(UPPDATERAD 17 maj) Privatkopieringsavgiften kan ryka – "Tekniska utvecklingen har ändrat förutsättningarna"

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag har helt missat att konsoler påverkades av detta pga lagringsmedia!

Hur många har använt en konsol för att lagra illegala spel eller filmer?

Jag undrar typ om det finns folk som fortfarande lannar ner spel illegalt eller film / musik när tex Netflix, spotify finns osv..

Uppenbarligen tillräckligt många för att det ska vara ok att utgå från att ALLA gör det med ALLA lagringsmedier och därefter avgiftsbelägga dem allihop.

Det är helt sinnessjukt att den här farsen fått fortgå så länge som den gjort.

Medlem

"Elektronikbranschen tjänar pengar på kulturskapares arbete genom försäljning av produkter som kan användas till att kopiera för privat bruk, och kulturskaparna ska genom lagstiftning på ett rimligt sätt ersättas för detta."

Finns ju rätt mkt man kan göra, ska man betala skatt på allt?
Till och med en adblock skatt hade varit mer rimligt.

Gnällkuk
Skrivet av tuckdragon:

"Elektronikbranschen tjänar pengar på kulturskapares arbete genom försäljning av produkter som kan användas till att kopiera för privat bruk, och kulturskaparna ska genom lagstiftning på ett rimligt sätt ersättas för detta."

Finns ju rätt mkt man kan göra, ska man betala skatt på allt?
Till och med en adblock skatt hade varit mer rimligt.

Igentligen borde ju jag lagföras som någon form av förbrytare, jag har faktiskt en sked hemma som jag KAN använda, för att med våld gröpa ur random snubbe i kön på Hemköps ögon med. Rimligt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag vågade inte titta på texten med öppna ögon då risken för en infarkt är för stor, så jag kisade bara lite. Det är så härligt hur dem aktivt försvarar den här "avgiften" när det egentligen rör sig om ett rent bedrägeri. Dem vet mycket väl att folk inte kopierar deras köpta medier i ens en bråkdel av den utsträckningen som rådde då var och vartannat hushåll hade två videoapparater och en normal bandspelare hade två platser för kassettband. Det var DÄRFÖR som avgiften en gång i tiden kom till, inte för att någon har ledigt utrymme på sin PS4 eller iPhone och teoretisk sätt skulle kunna lagra musik där som man själv köpt.

Det lustiga är att de tycker det är rättfärdigat att ta ut en kollektiv avgift för att folk ska ha rätt att lyssna på sin köpta låt vart dem vill istället för på det ursprungliga mediet (kassettband, CD-skiva eller sin PC) istället för själva låten i sig. Ifall det vore ok att göra kanske det borde införas en licens för VART man lyssnar på en låt. Köper du en låt för inomhusbruk och tar den utomhus, betala...i bilen, betala.
Kanske även införa en regionindelning i hemmet? Ifall du köper en låt så får du bara lyssna på den i rummet du befinner dig, och måste därför uppge vid köpet hur stort du bor. En trea? Ok, då behöver du tre licenser plus en obligatorisk avgift för toalett och kök såklart.

Inget av ovan är mer orimligt än vad avgiften som Copyswede och "kulturskaparorganisationerna" anser sig ha rätt att att ta ut idag.

Medlem

Enter: avgift på molntjänster alt att staten ska ha 99 öre per nerladdad/uppladdad Gb.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Är titeln på kassetten grammatiskt formulerad för att visa vad det är ägaren har gjort? Ja, den har mixat 80-talsmusik

Länken till artikeln om att konsoller blir dyrare går till en mobilsida, fastän jag är på datorn. Det är typ första gången jag sett en sida som är till för mobiltelefoner, på datorn. Omskakande upplevelse!

Medlem

"Riksdagens näringsutskott menar att privatkopieringsavgiften bör ses över. Detta då den spelat ut sin roll i och med introduktionen av strömningstjänster...

...De rekommenderar därför att regeringen ska tillsätta en utredning och överväga ett nytt system, där staten har ansvaret istället för Copyswede."

Det är tämligen enkelt att förutspå vad som kommer att hända framöver.

1. Riksdagen kommer att besluta om en lag som säger att alla hushåll och företag som har en streaming-mottagare ska betala en så kallad streamingavgift. Syftet med avgiften är att kompensera upphovsrättshavare för illegal streaming av deras film och musik.

2. Staten bildar Internettjänst, ett statligt ägt bolag vars uppgift är att administrera detta och se till att avgifterna betalas in. I samarbete med bland annat Patent- och registreringsverket sprids propaganda för att varna om de allvarliga konsekvenserna av illegal streaming. Exempel på detta: https://player.vimeo.com/video/260903529

3. Efter 30 år, när streaming inte längre är relevant för majoriteten av befolkningen eftersom nya tekniker tagit över, beslutar riksdagen att lägga ned Internettjänst och passar då också på att ersätta avgiften med en specialdestinerad skatt på skattesedeln.

Medlem

staten kommer som vanligt att döpa om skatten. Det är inget ovanligt.
Tex "regristreringsavgiften" på bilskatten är en avgift som avser högeromläggningen 1967...

Medlem

Vet inte om man ska skratta eller gråta, de ska försvinna!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Medlem

@Yabba:

Jo men tjena, dessa dårar tycker alltså att...

Avgiften, som betalas av elektronikbranschen är låg – för en hårddisk ca 80 kronor. Systemet ger dramatiker, författare, skådespelare och musiker med flera den ersättning de har rätt till.

Hur tänker dessa parasiter egentligen? Då varken dramatiker, författare eller teaterskådisar har förlorat mer än kanske 10 öre de senaste 30-40 åren på att folk PRIVATkopierar en pryl de redan betalat för. Hur privatkopierar man en pjäs så till den milda grad att skådisarna förlorar på det? Fan, i princip hela grejen med teater är ju att se det live och att sitta och hemma och kolla på PRIVATkopierade pjäser är det nog inte många som gör idag eller för 40 år sedan. Nej, ta bort dessa giriga parasiter och gör dem dessutom återbetalningsskyldiga i fallen där pengar gått till branscher som i princip inte blivit drabbade av PRIVATkopiering över huvud taget. Hur många miljoner har genom åren forslats ner i dramatikers fickor sedan starten, är något jag gärna skulle vilja se siffror på. FY FAN!

12
Skriv svar