Senaste filmen du såg

Medlem

Dune 2... Det görs fortfarande bra film 👌

Inaktiv

Horizon: An American Saga, sedd på Bio. Ger den en stark 3 av 5.

Medlem

Barbarian - skräckis på Netflix från 2022.

Namnet var väldigt underligt för film som detta.
3/5 - väldigt stark start. Spännande, skådisar gör ett bra jobb (bla Bill Skarsgård). Senare del av filmen blev väldigt ologisk och känns som man ville knyta ihop handlingen men hade inget vettigt sätt att göra det med.

Build Up +++++
Conclusion -----

KoP
Medlem

Alien 3.

Folk får säga vad dom vill om Alien 3 men personligen tycker jag den är underskattad. Rätt ok film i serien

KoP
Medlem
Skrivet av Jandelin:

Beverely Hills Cop 4 7/10

Ganska smått överraskad av den, mycket bättre än 3:a.

Precis det jag kände också. 4:an slår 3:an på fingrarna.

Inaktiv

Godzilla x Kong : The New Empire, sedd på bluray, den va mycket bättre än Godzilla minus one, imo.

Medlem
Skrivet av KoP:

Alien 3.

Folk får säga vad dom vill om Alien 3 men personligen tycker jag den är underskattad. Rätt ok film i serien

Den har riktigt bra stämning länge men när de ska hålla på med dörrarna så är någon form av komik. Har sparats en del på effekterna med vilket är märkligt med tanke på vilka klassiker 1an och 2an är. Fincher kunde garanterat har gjort 3an bättre.

Skrivet av Kaleid:

Den har riktigt bra stämning länge men när de ska hålla på med dörrarna så är någon form av komik. Har sparats en del på effekterna med vilket är märkligt med tanke på vilka klassiker 1an och 2an är. Fincher kunde garanterat har gjort 3an bättre.

Han fick inte, studiobossar och manusförfattare och producenter jävlades med honom dagligen, till slut gav han upp.

signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av KoP:

Alien 3.

Definitivt bättre än Rescurrection och gillar stämningen och miljöerna rakt igenom.

Det jag störde mig på är att

Hicks och Clemens inte överlevde

signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro |

Testpilot

Har hoppat på Netflix en månad nu över semestern, mest för att se Dark, sista säsongen av Better Call Saul och Kobra Kai, så avverkar lite annat Neflix-unikt material också

Igår såg jag i alla fall Rebel Moon part 1. Inte bra alltså. Inte bra alls... Ska självklart se andra delen också, hoppas den är bättre än den första.

Medlem

Kinds of Kindness. En bra film, om än aningen förutsägbar ibland, trots att den försöker att inte vara det. Otroligt bra skådespeleri, speciellt från Jesse Plemons. Många tunga namn i vad som verkar ha blivit en film som försvunnit i mängden. Det var bara jag och två till i biografen.

KoP
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Jo det sparades väl in en del på effekterna jämfört med 2:an som var en väldigt effekt-tung film, men mest för att det var på gränsen till en renodlad actionfilm, något inte 3:an är. 3:ans starka kort är nog stämningen.

Är väl dock första filmen i serien där dom använder sig utav en del datoraffekter? Finns ju några tillfällen då vi får se en datoranimerad Alien och det ser helt ok ut för sin tid.

KoP
Medlem
Skrivet av Shadee:

Har hoppat på Netflix en månad nu över semestern, mest för att se Dark, sista säsongen av Better Call Saul och Kobra Kai, så avverkar lite annat Neflix-unikt material också

Igår såg jag i alla fall Rebel Moon part 1. Inte bra alltså. Inte bra alls... Ska självklart se andra delen också, hoppas den är bättre än den första.

Kan rekommendera serien From som har dykt upp på Netflix. Gillar du serier med mystik och övernaturligt är den given.

FM-guru
F.d. Sisyr

Deliver Us from Evil (2014)

Thriller/skräck om en polis som dras in i något övernaturligt efter att några amerikanska marinkårssoldater fått med sig något obehagligt från utlandet. Börjar bra men det leder tyvärr ingenstans, utan man står mest och trampar i trötta genrekonventioner samtidigt som de logiska luckorna och obesvarade frågorna är lite för många. 2/5.

Medlem

Comfort of Strangers. Trevlig reklamfilm för Venice, medan Christopher Walken är blandning av kontrollerande stor man och någonting betydligt mer oroväckande. Men ändå mer drama än skräckfilm. En bedrift i sig, att allting lurar mer under ytan. Baserad på bok av Ian McEwan och med manus av nobelpristagaren Harold Pinter.

KoP
Medlem
Skrivet av magma:

Definitivt bättre än Rescurrection och gillar stämningen och miljöerna rakt igenom.

Det jag störde mig på är att

Hicks och Clemens inte överlevde

Alien Resurrection tycker jag personligen är den sämsta i serien. Det här med att klona Ripley för att få ut den där Alien hon hade i magen kändes bara B.

Hade dom inte kunnat skrapa ihop lite delar utav den där Alien som dom sprängde i Alien 3 och klonat en ny Alien? 🤔

Medlem
Skrivet av anon_4660:

https://youtu.be/lV1OOlGwExM?si=SBFYPkyVylrjG0XW

Godzilla x Kong : The New Empire, sedd på bluray, den va mycket bättre än Godzilla minus one, imo.

Så denna själva på bio för en månade sen. Helt ok, har dock inte sätt filmerna före i serien. Godzilla -1 sägas ha bättre story. Men har inte sett den ännu själv.
Senast filmen jag såg så va Howl's moving castle hadde inte sett den nå förr men det är min bros favoritfilm så då han va på besök så kolla vi Porcco Rosso och Howl's moving castle. Båda är master class i hur man gör bra animerad filmer. Detalj rikedomen i filmerna är huvudlös.

Medlem

The Crow.
Pinsamt att det skulle dröja så lång tid innan jag gav den en chans!

Jag kan i alla fall konstatera att den är riktigt bra!

Inaktiv
Skrivet av iGMAS:

Så denna själva på bio för en månade sen. Helt ok, har dock inte sätt filmerna före i serien. Godzilla -1 sägas ha bättre story. Men har inte sett den ännu själv.
Senast filmen jag såg så va Howl's moving castle hadde inte sett den nå förr men det är min bros favoritfilm så då han va på besök så kolla vi Porcco Rosso och Howl's moving castle. Båda är master class i hur man gör bra animerad filmer. Detalj rikedomen i filmerna är huvudlös.

Gamla godingar, de där mösterverkan har man haft i
filmsamlingen länge😀

Medlem

Akira (1988) - https://www.imdb.com/title/tt0094625/

"A secret military project endangers Neo-Tokyo when it turns a biker gang member into a rampaging psychic psychopath who can only be stopped by a teenager, his gang of biker friends and a group of psychics."

Har inte sett Akira sen ungdomen och nog fan är den lika bra än idag. Animeringen och musiken är grym!

Har läst en del som skiljer sig från mangan, så gör dom en remake en dag så hoppas jag dom följer den helhjärtat.

Live-action rullen som det varit snack om i 15-20 år tror jag blir nästintill omöjlig att få bra. Hoppas verkligen inte Taika Waititi får göra den som det pratades om senast.

Betyg: 5/5

signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Damsel

Netflix

Lagom lättsmält fantasyaction som inte överraskar nämnvärt. Dock så fyller den sin funktion som (lätt ostigt) tidsfördriv tillräckligt bra.

Tre av fem

signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Ridskolan del 3, nuff said.

signatur

”Den fulle har tusen önskningar, den nyktre har bara en.” - Ghandi

Medlem

Tittade på Mad Max Fury Road för andra gången!

Jag måste vart dum i huvet back in 2016 då jag såg den första gången, då jag tyckte att den var mellanmjölk...

Nu när den är genomrullad en andra gång så var den nästintill perfekt.
Hysterisk action, snyggt filmad, fantastiskt ljud och överlag jäkligt imponerande.
Det är bara vissa smådetaljer som den ibland konstiga klippningen med crossfades och något monotont skådespel från vissa som får den att dippa. Men annars var det 2h ren underhållning!

Medlem

In the mood for love 2000

Paren Chow och Chan flyttar in bredvid varandra i ett trångtbott lägenhetshus i hongkong på 1960-talet. Mr Chow och Mrs Chan respektive jobbar mycket och är på affärsresor, och de två börjar så småningom umgås och de börjar leka en enkel lek sinsemellan, där Mr Cow får gestalta Mr Chan och svara på de frågor Mrs Chan vill ställa sin man och vice versa. Dessa frågor börjar sedan handla om de själva då känslor börjar uppstå.

En enkel och grundad kärlekshistoria i en något främmande kultur som ändå är så inbjudande till oss tittare och gör oss engagerade i vad som skall hända här näst!
Fotot snyggt och närgånget (nästan klaustrofobiskt) miljöerna är få och gärna inomhus vilket förstärker känslan av att vara närgången.

Ångrar att man inte sett denna fantastiska film tidigare då den har legat i min backlog ett bra tag, då detta är bland det bästa jag sett på länge!

10/10

(OBS! Detta är ingen film du slänger på och slötittar på en söndag kväll. Utan detta är en film kräver lite av dig som tittare)

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Medlem

When Evil Lurks (2023) - https://www.imdb.com/title/tt16300962/?ref_=tt_urv

"In a remote village, two brothers find a demon-infected man just about to "give birth" to evil itself. They decide to get rid of the body, only to end up unintentionally spreading chaos."

Riktigt stabil och stundtals brutal argentinsk* skräckrulle med en hel del "holy-shit"-scener. Snyggt filmad och intressant premiss, kändes fräsch och nyskapande i skräckfilmssammanhang. Tyvärr svajar den tredje akten en del som gled in lite i klichéterritoriet. Men överlag tyckte jag den var riktigt underhållande och gillade hur den slutade.

Förväntar man sig jumpscares 24/7 är inte denna film för dig. Ska sägas som sagt, att den har ett par väldigt effektiva hoppa-till moment. Men filmen är mer atmosfärisk, brutal och lite äckelpäckel snarare än jumpscare galore.

Betyg: 3.5/5 - Stark rekommendation.

signatur

Releasehästryttare

Bad Boys: Ride or Die 8/10

Bra popcornrulle!

Medlem

Körde igenom ett par filmer på prime.

The Last Voyage of the Demeter

En lite annorlunda Drakula tolkning om själva båtresan mot england, trodde först att det var en av alla sjuk lågbudget skräckisar som överbefolkar prime men den var lite för snyggt filmad och när jag såg David Dastmalchian blev jag mer taggad och den var helt ok precis vad man väntar sig av en film om en vampyr på en båt. 3/5 blodsugare.

Tog sedan tag i min långa lista och drog igång Body at Brighton Rock

Visste inget om den mer än att jag sparat den till min lista för flera år sedan. Filmen börjar svagt som en sämre amerikansk komedi om parkvakter för sedan gå in i en lite mer seriös ton om att vara vilse men med en huvudperson som är svår att gilla och att filmen känns utdragen och slutet onödigt konstlat så tyckte jag inte den var mer än ok-ish så 2.5/5 tappade kartor.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Fezk:

https://m.media-amazon.com/images/M/MV5BYzNiNzc1NWUtYzBjNy00Y...

When Evil Lurks (2023) - https://www.imdb.com/title/tt16300962/?ref_=tt_urv

"In a remote village, two brothers find a demon-infected man just about to "give birth" to evil itself. They decide to get rid of the body, only to end up unintentionally spreading chaos."

Riktigt stabil och stundtals brutal spansk skräckrulle med en hel del "holy-shit"-scener. Snyggt filmad och intressant premiss, kändes fräsch och nyskapande i skräckfilmssammanhang. Tyvärr svajar den tredje akten en del som gled in lite i klichéterritoriet. Men överlag tyckte jag den var riktigt underhållande och gillade hur den slutade.

Förväntar man sig jumpscares 24/7 är inte denna film för dig. Ska sägas som sagt, att den har ett par väldigt effektiva hoppa-till moment. Men filmen är mer atmosfärisk, brutal och lite äckelpäckel snarare än jumpscare galore.

Betyg: 3.5/5 - Stark rekommendation.

Exakt samma betyg som jag gav den på letterboxd. Underhållande skräckis! Dock är den argentinsk och inte spansk.

Medlem
Skrivet av Mikael Berg:

Exakt samma betyg som jag gav den på letterboxd. Underhållande skräckis! Dock är den argentinsk och inte spansk.

Ah, såklart den är. Spansktalande är den iallafall! ;p

Såg även att den är amerikansk co-produced, så argentinsk/amerikansk.

Skrev upp Terrified på tittarlistan från samma regissör, ska tydligen vara ganska bra.

Men håller med, välgjord och underhållande rulle.

signatur

Medlem

Smile för mig.

Den var helt ok.
Lite mkt jumpscares vilket jag inte är fan av men var intressant idé som höll filmen vid liv.

signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Skriv svar