Recension – Dark Souls: Remastered

Robot
Recension – Dark Souls: Remastered

Pyttelite snyggare, mycket bättre flyt – men inte ett jäkla dugg enklare.

#dark-souls, #dark-souls-remastered, #pc, #ps4, #recension, #xbox-one


Medlem

Vill flika in denna videon lite för de som är insatta i Dark Souls eller för de som är tveksamma på remastered:

Medlem

Det är Dark Souls, ett av världens bästa spel, med lite finputs, vilket är trevligt.

Men denna remaster känns lite billig och lat av allt jag läst och sett, tyvärr. Teamet som gjorde denna remaster får ställa sig i skamvrån ett tag.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Ögat kan bara se 23,97 fps, onödigt med 60!


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@Godofcheese: Haha, den var rolig den när hollywood drog sin "24fps ger en mer cinematisk upplevelse". Verkligheten som man kunnat testa, som människan både hinner se med ögat och uppfatta med hjärnan ligger väl runt x10 av det.

Medlem

Det ser verkligen ut som en fattig remaster. Synd att det inte var en ordentlig remake, istället.

Medlem

Bara för att folk klagar så blir jag extra sugen 🤤! Måste ha en sån där vad dom nu heter i mig någonstans.

Releasehästryttare

Kom precis till anor londo, mördade fire keepern där > instant regret ... hade helt glömt bort att det va aja baja ^^

Medlem

Ska bli kul att spela det igen. Var så många år sen sist nu och prislappen är inte farlig heller så det blir säkert värt kronorna.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

@Kassler: anledningen varför dom böt till 24fps med film är väll för att det var billigare att tillverka filmer då

Skämt åsido, trevligt att 60fps har äntligen blivit ett alternativ till konsolerna.
Även om det här är världens lataste "remaster"


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

På tex PS4 mäker man kanske ingen större skillnad, eftersom orginalet inte alls finns tillgängligt på denna platform, man kan vara "glad" om man gillar spelet att det då finns över huvud taget?

Med tanke på alla mods för orgnialet på PC dock, så känns det här nog inte värt - åtminstone 30fps och 1080p lirade jag detta några år sedan.

Nåväl. Angående hur mycket ska en remaster göra om:
Öpen fråga: Hur mycket man hade klagat om de ändrade "för mycket"???
Och hur mycket är för mcyket?
Tex. att införa fast-travel. Eller ändrar GUI helt och hållet. Eller erbjuder olika mapping till kontrollern. Eller att det är spelbart på PC med keyboard (jag menar inte "möjligt", men "spelbart"; möjligheten finns ju i orginalet på PC).
En del hade sagt "YES"! Och en hel del hade skrickit "NEJ MEN VAD FAN det är ju inte längre som orginalet".

Medlem
Skrivet av Odee:

Vill flika in denna videon lite för de som är insatta i Dark Souls eller för de som är tveksamma på remastered:
....

Detta fanns inte med i recensionen här: uppenbarligen kommer de på Steam plattformen ta bart orginalet och enbart har remastered tillgängligt. Dvs alla mods och patches, etc. etc. är värdelösa plötsligen.
Man har alltså inte alls ett val vilken version man vill spela???

Testpilot

Perfekt för mig som, konstigt nog, började med Dark Souls 3, spelade sedan Bloodborne och nu senast 2an. Har bara det här kvar, sen får man väl ge sig i kast med Demon Souls också...

Medlem

Körde det först på 360 sen fixa jag det till PC. Blir att fixa remaster också även fast om det knappt är någon skillnad. Jag är en sån där DS fanboy som köper allt DS relaterat lol! Men fan tycker dem förtjänar dem pengarna, har lagt flera hundratals timmar på alla tre DS spelen. Dem spelen är som skräddarsydda för mig!

Snart har man fixat ett PS4 också så man äntligen kan lira Bloodborne!

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Ögat kan bara se 23,97 fps, onödigt med 60!

Bra trollat!

... för du trollade väl? Annars är det bara att ta en titt här

Medlem

@Nemo: lol ja, det var skämt


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Rullar det på bra i Blighttown är det skäl nog för mig att skaffa denna remaster. Men jag väntar på switchversionen.

Btw, värsta området: Tomb of the giants. Jag har lite svårt för mörka områden där döden lurar bakom varje hörn

Medlem

Tänk om denna studio ville anställa folk som kunde grafik, ljud och portning lika bra som tex Rockstar. -_-

Medlem

Dark Souls <3

Medlem

Jag väntar tills Switch versionen är ute, då det är på det formatet jag ser fram emot det mest. Har redan spelat alla andra Souls-spel på XB360/XB1/PS3/PS4 så redo att testa på en bärbar maskin nu!

Medlem

Switch-versionen nämns inte ens..
Lite (läs: mycket) dåligt att skriva för en sida som FZ och inte ens ha koll på att spelet släpps till Nintendo Switch också 😅 (eller iaf inte ens nämna den).

🤔

Skribent
Skrivet av Vintersorg:

Switch-versionen nämns inte ens..
Lite (läs: mycket) dåligt att skriva för en sida som FZ och inte ens ha koll på att spelet släpps till Nintendo Switch också 😅 (eller iaf inte ens nämna den).

🤔

Just det. Missade det eftersom det sköts upp till Switch. Lägger till det.

Medlem

Nu har man kört ett gäng timmar på ps4an.. spelar som en dröm tycker jag.
Bra mycket smidigare och snabbare respons nu i fighterna än originalet helt klart och detta medför att jag tycker det blivit bra mycket lättare haha.
Grafiskt har jag inget att klaga på. De har lagt på bättre ljuseffekter och rustningar ser mer skinande ut nu än i originalet. Det sämsta tycker jag är ljudet som åldrats lite dåligt. Inte mycket till tryck i ljudet och fotstegen när man springer på gräs låter bedrövligt haha.

Men ja.. helt klart nöjd för de 400 kr det kostade.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Knåpade ihop en videojämförelse mellan spelen:

Enligt mig ser Remastered bättre ut på en del sätt och flyter mycket bättre men det finns också saker och områden i Remastered som ser sämre ut än i originalet.

1
Skriv svar