Senaste filmen du såg
Nosferatu 2024. Väldigt mycket stämning tyvärr inte så mycket variation. Alltför familjär story gör att man inte egentligen upplever något nytt alls.
Ryktas om en 3h version, kanske är den bättre?`
3.5/5
Såg den på bio i fredags på premiären, var inte heller så imponerad. Trodde den skulle vara mer visuellt slående med tanke på regissörens tidigare filmer. Men stundtals läcker och obehaglig. Men den gjorde ingenting speciellt emellan. Om den längre versionen innehåller mer filmat och mindre prat om drömmar kommer jag nog vilja se den faktiskt.
Heretic (2024)
Var längesen jag såg något med Hugh Grant men jäklar vad bra han var i den här rollen. Älskade första halvan och sen tappade filmen lite som dom ofta gör, men helt klart sevärd.
4/5
Haha ja, det var kul att se honom i något annat än romcom-trams och så annorlunda roll för honom. And he nailed it! Väldigt obehaglig. Tjejerna gjorde också bra ifrån sig men de var nyare i gemet och Thatcher har tidigare gjort lite skräck-ish så var inte lika annorlunda att se henne så.
Heretic (2024)
Var längesen jag såg något med Hugh Grant men jäklar vad bra han var i den här rollen. Älskade första halvan och sen tappade filmen lite som dom ofta gör, men helt klart sevärd.
4/5
Haha ja, det var kul att se honom i något annat än romcom-trams och så annorlunda roll för honom. And he nailed it! Väldigt obehaglig. Tjejerna gjorde också bra ifrån sig men de var nyare i gemet och Thatcher har tidigare gjort lite skräck-ish så var inte lika annorlunda att se henne så.
Kan rekommendera The Gentlemen av Guy Ritchie om ni vill se Hugh Grant i ytterligare en lite mer annorlunda roll som han gör bra.
The more I practice, the luckier I get.
Kan rekommendera The Gentlemen av Guy Ritchie om ni vill se Hugh Grant i ytterligare en lite mer annorlunda roll som han gör bra.
Ja, den var också bra! Han var skön och charmig i den men inte som på gamla romcom-sättet så håller med om att det var annorlunda också!
Joker: Folie à deux
Snygg. Extremt mörkt tema. Handlar mer om Arthur Fleck än om Jokern. Oerhört självmedveten och går till och med meta gällande publikens förväntningar.
En av de mest vågade ”superhjältefilmer” jag sett. Visst har den problem, som de flesta filmer, men det övergripande intrycket är positivt… men mår rätt psykiskt dåligt efter allt detta mörker.
Extraterrestrial (2014).
Med Popclaw från The Boys och Vigilante från Peacemaker. Skådisarna alltså.
Extremt cheesy, cliché och pinsam. Väldigt dåligt skådespel.
Jävligt märkligt val av musik. Ojämn över lag.
Men! Den hade ändå ett par unika idéer, och jag gillar ju de klassiska Greys rymdisarna.
Värd att se en gång, om man gillar UFO aliens.
Alien, Aliens och Alien 3. Vet inte hur många gånger jag sett dessa men tröttnar aldrig.
Ridley Scott skulle kunna ha endast två filmer i sitt CV. Nån frågar "och vilka filmer har du gjort då?".
-Alien och Blade Runner.
Det skulle bli helt tyst i rummet.
Working Girl (1988)
En gammal klassiker med starka 80-talsvibbar. Typ arbetsplats drama/komedi om kvinnor i aktiehandel branschen. Sigourney Weaver som färgstark chefs karaktär och Harrison Ford som romantiskt intresse till Melanie Griffith. David Duchovny från arkiv x gör sitt första framträdande.
4/5

🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216B| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar| 📀 Sony BDP-S1700
The Zero Theorem (2013) - https://www.imdb.com/title/tt2333804/
"A hugely talented but socially isolated computer operator is tasked by Management to prove the Zero Theorem: that the universe ends as nothing, rendering life meaningless. But meaning is what he already craves."

Inte den bästa Terry Gilliam filmen jag sett, men fortfarande bra. Alltid älskat hans unika stil och ton, en favoritregissör helt klart.
Betyg: 3/5
The more I practice, the luckier I get.
Terminator 2.
Fortfarande en av de bästa filmerna jag vet. Den har allt. Drama, action, humor, spännande story, bra karaktärer/skurk och grym musik.
Håller med till 100%. Vilken otrolig rulle det var och fortfarande är såhär 34 år senare. Minns fortfarande när jag och en barndomsvän såg den i smyg första gången på VHS. Det är nog dags att kolla snart igen.
🖥️ Sony Bravia KDL49-WD753| 🎮 PS4 Slim 1TB CUH-2216B| 🔊 Sony HT-CT180 Soundbar| 📀 Sony BDP-S1700
Håller med till 100%. Vilken otrolig rulle det var och fortfarande är såhär 34 år senare. Minns fortfarande när jag och en barndomsvän såg den i smyg första gången på VHS. Det är nog dags att kolla snart igen.
Jag minns också första gången jag såg den. Vilken enorm upplevelse det var. Blev helt chockad när Arnold skar upp armen för att visa att han är en robot! 😱
Se den igen! Den har åldrats så jäkla bra (utöver vissa scener med T-1000 kanske om man ska vara gnällig). Den är som ett sjysst vin som bara blir bättre med åren.
Synd att det ännu inte har kommit en Terminator-rulle som lever upp till tvåan (även om jag tyckte trean var underhållande).
Ännu en dag i paradiset.
Mississippi Burning (1988)
En mycket stark och spännande kriminaldrama baserad på verkliga händelser om FBI agenter som utreder försvinnandet av tre medborgarrättsaktivister 1964 i ett segregerat och korrupt Mississippi. Gene Hackman och Willem Dafoe driver utredningen framåt med olika metoder. Många kända namn i birollerna som Frances McDormand, R. Lee Ermey och inte minst Michael Rooker som synnerligen hänsynslös.
5/5

Dangerous Liaisons (1988)
Mörkt romantiskt kostymdrama á 1700-tal där en machiavellisk John Malkovich antar ett vad med markisen Glenn Close om att hämnas på hennes ex nya flamma spelad av en ung Uma Thurman. På vägen uppstår förstås en förälskelse med madame Michelle Pfeiffer medan Keanu Reeves dyker upp som svärd fäktande chevallier.
4/5

Shutter Island (2010)
Inte sett sedan release, fortfarande stabil.
Betyg: 4/5
Såg denna när jag hade 40 graders feber.
Inte vågat se den sen dess.
Inte att rekommendera i det tillståndet.😆