag inte då jag inte spelar spelet, men i DotA får man en del gratis.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av skewie:

@Newklear: Känns som att du hänger upp dig för mycket på vad som händer om de inte har licens. Alternativet till det där är ju att de skaffar licens.

Med det sagt tror jag inte de kommer att skaffa licens för det skulle innebära att de inte skulle få sälja spelet till minderåriga öht.

Därav anledningen till varför de, antagligen, måste ta bort dem i Belgien.

Nej, jag skriver bara om det som skrivs här i artiklarna, finns inte så mycket att hänga upp sig på. Någon licens var det inte på tal om där, vad jag minns.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, jag skriver bara om det som skrivs här i artiklarna, finns inte så mycket att hänga upp sig på. Någon licens var det inte på tal om där, vad jag minns.

Haha, jag var i fel tråd och skrev.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

@Newklear: Ja det hade väl varit trevligt om det var gratis, men i cs tex finns det inte en enda låda som man inte måste köpa en nyckel för att öppna..

Hört talas om Souvenir Packages? Ges ut gratis, är gratis att öppna och ligger bakom spelets absolut dyraste vapen.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Hört talas om Souvenir Packages? Ges ut gratis, är gratis att öppna och ligger bakom spelets absolut dyraste vapen.

Lite longshot eftersom dom endast droppas under valve sponsrade turneringar, och är dom enda som går utanför tumregeln.
Dom som bara lirar lite premade får aldrig se dom.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Lite longshot eftersom dom endast droppas under valve sponsrade turneringar, och är dom enda som går utanför tumregeln.
Dom som bara lirar lite premade får aldrig se dom.

Påstående: "[..]men i cs tex finns det inte en enda låda som man inte måste köpa en nyckel för att öppna"
Fakta: Souvenir packages ges ut gratis och är gratis att öppna.

När de ges ut (under två turneringar om året) är i sammanhanget inte relevant, de kräver ingen nyckel för att öppna.

Medlem

@kebbe: Påståendet kom utifrån mina 2.5 tusen timmar av att aldrig se lådan. Grattis, eller nått.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

@kebbe: Påståendet kom utifrån mina 2.5 tusen timmar av att aldrig se lådan. Grattis, eller nått.

"Har inte sett den" ≠ Existerar inte

Har inget att göra med "Gotcha" eller liknande trams.

Medlem

@kebbe:No shit sherlock, Varför fortsätter du då ? Tror du inte att jag insett att den finns ?
Grattis du hade rätt, nuff said. Case closed.

Det enda vi kan argumentera över är ifall denna turnerings case förändrar helheten nämnvärt över att 99 % av alla lådor måste öppnas med en nyckel som kostar 2,5 euro. Tycker du det ? Jag tycker inte.

Du behöver inte referera till mitt första påstående mer, obviously.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

@kebbe:No shit sherlock, Varför fortsätter du då ? Tror du inte att jag insett att den finns ?
Grattis du hade rätt, nuff said. Case closed.

Det enda vi kan argumentera över är ifall denna turnerings case förändrar helheten nämnvärt över att 99 % av alla lådor måste öppnas med en nyckel som kostar 2,5 euro. Tycker du det ? Jag tycker inte.

Du behöver inte referera till mitt första påstående mer, obviously.

Vad vill du att jag refererar till istället? Det är det enda påståendet och argumentet du fört i hela tråden:
"Ja det hade väl varit trevligt om det var gratis" - Vilket är precis hur det fungerar i CS; Det finns standardlådorna (som för övrigt kostar €2, inte €2.5) och det finns Souvenir Packages som är helt gratis. Och ja, det förändrar helheten.

Jag skulle argumentera för att just CS:GO har det mest rättvisa systemet på marknaden, inte bara för att lådorna inte påverkar spelet på något sätt eller ens säljs in särskilt hårt av Valve (en liten ikon i spelets huvudmeny) utan även för att spelare som inte vill köpa nycklar får skins genom såväl drops som gratislådor under turneringar samt kan sälja lådor de inte vill öppna. För de som vill ha skins men inte vill ta del av lådorna finns marknaden där vem som helst kan köpa allt innehåll i lådorna när som helst. Det finns ingen liknelse med hasardspel. Jämför exempelvis med Overwatch, det klassiska exemplet på lootlådornas problem, så kan ingenting i hela spelet låsas upp utan att ta del av den enarmade banditen.

Om problemet handlar om att unga spelare kan lockas in i missbruk, vad anser du själv är mer problematiskt då: Ett spel där du regelbundet får skins och ett fåtal gånger om året kan få gratislådor, eller ett spel där allt låses upp genom en enarmad bandit och de med varje level får ett smakprov?

Medlem
Skrivet av kebbe:

Vad vill du att jag refererar till istället? Det är det enda påståendet och argumentet du fört i hela tråden:
"Ja det hade väl varit trevligt om det var gratis" - Vilket är precis hur det fungerar i CS; Det finns standardlådorna (som för övrigt kostar €2, inte €2.5) och det finns Souvenir Packages som är helt gratis. Och ja, det förändrar helheten.

Jag skulle argumentera för att just CS:GO har det mest rättvisa systemet på marknaden, inte bara för att lådorna inte påverkar spelet på något sätt eller ens säljs in särskilt hårt av Valve (en liten ikon i spelets huvudmeny) utan även för att spelare som inte vill köpa nycklar får skins genom såväl drops som gratislådor under turneringar samt kan sälja lådor de inte vill öppna. För de som vill ha skins men inte vill ta del av lådorna finns marknaden där vem som helst kan köpa allt innehåll i lådorna när som helst. Det finns ingen liknelse med hasardspel. Jämför exempelvis med Overwatch, det klassiska exemplet på lootlådornas problem, så kan ingenting i hela spelet låsas upp utan att ta del av den enarmade banditen.

Om problemet handlar om att unga spelare kan lockas in i missbruk, vad anser du själv är mer problematiskt då: Ett spel där du regelbundet får skins och ett fåtal gånger om året kan få gratislådor, eller ett spel där allt låses upp genom en enarmad bandit och de med varje level får ett smakprov?

Ptja, förslagsvis när den du skriver med inte längre stödjer sitt första påstående så hör det inte riktigt till diskussionen att sitta och vara besserwisser över det första påståendet, kanske sluta referera, sluta argumentera, vad du nu argumenterar emot, vill och vill, finns inget att prata om egentligen våran lilla diskussion på cyberwebben tog slut för två inlägg sen, mitt påstående som det är nu är bara att majoriteten av alla skins och lådor kostar, gotta dig i att jag blev tillrättavisad.

Min åsikt är att dom enda gratis lådorna inte förändrar helheten, och jag hellre skulle se alla lådor gratis som drops om något eller raderade helt.

Har personligen inte sagt något om hasardspel, inte heller om rättvisan i olika spels lootlådor.
Bryr mig inte om hasardspel generellt, tyckte cs fungerade minst lika bra helt utan fenomenet lådor.

Och 0.5 euro har 0 betydelse i sakfrågan herr know it all, så SCHAS nu, sluta skriva inlägg till mig. Har inte tid med det här meningslösa dravlet.

123
Skriv svar