*Valve tar upp kampen mot porriga animespel på Steam

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Kanske bra att uppdatera nyheten med att valve har backpeddlat och sagt att mailen skickades ut av "misstag"

https://gbatemp.net/threads/update-valve-demands-for-certain-adult-games-to-patch-out-their-content-or-face-removal-from-steam.504265/

Citat:

UPDATE 2: As of May 19, all developers that received this warning email from Valve, have all gotten a follow up email stating that emails about imminent removal of their games was sent out by mistake, to disregard the warning, and that the games will be re-reviewed immediately to make sure the games do indeed meet requirements to stay on the Steam Storefront.

Låter som att någon eller några på Steam fick lära sig att de bör undvika att handla förhastat, i ren och skär moralpanik, utan istället handla efter principer som ”sov på saken”, ”tänk efter före” och ”Rätt ifrån mig, sänd inte problemet vidare”.

I framtiden kommer förhoppningsvis dessa Steam-arbetare börja med att kolla upp om några spel i fråga verkligen bryter mot kraven innan de går till handling och begär ett flertal företag på samma dag om att rätta sig eller fara och flyga.

Skönt på ett sätt att det inte vad Conan Exiles, fast tråkigt att de gav sig på en handfull småföretag i moralpanik.


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

@FuzioN: det som du, och så många andra censurkåta typer missar är ju gränsdragningen, och dessutom hur den har en tendens att förflyttas. Det börjar med dessa skräpspel som ingen bryr sig om, sedan skriker någon att en lite större titel är illa och inom kort ligger Witcher och gta under luppen.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Inte alls lurigt enligt mig då dessa spelen är 90% nakenhet och 10% kopierat spel som redan existerar.

varav witcher har 10% nakenhet om ens det och det är för allt är ofiltrerat tom våld etc, och ett eget spel som består 90-95% utav spelet.

jag tror du mycket väl förstår dom inte kommer att gå på spel som skapar ett eget spel där just spelet i sig säljer och inte något kopierat mög.

speciellt med tanke på det tar upp tid för valve i onödan där bra sple hade kunnat kommit in på platformen istället.

Men ja för vissa kanske detta verkar luddigt för mig är detta solklart, och enligt mig spelar man bara dum i huvudet eller leker pajas om man inte ser skillnaderna

Huniepop och några av de andra spelen här ser som du säger ut att till viss del vara kloner av existerande spel, specifikt Bejeweled. Jag ser dock Kindred Spirits på listan, vilket inte har något kopierat gameplay(eller annat gameplay för den delen) överhuvudtaget och definitivt inte har högre andel sex än The Witcher(för övrigt är det förmodligen få av de andra spelen som kommer i närheten av 90%, men huvudfokus i dem ligger i alla fall på det sexuella innehållet). Du kanske invänder mot att sälja visual novels på Steam i och med att de i praktiken inte är spel, men där säljs även filmer och blandad mjukvara, så jag ser det inte som något särskilt konstigt.

Medlem

Amorous är gratis, för att ta ett exempel. Så inte cashgrab. Men som alla andra "porrspel" så måste man skapa en blankfil där spelet ligger för att komma åt den ocensurerade versionen.

Vilket känns onödigt då det via kontokort kan avgöras om användaren är 18 år eller inte.

Censur och morallagar känns lite 1800-tal, kan vi inte växa upp nån gång?

Medlem

Vad är det för fel på att ha åldersgräns på vissa spel på steam. Man betalar ju med kort eller liknande och då borde man kunna bekräfta åldern.
Ser ingen anledning att förbjuda porrspel om det inte är typ RapeLay eller vad det nu hette.

Avstängd

Kanske dags att rensa bort all jävla shovelware & garbage från steam bara? Man får cancer när man försöker browsea store, går verkligen inte.

Medlem

Den västerländska moralpaniken!!

Skynda er att täcka kropparna!!

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Låter som att någon eller några på Steam fick lära sig att de bör undvika att handla förhastat, i ren och skär moralpanik, utan istället handla efter principer som ”sov på saken”, ”tänk efter före” och ”Rätt ifrån mig, sänd inte problemet vidare”.

Jo, skulle anta att så är fallet.

Det är ju problemet med Vavle's konstiga företagsstruktur, att alla har lika rätt och kan driva igenom vad dom vill. Fungerar ju antagligen jättebra när alla har samma idèr om moral och vad som är rätt/fel, men kan uppenbarligen bli riktigt skumt också när inte alla är på samma spår.

Det är tråkigt att se hur folk drar generella argument om alla spel som de själva inte verkar spela heller har förståelse för. Jag spelar sällan Visual novels men "porr"-spel som huniepop med gameplay (som inte alls är ren kopia av bejeweled utan snarare bara en sorts pusselspel som liknar ett mode i bejeweled (ungefär som att säga att alla spel med pussel är kopia av tetris)) tycker jag är trevliga för jag gillar sådana typer av pussel och den känslan man får av välgjordhet när man spelar huniepop är trevlig. Att det är spel för nakenhet är som att andra spel är för våldet. Vissa kanske inte har något emot att det är med naket, precis som andra vill absolut ha med våld i sina spel. Visual novels kan vara väldigt välgjorda stories och ha enormt bra konst och etistiskt sinne. Folk borde försöka vara lite mindre trångsynta. Jag gillar inte heller RPG makerspel med intryckt porr men det är personer som försöker göra spel och som kanske saknar resurser för att göra bättre spel och använder en genre för att försöka bli större. Är de kassa får de dåligt betyg av användarna.


signatur

"Was aus Liebe getan wird, geschieht immer jenseits von Gut und Böse." Friedrich Nietzsche, Jenseits von Gut und Böse, 1886

Medlem

Jag har sagt det förrut och säger det igen. steam borde vara id kopplat. alltså bank id elr liknande så att man inte kan skapa fler än ett konto elr ladda ner 18+ content utan att rota i morsans elr farsans plånbok. Men det är bra att de gör detta.

Medlem

Bra sätt av Valve att få Incel-rörelsen förbannade


signatur

Everytime I look at myself, I can't believe how awesome I am.

Medlem

Har inte särskilt bra koll på hur pass "porriga" den här typen av spel är, men av att döma av några snabbt fram-googlade trailers så går de nog ganska nära gränsen för vad många skulle klassa som porr. Om det hör hemma på Steam eller inte är upp till Valve, vilket jag får acceptera trots att min personliga åsikt är att det inte är en lämplig plattform.

Jag tänker alltså att Valve i egenskap av ett privat företag får moderera sin butik på det sätt de själva vill - finns säkert andra tjänster och kanaler som erbjuder den här typen av spel om nu Valve skulle bestämma sig för att rensa Steam.

Samma gäller egentligen all *skit* som fyller upp Steam-butiken. Jag hade kanske personligen önskat att kvalitetskontrollen var ett antal grader högre, men det är som sagt upp till Valve själva.

Avstängd

Synd att Valve cuckar ur och pudlar. Helt rätt att rensa bort cringe-shovelware från deras bloatade plattform.

Medlem

@EXPLICIT:

Fast då får de fan i mig plocka bort all annan skit också, vilket de hittills inte visat en tillstymmelse till att göra. Nej, nu var det någon feg krake på Valve som vek sig inför påtryckningar av den ultrakonservativa kristna högern i USA och hade knappast något med den enorma mängd skräpspel, varesig det är porr eller vanliga skitspel, som finns på STEAM. Det var snarare så att det är väldigt enkelt att ge sig på den typen av spel. Moralismen är stark i jänkarland och nymoralismen har fått en slags renesans de senaste åren tyvärr. Bara den saken att ocensurerade bröst och halvnakna tecknade animetjejer räknas som värre än dödligt våld känns rent kafkaesk. Tyvärr hade de nog inte räknat med att människor är enormt negativa till censur, oavsett vad det handlar om och det hann skrivas en jäkla massa om detta lite varstans på nätet innan man relativt fort pudlade. Den negativa PR det skapade och det faktum att den här sortens spel verkar sälja väldigt bra, gör att beslutet nog togs väldigt hastigt och utan någon som helst tanke på vad resultatet skulle innebära.

Det finns säker ett antal spel som räknas som shovelware även bland porr/erotik spelen, men att därför banna allt, är verkligen inte rätt väg att gå om man vill få bukt med problemet.

Medlem

@FuzioN:

Du generaliserar lite för mycket, det finns säker en massa skit där som behöver rensas bort, det tvivlar jag inte alls på. Men det problemet är inte något som bara finns inom den genren, utan det finns 10.000 ggr mer skitspel inom andra genrer som också behöver rensas bort, så varför bara slentrianmässigt ta bort eller tvinga fram en censur av porr/erotik spel? Nä, det var endast någon klant som drabbats av moralpanik.

Redan idag är det totalt omöjligt att söka efter spel på STEAM. Det är så illa att man kan gå in på en piratsida och kolla efter nysläppta spel så ger det dig en enormt mycket bättre översikt av nya och intressanta spel som släppts, då varken de eller piraterna själva har något intresse av den enorma mängd skitspel som inte kan filtreras bort i STEAMS egna filter.

12
Skriv svar