Medlem
God of War

Jag har inte mycket erfarenhet av de tidigare delarna i serien. Det enda jag spelat tidigare är God of War 3 till PS4. Det var ok, men långt ifrån en fullpoängare för mig. Striderna var snabba och kombos fanns det gott om, men det kändes aldrig riktigt bra. Oavsett hur många fiender man gjorde slarvsylta av så saknades tyngd i striderna. Jag vill att det ska kännas när man slår någon, eller när min karaktär blir slagen. Jag vill att varje fight ska vara smärtsam, det ska göra ont att blöda. Så jag föredrar helt klart det nya systemet i God of War. Man kommer närmare och striderna blir mer personliga, inte bara en massa partikeleffekter på skärmen när dussintals fiender slungas upp i luften av stora svepande attacker, och en hit counter som ibland passerar 100 innan den nollställs. Jag gillar verkligen det nya systemet bättre.

Nya God of War har ett helt annat tempo än trean. Det blir stundtals ganska långa partier när man varken slåss eller löser pussel, när storyn istället tar ett par kliv framåt genom att Kratos och Atreus pratar om något under en transportsträcka. Ofta lär man sig mer av vad som hänt tidigare genom att lyssna på kommentarer mellan de båda, till exempel när Atreus pratar om sin mamma, antingen med Kratos eller med någon man möter. Det är relationen mellan far och son som jag tycker är det bästa med berättelsen. Kratos är knappast årets farsa i början, men det finns tillfällen under spelets gång när han ändå visar känslor på sitt eget sätt, och en scen

när Atreus pratar med sin döda mamma om Kratos

är riktigt rörande. Att utvecklarna sneglat på The last of us är uppenbart. Kratos kyliga relation till Atreus kan på många sätt liknas vid Joels syn på Ellie i början av deras resa, men precis som i det spelet förändras relationen mellan karaktärerna i God of War. Jag gillar också att storyn börjar som en väldigt personlig resa för de två huvudpersonerna och utvecklas långsamt till något större. Kratos känns också mer trovärdig än i God of War 3. I det spelet kändes han som en ultravåldskarikatyr som kunde slita någon i stycken för att de tittade snett på honom. Nu känns han mer mänsklig. Han har styrkan att slita huvudet av dig, men han blir inte rasande för minsta lilla förolämpning.

Striderna är riktigt köttiga och systemet med yxan, skölden, yxkastningen och Atreus båge är riktigt kul. Det börjar lite väl simpelt och långsamt, men när man låser upp några attacker och hittar sin första attackruna blir det genast mycket bättre. Fienderna är lagom varierande, även om vissa är varianter av varandra, och det är kul att lära sig deras attackmönster och hur man bäst utnyttjar deras svagheter. Atreus kan till viss del ta hand om sig själv. Jag känner mig inte som en barnvakt på heltid, men ibland behöver han hjälp. Jag tror däremot inte att han kan dö, det är iallafall inget som hänt mig. Han blir fasthållen, eller nerslagen, och då kan du inte använda hans attacker på ett tag. I pusselmomenten fungerar han ungefär som Ellie i The last of us. Han släpper ner kedjor så att jag kan klättra upp, och kommenterar hur smart jag är varje gång jag lyckas lösa ett pussel. Utforskande finns en del för den som vill. En del passager är låsta eller blockerade och då tvingas du komma tillbaka senare. Ofta hintar Atreus om att jag troligtvis gör fel när jag kastar iväg min isyxa på något som kräver verktyg jag inte hittat än, varpå jag mumlar ”Be quiet, boy.” från min plats i fåtöljen framför TV:n.

Spelets byte av miljöer från grekisk mytologi till nordisk tycker jag är en stor förbättring, men det är väl personligt vilket man föredrar. Och variationen i miljöerna är stor. Hela paletten används när min Playstation målar allt från färgglada skogar till tempelruiner och mörka gruvor. Ur ett tekniskt perspektiv är det otroligt att de klämmer ut allt det här ur min standard PS4 (jag har inte ens en Pro).

Jag tror inte att det här spelet är vad alla God of War-fans ville ha. Men för mig, som föredrar tunga strider och story med lägre tempo framför hit counters, är det flera steg framåt. Jag sitter faktiskt och försöker komma på något negativt att säga, men det är svårt. Vissa pussel kanske är lite repetitiva, som runkistorna man öppnar för att uppgradera sin hälsa, men det är ett väldigt litet klagomål. Som helhet är God of War ett fantastiskt spel. Strider och story har helt rätt tempo, miljöerna är magnifika och det finns mycket att upptäcka.

Och när Sony släpper den obligatoriska GOTY-versionen nästa år måste de kalla den för Father of the Year Edition. Annars missar de öppet mål.

God of War
5
Mästerligt
+
Striderna
+
Storyn
+
Vackra miljöer
-
Saknar loot-lådor *fniss*
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Du har rätt i att det är ett fantastiskt spel. Dock kan jag hjälpa dig med att komma på en negativ grej.

------SOFT SPOILER - ej konkret -----

Jag tycker dom använder sig lite för mycket av "nu skulle du gå hit men det gick inte". När man tänker efter finns det ganska många sådana exempel och det kan ibland få det att kännas osm dom inte kom på bättre anledningar i rent storymässigt än "nej det går inte för att ööööh en buske är i vägen och den är magisk.". I synnerhet i spelets sista timmar så känns det som man är på väg att göra en enkel och specifik grej hela tiden men det är alltid nått i vägen. Ett påhittat exempel. "du skall ringa ett samtal på mobilen men oj du hade inte telefonnumret. Nu har du telefonnumret men det var visst slut på batterier. Nu har du laddat batterierna men det är ingen täckning här.". Är du med på vad jag menar? Givetvis inte lika fånigt som jag beskriver det men det störde mig lite. Trodde långt innan det gick att "ringa samtalet" att jag skulle ringa samtalet och det var ju det enda jag ville göra. Ringa det där jävla samtalet så storyn utvecklades.

Medlem

@Govein: Jag vet inte om det störde mig speciellt mycket. Att en passage är blockerad because reasons är ju något man vant sig vid i spel.

Däremot kan jag lägga till en sak som störde mig mot slutet av spelet - Kill-animationerna. Med den budgeten och den talangen de hade i teamet borde de kunna animera åtminstone 3-4 olika dödsanimationer för fiendetyperna. Det var extremt enformigt att se varenda troll dö på exakt samma sätt. Men det är fortfarande en femma i betyg!

Medlem

Har inte spelar något tidigare i serien, men det här är jag riktigt sugen på!


signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Medlem

Mycket bra recension!


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

"Father of the Year Edition"
Detta måste någon skicka till Sony!

Webhallen har bara en PS4 Pro med GoW-temat kvar, så passa på!

Medlem

Först o främst: Tack för jobbet med recensionen. Bra skriven.
Men - kanske är det jag som har spelat för många spel över för många decennier, men jag kan inte hålla med slutbetyget varken här eller på andra sidor, 5/5 eller 10/10 är för högt. En stark 4/5 kanske (Eller 8, kaaaaanske 9 av 10).
Även om jag lirat tidager God of War, så var det mest inslaget av nordiskt mytologi som lockade mig. Annars känns det som en hyvsat bra potpourri av etablerade mekanismer.

Jag säger inte att spelet är dåligt, men det finns en hel del man kan hitta.

Tex några minus punkterl:
Fighting blir efter ett tag tråkigt - även med alla nya skills, så känns striderna snarare som jobbigt hinder att komma fram än en naturligt del av spelet. Och GoW bör handla mycket om fightning, eller hur? Men visst, den flygande yxan är grym!
Kartan är värdelös - urläckert visserligen, men en enkelt 2d-karta skulle ha gjort samma om inte ett bättre jobb. Känns som en trend senaste åren att göra pseudo-3D kartor där det ändå är svårt att se detaljer. Men återigen, det är kanske bara jag.
Vissa av pusslarna är bara jobbiga - man måsta kasta yxan mot vissa mål och har en begränsat tid tills de återställs. Problemet är att det i princip inte finns några marginaler. Sikta man en gång fel, eller är en bråkdels sekund för långsamt, får man börja om. Har inte pyssalt man känsligheten av kontrollern, men tycker inte att det borde behövas.

Medlem
Skrivet av Govein:

Du har rätt i att det är ett fantastiskt spel. Dock kan jag hjälpa dig med att komma på en negativ grej.

------SOFT SPOILER - ej konkret -----

Jag tycker dom använder sig lite för mycket av "nu skulle du gå hit men det gick inte". När man tänker efter finns det ganska många sådana exempel och det kan ibland få det att kännas osm dom inte kom på bättre anledningar i rent storymässigt än "nej det går inte för att ööööh en buske är i vägen och den är magisk.". I synnerhet i spelets sista timmar så känns det som man är på väg att göra en enkel och specifik grej hela tiden men det är alltid nått i vägen. Ett påhittat exempel. "du skall ringa ett samtal på mobilen men oj du hade inte telefonnumret. Nu har du telefonnumret men det var visst slut på batterier. Nu har du laddat batterierna men det är ingen täckning här.". Är du med på vad jag menar? Givetvis inte lika fånigt som jag beskriver det men det störde mig lite. Trodde långt innan det gick att "ringa samtalet" att jag skulle ringa samtalet och det var ju det enda jag ville göra. Ringa det där jävla samtalet så storyn utvecklades.

Hehe, interessant, men bra exempel. Ja, det stör mig också - ett lite för enkelt sätt för att tvinga dig att komma tillbaka till vissa delar som man annars inte skulle besöka igen om man inte jagar trophies, antar jag.

1
Skriv svar