Recension – Detroit: Become Human är mänskligt

Medlem
Medlem

Ett utav de bästa PS4 spelen jag spelat på länge. Kommer definitivt köra om det några gånger till men väntar nog tills semestern så man hinner glömma lite. Fick mitt ex av spelet i onsdags, klar igår vid 22.00. inte så långt egentligen men väldigt underhållande och fängslande spel. 10/10

FM-guru
F.d. Sisyr

Blir ett köp i samband med att jag skaffar PS4:a... när nu det blir. I höst lagom till RDR 2 låter inte helt fel.

KoP
Medlem

Nä, testade demon och det skapade inget sug. Tänker inte låta David Cage lura mig med ännu en interaktiv film för 500 spänn.

Medlem

Finns det fortfarande en progressbar på hur stor chans det är att lyckas i olika scenarion ? Jag testade demot och störde mig något enormt på det, ett spel som detta gör sig mycket bättre om man inte vet hur det går eller vad olika val får för konsekvenser. Ser man den där baren vill man ju bara uppnå 100%, eller har jag fattat det fel ?

Medlem
Skrivet av zauii89:

Finns det fortfarande en progressbar på hur stor chans det är att lyckas i olika scenarion ? Jag testade demot och störde mig något enormt på det, ett spel som detta gör sig mycket bättre om man inte vet hur det går eller vad olika val får för konsekvenser. Ser man den där baren vill man ju bara uppnå 100%, eller har jag fattat det fel ?

Nej, det du spelade i demot är första missionet i spelet och är därmed mer en tutorial. Progressbaren användes inte mer vad jag kan minnas.

Skrivet av ToRcH:

Ett utav de bästa PS4 spelen jag spelat på länge. Kommer definitivt köra om det några gånger till men väntar nog tills semestern så man hinner glömma lite. Fick mitt ex av spelet i onsdags, klar igår vid 22.00. inte så långt egentligen men väldigt underhållande och fängslande spel. 10/10

Håller helt klart med. Jag har alltid älskat Quantic Dreams spel men detta är första spelet där beslut faktisk har verklig påverkan på utfallet.

Folk klagar på att det "bara" är 10 timmar (vilket är lustigt då detta ofta är standard för linjära story-drivna spel) men man inser snabbt vilket massivt arbete som ligger bakom. Massor av scenarion och även hela missions som man inte ens får spela vid första playthrough. Det är kul att diskutera med folk hur pass olika utfall man fått. Det finns definitivt ett stort replay-värde i detta spel.

Medlem

@Bennii:

Det är mer trovärdig att en robot har regler som de håller sig till och inte har "känslor". Känns som en brist i robotens funktion om de kan gå runt å död folk för att "feelings" .... när de inte är designade att döda folk, de är ju inte några militär robotar i spelet direkt, utan de är assistenter (förutom kanske polisen).

Jag tror mer på de lagarna eller någon version av de lagarna än den katastrof som robotarna i det här spelet uppvisar. Om en människa slår på en robot så 1) borde roboten låta människan slå på den 2) eller så tar roboten lugnt tag i människan så att den inte kan bruka våld tills människan har lugnat ner sig. 3) eller så flyr roboten om det är lämpligt men jag tror nog mer på #2 eftersom att en person som brukar våld måste vara mentalt/känslomässigt instabil och kan vara en fara för sig själv och andra.

Det som händer i en scen i spelet är en mer emotionell reaktion där en robot knuffar en människa (i självförsvar) så att den ramlar omkull och dör istället för att utnyttja den styrkan som roboten borde ha i ett realistisk scenario och lugnt ta ett grepp om personen tills att den lugnat sig, Mycket mer effektivt strategi som dessutom rimligen inte borde leda till att någon dör eller blir allvarligt skadad.

Medlem

@Halvars90:

Nu har inte jag spelat Detroit, så jag uttalar mig mer generellt om androider än om scenarion i spelet. Men det finns en anledning till att imitation av mänskliga känslor skulle vara en väg att gå. Vissa saker är extremt svåra att definiera i ettor och nollor. Vad innebär det till exempel att "skada en människa"? Du nämner att det bästa vore att hålla fast en angripare till den personen lugnar ner sig. Om den personen stretar emot kommer skador med stor sannolikhet att uppstå. Är det då ett brott mot lagen att inte skada människor? Om du håller fast en person med psykiska problem skapar du garanterat emotionella skador som tar tid att läka, fråga vem som helst som jobbar med akut psykiatri vad det innebär att bli fasthållen. Är emotionella ärr att likställa med "skador" eller pratar vi bara fysiska ärr? Om en person behöver HLR och roboten riskerar att bryta revbenen vid bröstkompressionerna, är det en skada då? Ska en android få döda en person om det räddar livet på fem andra? Om personerna androiden räddar är 90+ år gamla och troligtvis dör snart ändå, men personen androiden måste döda är 15 år och har hela livet framför sig, hur väger man då deras livsvärde mot varandra? När är en person död? En död person kan ju återupplivas. Du kan värdera såna situationer och skadan som uppstår eftersom du har empati och känslor.

Intressant ämne, som jag gärna diskuterar mer.

En sak gällande spelet: Skulle det inte bli ett sämre spel om allt var så perfekt och välordnat som du verkar efterfråga?

Gillade Heavy Rain, rätt rejält till och med. Men Beyond var bland det töntigaste jag varit med om (köpte det till releasen, med steelcase till och med). Detroit ser lite bättre ut men känner mig inte mer motiverad än att jag kan vänta tills det ligger runt 200 spänn i pris.


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Köpte spelet nu... 2 år senare.
Synd att spelet crashar 5-15 minuter efter att man launchat..
Provat att nedgradera drivrutiner, uppdatera och installera om och nu krashar det efter 1 minut...

Medlem

Var väldigt besviken på misogyna och löjliga Heavy Rain men Detroit: Become Human var extremt bra. 9-10/10 för min del.
Väldigt långt sådant här spel dessutom. Kändes iaf längre än Heavy Rain och man måste ju bara spela om Detroit efter man klarat det. Samma omspelningssug som med Souls-spelen. Men kanske räcker med en runda till. Så 20h speltid minimum enligt mig

12
Skriv svar