Avslöjandet av sanningen

Ambassadör
League of Legends
Avslöjandet av sanningen

Jag spenderade en för stor del av förmiddagen på jobbet att läsa kommentarerna till @Tomas Helenius krönika om Battlefield V. Mitt bland alla faktamässigt felaktiga utspel, taktiska förvirringar, konspirationsteorier och politiskt käbbel så bevittnade jag sanningen. En kommentar som inte bara öppnade upp mina ögon för verkligheten utan även förklarade alla frågor jag någonsin haft om samhället. Det var krönikören själv som spred sanningens predikan med följande ord.

"Kungahuset har sen 90-talet använt delar av apanaget till mutor åt agenter som hindrar IK Brage att gå upp i Fotbollsallsvenskan igen."

Allt blev plötsligt självklart. Vardagens gråa färger belystes av sanningens prisma. Först trodde jag det var menat som ett skämt eller för att visa en poäng men ju mer jag tänkte på det desto klarare blev det. Låt mig ge min syn på Tomas sannings-klargörande.

För den som inte vet är IK Brage ett fotbollslag från Borlänge. Laget har inte varit upp i allsvenskan sedan 1993 vilket kan för den oinvigde ses som petitess. Men för en självutnämnd fotbollsexpert som undertecknad, med över 500 timmar i Football Manager 2016, blir det uppenbart att något inte stämmer.

Men varför skulle kungahuset ha ett intresse i att hålla IK Brage borta från Allsvenskan?
Jag förmodar att majoriteten redan själva har lyckats lista ut anledningen då den är självklar men för den trögfattade ger jag nu den uppenbarliga förklaringen.

Som allt annat behöver man ta till historieböckerna för att lista ut den härva som sanningen skapar. Om man dissekerar namnet Brage så är första tanken skaldekonstens gud i asatron. Men det är inte härifrån som fotbollsklubben fått sitt namn. Nej, namnet har en direkt (självklar) koppling till ‘Brage den gamle’ som var en skald och poet under 800-talet. ‘Brage den gamle’ hade stort inflytande från norska Vestlandet till Birka på den nuvarande svenska östkusten. Platsen där Borlänge ligger idag ligger på en mycket lämplig plats för en person med så stor räckvidd under denna tidsålder. ‘Brage den gamle’ utgick alltså från Borlänge och hade stort inflytande i såväl Norge som i Sverige.

Omkring år 830 var Brage den gamle i sällskap med Sveakonungen Björn som träffade Benediktinermunken Ansgar. Ansgar, Björn och Brage diktade något vad man kan kalla en samhällelig grundsten och kan jämföras med den amerikanska självhetsförklaringen i betydelse för statsskicket i Sverige. Man döpte texten till Brage-dikten. Dikten förvarades på olika platser men det var på en okänd plats i Linköpings stift som denna föll i glömska under ett par århundranden. Personen som fann dikten var biskopen Kettil Karlsson som var släkt med Gustav Vasa. Kettil förde dikten till Dalarna och specifikt Borlänge. Gustav Vasa läste just ur denna dikt då han samlade ihop sina rebeller som störtade den danska konungen och enade Sverige under en flagg. Samtliga av efterföljande konungar har använt sig av dikten som ledsaga för att göra Sverige till Sverige. Hela vägen genom historien fram till 1800-talet och familjen Bernadottes intåg i det svenska kungahuset.

Karl XIII, som var den sista kungen innan Bernadotte tog över, gick ihop i en allians med britterna mot Napoleon och hans framtåg genom Europa. I och med alliansen skrev Karl XIII på ett avtal med britterna om att ansluta sig till världsordningen. För att få ansluta sig till världsordningen var han dock tvungen att förstöra Brage-dikten och för alltid låta Sverige styras av världsherreväldesorganisationen som vid denna tidpunkt delvis styrde britterna. Dikten sågs som den enda svaga punkt mot världsordningen. Som betalning fick Karl XIII Guadeloupe av britterna.

Men trots den förstörda dikten var folket i Dalarna fortfarande rebelliska och kopior av dikten dök upp lite varstans i olika motståndsrörelser runt om i landet. År 1814 sålde kungen Guadeloupe till fransmännen och skapade Guadeloupefonden för pengarna. Tanken var att man skulle använda sig av pengarna för att stoppa spridningen av Brage-dikten. Detta blev dock en kännedom som folket ställde sig emot och 1815 påstod man att pengarna i Guadeloupefonden användes för att betala av den svenska statsskulden. Detta var självklart en lögn för att få folket att tro att pengarna inte längre fanns tillgängliga.

Pengarna har använts flitigt under de senaste 200 åren för att stoppa Brage-diktens återkomst. Olika organisationer har försökt att få tillbaka Brage-dikten. En del för personlig vinning, andra för att visselblåsa om verkligheten som vi lever i.

Men vad har detta för koppling till IK Brage och allsvenskan?
Jo i samband med en ökad tillgång till media, sport och kultur under 1900-talet var kungahuset tvungna att få kontroll på situationen. Man började aktivt motarbeta samtliga som kunde ha någon koppling till dikten. Det är här IK Brage kommer in. En på ytan oskyldig idrottsförening men med uppenbara kopplingar till krafter som kan stoppa världsherraväldet. År 1993 började Internet sprida sig i folkhemmen. Kanalerna där Brage-dikten kan spridas ökade för var dag som kom. Kungen tog personligen initiativet att strukturera om hela spelsystemet i svensk fotboll och anlita domare och spelare för att stoppa den omåttligt populära propagandamaskinen, IK Brage.

Och som vanligt lyckas kungen med sina bedrifter. Det nya spelsystemet som varit aktivt från 1993 har helt stoppat dala-laget från avancemang likväl som återuppståndelsen av Brage-dikten. Vi lever alla i en lögn om demokrati. En lögn om att vi kan påverka något som händer. Allt är hemskt och fruktansvärt.

Livet är en lögn men ibland ser man ljuset i mörkret. Ibland gör lögnpredikanter som @Tomas Helenius snedsteg och avslöjar inte bara existensen av sanningen utan även sin egen medverkan.

Politikerna, media och kungahuset vill få oss att tro att det är valet 2018 som är vår möjlighet att påverka framtiden även fast det egentligen är oväsentligt så länge IK Brage inte avancerar till Allsvenskan.

#sanning #blogg #dali

Medlem

Hehe, rolig text


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Skägg.
10 Chambers

Det här var det bästa jag läst på länge!


signatur
Medlem

Instämmer med föregående talare. Och heja Brage, laget som aldrig tappar taget! (Måste få ordning på monarkiproblemet snart, dom håller laget ute)

Redaktör

The truth is out here! Tack för dagens garv, @dali

Apropå Brage: ”K*ken b*llen Domnarvsvallen!” leder ligan över bästa hejarramsor.


signatur
Ambassadör
League of Legends

@Tomas Helenius: Haha. Det där måste vara innehållet i Brage-dikten.

Medlem

Mycket bättre skrivet än den flamebait tråd på samma tema som jag satt och grunnade lite på

(Hade förmodligen inte blivit något, men ändå...)


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

1
Skriv svar