Har PS4-försäljningen nått sin topp?

Robot
Har PS4-försäljningen nått sin topp?

Siffror tyder på en mättnad av marknaden, men man säljer fortsatt enorma kvantiteter.


Medlem

När det säljs för få släpper de nog en ny Super slim och en Pro slim då ökar de försäljningen och konsolerna blir dessutom billigare att tillverka.

Medlem

Tror inte på en mättad marknad, likt vad Sony gjorde med PS3 förra generationen har Microsoft bara presenterat ett bättre alternativ för konsumenterna medan Nintendo erbjuder någonting ”nytt”.

Gen
Medlem

En Pro Slim med bättre kylning hade inte vart fel. Kul att det går bra för Sony!
Nån som har koll på hur krysslådan säljer?

Medlem
Skrivet av Gen:

En Pro Slim med bättre kylning hade inte vart fel. Kul att det går bra för Sony!
Nån som har koll på hur krysslådan säljer?

Senaste jag läst var runt 35 miljoner för xbox one och ps4 en bit över 70 miljoner (alla varianter). Mycket av det beror nog på fyra saker.
PS4 fanns ute i större del av världen nästan ett år tidigare så att många köpte PS4 och sen köpte deras vänner PS4,
Jämförde man originalkonsolernas prestanda så var PS4 bättre.
PS4 var billigare fram till MS valde att skita i kinect.
Microsoft fick inte media på sin sida vid lansering pga beslut som vissa ogillade.

Tror inte Microsoft har någon chans att komma ikapp denna generationen men över 30 miljoner sålda konsoler är inte dåligt.

Inaktiv

@jOnÄTÄn: Verkar stämma bra. Switch har för övrig sålt nästa 18M på sina 14 månader. Wii har i nuläget sålt strax över 100M och PS3 runt 70M. Jag tror det Nintendo gör bra är att det riktar in sig på att vara "den andra konsolen" istället för att slåss om "första plats" som PS och Xbox. Missförstå mig inte, jag menar inte att Switch skulle vara sämre eller bättre än någon av de andra konsolerna, det är för subjektivt för att gå in på här.

Det jag menar är att Nintendo verkar köra sitt eget race med fler exklusiva spel som inte hittas någon annanstans än PS, XBOX och PC som i många fall slåss om att få vara plattform för en stor del av jättarna (läs Call Of Duty, Battlefield, Far Cry, Assasins Creed bara för att nämna ett fåtal).

För att återgå till förra generationen så var det många som hade antingen ett Xbox 360 eller PS3 samt ett Wii i hemmet som komplement.

Moderator | Testpilot

@anon_119148 Sedan Wii så har Nintendo kört sitt egna race och det tycker jag är helt rätt, och bevisligen har det ju funkat.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Att dra några större slutsatser av den förväntade försäljningen är svårt. Jag tror att Sony har gått ut lågt och sedan fått skriva upp förväntningarna i delårsrapporter under varenda år PS4 funnits.

Medlem

Jag har en PS4 Pro och är mycket nöjd.

Det enda man kan önska är ytterligare finslipningar med tystare fläckt och integrerad och förbättrad VR. Det är nog VR sidan dom får jobba mer på om de vill utöka den marknaden som har potens att växa.

jbx
Medlem

@jOnÄTÄn: Xbox One kom några månadar tidigare än ps4 förutom i en del länder. Själv importerade jag än till releasedagen. Den var frän tills ps4 kom ut. Jag tror oxå kinect-kravet och deras tjat om multimedia-box med låsta spel som inte gick att låna ut eller sälja gjorde det enkelt för Sony att ta ledningen. Men att det fortfarande kommer på tok för lite exklusiva spel till Xbox är skrämmande. Jag kör både på pro och X. Gillar Forza-serien men det är enbart de som körs på Krysslådan. Sea of Thieves var skoj i några timmar..


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Går dom sönder så ofta att folk måste köpa nya hela tiden?

Inaktiv

Klart dom inte nått sin topp. Universum skapar ju nya idioter varje minut

Inaktiv
Skrivet av jbx:

@jOnÄTÄn: Xbox One kom några månadar tidigare än ps4 förutom i en del länder. Själv importerade jag än till releasedagen. Den var frän tills ps4 kom ut. Jag tror oxå kinect-kravet och deras tjat om multimedia-box med låsta spel som inte gick att låna ut eller sälja gjorde det enkelt för Sony att ta ledningen. Men att det fortfarande kommer på tok för lite exklusiva spel till Xbox är skrämmande. Jag kör både på pro och X. Gillar Forza-serien men det är enbart de som körs på Krysslådan. Sea of Thieves var skoj i några timmar..

Mja. De flesta marknader var ju ett år efter eller mer på Xbox one jämfört med US release....

Köpte min från Tyskland på releasedagen.

Medlem
Skrivet av anon_81726:

Mja. De flesta marknader var ju ett år efter eller mer på Xbox one jämfört med US release....

Köpte min från Tyskland på releasedagen.

Xbox One fanns att köpa hos alla stora kedjor och försäljare som om den hade varit släppt officiellt. En normal kund märkte ingen skillnad.

Medlem
Skrivet av Margy:

Xbox One fanns att köpa hos alla stora kedjor och försäljare som om den hade varit släppt officiellt. En normal kund märkte ingen skillnad.

Fungerade det att köra Svenska och Sverige som region utan problem på en one som var importerad innan officiella släppet i Sverige?

Inaktiv

@Margy: Nejdu. Där har du tokfel. Dessutom stödde den varken svenska eller sverige.....så nej nej

Medlem

Sony har haft sådant flyt med denna generation. PS3an, trots det var en grym maskin, kantades av problem och blev ex försenad med ett år här i Europa och lite annat.
PS4an har rättat till mycket av det där.
Inte helt konstigt kanske att de säljer mindre nu då den har varit ute på marknaden bra länge. De flesta av oss som velat haft en har nog köpt en vid det här laget.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Avstängd

Den kommer att passera 100mille tror jag. När fler och fler nu byter bort sina gamla HD TVs till 4K så inser de att det är dags att haffa en Pro också. En prisdump till julen är att räkna med.
Min PS4 Pro med 2 TB hdd är bland de bästa saker jag någonsin ägt. Tror jag har 75 spel installerade.

1
Skriv svar