Recension – Pillars of Eternity II: Deadfire

Det här blir min sommarsysselsättning med stort "S". Flyttar ned den ena stationära datorn ned till den svala gillestugan och väntar till en bit in i Juni med att börja spela på allvar, så kan jag fortsätta direkt med det första DLC äventyret som släpps i Juli.

Håller tummarna för att det här blir mer av en "bullseye" upplevelse än det första spelet. Älskar exakt den här spel-typen mer än någon annan men i det fallet så kände jag mig rätt ljummen inför både "main-story" och "companions".

Medlem

Mycket snack i början av tråden att folk tyckte det var för mycket text. Kan påminna då om att specifikt i första byn så är det en hel drös med folk vars själar du kan läsa av, vilket ni förmodligen gjort. Själavläsning av NPCs i ettan är inget ni behöver bemöda er med, eftersom det helt enkelt inte har med storyn att göra. Själarna ni kan läsa av är historier skrivna av backers till spelet på kickstarter, så hoppar ni över alla NPCs själar så blir det inte så mycket text. Ett tips..

Stridssystemet hör changern till! Ju mer att pilla med desto mer RPG.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Jag var inget jättefan av föregångaren, men PoE 2 har hittills (ca 10h in) varit betydligt bättre på alla plan. Alldeles för kort speltid för att vara säker, givetvis.

Precis vad jag också tycker, klart bättre än föregångaren. Mycket bättre start och roligare förflyttning över världen och utforskande. Story och karaktärer är riktigt bra. Stort plus också för att alla karaktärer är röstsatta, det ger enormt mycket för inlevelsen.

Är inte ett fan av stridssystemet. Jag föredrar antingen omgångsbaserat där man har full kontroll, eller mer actionorienderad realtid där man har flyt i striderna. Men det är ok. Sen tycker jag laddtiderna är för långa ibland, speciellt när man går in i en byggnad. Det borde vara omedelbart skifte till ny karta men är istället i mitt tycke för lång fördröjning. Kanske fixas i patchar framöver.

Skrivet av Artifactor:

Hade som någon annan sa väldigt svårt för stridssystemet i ettan. Kändes som man hela tiden fick micro-manage:a för att vara effektiv. Gillade när de egenskaper man hade var begränsade eller passiva (typ användas 3 ggr per dag eller att besvärjelser tar slut) som i Baldur's Gate spelen. Här var det "1 use per encounter" vilket betydde att det blev ett väldigt mycket klickande för varje strid... Kanske är det bättre i tvåan? Kommer nog tyvärr inte spela tvåan då jag inte orkade spela igenom ettan (det var lite för flummig story/värld för mig tyärr). Hoppas ni som älskade ettan verkligen får njuta i fulla drag av detta spel. Alltid kul med att rollspel är tillbaka vilket som!

Personligen, kräsen som jag uppenbarligen är, får man vänta på Pathfinder: Kingmaker.

Nu ska du inte vara för snabb att döma här...

Det finns ett DLC som gör att man kan få rösterna från Critical Role på sina PCs!
Köp det, spela det, älska det. Då har vi än mer att diskutera när vi dricker whiskey ihop.

Medlem

Min quicksave blev superkorrupt. Jag får en omedelbar reboot av datorn när jag laddar den. Just great.

Medlem

Kom aldrig in i ettan. Får se om tvåan kan fånga intresset.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Skribent

@Ravenknight: tvåan kommer igång snabbt som fasen om inget annat. Mer lättillgängligt överlag.

Skribent

@Buio:
Kul. Sånt där är alltid lurigt när man skriver om spel, dessutom. Jag stötte inte på några värre buggar under min tid med PoE2, men så var det med första spelet också. Och så fort jag publicerat recensionen så åkte jag på flera feta, spelförstörande buggar. Hoppas inte det blir så den här gången också.

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

@Ravenknight: tvåan kommer igång snabbt som fasen om inget annat. Mer lättillgängligt överlag.

Låter lovande! Skall nog ge det ett försök till helgen.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Joakim Kilman:

@Buio:
Kul. Sånt där är alltid lurigt när man skriver om spel, dessutom. Jag stötte inte på några värre buggar under min tid med PoE2, men så var det med första spelet också. Och så fort jag publicerat recensionen så åkte jag på flera feta, spelförstörande buggar. Hoppas inte det blir så den här gången också.

Fick göra en ordentlig genomgång, det verkar ha löst sig och är stabilt nu.

Medlem

Spelat en 10 timmar in, riktigt imponerad. Gillade ettan rejält, men detta är bra mycket bättre än så länge tycker jag.
Är dock verkligen inget fan av sjöslagen...jag menar kom igen.

Det är en rätt stor del av spelet, och att sitta och skjuta bredsida, vända runt, skjuta andra...vända runt blir trist.
En sjujäkla tid tar det också i många fall.

Jag tycker att man kunde hittat på en bättre lösning än denna textbaserade tristess, även om den är funktionell.
Suckar djupt ofta när man blir anfallen på havet och vet att man måste läsa en bok i princip innan man får köra vidare

Skribent
Skrivet av BigD:

Spelat en 10 timmar in, riktigt imponerad. Gillade ettan rejält, men detta är bra mycket bättre än så länge tycker jag.
Är dock verkligen inget fan av sjöslagen...jag menar kom igen.

Det är en rätt stor del av spelet, och att sitta och skjuta bredsida, vända runt, skjuta andra...vända runt blir trist.
En sjujäkla tid tar det också i många fall.

Jag tycker att man kunde hittat på en bättre lösning än denna textbaserade tristess, även om den är funktionell.
Suckar djupt ofta när man blir anfallen på havet och vet att man måste läsa en bok i princip innan man får köra vidare

Åsikterna verkar gå isär rejält om det där. Jag tyckte att de var kul i början, men de är inte speciellt svåra och alla är likadana så efter ett tag slutade jag krångla med dem och bara bordar istället. När man har ett stort, uppgraderat skepp med full besättning är det inga problem att göra så varje gång.

Medlem

Tycker tyvärr de failade rejält med balansen i spelet. Spelar path of the damned och det känns som easymode, väldigt lite som är det minsta av en utmaning. Gjorde en multiclass barbarian (mageslayer)/rogue(streefighter) som bara slår sönder allt på ett par slag. Det tar tyvärr ganska mycket av glädjen ur spelet. Första spelet var då relativt utmanande. Även när man slåss mot fiender som är högre level blir det inte speciellt svårt. Tråkigt att man inte får något som helst behov av att använda crafting/alchemy. Det började bra de första levlarna när det var lite småknepigt, sen gick det bara utför och blev en barnlek.


signatur

???????????????

12
Skriv svar