Kreativa GDPR-mail!

Skägg.
10 Chambers
Kreativa GDPR-mail!

Anton mot GDPR (OBS! Bilden är ett montage)

GDPR, de slentrianmässiga nyhetsbrevens undergång, träder snart i kraft (@klorixx fnissar nervöst från kodrummet) och mängden mer, eller ofta mindre, kreativa försöken att hålla oss kvar i diverse utskick av elektronisk post svämmar över i inkorgen. Därför vore det kul att dela med sig av de tafatta ämnesraderna som ska få oss att fortsätta stå som mottagare för allt från kinaprylar till det där kreddiga märket som hade en popup-boutique förrförra sommaren.

  • ”Stay in touch!” - känns ändå lite personligt och man vill ju inte vara den som bara slutar att höra av sig.

  • ”Confirm your personal details” - helt klart torrare, mer rakt på sak. Utformat av en ängslig jurist kanske?

  • ”GDPR Compliancy Gaming FINAL Update” - rakt på sak! Pang boom liksom. Gaming dessutom. Va?

  • ”GDPR, [STUDIONAMN] and You” - känns också lite personligt, lättsamt som den femtioelfte deckaren från den där svenska författaren du redan glömt namnet på.

  • ”Uppdaterade medlemsvillkor i [BUTIKS] Vänner” - är tydligt, ärligt, och så vidare men vem kallar ett medlemsskap ”vänner”. Gör mig ovänlig.

  • ”Important: Your privacy” - Viktigt! Allvarligt! Importante!

  • ”GDPR - [BUTIK] - VIKTIGT” - IMPORTANTE!!

  • ”We updated our Privacy Policy, too” - lite slött ändå?

  • ”Vi värnar om dina personuppgifter!” - får mig att bli ängslig. Vad har jag egentligen delat med mig av?

  • ”Nya allmänna villkor” - Men de särskilda villkoren då!?

  • ”Celebrate GDPR! 🎉” - Faktiskt det enda jag öppnat. Vem vill inte vardagsfira lite?

GDPR-mail, gotta catch’em all!

Har du några exempel?


signatur
Medlem

Jag gillar när företag skriver saker som "Vi gör det här för din skull. Varsågod."
när de i själva verket menar "Vi vill gärna slippa göra det här, men tvingas av en ny lag som träder i kraft."

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:

Jag gillar när företag skriver saker som "Vi gör det här för din skull. Varsågod."
när de i själva verket menar "Vi vill gärna slippa göra det här, men tvingas av en ny lag som träder i kraft."

Ja, alltså, hade folk bara inte missbrukat folks personuppgifter hade ju lagen inte behövts.


signatur
Ambassadör
League of Legends

"Du riskerar att försvinna" i ämnesraden efterföljt av "...från vårt kundregister" i brödtexten, var något jag fnittrade lite åt då jag tog bort mailet med glädje.

Medlem

Off topic, men jag var tvungen att göra det här.

OBS! Bilden är ett montage!

Medlem

Det jag blir mest förvånad av är att många företag skickar ut felaktiga, tradiga och rentav dåliga mail istället för att bara låta bli. Än så länge har jag tyvärr inte fått så många roliga, skönt nog väldigt få företag som försöker pusha mig in i något, mest bara same same med infon man redan tagit del av 72 gånger.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:

Off topic, men jag var tvungen att göra det här.

OBS! Bilden är ett montage!

https://i.imgur.com/i56LIv9.jpg

Hahaha! Sidouppdrag - photoshoppa Anton i gamez!


signatur
Skägg.
10 Chambers

En brödtexter är ju ganska kul också, de som försöker vara personliga genom att skriva "Dear [whatever du skrev in när du reggade dig] eller "Hi again Slasktratt".


signatur
57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Mailet som jag fick från GMG med rubriken "Order Confirmation"


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Geeks Gaming

Det bästa fick jag nyss från fractured Space, "Times running out" var titeln, helt öppna med att det var ännu ett GDPR mejl, gillar stilen, alla vet varför de skickas så go with it!

Avstängd

"⏰ Last chance to stop us unsubscribing you" - Green Man Gaming

Skribent

"Häng kvar, annars får du inte botemedlet" Jävla ICA asså, sista gången jag äter ett "gratisprov" i deras butiker.

Medlem

Jag minns inte om jag fått något från FZ. Ska inte ni skicka något?

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Bennii:

Jag minns inte om jag fått något från FZ. Ska inte ni skicka något?

Nu när jag gick in på sidan fick jag, inte ett mail, men ett meddelande om GDPR som jag läste igenom och godkände.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk: Ja, jag såg det nu.

Medlem

Jag tyckte detta var roligt skrivet: (Företagets namn borttaget)

Hallå där,
Precis som vi börjar du väl bli duktigt trött på alla dessa epostutskick med anledning av den nya dataskyddsförordningen (GDPR) som träder i kraft den 25:e maj 2018? Men alla ska vi den vägen vandra... Så nu uppdaterar även vi våra Allmänna Villkor. Detta för att uppfylla de krav som lagen ställer och för att säkerställa att vi fortsatt skyddar din data på bästa sätt. I och med uppdateringen är vi förberedda för införandet av den nya lagen.

Du hittar de nya villkoren på denna länk: Allmänna Villkor

Vad behöver du göra?
Du behöver tack och lov inte göra någonting för att ändringen ska ske, det sker per automatik den 25:e maj 2018 i och med detta epostutskick.

Har du frågor eller funderingar kring denna nya förändring så skicka ett mail till den stackare som blivit utsedd till GDPR ansvarig hos oss: [e-post]

Om du mot förmodan skulle vilja läsa mer om datakyddsreformen så kan du göra det här: https://www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/

GDPR gäller som lag i alla EU:s medlemsländer från och med den 25 maj 2018. Syftet med GDPR är att skapa enhetliga regler för hela EU, att skydda medborgares rättigheter till sina egna data samt att underlätta för företag (jo det hade ju varit välkommet) som verkar i flera EU-länder.

Du kan när som helst invända mot att få fortsatt information från oss genom att klicka på avregistreringslänken i våra nyhetsbrev.

//Vännerna på [företagsnamn]


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

1
Skriv svar