Astroneer - Kul spel i early access.

Testpilot
Astroneer - Kul spel i early access.

Jag har i omgångar testat detta spel

Det är i tidig alpha och har en rolig grafisk stil samt ett kul koncept.

Men först en snabb beskrivning om vad spelet egentligen handlar om.

Det är ett simpelt basbyggarspel där du utforskar gigantiska planeter.
Grunden är att bygga din bas och forska fram olika teknologier.
Du kan sen bygga en raket och åka till andra planeter som alla är olika.

Både planeterna och miljöerna är slumpmässigt skapade så varje spel har helt slumpade miljöer och utseende på planeterna och grottorna.

Det är ett lugnt avslappnande och meditativt spel som jag rekommenderar starkt att prova.
Ha det på er radar , spelet kommer i v1.0 under 2019 enligt deras preliminära tidsplan.

Det riktigt roliga är utforskningen. I början kan man bara springa korta turer från sin bas då syret långsamt tar slut , men med tethers kan du utforska längre bort för att senare i spelet ta fordon och åka vilse i grottor eller på planetens yta.

Det gör inget om man dör , man återuppstår vid sin bas. Problemet kan vara att hitta tillbaka till där man dog , dina prylar ligger nämligen kvar där.

Du har även ett terrain tool där du kan forma om marken och även samla resurser med. Det är nödvändigt för att både ta dig ur knipor och bygga väg till de resurser du behöver. Du uppgraderar och boostar detta verktyg med olika moduler eftersom du spelar.

Tethers används också som hjälpmedel att hitta tillbaka till basen , det finns även beacons du kan placera ut strategiskt för att inte åka vilse på de större planeterna.
Din bas måste förses med elektricitet för att utrustningen skall fungera optimalt och du har flera olika system att generera och lagra ström.

Efter ett tag kan man bygga sig en mobil bas med fordonen. Du kan göra en egen karavan med dragbil och 3 extra släp som mest.
Man använder fordonen att ta längre turer för att samla resurser för både det du bygger och att boosta din forskning. Se bara till att ha generator/vindsnurra/solpanel på bilen för att kunna generera ström , annars får du snabbt slut på batterierna.

Som sagt spelet är i tidig Alpha och har såklart galna buggar. Hela konceptet med story eller hur du skall gå vidare i spelet är inte heller klart , just nu har du de grundläggande systemen och får hitta på äventyr själv.

Bilden är från då jag föll rakt in i en planet med min bil och bilen fastnade i taket medan jag ramlade ner i en grotta längst inne i planeten. Det var enkelt att gräva fram bilen men det tog mig flera timmar att hitta ut och tillbaka till min bas. Hur kul som helst!

Det finns inte mycket press på dig att ta dig från start-planeten men jag rekommenderar starkt att försöka sätta upp bas på en annan planet så snabbt du kan då dessa har vilt skiftande miljöer , klimat faror och tillgång till resurser.

Det finns för närvarande följande planettyper att åka till:
* Terran
* Barren (Måne)
* Arid
* Exotic
* Radiated
* Tundra

Jag har det som utmaning att från startplaneten få till en grund-bas och sedan ta sig till andra planeter och samtidigt få med dig allt för att starta en ny bas.
Lycka till Astroneers!

Astroneer
4
Mycket bra
+
Kul UI-design
+
Avslappnande och meditativt
+
Det har det lilla extra som gör man fastnar och spelar
-
Galna buggar
-
Ingen story ännu
-
Vissa moment blir repetitiva snabbt
Det här betyder betygen på FZ
1
Skriv svar